Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse – utmärkt spelprestanda i mellanklassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är riktigt vilda västern med prissättningen nu på lanseringsdagen, vilket tyvärr inte är någon ovanlighet för nya grafikkort. Får se om det stabiliserar sig under närmaste månaden. Komplett verkar vara de som ligger på priset som kommunicerats till oss.

men till idag har dom höjt priset med 500

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

men till idag har dom höjt priset med 500

3749:- nu ...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Med tanke på att folk fortfarande gärna lägger 1000+kr för GTX 970 så kommer de korten fortfarande behålla sitt värde.

Precis detta har jag själv gjort nyligen fast ett för 800kr och ett för 850kr. Det är till barnens datorer.

Brorsan letar också till sin son.

Så med min extremt begränsade empiriska studie så beror åtgången på de korten på att en spelargeneration har ynglat av sig och nu börjar nästa generation bli gamla nog för egna datorer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av pandemon:

3749:- nu ...

Dom lär sänka så vänta. Ingen vettig människa kommer köpa 5600XT för över 3500, då köper man 5700.

Ex Asrock Challenger

Permalänk
Medlem

@gashemi: Sitter och funderar på detta själv. Detta är det en av två, tre modeller som faktiskt går in i mitt chassi utan att moddas. Men det jag drar mig för är att det verkar inte vara någon som har testat just detta kortet. Vill väldigt gärna veta hur pass kylaren är, framför allt hur den låter eftersom jag har min dator ståendes mindre än en halvmeter ifrån mina öron.
Annars är Red Dragon ett alternativ. Dock får jag ta av locket på chassit alternativt skaffa en sänkningssats till PCI-e hållaren i chassit samt en moddad bracket.
Kan också tänka mig Gigabytes kort. Men jag vet att dom är för tjocka, men om man tar av plastkåpan på kylaren borde den teoretiskt gå in. Men påverkar det prestandan på kylaren utan kåpa? Borde kunna gå på Sapphires kort också, men där ser jag inte några skruvar till plastkåpan. Är lite rädd man tvingas montera ner kortet helt för att komma åt. Då kan det bli bekymmer med öppet köp och garantier.

Så frågan är ska man ta kortet man vill ha, eller chansa på Asrock-modellen. Är det värt 3-500 kr mer för 5700 vs. 5600 XT? Det är ju inte många fps skillnad. Det enda man får är väl 2 GB minne till om man ska hårdra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

... Är det värt 3-500 kr mer för 5700 vs. 5600 XT? ... Det enda man får är väl 2 GB minne till om man ska hårdra det.

Det är ju detta som är knäckfrågan, särskilt om man tänker stanna på 1080p.
Enligt min åsikt går brytpunkten någonstans i det prisintervallet. Med <300kr prisskillnad skulle jag nog försöka få loss pengar till det dyrare kortet. Med >500kr skillnad vinner det billigare kortet. I intervallet där emellan tillkommer andra faktorer som val av återförsäljare, kyllösning, kretskortens utformning, etc.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av issue:

men till idag har dom höjt priset med 500

Det var ingen dålig ökning! Undrar om de körde ett begränsat antal till det lägre priset eller plötsligt fick en insikt att de sålde korten till förlust? Webhallen och Inet verkar ha stabiliserat sig kring 3590 kronor för Pulse-kortet, och vid den nivån håller fortfarande den nuvarande utmärkelsen sett till erbjuden prestanda och kyllösning för modellen. Högre än så tycker jag det dock det börjar rinna över för mycket mot Radeon RX 5700.

Permalänk
Medlem

@JonasT: Ni som har ett kort nära till hands, du kanske kan svara på en fråga. Hur ser det ut på Sapphires kort, är plastkåpan lätt att montera av? Fyra skruvar och lite pill?

@Olle P: Jag spelar på 1440p, så jag borde sikta på ett 5700 för extra minne. Men sen ser jag inga tendenser av att minnet tar slut för 5600 XT i Sweclockers tester. Ser inte heller så stor skillnad i 1440p som motiverar det högre priset. Ska man spendera så pass, kan man lika gärna lägga på 600 kr till för ett 5700 XT.
Är utan grafikkort så jag behöver köpa ett nu snart. Vilket är lite synd för jag är väldigt spänd på vad 5800 och 5900 är för något och har haft som mål att uppgradera till dessa. Men nu gick mitt gamla grafikkort sönder i förtid så nu sitter vi här...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av napahlm:

@JonasT: Ni som har ett kort nära till hands, du kanske kan svara på en fråga. Hur ser det ut på Sapphires kort, är plastkåpan lätt att montera av? Fyra skruvar och lite pill?

@Olle P: Jag spelar på 1440p, så jag borde sikta på ett 5700 för extra minne. Men sen ser jag inga tendenser av att minnet tar slut för 5600 XT i Sweclockers tester. Ser inte heller så stor skillnad i 1440p som motiverar det högre priset. Ska man spendera så pass, kan man lika gärna lägga på 600 kr till för ett 5700 XT.
Är utan grafikkort så jag behöver köpa ett nu snart. Vilket är lite synd för jag är väldigt spänd på vad 5800 och 5900 är för något och har haft som mål att uppgradera till dessa. Men nu gick mitt gamla grafikkort sönder i förtid så nu sitter vi här...

Den är väldigt lätt att skruva av! Totalt fem skruvar. Observera dock att fläktarna är monterade i kåpan, så dessa måste ersättas av något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är detta något för oss som har ett GTX 1070 idag (OC Dual - sämsta versionen) eller är det fortfarande för "nära2 ett 1070 i prestanda? VAd skulle ni kika på istället isf?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Det här är nog första gången sen jag blev riktigt hårdvaruintresserad (ca 2013) som AMD faktiskt lanserat ett kort som är riktigt bra utan något riktigt negativt kopplat till sig.

De kort som skulle kunna vara liknande vore väl R9 290, eller möjligen RX 480, då dessa var bra kort också. Men R9 290 var ett väldigt varmt, högljutt och energiineffektivt kort,

Detta kring 290X verkar vara en dryg myt som lever kvar och som vägrar dö. Förstår inte...jämfört med konkurrenten (prestandamässigt dvs, prismässigt var vanliga 780 konkurrent) 780ti var det inte så illa som många vill få det till ju. Anser jag i alla fall

290X har en kretsyta på 438mm^2 med TDP på 290W medan 780ti har 561mm^2 med TDP på 250W. Klart att så mycket mindre yta och 40W mer effekt som avges blir knepigare att kyla, plus att referenskorten hade en tveksam kylare med temperaturmål på 95 grader....

Köpte man ett bra 290X däremot, tex med Tri-X kylaren från Sapphire som jag köpte var det varken högljutt eller varmt alls. Ett superbt kort som tjänade mig väl innan brorsan fick det och använder flitigt än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@Olle P: Jag spelar på 1440p,... Men sen ser jag inga tendenser av att minnet tar slut för 5600 XT i Sweclockers tester. Ser inte heller så stor skillnad i 1440p som motiverar det högre priset. Ska man spendera så pass, kan man lika gärna lägga på 600 kr till för ett 5700 XT.

Just nu är 6GB fullt tillräckligt, eftersom så många har GTX 1060.
Med moderata grafikinställningar på 1440 räcker det även där.
Hur länge 6GB kommer vara tillräckligt återstår att se.

Om jag skulle gå upp till 1440p skulle jag nog i normalfallet välja RX 5700XT som mest prisvärt. Brukar behålla mina grafikkort flera år, så det måste finnas marginal att ta av...

Skrivet av spacedebree:

Är detta något för oss som har ett GTX 1070 idag...? Vad skulle ni kika på istället isf?

Min policy gällande grafikkort är att jag byter om/när det befintliga upplevs som närmast oanvändbart eller jag kan få ett nytt och dubbelt så snabbt kort för i princip samma pris som jag betalade för det befintliga.
I dagsläget får du inte ens en RTX 2080Ti (som inte når upp till dubbla prestandan) för <5000kr.

Permalänk
Medlem

@JonasT: Det var synd. Blir lite väl mycket moddande för att få det att fungera i så fall. Då får jag leta efter kort där fläktarna sitter monterade på kylflänsen helt enkelt.
Ser det likadant ut på Gigabytes Gaming OC och Windforce-modeller?

Permalänk

@Olle P: Kloka ord.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Blir intressant att se hur beg-marknaden rättar sig efter detta. Det blir svårt att motivera 1080/1070 för 2-3k.

Hoppas dom kommer ner till 1200-2000Kr. Velat köpa ett begagnat 1080 ett tag men folk verkar vilja betala överpriser och trissar upp budgivningarna i 3000kr+.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Just nu är 6GB fullt tillräckligt, eftersom så många har GTX 1060.
Med moderata grafikinställningar på 1440 räcker det även där.
Hur länge 6GB kommer vara tillräckligt återstår att se.

Om jag skulle gå upp till 1440p skulle jag nog i normalfallet välja RX 5700XT som mest prisvärt. Brukar behålla mina grafikkort flera år, så det måste finnas marginal att ta av...

Min policy gällande grafikkort är att jag byter om/när det befintliga upplevs som närmast oanvändbart eller jag kan få ett nytt och dubbelt så snabbt kort för i princip samma pris som jag betalade för det befintliga.
I dagsläget får du inte ens en RTX 2080Ti (som inte når upp till dubbla prestandan) för <5000kr.

Beror lite på vad som kommer sitta i konsolerna, antagligen 6-8 GB

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får habegär av den där muggen som dom har på hyllan?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Just nu verkar det vara netonnet som har det bästa erbjudandet 3490kr.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...
Däremot gissar jag att priserna för kortet kommer landa på 2590kr snart.

Permalänk
Medlem

@Snubb1: 2590 känns väldigt lågt. Men om du är en sån där som kan se in i framtiden så hoppas jag att du har rätt

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Är faktiskt jävligt imponerad av fps/watt, var inte länge sen AMD låg nästan 2 generationer efter Nvidia.
Hoppas det kommer nåt vettigt kort i den högre klassen lagom till BF6. Hade varit kul med ett AMD kort nästa gång, får hålla tummarna med tanke på att det var typ 5år sedan de släppte något som inte var skräp eller för sent i det övre segmentet.

Permalänk
Medlem

Nvidia gick ut under dagarna att de sänker priset på RTX 2060 till 299 dollar jämfört med RX 5700XT som kostar 289 dollar. Bra att veta innan man köper. Såg det på Linus

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

Nvidia gick ut under dagarna att de sänker priset på RTX 2060 till 299 dollar jämfört med RX 5700XT som kostar 289 dollar. Bra att veta innan man köper. Såg det på Linus

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det där vet alla som läst recensionen.
($279 för 5600XT, förövrigt)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av napahlm:

@JonasT: Det var synd. Blir lite väl mycket moddande för att få det att fungera i så fall. Då får jag leta efter kort där fläktarna sitter monterade på kylflänsen helt enkelt.
Ser det likadant ut på Gigabytes Gaming OC och Windforce-modeller?

Det är samma sak för Gigabyte. Något som är värt att nämna där är dock Windforce OC-modellen, där kylaren endast bygger två expansionsplatser. Vet tyvärr inte ur bra implementationen av kylaren är. I utförandet ihop med GTX 1650 Super var vi inte superimponerade över fläktkurvan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Tack!

Skrivet av Baxtex:

Beror lite på vad som kommer sitta i konsolerna, antagligen 6-8 GB.

Konsolerna kommer definitivt ha visst inflytande, men jag tror inte man vill sumpa ~80% av PC-marknaden för det.
Tittar man på hur det ser ut i dagsläget är det många i lägre ändan som har 2GB VRAM. Detta fungerar för 1080p med lägre grafikinställningar. Nästa steg upp är 3GB som ger ett visst uppsving i prestandan. Vid 4GB kan man köra de flesta spel i 1080p/Ultra.
Sett till vad som sitter i de datorer som används kommer undre gränsen om några år sannolikt gått från 2GB till 4GB.

Skrivet av Snorlena:

@Snubb1: 2590 känns väldigt lågt. ...

Sett till hur prisutvecklingen var fram till för ungefär fem år sedan är ~2500 rimligt.
Sett till hur priserna varit senaste få åren krävs ett regelrätt priskrig för att pressa ner priset dit.

Skrivet av ramlösa:

Är faktiskt jävligt imponerad av fps/watt, var inte länge sen AMD låg nästan 2 generationer efter Nvidia.

Kan inte påstå att jag är "imponerad", med tanke på att Navi körs på en energieffektivare nod. Nu är resultatet bara "acceptabelt" och man kan förvänta sig att Nvidias nästa generation blir ännu effektivare.
Det enda jag fann förvånande var hur lite energieffektiviteten minskade med de högre frekvenserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morronrost:

Komplett har nu höjt priset till 3749kr. Tyvärr hade du rätt.

Dock sitter RX 5600XT TUF fortfarande på 3290kr

Finns noll anledning att köpa ett 5600XT till det priset.
5700XT kostar liksom 390€ i Tyskland https://www.mindfactory.de/search_result.php?select_search=0&...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Finns noll anledning att köpa ett 5600XT till det priset.
5700XT kostar liksom 390€ i Tyskland https://www.mindfactory.de/search_result.php?select_search=0&...

Ja tittar man på de tyska priserna finns ju inte många anledningar till att köpa varken 5600xt/5700 när det skiljer så lite upp till 5700xt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Ja tittar man på de tyska priserna finns ju inte många anledningar till att köpa varken 5600xt/5700 när det skiljer så lite upp till 5700xt

Skickades från m.sweclockers.com

Går ju även att importera till Sverige för det priset plus en hundring i frakt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Går ju även att importera till Sverige för det priset plus en hundring i frakt.

Jupp, har en order från dom på väg med en liten mysig Deskmini ,jag är flitig kund hos dom. Har jag inte bråttom är de mitt första val, därefter amazon.de och i sista hand Svenska butiker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jonas med tanke på alla släppen nu för tiden med bara 6GB VRAM vilket får många att tveka inför köp. Tycker jag det vore en bra ide ifall ni gjorde en artikel med tillhörande video och redde ut detta med om 6GB verkligen räcker i dagens läge eller om man då gör ett dumt val där kortet inte åldras väl med tanke på de kommande konsolerna som kommer ha mer VRAM. Tycker detta vore ett intressant ämne att höra er snacka om...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Kan inte påstå att jag är "imponerad", med tanke på att Navi körs på en energieffektivare nod. Nu är resultatet bara "acceptabelt" och man kan förvänta sig att Nvidias nästa generation blir ännu effektivare.
Det enda jag fann förvånande var hur lite energieffektiviteten minskade med de högre frekvenserna.

Men i förhållande till 580 är den 70-80% effektivare per fps, tycker faktiskt det är imponerande.
AMD gick från att var tvungen att använda hbm för att korten inte skulle brinna upp till att vara bättre än Nvidia.