Pinephone är en öppen Linux-telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Huyawai kringår Android med ett eget OS och Appar. De skall klara mobilt BankID!

Edit. Länk: https://www.mobil.se/nyheter/mobilt-bankid-appen-klar-for-hua...

Dom har inte kringgått Android i artikeln. Dom har kringgått Googles Appbutik.
Alltså är det samma appar som på vilken Androidtelefon som helst, bara att den går att ladda ner på annat ställe än Googles Appbutik.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag satt och diskuterade mobilbyte med sambo och "svärföräldrar" så sent som igår. Detta är ju perfekta nyheter för mig som tröttnat på min slitna Android!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DevilsDad:

Kan inte folk här bara sluta säga "helt ointressant, skulle aldrig köpa en sådan" när det handlar om utveckling/experiment-enheter, konceptprototyper eller andra nischade saker.

Det är ascoolt at det görs sånna här grejer. Vi förstår allihopa att majoriteten inte kommer köpa en telefon utan förinstallerat OS!

Skickades från m.sweclockers.com

Helt ointressant, skulle aldrig köpa en sådan.
Seriöst är det ett kul initiativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Den dagen jag kan köra BankID min bank app samt spotify är jag väldigt sugen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Den dagen jag kan köra BankID min bank app samt spotify är jag väldigt sugen!

Tänker likadant, om jag kan köra dessa appar så är jag i princip nöjd.

Har vetat om telefonen ett tag för en vän ska köpa den. Har för mig att det kommer en till variation där OS ingår och med fortgående uppdateringar. Men den ska lanseras senare, men kan ha missuppfattat detta.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Den dagen jag kan köra BankID min bank app samt spotify är jag väldigt sugen!

Spotify borde redan gå, om inte genom vanliga webspelaren fungerar kan man gå via mopidy: https://forums.ubports.com/topic/2925/how-to-use-spotify-on-u...

Mobilt BankID klarar man sig utan. De enda jag har träffat på som faktitskt behöver Mobilt BankID för onlinetjänster är Sveriges Ingenjörer, och de går att ringa till istället. Ju fler trådar man läser om Mobilt BankID desto mer befriande känns det att inte ha skräpet.

Som en liten parentes har Skatteverkets E-legitimation officiellt stöd för Linux. Bara användbart hos Skatteverket än så länge men uppmana gärna din bank att implementera den lösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Hade älskat att ha en sådan här telefon, men det är då endast möjligt om t.ex. mobilt bankid samt bankapp finns. Resten av apparna jag har är ju sådant som är gött att ha men ingen nödvändighet, dock bankgrejerna är livsviktiga imo.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Proffsmoddare

Har Sailfish på en Xperia 10 mest för lek just nu, och föredrar utan tvekan interfacet där framför Android. Apputbudet är faktiskt också bättre än vad man tror, förutsatt att man lägger till storeman/openrepos. Sen är det givetvis vissa saker som inte finns där men då kan man alltid hitta en androidvariant eller köra i webbläsaren. Ja, både spotify och bank-id fungerar.

Det stora gisslet för mig är batteritiden på telefonen som är markant sämre än med android. Vi snackar kanske 20-40% sämre vilket gör det i princip oanvändbart till vardags då batteritiden inte direkt är fantastisk i Android heller.

Det kanske fixas i framtiden, kanske inte.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Det här är precis vad de skriver, en utvecklarmodell. dvs. inget färdigt för konsument. "You're on your own" så att säga.
Lägg stor vikt vid det om någon här överväger att köpa den i dess nuvarande skick.
Normalt sett säljs inte utvecklarmodeller så här utan dessa ges, i god tid, ut i förväg till utvecklare _innan_ själva komsument lanseringen äger rum.

Dessa modeller kan ha mindre småfel som utvecklare av den kalibern kan ta sig förbi och lösa temporärt själva, men knappast något som medelsvensson bemödar sig att syssla med.

Det är alltså inte någon ersättare till din "daily driver" såvida du råkar vara utvecklare som har tid och gillar att knåpa i Linux samt finna lösningar på såndant det endast finns koncept till i Open Source världen ännu.

Har mött allt för många som stirrar sig blinda på en hårdvara och ett pris och sedan tänker de, hur svårt kan det vara? Sedan gnäller de järnet när de inte kan använda sina vanliga appar på den eller inte kan starta Microsoft Word.

Ja du kan installera "vanliga" operativsystem på den fast det gäller enbart OS som byggts för aktitekturen ARM och även där kan det vara rätt stora problem, mycket p.g.a. att ARM plattformen normalt sett inte är lika öppen som x86 med proprietära SoC's oach annat.
Tänk motsvarande Raspberry Pi, fast nu i telefonformat...

Det är absolut en enhet som jag personligen hade velat pilla med, finns oändliga möjligheter när det är sker i "öppen modell" som denna men jag tror att den kan ha lite för "rough edges" även för mig i dess nuvarande batch.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Udda och rolig idé, skulle dock hellre lägga in valfritt OS på den jag har nu, lite klena specs på den där.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Spotify borde redan gå, om inte genom vanliga webspelaren fungerar kan man gå via mopidy: https://forums.ubports.com/topic/2925/how-to-use-spotify-on-u...

Mobilt BankID klarar man sig utan. De enda jag har träffat på som faktitskt behöver Mobilt BankID för onlinetjänster är Sveriges Ingenjörer, och de går att ringa till istället. Ju fler trådar man läser om Mobilt BankID desto mer befriande känns det att inte ha skräpet.

Som en liten parentes har Skatteverkets E-legitimation officiellt stöd för Linux. Bara användbart hos Skatteverket än så länge men uppmana gärna din bank att implementera den lösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant med skatteverkets. Jag har lite svårt att hitta info. Är det lösningen baserad på ID kort och NetID? Är ju nästan sugen att skaffa det för principens skull. Ganska sjukt att man tillåtit en så viktig del av samhällsdigitaliseringen ha begränsat platformsstöd.

Permalänk
Medlem

Glömde skriva i mitt första inlägg men de skrev i sin decemberuppdatering av bloggen att de även kommer att släppa ett fysiskt tangentbord till telefonen som är inspirerat av Psions gamla tangentbord. Den skulle bli klar under sommaren.

Permalänk
Medlem

Dyker det upp fler i butiken så kommer jag slå till. Var inte direkt mycket pengar att orda om. Lär väl bli som allt annat man köper, ligger å skräpar. Men då har jag den åtminstone OM lusten faller på

Skulle vara grymt skoj att testa!

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Intressant med skatteverkets. Jag har lite svårt att hitta info. Är det lösningen baserad på ID kort och NetID? Är ju nästan sugen att skaffa det för principens skull. Ganska sjukt att man tillåtit en så viktig del av samhällsdigitaliseringen ha begränsat platformsstöd.

Lösningen är baserad på Gemalto SConnect. Oklart om det måste vara med kort eller om man fortfarande kan få certifikat på fil.

Skatteverkets informationssida:
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/idkort/elegi...

Gemaltos informationssida:
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/idkort/elegi...

Har inte skaffat mitt ID-kort från skatteverket än då jag precis har förnyat körkort och polisens ID-kort, vill ju ha lite marginal mellan så man inte står med skägget i brevlådan när man upptäcker att ena kortet gick ut medan man var på semester . Visst går det ju att skaffa nytt genom att anhöriga styrker din identitet men det är ju inte alls lika smidigt som att bara räcka fram ett annat ID-kort.

Så fort jag har skaffat mitt ID-kort från skatteverket ska det dock börja pillas med det. Skatteverkets E-legitimation på kort verkar ju fungera genom godtycklig kortläsare med vettiga drivrutiner, så det ska bli spännande att se om interna kortläsaren i min ThinkPad T530 räcker. Annars är det nog inte så svårt att hitta en kortläsare mindre än telefonen att ha i jackfickan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Kul att Swec uppmärksammar detta!

Jag har beställt en Brave Heart som bör dyka upp inom nån vecka. Om det finns intresse kan jag rapportera hur den ter sig.
För att förtydliga artikeln kan jag nämna att Brave Heart inte kommer komma in i lager igen då den är till för testande av mjukvara/early adaptors. Den nästkommande, mer konsumentinriktade batchen kommer börja tillverkas efter det Kinesiska nyåret, men inte börja säljas förrän det finns minst ett dugligt OS att skicka med. Man bör också nämna att ALLA större alternativa operativsystemprojekt för mobil håller på att utveckla till Pinephone. Uppslutningen kring den här prylen är fantastisk!

EDIT: En grej som är värt att nämna är att telefonen (och andra prylar Pine64 tillverkar) säljs med ytterst små vinstmarginaler som en "tjänst" till communityn. $10 per telefon är öronmärkta som donation till mjukvaruprojekten. Pine64 planerar att göra det möjligt för köpare att i framtiden välja vilket projekt de vill stödja, men det blir först när konsumentversionen börjar säljas.

Skrivet av Snubb1:

Allwinner A64 använder Mali-400MP2 och den öppna Lima drivrutinen är inte jättebra.
Problemet med öppna Linux telefoner är drivrutiner och firmware vilket är orsaken till att libhybris utvecklades.
Tyvärr är det inte så lätt att använda en öppen-smartphone med fria drivrutiner utan libhybris så är det inte fungerande i linux, bara kolla på librem 5 som är totalt oanvändbar i praktiken.
Sailfish OS på en Xperia XA2 eller Xperia 10 är nog det bästa alternativet om man inte vill ha android eller iOS i sin telefon i dagsläget.
Vill man ha ett öppet smarttelefon OS så är det nog bäst att utgå från merproject.

Lima verkar ha fått en skjuss i utvecklingen tack vare Pinephone, men 400MP2 i sig är inget monster, så det finns ju en gräns för hur mycket prestanda man kan förvänta sig. Jag tror den kommer duga gott för denna generations Pinephone.
Allwinner bryter mot GPL, men tack vare Sunxi så är A64 SoCen rätt välfungerande i Lunux.
Ang OS så är det ju tycke och smak, men köper man Pinephone så kan man iallafall välja vilket mobilt OS som helst (förutom iOS) vilket är ganska kittlande enligt mig.

Skrivet av Chibariku:

Hindret är att BankID måste utveckla en app för systemet. BankID fungerar ju inte ens på Huaweis senaste mobiler då de saknar Google play service. En ny app är dock på väg dit, men att de skulle utveckla en app till Ubuntu touch eller liknande lär nog inte hända på länge.

Detta gör det ju tyvärr extremt svårt för nya aktörer att kunna slå sig in på marknaden.

Håller med. För egen del finns det ett par android appar jag inte vill vara utan och så är det nog för de flesta. Bank ID är en av dem. Jag kommer absolut försöka installera android appar via nått kompatibilitetslager, t ex anbox. Alien Dalvik i Sailfish fungerar ju hyggligt bra så det ska inte vara omöjligt, det är nog mer en fråga om tid.

Skrivet av anon8755:

Frågan är om man kan installera ”vanliga” ubuntu. Sen koppla in tangentbord/mus och skärm. Helt enkelt köra den som dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu kanske nån redan svarat, men du kan teoretisk sett köra vilket OS du vill så länge det har stöd för ARM/A64 kretsen. Alla OS som finns för Pine A64 (+) bör även fungera på Pinephone då hårdvaran är snarlik. Enklast för dig är nog dock att bara använda en annan skrivbordsmiljö i nått av de mobila operativsystemen, tror t ex PostmarketOS har XFCE färdigpaketerat redan nu, jag har iaf sett nån använda den kombinationen. USB Host mode är inte implementerat ännu, men kommer garanterat blir det. Jag ser också fram emot att kunna koppla in ett tangentbord

Skrivet av DavidtheDoom:

Två fel med denna enheten för mig:
Allwinner SoC.
A53 (small cores).

Låt oss hoppas att Pinephone 1 blir den succé som den verkar bli, så kommer det nog en Pinephone 2 om några år

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

@murak: ja gör gärna en tråd när du har fått din telefon. ☺️

Permalänk
Medlem

Får hoppas det blir en grej från flera företag i framtiden

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Det stora gisslet för mig är batteritiden på telefonen som är markant sämre än med android. Vi snackar kanske 20-40% sämre vilket gör det i princip oanvändbart till vardags då batteritiden inte direkt är fantastisk i Android heller.

Det kanske fixas i framtiden, kanske inte.

Intressant att Xperia 10 har dålig batteritid min Xperia XA2 plus med sailfish OS har riktigt bra batteritid.

Skrivet av cheben:

Intressant med skatteverkets. Jag har lite svårt att hitta info. Är det lösningen baserad på ID kort och NetID? Är ju nästan sugen att skaffa det för principens skull. Ganska sjukt att man tillåtit en så viktig del av samhällsdigitaliseringen ha begränsat platformsstöd.

Som jag förstått det så var det tidigare gamla telia e-legitimation som använde NetID
https://www.telia.se/privat/bredband/tjanster/produkt/e-legit...
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/idkort/elegi...
Men nu är det AB svenska pass som ägs av Gemalto och den kräver SConnect plugin
https://www.gemalto.com/sverige/myndigheter/vara-losningar/sv...
https://www.gemalto.com/sverige/myndigheter/vara-losningar/sv...
https://www.sconnect.com/tests/auto/GA/