Ny nätaggregatsstandard – vad är ATX12VO?

Permalänk
Inaktiv

ATX är en gammal och omodern formfaktor som definitivt behöver revideras kraftigt. Men som typ alla andra är inne på känns inte detta som rätt väg. Del på rätt väg men mer runt i kring hur en modulär dator bör byggas idag bör göras. Finns ju saker som frontpanelen som borde uppdaterats för 10-20 år sedan. Ansluta internt vis USB eller något.

Denna ändring är liten, och backar tillbaks i tiden till hur datorer brukade byggas. Men risken är att datorer blir dyrare att bygga. Dyrare moderkort, speciellt om 3,3 och 5V ska stödjas, nätdelstillverksrna lär inte vilja sänka priset för konsument heller. Övergångsperioden blir nog heller inte rolig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

3.3V är nog helt dött, man har ju t.o.m börjat använda de pinnarna till annat (se SATA, exempelvis). 5V kopplas fortfarande fram till allt på SATA, och något kanske använder det, men det stora är nog USB. MÅNGA grejer som är designade mot det, och alla konverterar nog inte ner (tänker på möss, tangentbord, webcams, allt billigt skit som man kan koppla in i den porten, etc).

Det var detta jag alluderade till men inte skrev formel för. För likström är effekten men förlorar i kabeln P = R*I^2 (där R är resistansen för en viss längd kabel och I är strömmen). Eftersom effekten som behövs av enheten är P=U*I, måste man dra upp strömmen om man sänker spänningen. Att jag inte sa detta beror på att om nån får för sig att jämföra med 230V i väggen, så blir det jobbigt. Där är det nämligen växelström, och det är lite komplicerat.

I det här fallet är det samma formel för växelström. Är först då man tillför induktans eller kapacitans som det blir blir lite mer komplicerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkOoze:

I det här fallet är det samma formel för växelström. Är först då man tillför induktans eller kapacitans som det blir blir lite mer komplicerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Formeln blir samma, men resistansen i en viss kabel är inte samma om man kör växelström respektive likström i den - det var det jag refererade till. Eftersom jag skrev på en telefon och inte hade lust att förklara hur växelströmmen går på kabelns yta, så skrev jag så. Om nån är intresserad av sambandet så finns det att läsa om det:

https://www.electricaltechnology.org/2014/01/what-is-differen...

Visa signatur

5900X | 6700XT