Köpte begagnad stationär HP utan hdd... Visade sig vara ett problem

Permalänk
Medlem

Köpte begagnad stationär HP utan hdd... Visade sig vara ett problem

På sidan av burken sitter en licens för windows 7, som enligt microsoft fungerar (har testat)
Denna licens är speciell då den bara fungerar med det färdiginstallerade operativsystemet i din nya windowsdator!
Dessa typer av licenser används av de flesta företag som säljer maskiner med windows på så vitt jag vet.
Utan den hdd som satt i burken orginellt eller med någon återställningspartion eller liknande på, eller en återställnngsskiva i handen har hoppet om att få igång den här datorn nästintill helt försvunnit.
Borde inte dessa recovery versioner finns att ladda hem som isos på nätet? Det är ungefär här jag är nu så har inte kollat extremt noga ännu.
Windows tjänst för nedladdnng av isos antar jag bara är att lägga ner. Tror t.o.m. jag prövat 3 olika versioner utan att lyckas.

Någon som har en idé eller ett tips?

Vore mycket tacksam!

edit: var tvungen att fixa så att det gick att läsa

Permalänk
Permalänk
Medlem

@x3me00: Jag har inga bra googleskills längre, det är bara att ta den smällen. Jag tack dig ödmjukast!

Permalänk
Medlem

Undra vilken version av Windows dom vill att jag ska ladda hem? De nämner nämlingen ingenting om detta.

Permalänk
Medlem

Nu verkar dells lösning vara sjukt smidig: Tackar ChrioN ska jag absolut också ta del av vid tillfälle. Annars kan jag tips att de flesta IT avdelningar har ett överflöd av Dell/HP recovery skivor som oftast bara slängs.

Får du inte rätt på Dell recovery tool hör av dig så finns det säkert en "hög" med recovery DVD:er som ändå slängs, där jag jobbar.

Permalänk
Medlem

@Azathoth: Jag är i ett läge där jag ska ladda hem windows 7, men måste först skriva licenskoden, vilket inte gäller hos microsoft då dessa är för oem datorer. Så jaha...då får jag väl använda någon annans licens så länge?

@Azathoth: Om du har chans att lösa en HP så vore jag fantastiskt glad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrioN:

Om du har chans att lösa en HP så vore jag fantastiskt glad.

Det finns massor av recovery-DVD till HP-datorer på eBay. Se till att dom är till din dator.

Jag har f.ö använt vanliga OEM Windows 7-installationsskivor från Microsoft för att installera Windows 7 med hjälp av serienumret på datorn. Det har jag gjort på säkert +20 HP-datorer, Workstations. Återställningsskivor från HP kan ta mer än en (1) timme för att installera Win 7 medans en vanlig OEM-skiva gör det på en kvart. När jag använde OEM-skiva använde jag alltid serienumret som satt på klisterlappen på datorn.

Chipsetdrivrutiner och övriga drivrutiner hittas sedan på hp.se.

Permalänk
Medlem

Jag använde själv OEM-nycklar för Win7 till att göra ren installation av Windows 10, vilket fungerade både på originaldatorn och på andra datorer utan problem, så jag råder dig att prova detsamma om du inte nödvändigt måste ha Win7

Permalänk

Enklaste lösningen är att ladda ner win 10 image på sticka från microsofts hemsida och sedan köpa en aktiveringsnyckel på ebay för runt 20 riksdaler

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass