Ingen använder DVD-RW brännare, men om, dom har blivit rätt dåliga nuförtiden ....

Permalänk
Medlem

Ingen använder DVD-RW brännare, men om, dom har blivit rätt dåliga nuförtiden ....

Tex på att spela av ljud CD-skivor.

Har bara streamat rätt många år nu(Tidal, Spotify, egna servrar) men jag byggde en retro ljuddator för mitt gamla Xonar ST PCI-ljudkort, med det näst sista moderkortet med PCI jag har kvar. Kul och enkelt projekt.

För att få det hela lite mer retro tänkte jag köra CD direkt mot ljudkortet, som man gjorde förr. Och ljudkortet analogt till en HiFi-anläggning av bättre snitt. En rätt stor CD-spelare om man så vill, men ljudkortet är faktiskt väldigt bra vilket väger upp. Och det är onekligen mer retro att spela av skivan direkt.
(jag rippade alla mina CD till FLAC för flera år sen, inte så att det behövs för själva musiken)

Grävde i garderoben och hittade ett antal gamla SATA DVD-RW brännare. Dom två första, skilda versioner av Samsung SH-S223, fungerade inte på olika sätt. En Lite-On Blu Ray spelare klarade två skivor innan den dog helt. Den tredje jag provade var en gammal Samsung SH-S203 från 2007. Den fungerade överraskande nog bra, spelar framförallt ljud CD mekaniskt ljudlöst utan att buffra. Som en riktig CD-spelare. Men eftersom den är 13 år gammal tänkte jag att den går nog sönder snart. Som "back up" köpte jag en sprillans Asus DVD-RW brännare tillverkad i Augusti 2019. Dom borde ha blivit bättre efter 13 år kan man tycka, visserligen är priset suspekt billigt med 170Kr för en helt ny brännare men det gör också att man inte direkt tvekar att köpa.

Testade den nya Asus DVD-RW:n, den klarar INTE ALLS att spela ljud CD som en "ren avspelningsmaskin": den buffrar hela tiden, ger långa drop outs och väsnas helt förskräckligt rent mekaniskt. Duger i bästa fall till att rippa och bränna med, vilket är vad den är gjord för.
Såg i AIDA64 att den inbyggda buffern bara är på 512kB, den gamla SH-S203 har 2MB. Det ser ut som att 512kB är alldeles för lite för ändamålet att spela ljud CD. Så, helt klart felköp men billigt. Kan kanske användas att rippa obskyra CD jag kommer över i framtiden, när jag inte har någon annan fungerande ripper kvar. In i garderoben med den, har inte tid att reklamera för att få tillbaka 170Kr ...

Kolllade gamla DVD-RW forum, och det verkar som att kvaliteten på DVD-RW brännare dök redan 2009. Enligt dom flesta trådar så är SH-S203 den sista bra DVD-RW:n från Samsung, sen blev dom markant sämre pga att man stoppade i mycket billigare och sämre komponenter. Det verkar tom som att SH-S203 än idag är eftertraktad av dom som fortfarande håller på med Optisk media. Uppenbarligen ren tur att jag hade en sån i fungerande skick. När den lägger av blir det tillbaka till enbart filer från hårddisk och streaming, men för tillfället fungerar den kanonbra.

Den helt nya men för ljud CD kassa Asus DVD-RW:n ser jag på forumen har haft minst tre olika tillverkare, alla med samma modellbeteckning och utseende. Tydligen fick jag den som rankas som sämst och som är tillverkad av LG. Andra kan ha mer tur, om butiken har ett gammalt lager. Men jag skulle råda dom flesta att undvika att köpa en även om den är billig. Den verkar helt enkelt just för billig, så att allt som utlovas inte riktigt fungerar som det ska. Troligen är det mer saker än ljud CD som strular.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kanske en Apple superdrive skulle vara nåt ? Visserligen rätt dyr men verkar som den fått bra omdömen , oklart om den fungerar med Windows dock

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/cd-dvd-bluray/ap...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem

Jag använder flitigt optiska media samt diskett. Detta på min nya Ryzen 3700x.

Jag har en IDE PLEXTOR DVDR PX-716A som jag är väldigt nöjd med, jag tycker det är värt att köra IDE-enheter via instickskort trots att man tappar några sekunder på kallstart av datorn. Min diskettstation går för övrigt oxå via IDE, jag kör en super disk drive där. LS-120 heter de oxå.

Samt jag har en Pioneer BD-RW BDR-208M Blu-ray som jag nyligen köpt här på SweC marknaden, jag är hittils kanonnöjd med den! Jag bytte ut min SH-S203 för att ge plats åt min Pioneer enhet.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Testar en CD-skiva i min Samsung Blu-ray-spelare och det funkar helt OK. Inga Hifi-grejer kopplade till datorn direkt, men det låter inget från spelaren och inga problem med uppspelningen så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Man kan spela upp CD-skivor från optiska enheter på två sätt i en dator. Det äldre sättet att låta optiska enheten spela upp skivan så som om det vore en ljud-cd och ge ut en analog signal bredvid IDE-anslutningen via en speciell kontakt som anslöts via en sladd till en CD-ingång på ljudkortet. Där ljudkortet endast är en analog mixer och skickar vidare ljudsignalen till ljudkortets utgång. Det brukar sällan bli riktigt bra ljud på detta sätt.

Det nyare sättet är att spela upp CD-skivan och föra över informationen digitalt till ljudkortet via SATA eller IDE istället för en separat liten ljudkabel. Då får man digital information ända till ljudkortet och först där sker en digital analog konvertering för att kunna få ut ljudet till ljudutgången.

Om det är det senare sättet så borde det inte spela någon större roll vilken spelare man använder, om den buffrar så kanske dina optiska enheter är defekta?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Nu var det många år sedan jag pillade med det, men en av anledningarna till att SH-S203B/N/P var en så bra enhet (utöver att den rent generellt är välbyggd) är att den inte använder det inbyggda cacheminnet vid uppspelning av ljudskivor.
Såvitt jag minns handlar det om felkorrigering, en spelare som använder cacheminnet kommer läsa om från detta istället för skivan om det uppstår ett fel i dataströmmen, vilket är tvärtemot vad man vill göra för att korrekt kunna läsa/rippa skivan.

Min egen SH-S203P fick inte följa med till nya burken, men den ligger inte längre än en armlängds avstånd bort om jag en dag skulle bli sugen igen

edit: jag kom ihåg rätt: http://wiki.hydrogenaud.io/index.php?title=EAC_Drive_Options#...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

SH-S203 på tradera, högsta bud 30kr
https://www.tradera.com/item/382690767
Historik visar några s203 som legat ute för 50kr och ej har blivit sålda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Plextor och Plextools var i en helt egen division så jag köpte på mig några innan de slutade tillverkas.
Men jag har några andra enheter också som jag ska slita ut, Plextorenheterna plockas bara fram vid högtidliga tillfällen.
När det gäller att läsa musikskivor så är det ofta vettigt att sänka farten, vissa smarta enheter kan sköta sånt själv men om inte så bör man göra det själv, det är så mycket trevligare om man inte varvar skivan 12 000 rpm närt det inte behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mrgaffe, köpte du en av de få blu-ray plextor enheterna som fanns?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Mrgaffe, köpte du en av de få blu-ray plextor enheterna som fanns?

Nej, Plextor har väl inte gjort nån ? De slutade ju tom att bygga dvder och de sista dvd modellerna med Plextormärket var inte Plextor utan ommärkta saker från andra tillverkare och de hade inte heller stöd för "hela Plextools".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Man kan spela upp CD-skivor från optiska enheter på två sätt i en dator. Det äldre sättet att låta optiska enheten spela upp skivan så som om det vore en ljud-cd och ge ut en analog signal bredvid IDE-anslutningen via en speciell kontakt som anslöts via en sladd till en CD-ingång på ljudkortet. Där ljudkortet endast är en analog mixer och skickar vidare ljudsignalen till ljudkortets utgång. Det brukar sällan bli riktigt bra ljud på detta sätt.

Det nyare sättet är att spela upp CD-skivan och föra över informationen digitalt till ljudkortet via SATA eller IDE istället för en separat liten ljudkabel. Då får man digital information ända till ljudkortet och först där sker en digital analog konvertering för att kunna få ut ljudet till ljudutgången.

Om det är det senare sättet så borde det inte spela någon större roll vilken spelare man använder, om den buffrar så kanske dina optiska enheter är defekta?

Det finns inga ljudkablar på enheter nyare än 15 år gamla, alla kör helt digitalt. Vore heller ingen poäng med ett high end ljudkort om man använde en analog kabel, eller hur?

Du menar inte optiska enheter, du menar skivor förmodar jag, dom är troligen inte defekta eftersom dom fungerar bra på SH-S203. Det är köpeskivor och inte brännskivor jag pratar om. Den nya ASUS DVD-RW:n kan helt enkelt inte spela av dom rätt upp och ner, den är kass och jag tror inte den är trasig för jag hittade hundratals inlägg långa trådar om hur mycket den väsnas.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Testar en CD-skiva i min Samsung Blu-ray-spelare och det funkar helt OK. Inga Hifi-grejer kopplade till datorn direkt, men det låter inget från spelaren och inga problem med uppspelningen så.

Kan vara att Blu Ray brännare fortfarande är tillräckligt välbyggda, men dom kostar dessvärre en slant, så kul är det inte

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att mitt user cas är ett av specialfallen när man verkligen vill använda Foobar2000, eftersom Foobar2000 har en egen ljudbuffer som man kan justera storleken på. Skulle det vara något avbrott i data strömmen så maskeras den av tex en 4000ms lång buffer, men mekaniskt oljud när brännaren försöker läsa om kommer man inte ifrån.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kan vara att Blu Ray brännare fortfarande är tillräckligt välbyggda, men dom kostar dessvärre en slant, så kul är det inte

Nej, precis. Man kan behöva slanta upp rätt mycket. Men den här spelare hittade jag billigt på Tradera, så om du stöter på en blu-ray så kan det ju vara värt att kika på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Denna Samsung SH-D163B har jag och har hållit bra länge, men det kanske beror på att jag knappt bränner längre
https://www.dustinhome.se/product/5010168503/sh-d163b?ssel=fa...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej, Plextor har väl inte gjort nån ? De slutade ju tom att bygga dvder och de sista dvd modellerna med Plextormärket var inte Plextor utan ommärkta saker från andra tillverkare och de hade inte heller stöd för "hela Plextools".

Jag tror att Plextor Blu-Ray Writer PX-LB950SAvae en av de sista.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det finns inga ljudkablar på enheter nyare än 15 år gamla, alla kör helt digitalt. Vore heller ingen poäng med ett high end ljudkort om man använde en analog kabel, eller hur?

Du menar inte optiska enheter, du menar skivor förmodar jag, dom är troligen inte defekta eftersom dom fungerar bra på SH-S203. Det är köpeskivor och inte brännskivor jag pratar om. Den nya ASUS DVD-RW:n kan helt enkelt inte spela av dom rätt upp och ner, den är kass och jag tror inte den är trasig för jag hittade hundratals inlägg långa trådar om hur mycket den väsnas.

Tror du redde ut det där på egen hand själv 👍

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.