Permalänk
Medlem

4G backup till Asus RT-AC87U

Hej!

Som trådnamnet antyder försöker jag hitta en lösning där jag använder mobilt bredband som backup till mitt fiber, med routern RT-AC87U. Jag har sökt runt en del och vad jag förstår så har Asus ganska dåligt stöd för 4G modem och den officiella listan för modeller som stöds (https://www.asus.com/event/networks_3G4G_support/) verkar mest innehålla gamla modeller.

Några äldre trådar på forumet rekommenderade att använda en Dovado Tiny för USB-modemet eftersom den är särskilt avsedd för att stödja sådana, och att koppla in USB-modemet där och sedan koppla den till Asus routern med ethernet-kabel. Det låter som en rimlig lösning, men det dyker upp några funderingar.

1. Är det här bästa lösningen för att använda mobilt bredband som backup till denna router?

2. Ska ethernet kopplas från väggen till Asus:en, och Dovadon endast använda sig av USB-modemet, eller ska Dovadon vara första anslutning med både ethernet från vägg och USB-modem? Om det sistnämnda är bäst för någon anledning så tror jag inte att Dovado Tiny duger då den bara stödjer upp till 100 Mbps (jag har 600) utan då skulle jag istället behöva en Dovado Tiny AC?

Det var huvudfunderingarna. Jag har inte kommit fram till vilken operatör jag ska ta för det mobila bredbandet, så vet ännu inte vilket modem det kommer att bli. Men jag kollar så klart först att modellen stöds av Dovado. Några rekommendationer gällande leverantör/modem?

Tack!

Permalänk
Medlem

Det enklaste är att skaffa ett USB modem som stöds och låta Asus routern sköta det hela.
Själv har jag dålig erfarenhet av Asus och 4G, har testat både router med intern 4G och 4G modem. Fick ingen stabilitet i någon av dem.

Vill man ha en router oberoende lösning så bör följande uppfyllas:
- Minst en WAN och en LAN gigabit port
- Automatisk failover från Ethernet Wan till 4G
- Kan sättas i Bridge mod
- Externa antenn uttag
Jag skulle också vilja ha PoE och att den tål kyla så att man sätta den på vinden för att få så kort antennsladd som möjligt.
Har inte hittat något som uppfyller allt detta till ett rimligt pris.

En som uppfyller de fyra första är Netgear 4G LTE Modem LB2120. Den har ett Cat 4 modem så max 150 Mbit/s.
Man kopplar in WAN till WAN porten och LAN till WAN port på Asus.

Jag har inte denna router så kan inte säga om den är bra eller inte.
Jag har en Netgear Nighthawk M1 som har fungerat stabilt.

När det gäller Dovado verkar de inte ha några intressanta produkter längre. Tiny AC och Pro AC är avvecklade.
Kvar finns nån mesh och Tiny som bara har 100 Mbit/s portar och därför går bort direkt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Det enklaste är att skaffa ett USB modem som stöds och låta Asus routern sköta det hela.
Själv har jag dålig erfarenhet av Asus och 4G, har testat både router med intern 4G och 4G modem. Fick ingen stabilitet i någon av dem.

Vill man ha en router oberoende lösning så bör följande uppfyllas:
- Minst en WAN och en LAN gigabit port
- Automatisk failover från Ethernet Wan till 4G
- Kan sättas i Bridge mod
- Externa antenn uttag
Jag skulle också vilja ha PoE och att den tål kyla så att man sätta den på vinden för att få så kort antennsladd som möjligt.
Har inte hittat något som uppfyller allt detta till ett rimligt pris.

En som uppfyller de fyra första är Netgear 4G LTE Modem LB2120. Den har ett Cat 4 modem så max 150 Mbit/s.
Man kopplar in WAN till WAN porten och LAN till WAN port på Asus.

Jag har inte denna router så kan inte säga om den är bra eller inte.
Jag har en Netgear Nighthawk M1 som har fungerat stabilt.

När det gäller Dovado verkar de inte ha några intressanta produkter längre. Tiny AC och Pro AC är avvecklade.
Kvar finns nån mesh och Tiny som bara har 100 Mbit/s portar och därför går bort direkt.

Det kanske är läge att titta på Teltonika. Jag har en RUT240. Den är satt i bridge mode och kan strömförsörjas genom PoE. Den har SIM-kortet "internt". Nu klarar den inte hastigheten men det finns andra modeller som klarar mer. Sedan är det ju frågan om rimligt pris....

Permalänk
Lego Master

Ovetenskapligt tillrop:
Jag körde tidigare en RT-AC66U med en Huawei-sticka från Telia med deras mobila bredband. Funkade med några få inställningar på routern, sen kunde jag rycka nätsladden till fibern och få upp internet inom nån eller några minuter via 4G istället. Funkade bra för mig, även om den specifika modellen av USB-modem inte stöddes enligt listan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tackar för all input!

Skrivet av Prelatur:

Det enklaste är att skaffa ett USB modem som stöds och låta Asus routern sköta det hela.
Själv har jag dålig erfarenhet av Asus och 4G, har testat både router med intern 4G och 4G modem. Fick ingen stabilitet i någon av dem.

Vill man ha en router oberoende lösning så bör följande uppfyllas:
- Minst en WAN och en LAN gigabit port
- Automatisk failover från Ethernet Wan till 4G
- Kan sättas i Bridge mod
- Externa antenn uttag
Jag skulle också vilja ha PoE och att den tål kyla så att man sätta den på vinden för att få så kort antennsladd som möjligt.
Har inte hittat något som uppfyller allt detta till ett rimligt pris.

En som uppfyller de fyra första är Netgear 4G LTE Modem LB2120. Den har ett Cat 4 modem så max 150 Mbit/s.
Man kopplar in WAN till WAN porten och LAN till WAN port på Asus.

Jag har inte denna router så kan inte säga om den är bra eller inte.
Jag har en Netgear Nighthawk M1 som har fungerat stabilt.

När det gäller Dovado verkar de inte ha några intressanta produkter längre. Tiny AC och Pro AC är avvecklade.
Kvar finns nån mesh och Tiny som bara har 100 Mbit/s portar och därför går bort direkt.

Okej, då kanske det är så att min router i sig och det faktum att det är en Asus inte är så bra för det här överhuvudtaget.

Jag är villig att köpa en ny router för att få en fungerande lösning. Men då dyker det upp ytterligare ett krav vilket är att den ska erbjuda bra Wi-fi. Syftet från början är att agera backup till min stationära dator, med kabel (har ej Wi-fi nätverkskort), men det är också viktigt att Wi-fi fungerar för resten av familjen.

Skrivet av Hubertus:

Det kanske är läge att titta på Teltonika. Jag har en RUT240. Den är satt i bridge mode och kan strömförsörjas genom PoE. Den har SIM-kortet "internt". Nu klarar den inte hastigheten men det finns andra modeller som klarar mer. Sedan är det ju frågan om rimligt pris....

Ser ut som att dessa routers är på en annan nivå, avsedda för professionell användning. Det tycker jag om, då jag behöver samma stabilitet.

Jag frågar er båda, Prelatur och Hubertus, vad anser ni skulle vara den optimala lösningen? Oberoende av pris.

Till kriterierna jag nämnde från början, och de som Prelatur skriver, så ska den ha kraftfull och pålitlig Wi-fi också.

Skrivet av Shudnawz:

Ovetenskapligt tillrop:
Jag körde tidigare en RT-AC66U med en Huawei-sticka från Telia med deras mobila bredband. Funkade med några få inställningar på routern, sen kunde jag rycka nätsladden till fibern och få upp internet inom nån eller några minuter via 4G istället. Funkade bra för mig, även om den specifika modellen av USB-modem inte stöddes enligt listan.

Tack för det. Men det du skriver att du kunde "få upp internet inom nån eller några minuter" hade inte räckt till i det här fallet. Jag behöver att backupen tar över så fort som möjligt, gärna omedelbart.

Är det möjligt att backupen alltid är aktiv och direkt tar över om den första anslutningen bryts?

Tack alla för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att jag inte har så stora krav på just hastigheten, utan det är stabiliteten som är avgörande. Viktigast är att internet aldrig är nere, så långt som detta är möjligt.

Jag har 600 Mbps Bahnhof men jag har egentligen inte behov av mer än 100, om ens det. Det enda som skulle kunna vara ett problem här är om en lägre hastighet resulterar i sämre Wi-fi stabilitet för övriga i familjen. Men jag vet inte om högre hastighet nödvändigtvis ger bättre stabilitet. Liksom, min befintliga RT-AC87U som stödjer mer än 600 Mbps är fortfarande inte helt pålitlig med Wi-fit, ibland bryts det. Då vet jag inte om en Teltonika som "bara" stödjer 100 eller 300 Mbps skulle resultera i sämre Wi-fi överlag? Har verkligen inte koll på detta.

Med det sagt, om jag ändå ska köpa en ny router så ser jag väl gärna att den låter mig använda så mycket som möjligt av dessa 600 Mbps när den primära anslutningen är i funktion. Men det är inte prioriteten.

Permalänk
Medlem

@Murglak: Jag kan bara göra en skiss och ha synpunkter. Det jag är inne på är en Teltonika placerad i en låda högt uppe ansluten till en lagom stor riktantenn. Om man placerar lådan på t ex vinden blir antennkablarna så korta som möjligt. Om man sedan använder PoE behöver man ju inte ha el framdraget.
Från lådan drar man en nätverkskabel ner till routern. Routern bör ju vara av en typ som har två WAN.
Nästa sak är wifi. Det är en av orsakerna till att jag inte gillar enheter som sköter alla funktioner. Beroende på hur det ser ut i huset och hur man löser ledningsdragningen hittar man ett lämpligt ställe att placera routern. Det kan vara ett helt annat ställe än det som är lämpligt ur wifi-synpunkt. Enheten som sköter wifi ska vara centralt placerad för att fungera bäst.

Om du behöver köpa ny router vet jag inte men du kan fundera att komplettera med en AP.

Detta är bara en skiss. Jag vill bara påpeka att Teltonika använder passiv PoE men det behöver inte bli problem.

Permalänk
Medlem

@Hubertus:
Den som verkar uppfylla behoven är Teltonika RUTX09.
Passive PoE är ju inte det bästa med den verkar dra 11W och min switch kan leverera 24V 17W passive.
En fördel att den inte har Wifi om man bara vill använda den som 4G backup för sin vanliga router.

När det gäller Wifi så föredrar jag att ha separata AP.
Har ett par Unifi, en på övervåning och en på nedervåningen.
Sambon vill ha Telias IPTV så jag har deras router med Wifi avstängt.

@Murglak:
Nu vet jag inte hur det ser ut med 4G hos dig.
Jag ligger bakom ett berg och får c:a 11/1 på telefonen, så för mig är det måste med externa utomhus antenner så högt upp som möjligt.
Så jag hade skaffat en Teltonika RUTX09 och kört den som router.
En eller flera AP, t.ex. Unif AP AC Lite eller om man vill ha mer fart Unifi AP Nano HD.
En PoE switch som är kapabel att driva både RUTX09 och AP.

Teltonika RUTX09 hade jag placerat så nära yttre antenn som möjligt, t.ex. på vinden.
Det behövs en WAN och en LAN kabel till RUTX09. Ström kommer via LAN kabeln från switchen.

Eftersom jag inte har någon Teltonika router kan jag inte uttala mig om hur bra den är eller hur snabbt den byter till 4G.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W