Permalänk
Avstängd

Torrents på RAM?

Har 64GB RAM i burken som bara en gång nästan varit i närheten av att göra fullt bruk av, vilket var när jag testade någon Minecraftmod med Raytracing som drog över 30GB (och för övrigt såg riktigt bra ut).

Så jag tänkte att man kanske kan förlänga livslängden på lagringen en liten aning, eftersom jag ofta ser filmer en gång och inte har något behov av att spara dem sedan.
Så vad är enklaste metoden att initiera, låt säg 30GB, RAM som vanligt lagringsutrymme så att jag kan ladda ner torrents endast till det utan slitage på systemdisken?

PS: Ja jag förstår hur oerhört sniket det låter.

Permalänk
Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Du vill ha en så kallad RAM-DISK

Finns olika mjukvaror som löser detta.

Har själv knappt använt det sen den gamla MS-DOS tiden

Men på den tiden var diskar oerhört långsamma så det va kul att labba med till vissa syften.

Fördelen med RAM är att det är sjukt mycket snabbare än annan lagring.

Dock tappar det ju all info om datorn blir strömlös eller vid reboot.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Ramdisk fanns typ före Jesus. Det är bara det att för detta ändamål känns meningslöst. Bättre är att skapa olika script som ser till att automatik flytta filer som är nerladdade eller stänga av utdelning av dem i din torrentprogram. Om du kör windows så är windows scheduler enkel att jobba med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ramdisk fanns typ före Jesus. Det är bara det att för detta ändamål känns meningslöst. Bättre är att skapa olika script som ser till att automatik flytta filer som är nerladdade eller stänga av utdelning av dem i din torrentprogram. Om du kör windows så är windows scheduler enkel att jobba med.

Den stora massan instämmer på RAMdisk alltså.
Blev bara osäker på om det fungerade med torrenting, men det är väl bara att testa antar jag.

Grejen är det att huvudsyftet är att skippa skrivning till disk ö.h.t. Har en 1TB 660P till spel och diverse, och de har ju inte sådär superhög TBW.

Uppdatering: Körde på ImDisk och QbitTorrent. Har aldrig sett en nedladdning komma igång så fort i hela mitt liv.
Superb lösning!

Dock är det lite märkligt att jag inte laddar upp ö.h.t. med den här lösningen. Kanske beror på just den filmen, men har aldrig heller varit med om 0B delat i statistiken.
Ska se hur det blir med populärare material.

Permalänk
Medlem

Har du 64G så kan allt ligga i minne. Åtminstone med linux funkar det. Jag har bara 16G och kunde avmontera alla diskar. Jag testade med att ladda ett livesystem från Ubuntu till minnet! Det blev snabbt. Teoretiskt kan man klara sig helt utan hårddisk om man bootar från en USB-disk som man kan rycka ut efter start.