Prova på och redigera nya delar..

Permalänk
Medlem

Prova på och redigera nya delar..

Hej!

Har dammat av min gamla dator för jag fick en gopro i julklapp och laddade ner Davinci Resolve och tänkte redigera men ack så de laggade.

Smällde på tuben och kolla runt på lite klipp om redigerings dator och hittade lite prylar som kanske skulle funka? Kommer inte göra några långklipp utan bara prova på och se om jag tycker de är kul.

Datorn jag har nu består av gamla grejer.

Moderkort: msi 7740 ver 1.2
CPU: intel core i7 2600 3.40Ghz
GPU: GeForce GTX 970
Ram: något 8gb

Tänkte inte smaska ihop något värre utan en budget på 5k kanske, vet att jag inte kommer få något i toppklass men bättre duger för mig.

Tänkte mig

Moderkort: MSI B450M-A Pro Max
CPU: AMD Ryzen 7 2700
Ram: Corsair Vengeance LPX Black 16GB
GPU: ?

Ja jag vet inte riktigt vad som krävs men något sånt?

Permalänk
Viking
Skrivet av cocoz:

Hej!

Har dammat av min gamla dator för jag fick en gopro i julklapp och laddade ner Davinci Resolve och tänkte redigera men ack så de laggade.

Smällde på tuben och kolla runt på lite klipp om redigerings dator och hittade lite prylar som kanske skulle funka? Kommer inte göra några långklipp utan bara prova på och se om jag tycker de är kul.

Datorn jag har nu består av gamla grejer.

Moderkort: msi 7740 ver 1.2
CPU: intel core i7 2600 3.40Ghz
GPU: GeForce GTX 970
Ram: något 8gb

Tänkte inte smaska ihop något värre utan en budget på 5k kanske, vet att jag inte kommer få något i toppklass men bättre duger för mig.

Tänkte mig

Moderkort: MSI B450M-A Pro Max
CPU: AMD Ryzen 7 2700
Ram: Corsair Vengeance LPX Black 16GB
GPU: ?

Ja jag vet inte riktigt vad som krävs men något sånt?

Du lär inte behöva en uppgradering av grafikkort så länge du inte ska spela på datorn.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cocoz:

Hej!

Har dammat av min gamla dator för jag fick en gopro i julklapp och laddade ner Davinci Resolve och tänkte redigera men ack så de laggade.

Smällde på tuben och kolla runt på lite klipp om redigerings dator och hittade lite prylar som kanske skulle funka? Kommer inte göra några långklipp utan bara prova på och se om jag tycker de är kul.

Datorn jag har nu består av gamla grejer.

Moderkort: msi 7740 ver 1.2
CPU: intel core i7 2600 3.40Ghz
GPU: GeForce GTX 970
Ram: något 8gb

Tänkte inte smaska ihop något värre utan en budget på 5k kanske, vet att jag inte kommer få något i toppklass men bättre duger för mig.

Tänkte mig

Moderkort: MSI B450M-A Pro Max
CPU: AMD Ryzen 7 2700
Ram: Corsair Vengeance LPX Black 16GB
GPU: ?

Ja jag vet inte riktigt vad som krävs men något sånt?

Viktigast är mycket RAM och snabb SSD.

Permalänk
Medlem

hej ja ssd har ja i men ska köpa en till hårdisk, sitter en 840 EVO 250gig i nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

https://komponentkoll.se/bild/CRMGq.png

Du lär inte behöva en uppgradering av grafikkort så länge du inte ska spela på datorn.

Moderkortet du rekommenderar är dock fullstort ATX, det ursprungliga kortet och det som TS överväger är mATX.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Viking
Skrivet av mickeko:

Moderkortet du rekommenderar är dock fullstort ATX, det ursprungliga kortet och det som TS överväger är mATX.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

tack för alla tips! ska kika upp detta!! kom på att va fan va får man för en ok bärbar runt 8k? har aldrig ägt en bärbar dator så kanske är dags??

Permalänk
Medlem
Skrivet av cocoz:

tack för alla tips! ska kika upp detta!! kom på att va fan va får man för en ok bärbar runt 8k? har aldrig ägt en bärbar dator så kanske är dags??

Spontant absolut inte. När du säger att det går segt på din befintliga dator, har du kollat hur mycket RAM den använder? Vad ligger videofilerna på för lagringsmedium? Du kanske skulle uppgradera RAM och köpa en snabb SSD istället för en halvmesyr till uppgradering.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@cocoz Börja med att uppgradera till 16GB RAM i nuvarande dator och se om inte det löser allt.
Annars får du ju börja uppgradera delar. Antar att du filmar i 4K?
I den budgeten hade jag rekommenderat att du kollar på begagnadmarknaden så mycket som möjligt.
Kolla efter ett uppgraderingspaket med Ryzen 7, moderkort & 32GB RAM och kolla separat efter ett GTX 980Ti/1070 eller RX Vega.
Vill du absolut ha nytt så får du köra på Ryzen 2600(X)/2700(X), 16GB RAM och 1660 Super, men det kommer gå över budgeten...

Skrivet av Donnerstal:

Du lär inte behöva en uppgradering av grafikkort så länge du inte ska spela på datorn.

Grafikkortet är ju det viktigaste i Resolve!?!?!?
Puget systems DaVinci Resolve Hardware Recommendations

Skrivet av Mordekai:

Spontant absolut inte. När du säger att det går segt på din befintliga dator, har du kollat hur mycket RAM den använder? Vad ligger videofilerna på för lagringsmedium? Du kanske skulle uppgradera RAM och köpa en snabb SSD istället

840 EVO är så snabb som SATA SSD:er blir...
Vill man ha snabbare på en såhär pass gammal plattform får man köpa en PCI-E till M.2 adapter.
Bättre köpa en till SSD för att ha en till OS & Resolve och en separat till videoprojektet.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@cocoz Börja med att uppgradera till 16GB RAM i nuvarande dator och se om inte det löser allt.
Annars får du ju börja uppgradera delar. Antar att du filmar i 4K?
I den budgeten hade jag rekommenderat att du kollar på begagnadmarknaden så mycket som möjligt.
Kolla efter ett uppgraderingspaket med Ryzen 7, moderkort & 32GB RAM och kolla separat efter ett GTX 980Ti/1070 eller RX Vega.
Vill du absolut ha nytt så får du köra på Ryzen 2600(X)/2700(X), 16GB RAM och 1660 Super, men det kommer gå över budgeten...
Grafikkortet är ju det viktigaste i Resolve!?!?!?
Puget systems DaVinci Resolve Hardware Recommendations
840 EVO är så snabb som SATA SSD:er blir...
Vill man ha snabbare på en såhär pass gammal plattform får man köpa en PCI-E till M.2 adapter.
Bättre köpa en till SSD för att ha en till OS & Resolve och en separat till videoprojektet.

Ja självklart menar jag nVME, kör själv en adapter, fungerar klockrent, kostar några hundralappar.
typ så här
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3971193&view=l