4k över lokalt nätverk, vad behövs? Plex? NAS? h.264, h.265

Permalänk
Medlem

4k över lokalt nätverk, vad behövs? Plex? NAS? h.264, h.265

Då det finns en uppsjö av NUC-, 4k-, Plextrådar gör jag en egen angående det. Har haft svårt att sammanfatta hur man ska gå tillväga.

Har precis fått hem min Samsung Q60R och vill kunna streama över 4k (HDR) material från en lokal punkt. Vad jag förstått så fungerar en nyare NUC för det ändamålet men tänker att det kanske räcker med min "maindator" till en början? Har köpt en hdmi-kabel verifierad för 4k.

Har tänkt på både en NAS och Plex då tvn har en egen app för det, fungerar det bra? Finns det andra alternativ? Hur gör ni?

Har säkerligen glömt ställa en del viktiga frågor och nämna andra viktiga punkter, vet knappt var jag ska börja med detta..

Mvh Rinosaur

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Har mitt mediebibliotek samt Plex servern installerad på min stationära dator sen använder jag mig utav inbyggda Plex appen i tv:n. Fungerar perfekt för att kolla på 4k filmer.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Synology DS218Play. Funkar ypperligt.

Hur mycket vill du lägga?

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Tror DS218+ är den nya.
Här har du en bra video: https://www.youtube.com/watch?v=S8ub2xm_8sA

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Om du redan har en dator som kan ge 4k HDR över HDMI så kör på det. Installera server och klienten på samma burk så får du se om du tycker om det hela. Men troligen har du en plex app i tvn som redan kan 4k HDR så då behöver du bara server delen

Permalänk
Medlem

Hoppas det är ok att haka på här, jag fick hem min LG C9 förra veckan och testade med en 4K HDR film i plex, men den transcodades och blev alldeles för ljus.
Några tips?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Då det finns en uppsjö av NUC-, 4k-, Plextrådar gör jag en egen angående det. Har haft svårt att sammanfatta hur man ska gå tillväga.

Har precis fått hem min Samsung Q60R och vill kunna streama över 4k (HDR) material från en lokal punkt. Vad jag förstått så fungerar en nyare NUC för det ändamålet men tänker att det kanske räcker med min "maindator" till en början? Har köpt en hdmi-kabel verifierad för 4k.

Har tänkt på både en NAS och Plex då tvn har en egen app för det, fungerar det bra? Finns det andra alternativ? Hur gör ni?

Har säkerligen glömt ställa en del viktiga frågor och nämna andra viktiga punkter, vet knappt var jag ska börja med detta..

Mvh Rinosaur

Tänk på att om de är rena 4k UHD Bluray rips så kan överföringen gå upp till 128 Mbit/s.

Så frågan vilken typ av 4k material du ska spela upp är väldigt relevant

"The discs themselves can be produced in three sizes: 50GB with support for an 82Mbit/s data rate, 66GB with 108Mbit/s and 100GB with 128Mbit/s."
UHD BluRay Specs

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Finns som du nämner mängder med alternativ

Kör själv denna lösning:
1. Billig dator, en äldre 4-core intel atom CPU som jag lagrar 4K materialet m.m som är på 24/7 (detta skulle kunna vara din vanliga dator om du vill ha lagringen där)

2. Billig HTPC i min TV bänk, har för nuvarande en Ryzen 2400G setup och använder inbyggda grafikkortet, här kan man väl nämna att ett billigt Nvidia kort typ 1030 / 1050 är "optimalt" för pengarna (ska fungera bättre än det inbyggda grafikkortet till Intel och AMD, däremot ska ett dedikerat AMD kort funka) (detta skulle kunna vara din stationära dator då behöver du inte "dator 1" heller)

3. Trådad nätverksanslutning, dela ut mappar på dator 1, spela upp på HTPC (kan nog behöva vara 1000Mbit nätverk för stora 4K filer)

Varför jag föredrar en HTPC över androidspelare / apple m.m är att du har större valmöjligheter till programvara m.m

Sålänge man inte ska transcoda om något behöver inte datorn du har filerna på vara något speciellt alls...

Sen att få igång HDR är en helt annan femma som kräver trixande (har lyckats få till det så jag slipper ändra några inställningar på TVn alls när jag ska se HDR material)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hoppas det är ok att haka på här, jag fick hem min LG C9 förra veckan och testade med en 4K HDR film i plex, men den transcodades och blev alldeles för ljus.
Några tips?

Har väldigt liten erfarenhet av Plex, men körde du appen i TVn eller via en dator?

Permalänk

Höll på och krånglade med detta även jag efter att jag inhandlat min B7 55 OLED men den inbyggda plex appen föll mig inte i smaken.
Slutade med att jag byggde en HTPC baserad på en i5-6500 och ett GT1030 under tvn som är ansluten till maindatorn genom windows hemnätverk.
Fungerar klockrent

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Nvidia Shield utan tvekan eller en Ugoos AM6 där man lägger in CoreElec om man inte är intresserad av streaming tjänster eller klarar sig utan Dolby Vision som Shield erbjuder.

https://www.geekbuying.com/item/UGOOS-AM6-TV-BOX-Amlogic-S922...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Otroligt hjälpsamt!

Låter vettigast att pröva Plex på datorn jag redan har och den inbyggda appen i TVn, iallafall till en början. Fungerar inte det får jag söka mig vidare och testa nästa grej. Mitt hemnätverk klarar upp till 1 Gbit/s. Kostar Plex vid ovan nämnd setup?

Mina krav vid en HTPC är att burken ska vara så liten och ljudlös som möjligt. Har ingen speciell budget jag satt för detta, hellre kvalitet än kvantitet. Ni som har en HTPC, sitter era lagringsdiskar i den eller kör ni en server via nätverket?
Vad för processorer är det som klarar av 4k utan att ha ett dedikerat grafikkort, läst att gen 8 i3or och uppåt klarar av det, stämmer det med era erfarenheter? Vilken mängd ram är rekommenderat?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag kör en Plex server på en vm med 2GB ram och 4vcpuer, på en gammal NUC med en i5a. Inga problem med 4k hdr då allt körs utan transcode. Min LG c9 har en inbyggd plex app. Men den har inte stöd för alla format av bild och ljud. Har dock alltid använt en Apple TV för Plex och annat. Den har stöd för allt. Se bara till att slå på Enhanced Player i Plex appen. Samt match Framerate och Dynamic Range i ATV:n. Apple har även lite eget materiel i Dolby Vision och Atmos.
Så, så länge du kan köra direct play i Plex kan servern rulla på en potatis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk

Jag har mina 4K media på en Synology DS418 med Ironwolf diskar som skickas via nätverk till en överkvalificerad pc med Ryzen 1700 och GTX1070 som sen spelas upp i Kodi. Tidigare körde jag med WD EX2 med WD Red, någon enstaka 4K Blueray var för stor för att diskarna skulle hinna skicka. GTX 970 klarar bara 8-bit men 960/980 klarar 10-bit av någon anledning.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk

Är det inte så fortfarande också att man behöver ett betalt plex-konto för att få hårdvaruavkodning?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Kör Infuse på Apple TV 4K som hämtar från en Synology NAS, blir en rätt clean setup som fungerar smidigt. Haft HTPCs förut och tycker det blir så osmidigt att hålla på med när man skall kika på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Har väldigt liten erfarenhet av Plex, men körde du appen i TVn eller via en dator?

Appen i tv’n.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hoppas det är ok att haka på här, jag fick hem min LG C9 förra veckan och testade med en 4K HDR film i plex, men den transcodades och blev alldeles för ljus.
Några tips?

Skrivet av murzoo:

Jag kör en Plex server på en vm med 2GB ram och 4vcpuer, på en gammal NUC med en i5a. Inga problem med 4k hdr då allt körs utan transcode. Min LG c9 har en inbyggd plex app. Men den har inte stöd för alla format av bild och ljud. Har dock alltid använt en Apple TV för Plex och annat. Den har stöd för allt. Se bara till att slå på Enhanced Player i Plex appen. Samt match Framerate och Dynamic Range i ATV:n. Apple har även lite eget materiel i Dolby Vision och Atmos.
Så, så länge du kan köra direct play i Plex kan servern rulla på en potatis.

Skickades från m.sweclockers.com

Installera XPlay, finns i LG Content store på TV'n. Den har stöd för HDR h265 och likn. Fungerar fint!

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Inaktiv

Nvidia Shields tv pro 2019

Perfekt att streama från telefon eller dator, finns webläsare massor av appar mm på apparaten.

https://www.inet.se/produkt/6203321/nvidia-shield-tv-pro-2019...

Permalänk
Medlem

Seedbox med plex server. Media lagrar jag på google drive och använder rclone+MergerFS för att länka till plexservern. Går bra att streama hemma på TVn så länge bitrate är under 40mbps.

Visa signatur

THINKPAD X280 ARCH
DEFINE S | I5 8600K | AP-Z370P | 32GB | GTX 1080
DEFINE 7 XL | I5 7600K | GA-Z270N | 64GB | 4x18TB
MX3S | KEYCHRON Q1V2 | P3421W + XF270H + XF270H
OLED65C1 + OLED55B7 | STRDH790 | KLIPSCH 5.1.4 | PS5

Permalänk
Medlem

Har en LGC9. Kör en plexserver på stationära och en Shield kopplad till TV'n. 4k hdr fungerar utmärkt via Shielden. C9an's inbyggda plex app vägrar dock visa HDR, den trascodar allt h.265 content.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Installera XPlay, finns i LG Content store på TV'n. Den har stöd för HDR h265 och likn. Fungerar fint!

Ska prova, tack.

Skrivet av Kasidro:

Har en LGC9. Kör en plexserver på stationära och en Shield kopplad till TV'n. 4k hdr fungerar utmärkt via Shielden. C9an's inbyggda plex app vägrar dock visa HDR, den trascodar allt h.265 content.

Misstänkte att det kunde vara så, har tänkt beställa en AppleTV 4K men kom på att om de inbyggda apparna duger kanske jag kan avvakta en ny version, den börjar ju bli rätt gammal.
Får se hur XPlay funkar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81:
XPlay fungerar utmärkt på Shielden, osäker på den inbyggda. Insåg dock att Shieldens Plex app har samma problem som LG's inbyggda, men eftersom jag kör XPlay så hade jag inte märkt/tänkt på det.

Permalänk

om man kör Shield så är det självklart att man kör Kodi med Plex tillägget

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasidro:

@Json_81:
XPlay fungerar utmärkt på Shielden, osäker på den inbyggda. Insåg dock att Shieldens Plex app har samma problem som LG's inbyggda, men eftersom jag kör XPlay så hade inte märkt/tänkt på det.

Xplay blev samma sak Plex i tv'n för mig.
Ska se över om det kan vara undertexter eller ljud som ställer till det.
Och skaffa några fler filer att testa med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Xplay blev samma sak Plex i tv'n för mig.
Ska se över om det kan vara undertexter eller ljud som ställer till det.
Och skaffa några fler filer att testa med.

Det brukar komma upp ett stort rött (T) vid undertexter som måste transcodeas in.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Det brukar komma upp ett stort rött (T) vid undertexter som måste transcodeas in.

Såg inget rött T men det hjälpte att stänga av undertexterna, sen fungerade det med direct play.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Höll på och krånglade med detta även jag efter att jag inhandlat min B7 55 OLED men den inbyggda plex appen föll mig inte i smaken.
Slutade med att jag byggde en HTPC baserad på en i5-6500 och ett GT1030 under tvn som är ansluten till maindatorn genom windows hemnätverk.
Fungerar klockrent

Kul lösning. Går det att få motsvarade komplett fläktlös?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Stämmer in med den som tipsade om Nvidia Shield TV PRO 2019, körde NUC, inbyggda PLEX-spelaren i TV:n och gudarna vet vad innan. Det är bara skräp. Har du en C9:a vill du ha framesync, Dolby Vision (eller HDR10 om det vill sig så illa) och Dolby Atmos pass-through till recievern. Dumt att ha en sådan fin tv (har en själv) och mata den med skräp. Du har väl inte ett 3DFX Voodoo2 till din 2019Q3 I9:a?

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Tack för alla svar! Otroligt hjälpsamt!

Låter vettigast att pröva Plex på datorn jag redan har och den inbyggda appen i TVn, iallafall till en början. Fungerar inte det får jag söka mig vidare och testa nästa grej. Mitt hemnätverk klarar upp till 1 Gbit/s. Kostar Plex vid ovan nämnd setup?

Mina krav vid en HTPC är att burken ska vara så liten och ljudlös som möjligt. Har ingen speciell budget jag satt för detta, hellre kvalitet än kvantitet. Ni som har en HTPC, sitter era lagringsdiskar i den eller kör ni en server via nätverket?
Vad för processorer är det som klarar av 4k utan att ha ett dedikerat grafikkort, läst att gen 8 i3or och uppåt klarar av det, stämmer det med era erfarenheter? Vilken mängd ram är rekommenderat?

Jag byggde ny HTPC för cirka ett år sen, med målet att kunna spela högkvalitativ 4K med HDR, och även lite framtidssäkring. Förra HTPCn höll cirka 12 år räknade jag ut, samma princip då.(Första redan 2001, cirka)...

Plex är nog bra, har använt det dock inte hemma. Började med mediaportal för extremt länge sen och har fortsatt, därav...

Kör med en i5 8400, 8Gb RAM (kollat under setup och det verkar inte vara en issue. Var beredd att behöva öka till 16). Kör en ngt mindre m2 NVMe för operativsystemet och har sedan länge en NAS lånt ifrån vardagsrummet (Garderob i hallen mht buller). Jag kör också gigabitnätverk och det är definitivt inget problem. Rekommenderar inte i vart fall roterande diskar i vardagsrummet. Ska man ha lagring i HTPC får det nog vara SSD...men allt genererar värme så vill man ha en tyst dator är lagring på annan plats att föredra.
Processorn ska klara det man kan önska just nu i 4K-väg. Minns jag rätt heter programmet jag började med madVR men jag fick det inte att lira 100% tillsammans med mediaportal. Det går säkerligen, men tiden fanns inte riktigt så jag köpte till ett grafikkort. (GTX1050ti med 4Gb ram, valde ett Asus som kan köra passiv kylning vid lägre effektuttag).

Har för mig att i3 fungerar men för vissa specifika grejer var i5 minsta lämpliga. Bör finnas beskrivet i avsforumtråden enligt länken nedan. Minns jag rätt fanns det riktigt fina specifikationer i den tråden avseende vad man behöver.

Kör med ett Node304, inte jättelitet men lagomt chassie till vår vardagsrumssetup. Valdes mht att kunna rymma ett grafikkort ifall jag skulle behöva, vilket blev fallet.

[EDIT]kör med ett sånt gold-PSU som har en delpassiv lösning. Fläkten går bara när det behövs, vilket verkar vara aldrig[Slut EDIT]

Efter att jag monterade grafikkortet löstre sig allt perfekt, och den har gått som en klocka efter det(fast den hörs inte). Den spelar allt utan att tveka, inte ett hack och går verkligen tyst(valt stor luftkyl Noctua NH-U14S). Väljer man en extremlien låda så är ju risken att kylningen måste bli mindre grejer med högre varv, och vips så låter det mer än man vill.

Ska man ha ett separat grafikkort är det motsvarande GTX1030 som är minkravet om jag minns rätt, men man måste se till att ha videoRAM på minst 3Gb för att det skall räcka till 4K HDR 10bit, om jag minns rätt.

madVR
Avsforum tråd om 4K HDR HTPC

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.