Är nya iPhone i oöppnad förpackning på Blocket bedrägeri?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

På att telefonerna är antingen fake, stöldgods eller rent av en plan att råna folk som dyker upp.

Menar du att du tror att annonserna är seriösa och att folk säljer oanvända telefoner för 5-6K under retailpris?

Och att deras annonser bara råkar vara identiska?

Nu varnar blocket rent allmänt för bedrägerier. Varför skulle de gå in och varna för enstaka annonser? Verkar ju helknäppt. Vem avgör vilka annonser som det skall varnas för? Du? Vem som helst som tycker att något verkar underligt i en annons?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Nu varnar blocket rent allmänt för bedrägerier. Varför skulle de gå in och varna för enstaka annonser? Verkar ju helknäppt. Vem avgör vilka annonser som det skall varnas för? Du? Vem som helst som tycker att något verkar underligt i en annons?

Kanske när det kommer en våg av "oanvända/oöppnade" iphone pro max på några dagar

Vad är din poäng att fortsätta argumentera? Är väl inte mer konstigt än att bankerna går ut med en extra "logga inte in med bankid när någon ringer upp" efter att någon blivit lurad.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Fick ut en helt ny 11 pro på jobbet, utan kvitto eller någon följesedel.

Jobbar för en stor retailkedja där vissa jul-och nyårstävlingar förekommer.

Tror även att runt jul och nyår är det mycket julklappar folk får, och kanske inte har mage att fråga efter kvitto.. Kan vara en teori. Men 5-6 tusen under ordinariepris ringer ju lite varningsklockor..

Man kan även kolla IMEI Blacklist checker, innan man köper telefonen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Kanske när det kommer en våg av "oanvända/oöppnade" iphone pro max på några dagar

Vad är din poäng att fortsätta argumentera? Är väl inte mer konstigt än att bankerna går ut med en extra "logga inte in med bankid när någon ringer upp" efter att någon blivit lurad.

Varför skall man argumentera på ett forum? Förutom att din tanke med att Blocket skall varna för annonser utan skäl är ganska... dum, så kan man faktiskt ha olika uppfattningar om vad som är vettigt eller inte.

Hur hade du tänkt dig att det här skulle gå till rent praktiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

https://www.blocket.se/annons/dalarna/iphone_11_pro_max_256gb...

https://www.blocket.se/annons/stockholm/iphone_11_pro_max_256...

Garanterat något fuffens med detta. Identiska annonser, en i dalarna och en i stockholm. Men säljs inte av samma person

Det står ju i och för sig i båda annonserna att han kan ta med den till det andra landskapet, men vilken miss att ha olika namn

Permalänk
Medlem

Jag har själv råkat ut för ett bedrägeri med just falsk iPhone på blocket. Hittade en iPhone X på blocket för 8500kr, vilket var marknadspris vid den tiden. Mötte upp killen i Stockholm, kollade på kvittot, betalade och hade lite bråttom iväg till jobbet. När jag kom hem och startade telefonen visade det sig vara en kopia.

Dumt av mig att inte riva upp plasten och starta telefonen på plats kanske, men killen som sålde gav ett gott intryck, var väldigt trevlig och hade den inplastade förpackningen i en påse från en operatör och ett kvitto(förfalskat) som visade att datum för öppet köp var passerat. Förklaringen till att han sålde var för att han egentligen var en android-kille och ville ha loss lite pengar tills Galaxy S9 skulle lanseras. Han gav inga tecken på att vara nervös eller liknande och det kändes seriöst när jag träffade honom.

Polisen kunde såklart inte göra någonting även fast jag i princip gjorde halva deras förundersökning och ärendet lades ner av handläggaren i samma veva som det kom upp på skrivbordet.

Så tråkigt att man inte kan lita på folk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

@Maxizor: Är nog också mycket lättare att fixa ett förfalskat kvitto från valfri butik så garanti på att det verkligen är en äkta telefon eller att den inte är stulen kan var svårt att ta reda på

Kolla imei samt kolla online att det stämmer!

Samt mötas hemma hos säljaren... de flesta skyr sådans förslag..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Vissa kriminella tvingar svaga/utsatta personer att köpa abonnemang med telefon på ställen som Mediamarkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Varför skall man argumentera på ett forum? Förutom att din tanke med att Blocket skall varna för annonser utan skäl är ganska... dum, så kan man faktiskt ha olika uppfattningar om vad som är vettigt eller inte.

Hur hade du tänkt dig att det här skulle gå till rent praktiskt?

Utan skäl???? Det är 100 % bedrägeri. Folk säljer inte saker för 6000 kronor billigare för att vara snäll. Alla annonserna har väldigt snarlik beskrivningstext, meningsuppbyggnad och liknande stavningsfel.

Det är väl Blockets problem, de kanske ska anstränga sig lite för att se till att det inte är ett perfekt ställa att sälja stöldgods.

Traderas system med användare och betyg är ju i alla fall lite bättre.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Utan skäl???? Det är 100 % bedrägeri. Folk säljer inte saker för 6000 kronor billigare för att vara snäll. Alla annonserna har väldigt snarlik beskrivningstext, meningsuppbyggnad och liknande stavningsfel.

Det är väl Blockets problem, de kanske ska anstränga sig lite för att se till att det inte är ett perfekt ställa att sälja stöldgods.

Traderas system med användare och betyg är ju i alla fall lite bättre.

Ja, utan skäl. Om det är bedrägeri eller inte det vet du ingenting om. Om det är bedrägeri så är det väl bara att polisanmäla, kör på bara. Eller är det bara snack?

Så om en bedragare uppträder på ett sätt som kan tolkas som hederligt medan en hederlig säljare har svårare för att uttrycka sig så bör Blocket alltså endera varna för den hederliga säljaren eller förbjuda denne att annonsera medan bedragaren bara seglar vidare?

Du ser inget problem med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

IMEI framkommer väl ändå inte på kvittot? Du kan mycket väl bli lurad fast köparen uppvisar kvitto
Det där med att köpa telefoner på blocket skulle jag aldrig ge mig in på

Har alltid stått IMEI numret på kvittot när jag köpt telefoner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Har alltid stått IMEI numret på kvittot när jag köpt telefoner

Verkar som det är standard hos de flesta butiker jag hittade också på snabb sökning. Man kanske skulle skriva till alla som påstår sig ha kvitto och fråga om numret

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Har alltid stått IMEI numret på kvittot när jag köpt telefoner

Okej vad bra
Har nämligen aldrig köpt en telefon över disk
Om du handlar på tex webhallen så framkommer IMEI på det digitala kvittot

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Det låter ju hemskt, och blir man blåst så finns det inte mycket att göra sen! Det hade kunnat lösas om det fanns ett ryktes-system på blocket precis som på ebay etc.

Kan också lösas med sunt förnuft. Har man lite vett i skallen så öppnar man förpackningen och kollar att allt verkar stämma. Men men, det är förstås enkelt att vara efterklok.

Skrivet av Lagerlöf:

Kanske när det kommer en våg av "oanvända/oöppnade" iphone pro max på några dagar

Ett bättre alternativ är ju att be säljaren förklara sig ifall de misstänker fuffens. Även om det är orimligt så är det långt ifrån omöjligt att allting är legitimt och hur dumt vore det inte då att blocket felaktigt sätter en stämpel på säljaren? Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Dessutom vill jag påstå att det vore idiotiskt, från Blockets synpunkt, att göra något liknande. ”Hej, vi misstänker att det här är stöldgods eller liknande så vi vill därför varna om det. Men vi tänker inte ta bort annonsen.”
Hur seriöst verkar det tycker du?

Skrivet av Lagerlöf:

Vad är din poäng att fortsätta argumentera? Är väl inte mer konstigt än att bankerna går ut med en extra "logga inte in med bankid när någon ringer upp" efter att någon blivit lurad.

Det är som sagt ett forum och tro det eller ej, det finns folk som tycker annorlunda än en själv. Kan vara jobbigt att inse det men så är det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Kan också lösas med sunt förnuft. Har man lite vett i skallen så öppnar man förpackningen och kollar att allt verkar stämma. Men men, det är förstås enkelt att vara efterklok.

Ett bättre alternativ är ju att be säljaren förklara sig ifall de misstänker fuffens. Även om det är orimligt så är det långt ifrån omöjligt att allting är legitimt och hur dumt vore det inte då att blocket felaktigt sätter en stämpel på säljaren? Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Dessutom vill jag påstå att det vore idiotiskt, från Blockets synpunkt, att göra något liknande. ”Hej, vi misstänker att det här är stöldgods eller liknande så vi vill därför varna om det. Men vi tänker inte ta bort annonsen.”
Hur seriöst verkar det tycker du?

Det är som sagt ett forum och tro det eller ej, det finns folk som tycker annorlunda än en själv. Kan vara jobbigt att inse det men så är det.

De skulle väl inte ha varningen direkt på annonsen

Och de kommer ju knappast tillåta dig att öppna förpackningen innan du köper den, när "oöppnad" är hela deras poäng. Så det kommer ju aldrig gå att kontrollera om det är en riktig telefon ens som ligger där i.

Mer en "Kom ihåg att inte köpa mobiltelefoner utan ett kvitto där IMEI-nummer framgår"

Båda annonserna jag länkade tidigare är borttagna nu i alla fall efter att jag anmälde dem, om de inte mot förmodan blev sålda då.

Jag har bara svårt att se varför ni tycker att det ska vara så enkelt att lura människor och sälja falska telefoner via Blocket? Och ni verkar inte heller tycka att Blocket har något som helst ansvar över vad som säljs på deras plattform?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

De skulle väl inte ha varningen direkt på annonsen

Och de kommer ju knappast tillåta dig att öppna förpackningen innan du köper den, när "oöppnad" är hela deras poäng. Så det kommer ju aldrig gå att kontrollera om det är en riktig telefon ens som ligger där i.

Mer en "Kom ihåg att inte köpa mobiltelefoner utan ett kvitto där IMEI-nummer framgår"

Båda annonserna jag länkade tidigare är borttagna nu i alla fall efter att jag anmälde dem, om de inte mot förmodan blev sålda då.

Jag har bara svårt att se varför ni tycker att det ska vara så enkelt att lura människor och sälja falska telefoner via Blocket? Och ni verkar inte heller tycka att Blocket har något som helst ansvar över vad som säljs på deras plattform?

Jaha, jag var lite ivrig och tolkade det som att du ville ha en varning på just de annonserna. Nu när jag är med på noterna så låter det lite rimligare även om jag inte är helt övertygad.

Klart man ska kunna få öppna kartongen för att se att allting stämmer, finns förhoppningsvis ingen säljare som skulle neka en sådan förfrågan (så länge det faktiskt ligger rätt vara i kartongen förstås). Skulle säljaren vägra så går man därifrån.

Självklart har blocket ett ansvar över vad som säljs men det måste vara ett rimligt ansvar, precis som att köparen också har ett ansvar att försöka undvika att bli blåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Det ligger många iPhone ute på blocket nu, nya i oöppnad förpackning. Alla ser ut att säljas kontant öga mot öga och långt under inköpspris.

Jag kan inte komma på vad som är fel men det luktar lång väg, kanske nån vet mer om detta så jag och andra sweclockare slipper göra bort oss.

Det finns en hel del kina-kopior som är rätt svåra att urskilja ifrån riktiga Iphones. Om du googlar så hittar du lite kännetecken, det kan vara värt att ha i baktanken om du avser att köpa en sådan.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova