MSI GE70 bootar inte utan HDD trots att windows ligger på mSATA-SSD

Permalänk

MSI GE70 bootar inte utan HDD trots att windows ligger på mSATA-SSD

Hej! Jag har en MSI GE70 som kör en mSATA SSD på 128gb och en 2.5" HDD på ~1tb. Häromdagen försökte jag byta ut hårddisken mot en till SSD, fast en 2.5" disk. Själva bytet var lätt gjort, men efteråt bootar inte datorn, utan kommer inte ut ur biosen. Om jag trycker in den gamla hårddisken igen bootar datorn utan problem. Jag tycker det hela är konstigt. Jag antar att det finns någon typ av bootcontroller på hårddisken, men samtidigt är det mystiskt att mSATA disken inte finns i bios under boot order.

Någon som vet hur man fixar detta. Min tanke var att skapa en windows recovery-usb och boota datorn med den, och hoppas på att båda diskarna dyker upp när jag försöker intstallera windows. Någon annan som haft liknande problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

Hej! Jag har en MSI GE70 som kör en mSATA SSD på 128gb och en 2.5" HDD på ~1tb. Häromdagen försökte jag byta ut hårddisken mot en till SSD, fast en 2.5" disk. Själva bytet var lätt gjort, men efteråt bootar inte datorn, utan kommer inte ut ur biosen. Om jag trycker in den gamla hårddisken igen bootar datorn utan problem. Jag tycker det hela är konstigt. Jag antar att det finns någon typ av bootcontroller på hårddisken, men samtidigt är det mystiskt att mSATA disken inte finns i bios under boot order.

Någon som vet hur man fixar detta. Min tanke var att skapa en windows recovery-usb och boota datorn med den, och hoppas på att båda diskarna dyker upp när jag försöker intstallera windows. Någon annan som haft liknande problem?

Det är för att dina boot-filer ligger på din 2.5" hdd

edit: koppla in din gamla hdd och startar upp datorn, gå in på command prompt och skriv in "bcdboot C:\windows /s C:"
Då läggs dina boot-filer på C: partitionen

Öppna disc management och aktiverar C: och inaktiverar System reserved

Permalänk

Whoa, ska prova imorgon! Hade varit riktigt sjukt om det var så lätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fick "Failure when attempting to copy boot files."

Hmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

Fick "Failure when attempting to copy boot files."

Hmm

körde du med admin rättighet?

Permalänk

Nej, och när jag gjorde det gick det!
Gud vilken gröngölingsmiss! Tack för hjälpen! Ska prova boota utan HDD'n nu!