Permalänk
Medlem

Byta minne på en vaio?

Hej!

Ni som har bra koll, vart hittar jag rätt minne för en uppgradering? Jag tänkte ge denna dator lite liv till.
Tror ni det gör skillnad att uppgradera till dubbelt minne?
Minne

MINNESSPECIFIKATIONER

PC3-8500

MINNESHASTIGHET (MHZ)

1066

STÖRSTA MINNESSTORLEK

8

MINNESSTORLEK (GB)

4

MINNESTYP

DDR3 SDRAM

https://www.sony.se/electronics/support/laptop-pc-vpc-series/...

Permalänk
Medlem

Det gör ofta en markant skillnad att gå från 4GB till 8GB idag, speciellt på laptops som även använder minnet för GPU.
Speciellt om datorn kör lite små spel eller surfas mycket på

När du letar minne är det pc3-8500 sodimm du söker, dubbelkolla gärna hör innan köp.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kolla också hur minnena sitter i datorn. En del har två minneshållare men bara en sticka i från början, då köper du bara en till, annars får du byta båda. Dvs sitter det 2+2GB i måste du köpa 4+4GB för att få 8, men ibland sitter det 4+0GB i och då räcker det att du köper en sticka till med samma specifikationer som den gamla.
Kolla att det är 64-bitars Windows i också, annars get det inget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det gör ofta en markant skillnad att gå från 4GB till 8GB idag, speciellt på laptops som även använder minnet för GPU.
Speciellt om datorn kör lite små spel eller surfas mycket på

När du letar minne är det pc3-8500 sodimm du söker, dubbelkolla gärna hör innan köp.
Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Videoapan:

Kolla också hur minnena sitter i datorn. En del har två minneshållare men bara en sticka i från början, då köper du bara en till, annars får du byta båda. Dvs sitter det 2+2GB i måste du köpa 4+4GB för att få 8, men ibland sitter det 4+0GB i och då räcker det att du köper en sticka till med samma specifikationer som den gamla.
Kolla att det är 64-bitars Windows i också, annars get det inget

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, tack skall ni ha, jag kollar och återkommer.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du ingen SSD hade jag prioriterat det långt före nytt RAM.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Har du ingen SSD hade jag prioriterat det långt före nytt RAM.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det var kanske inte dumt heller föressten.
Inget problem med att trycka in ett sånt alltså?
Något jag behöver ha i åtanke för att det skall passa?
Jag har ju WIn 10 på den nu, inte helt säker på om det är 64, men antar det, skall kolla sen.
Men kan man göra en mirror på en annan HDD, sen koppla in en ny SSD och trycka tillbaka spegeln på nya ssdn?
inte så att jag behöver spara nåt direkt, men jag vill inte köpa nytt WIN10 liksom.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte köpa en ny Win10-licens bara för att du byter lagringsenhet i datorn från HDD till SSD. Ladda ner Windows 10 Media Creation Tool, skapa installationsmedia, installera Win10 och aktivera det (MS aktiveringsservrar bör känna igen din dator och aktivera med din gamla licens).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Du behöver inte köpa en ny Win10-licens bara för att du byter lagringsenhet i datorn från HDD till SSD. Ladda ner Windows 10 Media Creation Tool, skapa installationsmedia, installera Win10 och aktivera det (MS aktiveringsservrar bör känna igen din dator och aktivera med din gamla licens).

Ja ok, då får jag försöka detta.
Skapar installationsmedia på en CD/dvd typ då eller? eller kan man spara på en extern Lagringsmedia?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bowman99:

Ja ok, då får jag försöka detta.
Skapar installationsmedia på en CD/dvd typ då eller? eller kan man spara på en extern Lagringsmedia?

Du skapar media på ett USB-minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du inte vill installera om Windows så kan du klona hårddisken till en SSD som du sätter i ett USB-chassi.
Och därefter stänger ner datorn och byter ut hårddisken mot SSDn och sen kör vidare som innan.
De flesta SSDtillverkare har egna versioner av Acronis True Image (eller liknande) tillgängliga på deras hemsida.
Har gått smärtfritt de gångerna jag har gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Har du ingen SSD hade jag prioriterat det långt före nytt RAM.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade jag med sagt om det inte vara 4gb, det gör enorm skillnad på basic use med. Windows plus typ webbläsare äter all ram annars och det känns, att ladda Windows lite snabbare då känns inte lika akut.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Om du inte vill installera om Windows så kan du klona hårddisken till en SSD som du sätter i ett USB-chassi.
Och därefter stänger ner datorn och byter ut hårddisken mot SSDn och sen kör vidare som innan.
De flesta SSDtillverkare har egna versioner av Acronis True Image (eller liknande) tillgängliga på deras hemsida.
Har gått smärtfritt de gångerna jag har gjort det.

Skrivet av Andreaz1:

Du skapar media på ett USB-minne.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, jag skall kolla på detta.
Kan ju ju bli en hyfsat frisk dator igen ju!

Permalänk
Medlem

Ok lite fler frågor
Hur vet jag om det finns två kortplatser?
Kollar på datorn nu står det ”installerat ramminne 4 gb”
//Edit//
Verkar vara två, så två nya på 4gb då och byta ut dom eller det som sitter.
https://m.youtube.com/watch?v=E2codh4jLbU

Det är även 64bitars win10.
Samt, spelade det nån roll vad för typ av SSD?

Sen hittar jag inga pc3-8500 sodimm, eller ja dom jag hittar verkar vara till MAC, antar att det inte blir samma?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting

Det var ganska snabba minnen, kan vara knepigt att hitta idag. Nog för att Mac-minnena kommer funka lika bra, men jag hade nog kört PC6400-minnen. Mängden minne kommer göra större skillnad än hastigheten.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ok lite fler frågor
Hur vet jag om det finns två kortplatser?
Kollar på datorn nu står det ”installerat ramminne 4 gb”
Det är även 64bitars win10.
Samt, spelade det nån roll vad för typ av SSD?

Sen hittar jag inga pc3-8500 sodimm, eller ja dom jag hittar verkar vara till MAC, antar att det inte blir samma?

Skickades från m.sweclockers.com

Mac är exakt samma bara verifierade för Mac som är petigare.

Edit kolla prisjakt med

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det var ganska snabba minnen, kan vara knepigt att hitta idag. Nog för att Mac-minnena kommer funka lika bra, men jag hade nog kört PC6400-minnen. Mängden minne kommer göra större skillnad än hastigheten.

Ja ok, så dom jag hittar som heter så kommer funka, även om det står att det är till MAC.
Tex

https://www.komplett.se/product/638188/datorutrustning/datork...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Mac är exakt samma bara verifierade för Mac som är petigare.

Ok, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ok, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla prisjakt, finns massor där om du söker pc3-8500

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag har en 4gb sticka du kan få om du vill, förvisso 10600 men den borde anpassa hastigheten med lite tur

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag har en 4gb sticka du kan få om du vill, förvisso 10600 men den borde anpassa hastigheten med lite tur

Vänligt av dig, tack. Jag kollade nu och det sitter två 2gb
Så jag får väl köpa två 4gb, kostar ju inget nästan.
För man kan väl inte sätta i ett fyra istället för det ena 2gb?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Vänligt av dig, tack. Jag kollade nu och det sitter två 2gb
Så jag får väl köpa två 4gb, kostar ju inget nästan.
För man kan väl inte sätta i ett fyra istället för det ena 2gb?

Skickades från m.sweclockers.com

Missade att det var två st 2GB. Har säkert en till sticka liggandes, det är inget jag har användning för och inget som är värt några pengar så om det kan bli en gratis uppgradering för någon annan är ju det roligare. Om du inte hinner köpa nåt innan morgondagen kan jag ta en titt i gömmorna

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Dessa satt i

Uppladdade bilden ville inte vara med, men ni kanske kan se om det passar ändå?
Passar då dessa?
4GB 8GB XUM Laptop Memory RAM DDR3 PC3 8500 1066MHz 204-pin SODIMM Non ECC
https://www.ebay.com/itm/4GB-8GB-XUM-Laptop-Memory-RAM-DDR3-P...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Missade att det var två st 2GB. Har säkert en till sticka liggandes, det är inget jag har användning för och inget som är värt några pengar så om det kan bli en gratis uppgradering för någon annan är ju det roligare. Om du inte hinner köpa nåt innan morgondagen kan jag ta en titt i gömmorna

Ja men visst, har du två så gärna, går ju fortare om inte annat. jag skickar en peng om det passar så klart!
Kan pma min adress sen om du hittar dom.
Det är till min yngsta son, en 6åring som kommer bli glad att roblox går snabbare
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Bowman99: Absolut, skicka adressen

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Är det nån som kan bekräfta detta:
Min laptop har dessa specs, och förslag på ny SSD på Kingstons hemsida:
https://www.kingston.com/en/memory/search/discontinuedmodels?...

Jag funderar på att köpa kitet:
256G SSD KC600 SATA3 2.5" BUNDLE (Part Number: SKC600B/256G)

Har jag gjort min läxa då, kommer det passa?

Och en sista fråga igen, gör det verkligen märkbar skillnad att byta till SSD i detta fall med denna Sony Vaio?
Jag försöker ju ge lite liv till grabbens dator innan jag behöver köpa ny.

Permalänk
Medlem

Stort tack till macmann1 för lösningen du gav mig som funkade med grabbens laptop!

Permalänk
Medlem

Angående SSD disk behöver du inte köpa någonting speciellt.
Så länge det är en med SATA interface kan du använda vilket märke som helst.

Skillnaden mellan Bundle och vanlig SSD är i bundle brukar du få "extra" delar ibland cloning software etc. Men ska du ändå installera om datorn räcker det gott och väl med bara en SSD. Det ska extremt mycket till att den inte är kompatibel.

SSD kommer göra en rätt stor skillnad. Du hittar en ny 240gb på flesta återförsäljare för ca 500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azathoth:

Angående SSD disk behöver du inte köpa någonting speciellt.
Så länge det är en med SATA interface kan du använda vilket märke som helst.

Skillnaden mellan Bundle och vanlig SSD är i bundle brukar du få "extra" delar ibland cloning software etc. Men ska du ändå installera om datorn räcker det gott och väl med bara en SSD. Det ska extremt mycket till att den inte är kompatibel.

SSD kommer göra en rätt stor skillnad. Du hittar en ny 240gb på flesta återförsäljare för ca 500kr.

Ok tack!

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering
Dubbelt så mycket RAM till 8gb
Byte till en kingston KC600 512Gb SSD med hjälp av Corsair klonings-kit.
Nu är datorn som ”ny”

Tack alla för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com