Permalänk
Medlem

Google Stadia - Köpråd

Tjena,

Funderar på att köpa en Stadia för att ha att slöspela med i soffan.
Någon här som har en och kan komma med lite inputs?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Tjaba,
Jag har ingen men det vore intressant att höra vad du vill spela på den.
Verkar vara ett begränsat utbud, videokompression och delay.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte premier edition.

Lösningen fungerar och är ganska häftig. På sikt tror jag det är så här vi kommer konsumera spel. I dagsläget kan du dock glömma 4K + 60 fps (mig veterligen så är det nog inte ett enda spel som stödjer detta, utom möjligtvis Thumper). Videokompressionen har jag personligen inte stört mig nämnvärt på. Det enda jag lagt märke till är Autosave-symbolen (statiskt UI-element) i RDR2 ger skuggor när du rider i hög hastighet. Delay har aldrig varit ett problem för min del. Jag kör kabel till min cc ultra där jag kör 4k. På min laptop kör jag wifi (och där är upplösningen begränsad till 1080p just nu). Enskilda störningar har förekommit, men jag skulle uppskatta dessa till mindre än 1% av all speltid. Värt att nämna är att jag har ganska bra nätverksutrustning hemma samt fiber. Jag har även testat kör lite via 4g på mobilen (modifierad apk, då jag ej har en Pixel samt hotspot från en annan mobil) och här märker jag av en viss fördröjning.

Det stora problemet med tjänsten är Google själva. Det verkar råda en total ovilja att kommunicera med sina kunder. Fram tills att Google fått rätsida på dessa problem är jag själv ovillig att "köpa in" mig ordentligt i plattformen (jag har hittills bara köpt RDR2). Det har utlovats 120 titlar under 2020, gratisvarianten borde lanseras inom ett par månader med. I dagsläget finns där ca 20 titlar, varav merparten är äldre (men som fortfarande kostar 500+ kr i Stadia-butiken).

Jag rekommenderar dig att kolla in reddit.com/r/Stadia som verkar vara det mest livliga forumet för plattformen. Google har även community managers som postar här (sporadiskt).

De alternativ som finns till tjänsten (enligt mig):
Steam link (kräver dock befintlig PC)
Shadow.tech (VDI-lösning för pc-spel, ej officiellt lanserad i Sverige utan servrar i NL(?))
Xbox xcloud (beta, men 80+ titlar tillgängliga, verkar vara en sämre lösning rent tekniskt än Stadia)

Permalänk
Medlem

Och Playstation Now

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.