Varning för Sonos äldre produkter, och kanske rent generellt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Att göra "smarta" system som slutar fungera när servarna dör, alternativt när tillverkaren (sonos) vill tjäna mer pengar på att sälja nya saker borde vara rent olagligt. Det är inget annat än en ren scam.

Håller till viss del med dig, som konsument är det väldigt tråkigt och man ser sina egna pengar bortkastade.
Hade önskat det vore som i en del andra branscher där gäller praxis som support 10 år efter produkten annoserats som EOL, eller där support _och_ ersättningsprodukt kan erhållas 10 år efter EOL. Vissa håller till och med reservdelslager i lika lång tid.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Håller till viss del med dig, som konsument är det väldigt tråkigt och man ser sina egna pengar bortkastade.
Hade önskat det vore som i en del andra branscher där gäller praxis som support 10 år efter produkten annoserats som EOL, eller där support _och_ ersättningsprodukt kan erhållas 10 år efter EOL. Vissa håller till och med reservdelslager i lika lång tid.

Antingen något sådant eller att de tvingas släppa källkoden fri (eller motsvarande), så att entusiaster kan låta produkterna leva vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi får se hur det slutar. Att åtminstone kunna dela upp enheter som inte längre är kompatibla vore en bra start.

Citat:

We heard you. We did not get this right from the start. My apologies for that and I wanted to personally assure you of the path forward:

First, rest assured that come May, when we end new software updates for our legacy products, they will continue to work just as they do today. We are not bricking them, we are not forcing them into obsolescence, and we are not taking anything away. Many of you have invested heavily in your Sonos systems, and we intend to honor that investment for as long as possible. While legacy Sonos products won’t get new software features, we pledge to keep them updated with bug fixes and security patches for as long as possible. If we run into something core to the experience that can’t be addressed, we’ll work to offer an alternative solution and let you know about any changes you’ll see in your experience.

Secondly, we heard you on the issue of legacy products and modern products not being able to coexist in your home. We are working on a way to split your system so that modern products work together and get the latest features, while legacy products work together and remain in their current state. We’re finalizing details on this plan and will share more in the coming weeks.

While we have a lot of great products and features in the pipeline, we want our customers to upgrade to our latest and greatest products when they’re excited by what the new products offer, not because they feel forced to do so. That’s the intent of the trade up program we launched for our loyal customers.

Thank you for being a Sonos customer. Thank you for taking the time to give us your feedback. I hope that you’ll forgive our misstep, and let us earn back your trust. Without you, Sonos wouldn't exist and we’ll work harder than ever to earn your loyalty every single day.

If you have any further questions please don’t hesitate to contact us.
Sincerely,
Patrick

Patrick Spence
CEO, Sonos

Permalänk
Avstängd

I princip finns det endast en utväg tills standardisering sker och det är att dra öronen åt sig direkt när en tjänst bygger på proprietära klienter som kräver ständiga uppdateringar p.g.a olika ändringar av sådant som inloggningshantering och annat. Det grundläggande problemet ligger i planerat åldrande och att äldre versioner upphör att fungera, i en del fall genom aktiv blockering (t.ex att leverantören plötsligt blockerar versioner äldre än 10.10 och att användare som kör dessa p.g.a att inga uppdateringar erbjuds då tvingas köpa ny utrustning).

Proprietära klienter för sådant som musik, film/TV och tidskrifter och "smarta system" som helt och hållet bygger på något av detta med följden att utrustningen slutar fungera omgående efter att uppdateringar upphört är något jag för egen del försöker undvika. Ofta ställs det detaljerade krav på hårdvaran och mjukvaran för att klienten ens skall gå att installera och köra vilket kan vara ett rejält problem då det tenderar att kollidera med andra krav (t.ex det motstridiga kravet på Netflix vs integritetskontroll av systemet vilket inte kan kombineras om plattformen heter Android).

Den bästa lösningen i många fall är att t.ex köpa en Androidbaserad TV-box och använda den som källa för proprietära klienter och ansluta den till ett konventionellt byggt system. I det läget är det värsta som kan hända att man får byta box efter några år vilket dock är en utgift på $50-100 beroende på modell och klart bättre än att sitta med ett Sonossystem som har uppdateringsproblem eller plötsligt behöva byta ut en TV eftersom den inte får nya uppdateringar med följden att Netflix slutar fungera fr.o.m X-datum.

En övergripande princip som kan motverka problemen är just att ha en dedikerad enhet/box för de tjänster man absolut vill ha snarare än att ge sig på smarta TV-apparater, förstärkare med inbyggda proprietära klienter eller högtalare med liknande upplägg. Det är bättre att isolera funktionerna till en lätt utbytbar enhet.

Samma princip kan användas med smartphones - deras korta livslängd gör att det är mer effektivt med en billig basmodell som man byter ut när Bank ID slutar stödja den eller när batteriet börjar tröttna jämfört med att betala multum och ändå konstatera att driftstiden är klart försämrad efter 18 månader.

"Smarta" produkter har blivit ett sätt att korta livslängden men det går att rösta med plånboken då det finns alternativ.

Permalänk
Medlem

Nu har jag förvisso inga Sonos-grejor själv, men det är alltid trist när en tillverkare överger hårdvara som kunnat ha längre livstid om dess mjukvara bara hölls uppdaterad. Det hade varit fint om det fanns lagstiftning som tvingade tillverkarna att släppa källkoden fri när hårdvara överges, eller om det åtminstone var kutym att göra så, så entusiaster i privat regi kunde ta vid och fortsätta utvecklingen.

Tack och lov har vi i alla fall klimatargumentet. Företagen är fullständigt livrädda för att bli stämplade som miljöbovar numera, och att mer eller mindre tvinga kunderna att skrota i praktiken fungerande prylar är definitivt kvalificerande.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

Här har ni varför man inte ska låsa sig till ett system. Ju enklare/'modulärt' hifi ni har ju bättre.
Jag kör en 7.2 förstärkare via ARC med äldre högtalare jag restaurerat. Behöver jag en uppgradering för den 'smarta' delen behöver jag bara en Chromecast eller dyl.

Ur miljösynpunkt tycker jag detta är helt åt helvete galet att en produkt i princip inte har en livslängd längre än 10år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Hade en gång en kollega som hyllades Sonos över allt annat... han är nog inte så glad på grund av detta.

Men det här är i alla fall ett utmärkt exempel där man integrerarat "smarta" funktioner för långt för att produkten ska vara användbar även när systemet inte längre supportas. 10 år är ingen ålder på en högtalare eller en förstärkare, inte 20 år heller. Det är prylar som förväntas hålla länge (30-40 år med lite reparationer).

Ser absolut behovet med att många vill ha helt integrerade lösningar som sparar både plats, kabeldragning och som "ser bra ut" men vill tillverkarna lösa det med ett modulärt system så går det. Gör den smarta delen till en insticksmodul med standardiserad anslutning både internt och externt så det går att uppgradera när nya smartare enheter kommer. Det är trots allt bättre att byte ett kretskort jämfört med ett helt högtalarsystem eller en tv där det enda som egentligen behövs är en smartare dator (läs: en nyare cromecast eller motsvarande).

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Nu tycks Sonos ha tagit ett steg tillbaka och sagt att man ska kunna splitta sina system och de nya enheterna fortsätter få uppdateringar medans de äldre bara kommer få säkerhetsuppdateringar. Hade inget behov av att köpa nya då mina äldre funkar bra. Dessutom ville de att jag skulle byta min gamla Play 5a till en Move som jag tycker är helt felprisad och med funktioner jag absolut inte har några behov av.
Känns som detta är något vi kommer få leva med i framtiden då tillverkarna själva kan bestämma när de tycker att du ska köpa nya produkter.
Apple har väl gjort på detta sätt rätt länge dessutom och där tycker folk inte att det är något konstigt att en telefon för 10 000kr + mer eller mindre blir så seg att den blir obrukbar efter 2-4 år.

Samma sak hände mig för några månader sen då min gamla Boxeebox plötsligt började strula och inte kom åt nätet. Fjärrkontrollen slutade också funka. Köpte en begagnad här på marknaden i tron att det skulle lösa sig med en ny fjärr. Samma fel på den ”nya” och kontaktade Dlink som informerade om att de helt enkelt stängt ner servern för dessa och det inte gick att göra något. Fick ingen info alls innan.
Köpte istället en ny Shield Pro och visst kan set göra mycket mer men till det jag använde BoxeeBoxen så gjorde faktiskt den det bättre än Shielden som är en över tio år nyare produkt.
Finns det någon som är sugen på två BoxeeBox så finns de hos mig.

Tur att man kanske hoppade över uppkopplad kyl, frys och tvättmaskin som jag köpt senaste tiden. Dessa köptes på grund av de gamla gått sönder och inte att tillverkaren stängde av dem.

Trist utveckling när man också hela tiden pratar om miljö och inte kan köpa nya saker hela tiden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Japp håller med, själv sitter jag med ännu äldre Logitech squeezebox enheter som fortfarande fungerar hur bra som helst att spela musik med osv. Logitech la ner hela serien 2012 men de gjorde just det du skriver och släppte squeezebox servern som open source vilket har gjort att squeezeboxenheterna kunnat leva vidare även när de inbyggda apparna blev för gamla som t.ex. spotify då gjorde någon en plugin till servern så man kan fortsätta streama genom den till alla enheterna. Visst innan behövde man inte ha en dator som körde squeezebox servern men det känns som en liten grej istället för att tvingas slänga massa fullt fungerande elektronik och förstöra miljön.

Squeezebox, denna lilla klockrena internetradio som har stort ljud för det lilla element den har.
Kan inte räkna alla tusentals om inte tio tusentals timmar den har stått på här hemma när jag varit i mitt kök.

Oerhört billigt köp i förhållande till hur mycket den har fått gått här hemma.

Dock visste jag inte dess historia.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Sötast

Använder dagligen bang olufsen högtalare ifrån 1991. Fantastiska enheter.

Sen är det såklart skillnad på en högtalare och en högtalare kopplad till en tjänst.... Men riktigt synd att det man köpt plötsligt skall sluta att fungera.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Allexz:

Använder dagligen bang olufsen högtalare ifrån 1991. Fantastiska enheter.

Sen är det såklart skillnad på en högtalare och en högtalare kopplad till en tjänst.... Men riktigt synd att det man köpt plötsligt skall sluta att fungera.

Jo, Hifiberry har gjort ett kit för att bygga om gamla BO till aktiva, naturligtvis har de anslutningar för normala signalkällor men även plats för att trycka dit en RPI som "smart" det smarta är att det smarta är fritt programmerbart nästan hur som helst och utbytbart, skulle RPI försvinna eller på annat sätt upphöra att vara smart så kopplar man in nått via de vanliga ingångarna.
https://www.hifiberry.com/beocreate/
Ännu smartare är kanske att om man bortser från filerna med färdiga konfigurationer för BO så kan man använda Beocraten till nästan vilket bygge som helst där man behöver en liten aktiv 4 kanalsförstärkarkort med DSP, det går att bygga om eller bygga egna aktiva högtalare utifrån denna elektronik, hoppas de släpper nån version med större förstärkare också för då skulle man kunna göra otroligt roliga saker med dem. (nu är de bara roliga, inte otroligt roliga)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett alternativ är ju att släppa mjukvaran fri i stället för att döda produkten, jag har själv en Canonskanner som Canon i praktiken dödat genom att inte ge 64 bit stöd, scannern funkar utmärkt men är omöjlig att använda tillsammans med moderna os utan den kräver att man bootar 32 bit os....
Hade man släppt mjukvaran fri så hade nån kunnig garanterat fixat det och detsamma gäller troligen också många andra hårdvaror, att sluta stödja dem i mjukvara innan deras hårdvara egentligen är obrukbar är en form av planerat åldrande, man kan ju förstå om inte tillverkaren vill stödja gamla saker pga att det kostar men det borde i så fall vara ett krav på att släppa koden eller specifikationer fritt så att andra kan ta över och hålla liv i produkten så länge den tekniskt fungerar.

Detta tror jag är framtiden, EU borde lagstadga något att mjukvara för produkter som slutas säljas ska släppas fri. Kanske prylar ska få ett "bäst före" datum? Jag tänker främst hur ett hållbarhetsperspektiv. Tänk så mycket helt fungerande Sonos prylar som nu kommer slängas.

Själv fortsätter jag glatt spela musik med min pappas snart 35 år gamla Bang & Olofsen högtalare som fortfarande fungerar fint (fast med en mer modern förstärkare)

Får hoppas att IoT standarden som kommer snart av jättarna kan styra upp det hela och de länge support. Även jag är impad att Sonos uppdaterat dom såhär länge.

Skrivet av mrqaffe:

Jo, Hifiberry har gjort ett kit för att bygga om gamla BO till aktiva, naturligtvis har de anslutningar för normala signalkällor men även plats för att trycka dit en RPI som "smart" det smarta är att det smarta är fritt programmerbart nästan hur som helst och utbytbart, skulle RPI försvinna eller på annat sätt upphöra att vara smart så kopplar man in nått via de vanliga ingångarna.
https://www.hifiberry.com/beocreate/
Ännu smartare är kanske att om man bortser från filerna med färdiga konfigurationer för BO så kan man använda Beocraten till nästan vilket bygge som helst där man behöver en liten aktiv 4 kanalsförstärkarkort med DSP, det går att bygga om eller bygga egna aktiva högtalare utifrån denna elektronik, hoppas de släpper nån version med större förstärkare också för då skulle man kunna göra otroligt roliga saker med dem. (nu är de bara roliga, inte otroligt roliga)

Fast detta är inget för gemene man.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Detta tror jag är framtiden, EU borde lagstadga något att mjukvara för produkter som slutas säljas ska släppas fri. Kanske prylar ska få ett "bäst före" datum? Jag tänker främst hur ett hållbarhetsperspektiv. Tänk så mycket helt fungerande Sonos prylar som nu kommer slängas.

Själv fortsätter jag glatt spela musik med min pappas snart 35 år gamla Bang & Olofsen högtalare som fortfarande fungerar fint (fast med en mer modern förstärkare)

Får hoppas att IoT standarden som kommer snart av jättarna kan styra upp det hela och de länge support. Även jag är impad att Sonos uppdaterat dom såhär länge.

Fast detta är inget för gemene man.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen av mina seriösa högtalare är yngre än 20 år... Har dock även lite nyare prylar tex till datorn, 3031orna kom ut på marknaden 2008.

Att följa bygguider för ett applicera en Beocreate på nån passande BO är inte så svårt så det kan nog vem som helst fixa utan några problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dammar av en gammal tråd med att meddela att mina gen 1 sonosprodukter fungerar ypperligt, med och utan spotify

Gott Nytt År!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti