Deliver Us The Moon – ray tracing med Nvidia Geforce RTX Super

Permalänk
Melding Plague

Deliver Us The Moon – ray tracing med Nvidia Geforce RTX Super

Äventyr i rymden står på menyn när Deliver Us The Moon tar plats i testlabbet. Nytt i spelet är både ray tracing och DLSS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att det till slut verkar bli något vettigt av DLSS. Varför har ni inga Ti-kort med i dom senaste raytracing testerna?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Fasen vad trevligt att DLSS faktiskt börjar "ta sig" nu. Helt plötsligt blir det ju riktigt användbart tillsammans med DXR, speciellt då i högre upplösningar!

Fråga till @redaktionen (eller någon annan), går det att aktivera DLSS i andra/udda upplösningar också? T.ex 3440x1440?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Xyborg:

Fasen vad trevligt att DLSS faktiskt börjar "ta sig" nu. Helt plötsligt blir det ju riktigt användbart tillsammans med DXR, speciellt då i högre upplösningar!

Feåga till @redaktionen (eller någon annan), går det att aktivera DLSS i andra/udda upplösningar också? T.ex 3440x1440?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill säga ja, men kan inte lova det. Kunde inte testa eftersom vår skärm inte har den upplösningen. Märkte inte några begränsningar på vägen så mycket möjligt att det går

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Kenneth:

Jag vill säga ja, men kan inte lova det. Kunde inte testa eftersom vår skärm inte har den upplösningen. Märkte inte några begränsningar på vägen så mycket möjligt att det går

Ok, tack för svar. En snabb googling från min sida pekar mot att det inte fungerar... Fan att man inte satsade på 4K-skärm istället.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Xyborg:

Ok, tack för svar. En snabb googling från min sida pekar mot att det inte fungerar... Fan att man inte satsade på 4K-skärm istället.

Ajdå, får hoppas att dom lägger till stöd för bredare upplösningar snart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man måste ju säga att DLSS tillsammans börjar likna den magi som Nvidia sa att det skulle vara i början. Ett mycket gott tecken!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@redaktionen

Ser att bar diagramen saknar Super suffixet. Är det inte för krångligt att ändra kanske det kan vara bra!

Permalänk
Medlem

Fan va grymt DLSS har blivet. Sjukt bra jobb nVidia har gjort. Helt otroligt faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Man måste ju säga att DLSS tillsammans börjar likna den magi som Nvidia sa att det skulle vara i början. Ett mycket gott tecken!

Skickades från m.sweclockers.com

Presis, vad ska AMD fanboysen kontra med nu. När DLSS dessutom gör bilden bättre. Helt insane detta och jag är så förbannat glad att nVidia drog igång RT tåget. Heliga gralen som vi vet

Permalänk
Medlem

Coolt att DLSS fungerar så bra.
Enda spelet jag testat det i är Monster Hunter och där blir bilden som en smetig oljemålning så fort man rör på kameran, så jag hade inga höga förväntningar på att det skulle bli något av DLSS, verkar som om jag hade fel.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

är det bara jag som tycker det ser bättre ut UTAN Ray tracing?

Permalänk
Medlem

Fes en ko? Nej, Fesenkov.

Bra att DLSS har blivit bättre, men är fortfarande lite skeptisk till hur stor spridning det kan få. Är väl inte rimligt att NVIDIA ska sponsra varenda nytt spel? Finns inte tillräckligt många timmar på dygnet för det.

Frågan är dock om det inte är menat att bli en generell grej med DirectML (och vad nu Vulkan får) och att NVIDIA bara demoat det (såsom RT, variable rate shading, mesh shaders, texture-space shading). I såna fall kan träning ske i Azure (hem för PS5 och Xbox Series X) för spel innan de släpps. Det gör även att modellen enkelt kan delas mellan PC och konsol. Phil Spencer nämnde för övrigt under under 2018 att Xcloud var designat för att också kunna användas till andra saker när de inte streamar, såsom maskininlärning. Det och även vissa utvecklingar under tiden med DirectML får en att börja undra...

Permalänk
Medlem

Till red. För oss läsare när det gäller raytrace så är fokus på både prestanda och grafikkvalité.

Prestandan ser vi i form av staplarna på diagrammen men grafikkvalitén går inte att upplevas korrekt/fullständigt med enbart bild, främst då att raytrace betér sig annorlunda i rymd beroende på perspektiv.

Hur "korrekt" ray trace upplevs och kvalitén på den visas fullt ut enbart i film.
Det är en liknande princip som med Temporal AA, där det är svår att visa med enbart stillbilder hur den artar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

är det bara jag som tycker det ser bättre ut UTAN Ray tracing?

Nej.
Ljussättning av scener är svårt. Det finns inget som säger att resultatet blir vare sig funktionellt bättre, eller vackrare för att du gör det med en metod som i princip är mer fysikaliskt korrekt.
Som vi ser i testet här betalar vi ett högt pris prestandamässigt för att byta metod för delar av ljussättningen, trots hårdvaruaccelerationen. Jag kan omöjligt se att det skulle vara värt det.

Permalänk
Medlem

Ganska imponerande att spelet presterar bättre med DXR och DLSS aktiverat på ett 2080S i 4K. Visserligen bara ett högre lägsta värde, men ändå. DLSS är riktigt imponerande grejer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Köpte spelet efter jag läst artikeln.

Att jag med mitt RTX 2070 Super kan spela i 1440p med RTX påslaget och inte droppa under 60 tack vare DLSS är imponerande.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Haha vad roligt. Köpte detta för två veckor sen. Har ju som alla andra en ganska lång lista med spel, som ska köras. Men för bara några dagar sen tog jag den oväntat långa? Vägen till månen. Nåja lär ta en stund innan jag fortsätter. Rdr2, och Metro exodus måste avklaras först 😃

Nu kör ju jag i 1080p, och bara SP. Men dom fyra raytracingspel jag har. Det här, nya cod, metro exodus, och senaste battlefield. Får jag över 60fps med allt på max, utan dlss aktiverat. Med ett 2060S. Jag tror gnällarna. Är dom som läste första testerna? Men som inte äger ett rt kort själva?.
Men som sagt, jag kör 1080p. Endast Single play, avskyr mp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget grafikkort för DXR i 1440p alltså (EDIT: Med bra prestanda alltså)? För en så väldigt subtil skillnad i utseende, så är prestanda förlusten alldeles för stor. Och att ens kalla RTX 2060 för ett raytracing kort känns aningen magstarkt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Fortfarande inget grafikkort för DXR i 1440p alltså? För en så väldigt subtil skillnad i utseende, så är prestanda förlusten alldeles för stort. Och att ens kalla RTX 2060 för ett raytracing kort känns aningen magstarkt.

Missade du testen där även DLSS används? Det är inte många frames man förlorar om man kör både DXR+DLSS. Du kan ju inte förvänta dig att få fler fps om du höjer grafikinställningarna vilket man faktiskt gör om man kör med RT aktiverat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Missade du testen där även DLSS används? Det är inte många frames man förlorar om man kör både DXR+DLSS.

Lade till en edit precis innan du skrev. Det jag syftade på var med bra prestanda.
DLSS kan se bra ut på bilder, men sedan vara helt värdelöst in game/in motion. Överlag så tycker jag inte att jag sett någon direkt acceptabel implemenation av DLSS.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Lade till en edit precis innan du skrev. Det jag syftade på var med bra prestanda.
DLSS kan se bra ut på bilder, men sedan vara helt värdelöst in game/in motion. Överlag så tycker jag inte att jag sett någon direkt acceptabel implemenation av DLSS.

Vad är bra prestanda då? Du förlorar liksom 5 fps i medel och 2 fps i lägsta med ett 2060. Ska dom trolla fram fler fps när du höjer grafikinställningarna? DLSS verkar ju bra implementerat enligt testet men du har kanske testat spelet och stött på problem?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad är bra prestanda då? Du förlorar liksom 5 fps i medel och 2 fps i lägsta med ett 2060. Ska dom trolla fram fler fps när du höjer grafikinställningarna? DLSS verkar ju bra implementerat enligt testet men du har kanske testat spelet och stött på problem?

Håller fullkomligt med. Med tanke på hur extremt det är för HW att nyttja RT, är DLSS ett underverk, och inte ett smärre dessutom. Det är faktiskt helt ofattbart vad nVidia lyckats göra här!

Senaste implementeringen av DLSS borde få alla att jubla till skyarna, så förbannat bra är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vad är bra prestanda då? Du förlorar liksom 5 fps i medel och 2 fps i lägsta med ett 2060. Ska dom trolla fram fler fps när du höjer grafikinställningarna? DLSS verkar ju bra implementerat enligt testet men du har kanske testat spelet och stött på problem?

Som jag nämnde tidigare så har ju inte DLSS direkt imponerat tidigare (suddighet, artifakter etc), vilket gör att jag inte anser att det är ett alternativ för mig. Utan DLSS så klarar helt enkelt RTX-korten inte av att leverera DXR med för mig acceptabel prestanda, prestandatappet är alltså helt enkelt för stort.

Med det sagt så kan ju detta förstås vara första titeln där DLSS faktiskt gör sig bra. Men sedan när bedömer vi en teknologis värde baserat på endast en titel? Med sådant synsätt kan ju DX12 både vara en skänk från skyarna, och en urusel teknologi, baserat på vilken titel man tittar på.

Raytracing är en otrolig teknologi, och den är utan tvekan här för att stanna. Det enda jag säger är att jag känner att jag får offra för mycket prestanda för en allt för ofta subtil effekt.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

När kommer ett sponsrat test av AMD's Radeon Image Sharpening och Radeon Boost med uppskalning?
Det är ju inte mindre än rättvist och för att få en rättvis jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

När kommer ett sponsrat test av AMD's Radeon Image Sharpening och Radeon Boost med uppskalning?
Det är ju inte mindre än rättvist och för att få en rättvis jämförelse.

Tror inte röda laget betalar lika bra för artiklar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror inte röda laget betalar lika bra för artiklar

Detta var ju inte sponsrat av Nvidia utan av MSI så Sapphire t.ex. skulle väl kunna sponsra. Men det kommer väl inte hända så det är väl inte värt att ägna någon tid åt att fråga/klaga.

Permalänk
Medlem

@pYjamas
Min känsla är att nvidia är bakom, det luktar så, framförallt eftersom samma artiklar dyker upp om just rtx i ett ganska jämnt intervall.

Amd är nog nöjda eftersom navi säljer över förväntan ändå, rtx säljer inte sig själv åtminstone inte än så länge.

Det är ganska extremt att en ny grafisk effekt ska ta så stor del av kretsytan och därmed i princip låta prestanda per krona stå still sen 1000-serien släpptes.

Tensorkärnorna är kanske intressanta för någon, men framförallt drar dom också upp komplexiteten på kretsarna dom med.

Allting ovan gör att nvidia vill sälja mer och visa ’värdet’ av sina nya funktioner. Skulle det stå nvidia på artikeln skulle det inte gå hem hos lika många, därför ger dom säkert sina partnertillverkare pr-budget att spendera.

Visst har jag en foliehatt av bra märke på mig, men tror inte det ovan är för långt från sanningen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

@pYjamas
Min känsla är att nvidia är bakom, det luktar så, framförallt eftersom samma artiklar dyker upp om just rtx i ett ganska jämnt intervall.

Amd är nog nöjda eftersom navi säljer över förväntan ändå, rtx säljer inte sig själv åtminstone inte än så länge.

Det är ganska extremt att en ny grafisk effekt ska ta så stor del av kretsytan och därmed i princip låta prestanda per krona stå still sen 1000-serien släpptes.

Tensorkärnorna är kanske intressanta för någon, men framförallt drar dom också upp komplexiteten på kretsarna dom med.

Allting ovan gör att nvidia vill sälja mer och visa ’värdet’ av sina nya funktioner. Skulle det stå nvidia på artikeln skulle det inte gå hem hos lika många, därför ger dom säkert sina partnertillverkare pr-budget att spendera.

Visst har jag en foliehatt av bra märke på mig, men tror inte det ovan är för långt från sanningen...

Skickades från m.sweclockers.com

Korrekt!
Att Nvidia står bakom artikeln och är den som betalat känns ganska uppenbart helt klart. Varför skulle just MSI vilja ge gratisreklam till exempelvis EVGA som också säljer Nvidias RTX-kort och dessutom är Nvidia exklusiva.
Luktar svettig skinnjacka lång väg här.

En eller två generationer framåt kan det hela vara betydligt intressantare. Inväntar själv 3080Ti/Super Ti eller motsvarande AMD.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Det är ganska extremt att en ny grafisk effekt ska ta så stor del av kretsytan och därmed i princip låta prestanda per krona stå still sen 1000-serien släpptes.

Tensorkärnorna är kanske intressanta för någon, men framförallt drar dom också upp komplexiteten på kretsarna dom med.

Finns det någon tillförlitlig information kring exakt hur mycket kretsyta RT-kärnorna och Tensor-kärnorna skulle ta? Jämförelser mellan 1600-serien och 2000-serien pekar ju på att det inte handlar om speciellt mycket yta.

Är ju några som gett sig på att försöka lura ut detta från die-shots, t.ex. denna. Om den stämmer tar ju RT-kärnor + tensor-kärnor ~10 % extra kretsyta, väsentligt mer av tillskottet kommer från (enligt dig själv) de mer användbara tensor-kärnorna.

Om man tittar vad RT-kärnorna faktiskt utför borde de ta väldigt lite kisel, det är en extremt specifik uppgift de har och för att få till hela ray tracing delen används en kombination av RT-kärnor och de vanliga CUDA-kärnorna. Det borde vara goda nyheter även för de som inte ser värdet i ray tracing, detta då Nvidia har ett väldigt starkt incitament att fortsätta öka kapaciteten för de "vanliga" CUDA-kärnorna även för att förbättra ray tracing stödet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer