Intel planerar ytterligare prissänkningar för att möta AMD Ryzen

Permalänk
Melding Plague

Intel planerar ytterligare prissänkningar för att möta AMD Ryzen

AMD:s framfart tvingar Intel att agera på det enda sätt de kan i nuläget. Svaret blir lägre priser på kommande Comet Lake.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt, hoppas det betyder att det blir billigare för oss som köper delar "löst" också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intel kan försöka men jag kommer köpa zen 3 i vilket fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Stackarna, synd bara att andelen som alltid köper Intel/Nvidia är så stor oavsett vad konkurrenterna producerar.
Tror inte på något stort tapp för Intel tyvärr...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Jätten Vs Goliat. Där Jätten har råd att gå back per såld cpu bara för att få ha en lugn period med trög utveckling och höga priser igen. Som tur är så växer sig arm stackare på desktop för varje år, så det blir väl bra oavsett hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Stackarna, synd bara att andelen som alltid köper Intel/Nvidia är så stor oavsett vad konkurrenterna producerar.
Tror inte på något stort tapp för Intel tyvärr...

Skickades från m.sweclockers.com

Sett till marknadsandelar har Intel tappat ganska rejält senaste tiden.

Detta kommer nog visa sig i delårsrapporterna men du har nog rätt i att det i det stora hela inte kommer få Intel att gå under direkt.

Fast å andra sidan så förstår jag folk som huvudlöss alltid väljer Intel. Jag gör detsamma med senap från Johnnys. Handlar ofta om intresse

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Det bara visar vilka marginaler Intel hade tack vare deras monopol. Jag tycker att vi ska fortsätta köpa AMD produkter inte bara för att de är bättre men även för att stödja de så att samma monopol inte uppstår igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av binary:

Det bara visar vilka marginaler Intel hade tack vare deras monopol. Jag tycker att vi ska fortsätta köpa AMD produkter inte bara för att de är bättre men även för att stödja de så att samma monopol inte uppstår igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast de vill ju att AMD skall lyckas så att Intel sänker priserna så de kan fortsätta köpa intel som vanligt fast billigare

Permalänk
Medlem

Gött.
Kommer köpa Intel nästa system i vilket fall som då jag helt enkelt är van vid det och har aldrig någonsin strulat för mig.
Har fortfarande mardrömmar om Ryzen alla jävla problem i börja. Så även om det är bättre vid nyare lanseringar senaste tiden så sitter de kvar.

Så prissänkningar tackar jag för, tack AMD

Kommer även fortsätta köpa Nvidia, hoppas AMDs kommande serie kan rå på 3000 serien så de prissätts bra. (Har dock mindre hopp att AMD kan tävla mot 3000 serien)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Stackarna, synd bara att andelen som alltid köper Intel/Nvidia är så stor oavsett vad konkurrenterna producerar.
Tror inte på något stort tapp för Intel tyvärr...

Intel sänker nog priserna av en anledning tror jag.

Permalänk
Medlem

Tappa förtroendet för intel pga alla senaste sårbarheter... Blir fortsatt AMD för mig.
Allt är inte bara fråga om pris.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Stackarna, synd bara att andelen som alltid köper Intel/Nvidia är så stor oavsett vad konkurrenterna producerar.
Tror inte på något stort tapp för Intel tyvärr...

Skickades från m.sweclockers.com

Den största andelen bryr sig inte så mycket om vad det är på insidan... Hade Apple bytt till AMD så hade helt enkelt alla Apple-konsumenter börjat köpa AMD-hårdvara. Samma kommer gälla för Dell och HP osv. Laptop och Server segmenten är det viktiga här. Lösa konsument-processorer är nog inte en enorm del av Intels omsättning. Att vinna hos OEM var en stor anledning till att Intel gick vinnande ur förra striden, AMD måste vara mer aggresiva, och faktiskt leverera. Jag har köpt in lite epyc hårdvara... Leveranstider och information har varit katastrof, och då från en av sveriges stösta leverantör av server-hårdvara. I princip så dålig att jag är osäker på hur dom ens kommer lösa next day replacement, eller kunna hålla deadline till framtida inköp.

Permalänk
Medlem

Intel presenterar nya Skylake 2020: Skyrim Edition.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Bra antar jag. Mindre bra om dom sänker så dom går back och prisar ut motståndarna.
Är ju inte bra om AMD blir överlägsen heller så hoppas Intel kommer med något vettigt snart.

Blir AMD ett tag till för min del i alla fall. Köpte en Ryzen 5 1600 någon månad efter lanseringen och har aldrig haft en stabilare plattform.
Och har precis sålt lite AMD aktier för att köpa en ny AMD processor. Win win.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Avstängd

Intel har en bra placering i våra hjärtan, de fungerar! Om priset faller, tror det lockar många köpare!
AMD Har pci-e 4.0, men vem vill ha det / behöver det? Sata har relativt bra queue depth på 4k - där majoriteten av filer används!
Jag ser fortfarande AMD som Bulldozer, första prollen med 8 kärnor, som de hypade! Jag äger nu en 3900x men jag är intresserad av datorer

Visa signatur

64mb | 32gb | 8gb | 1tb + 4tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoK:

Intel har en bra placering i våra hjärtan

Åderförkalkning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jätten Vs Goliat. Där Jätten har råd att gå back per såld cpu bara för att få ha en lugn period med trög utveckling och höga priser igen. Som tur är så växer sig arm stackare på desktop för varje år, så det blir väl bra oavsett hur det går.

Fast man ska vara varsam och se vad aktieägarna säger vid bokslutet.

Permalänk
Medlem

Skönt att det börjar ordna upp sig rejält på CPU-sidan efter många år utan större upphetsning. Som ovan länkad graf visar så har marknadsfördelningen gått från 82.5/17.5% till 67/33% på ~3.5 år.

Om nu AMD lyckas göra en liknande insats på GPU-sidan så kanske man slipper köpa GPU för 10k så fort man sitter på nåt vassare än 1080p.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Skönt att det äntligen är match mellan Intel och AMD igen, det är precis såhär det ska vara!

Hoppas Intel får mer bukt med säkerheten i sina CPUer som AMD inte har drabbats lika hårt av.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Är jag ute å cyklar, men har inte Intel sagt att de har produktionsproblem. Eller har detta löst sig tack vare att försäljningen dalat?
Som sagt, jag kan vara ute å cykla på hal is...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Skönt att det börjar ordna upp sig rejält på CPU-sidan efter många år utan större upphetsning. Som ovan länkad graf visar så har marknadsfördelningen gått från 82.5/17.5% till 67/33% på ~3.5 år.

Om nu AMD lyckas göra en liknande insats på GPU-sidan så kanske man slipper köpa GPU för 10k så fort man sitter på nåt vassare än 1080p.

5700XT finns redan till bra pris, riktat mot 1440p...

Permalänk
Inaktiv

Härligt, då blir det ett Intel system nästa gång och sälja mitt 3900x och 3800x system till bättre behövande som inte bryr sig att det små strular hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Härligt, då blir det ett Intel system nästa gång och sälja mitt 3900x och 3800x system till bättre behövande som inte bryr sig att det små strular hela tiden.

Vad säger du? AMD är hur stabila som helst, speciellt på GPU sidan.

Permalänk
Medlem

Är det bara dessa två som konkurrerar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Hade Apple bytt till AMD så hade helt enkelt alla Apple-konsumenter börjat köpa AMD-hårdvara.

Hände ju mer eller mindre när Apple gick från Nvidia till AMD GPU.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Intressant hur Intel börjar bli budgetalternativet. Den roll AMD besatt för ett par år sedan.

AMDs utsikter ser oerhört ljusa ut. Intel har man ingen aning om. De har nog knappt en aning själv.
Inger verkligen ingen framtidstro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Blir förmodligen Intel igen om AMD inte har kommit förbi med marginal, lär inte bli förrän om några år ändå då jag sitter på en oklockad 8700k. "Säkerhetshål" och liknande spelar ändå ingen roll för en dussin-konsument som spelar i första hand.

Högre sannolikhet att jag köper ett Radeon-kort om de har något att flexa mot Nvidia, jag var väldigt nöjd med mitt 7970 och hoppas att AMD kan komma tillbaka till att ligga hack i häl istället för 1-2 generationer bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

5700XT finns redan till bra pris, riktat mot 1440p...

1440p60, kanske. Jag tycker inte riktigt att 5700 XT räcker för 1440p144 - SweCs egna test visar att man hamnar på 60-80 FPS i många titlar. Smaksak såklart, i singleplayerspel är det ju inte lika viktigt med svinhög framerate, men ändå.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Den största andelen bryr sig inte så mycket om vad det är på insidan... Hade Apple bytt till AMD så hade helt enkelt alla Apple-konsumenter börjat köpa AMD-hårdvara. Samma kommer gälla för Dell och HP osv. Laptop och Server segmenten är det viktiga här. Lösa konsument-processorer är nog inte en enorm del av Intels omsättning. Att vinna hos OEM var en stor anledning till att Intel gick vinnande ur förra striden, AMD måste vara mer aggresiva, och faktiskt leverera. Jag har köpt in lite epyc hårdvara... Leveranstider och information har varit katastrof, och då från en av sveriges stösta leverantör av server-hårdvara. I princip så dålig att jag är osäker på hur dom ens kommer lösa next day replacement, eller kunna hålla deadline till framtida inköp.

Känns som att sannolikheten att Apple går över helt till ARM eller ersätter Intel med AMD är större än att de fortsätter med just Intel. Ständiga upptäckta säkerhetsproblem med Intels produkter borde normalt sett ha smutsat ner tillräckligt. AMD är nog mer intresserad än Intel för att ta fram komponenter efter Apples krav också.

Inte aktuellt för mig att köpa Intel efter alla avslöjanden. Mer intresserad av aktien men den har hållit sig rätt stabil dessvärre.

Förr eller senare, om det så tar tio år, så lär Intel förhoppningsvis få ut en bra produkt igen som kan konkurrera på riktigt. De lyckades ju med Core 2 för en halv evighet sedan trots allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Den största andelen bryr sig inte så mycket om vad det är på insidan... Hade Apple bytt till AMD så hade helt enkelt alla Apple-konsumenter börjat köpa AMD-hårdvara. Samma kommer gälla för Dell och HP osv. Laptop och Server segmenten är det viktiga här. Lösa konsument-processorer är nog inte en enorm del av Intels omsättning.

Jag ser gärna att Apple går AMD på processor-sidan också! Att Mac Mini och iMac får Ryzen och (i)Mac Pro Threadripper.
Att hålla sig kvar hos Intel "bara för att" känns konservativt. Att ha en M.2 PCI.E 4.0 SSD i iMac vore soft!