Regeringen tar nya tag om utbyggnad av bredband i hela Sverige

Permalänk
Melding Plague

Regeringen tar nya tag om utbyggnad av bredband i hela Sverige

Regeringens nya förslag för bredbandsutbyggnad kommer efter det blir klart att de tidigare satta målen för 2020 inte kommer nås.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Utbyggnad av mobilnätet behövs verkligen. Jag vet hur många ställen som ändå inte är så glesbebyggt som har riktigt dålig täckning. Ett av denna ställen passerar tåg där tusentals personer sitter varje dag med riktig kass täckning 15 minuter av resan.

Ett av målen:
2025: 98 procent av hushåll och företag ska ha tillgång till bredbandsuppkoppling om 1 Gbit/s.
Behövs verkligen 1 Gbit/s till 98% redan det året? Att det är bra betyder inte att skattepengar ska gå till det. Självklart kommer vanligt folk snart behöva 1 Gbit/s, men denna hastighet är inget akut just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Utbyggnad av mobilnätet behövs verkligen. Jag vet hur många ställen som ändå inte är så glesbebyggt som har riktigt dålig täckning. Ett av denna ställen passerar tåg där tusentals personer sitter varje dag med riktig kass täckning 15 minuter av resan.

Ett av målen:
2025: 98 procent av hushåll och företag ska ha tillgång till bredbandsuppkoppling om 1 Gbit/s.
Behövs verkligen 1 Gbit/s till 98% redan det året? Att det är bra betyder inte att skattepengar ska gå till det. Självklart kommer vanligt folk snart behöva 1 Gbit/s, men denna hastighet är inget akut just nu.

Det har nog snarare att göra med grundinfrastrukturen.

Jag vill åtminstone inte att vi fortfarande installera access-switchar med max 100 Mbps per port år 2025 (vilket inte ens kommer gå att köpa).

Permalänk
Medlem

...eller så ger vi pengarna till vården istället. Tror folk klarar sig utan täckning 15 min men att behöva sitta 24h på akuten känns sådär.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Bredband är trådbunden uppkoppling och inte trådlöst. Det blir stora investeringar för 1Gbps 2025 med tråd. Har själv 30Mbps och räcker mer än väl.

"Åhh nej, jag kan inte titta på Youtube när jag sitter på ensam busshållplats ute i skogen."
Njut av verkligen istället? Mycket trevligt dom gångerna mobil eller internet inte fungerar utan tvingas då ut i verkligheten. Inte stirra på skärmen, spela spel eller annat.

Dagens ungdomar växer upp med smarttelefoner och klistras framför datorn direkt. Spel är deras verklighet. Deras liv kommer bestå av jobb och sitta framför datorn/tv/bio. Inget annat... Stackars generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det har nog snarare att göra med grundinfrastrukturen.

Jag vill åtminstone inte att vi fortfarande installera access-switchar med max 100 Mbps per port år 2025 (vilket inte ens kommer gå att köpa).

Precis, Fibern till hushållen klarar ju otroliga hastigheter så länge man har rätt utrustning i slutet. Så det handlar mest om att om jag vill ha snabb anslutning så skall det finnas möjlighet för mig att få en fibermottagare som klarar hastigheten hemma samt att de flyttar över min anslutning till en switch som är nyare än 2015 i andra änden.

Permalänk
Medlem

Önskar dom satt fiber som krav, för nu kommer mobil uppkoppling räknas och det är inte ett bra alternativ.

Och hellre bra uppkoppling hemma, än att vara konstant uppkopplad när man är ute. Man överlever att vara utan Internet i 15 minuter

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

...eller så ger vi pengarna till vården istället. Tror folk klarar sig utan täckning 15 min men att behöva sitta 24h på akuten känns sådär.

Med mer och mer vård som skall skötas i hemmet så är det viktigt att Johanna, 88 år, har möjlighet till god anslutning till internet.
Det finns hela byar som har halvkass mobilanslutning.

Permalänk
Medlem

Såja. Då går jag inte denna utbildning i onödan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@HenrikM:

lättare att flytta än att bli frisk.

Permalänk
Medlem

Mobilnäten måste öppnas upp som fibernäten.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Skrivet av Leoms:

Bredband är trådbunden uppkoppling och inte trådlöst. Det blir stora investeringar för 1Gbps 2025 med tråd. Har själv 30Mbps och räcker mer än väl.

"Åhh nej, jag kan inte titta på Youtube när jag sitter på ensam busshållplats ute i skogen."
Njut av verkligen istället? Mycket trevligt dom gångerna mobil eller internet inte fungerar utan tvingas då ut i verkligheten. Inte stirra på skärmen, spela spel eller annat.

Dagens ungdomar växer upp med smarttelefoner och klistras framför datorn direkt. Spel är deras verklighet. Deras liv kommer bestå av jobb och sitta framför datorn/tv/bio. Inget annat... Stackars generation.

Bredband är ett samlingsnamn för olika tekniker att med hög hastighet överföra data https://sv.wikipedia.org/wiki/Bredband

Att använda dagens argumentering och samtidigt inte se andra användningsområden av teknik än det ungdomar gör.. Det finns faktisk idag folk som jobbar på en dator. När de sitter helt meningslöst och väntar ett ställe, säg 30 minuter per dag. Så vore deras liv så mycket skönare om de under denna tid kunde utföra arbete, så att de har 30 minuter fritid över som de kan använda till annat.
Likaså får man supportärende rätt som det är, där jag flera gånger har varit tvungen att gå av tåget i "ingenmansland" för att få täckning så jag kan ta ärendet.
När så otroligt många idag har datorn som ett verktyg så innebär bättre mobilt internet att de kan utföra sitt jobb på fler platser. Deras långa pendeltider de har till jobb och annat blir inte lika bortslösade.

Permalänk
Medlem

Hur planerar regeringen, **bort** för den kommande ekonomiska krisen? Slänger miljoner och åter miljoner på bredband och andra projekt som inte är vitala när 2008-krisen kommer snart i uppgraderad version. och det blir inte roligt. Det är en global ekonomisk kris utan dess like. USA kommer inte drabbas lika hårt för det är dit pengarna kommer fly från Europa.

Pratas om krisen kommer nästa år.

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Utbyggnad av mobilnätet behövs verkligen. Jag vet hur många ställen som ändå inte är så glesbebyggt som har riktigt dålig täckning. Ett av denna ställen passerar tåg där tusentals personer sitter varje dag med riktig kass täckning 15 minuter av resan.

Ett av målen:
2025: 98 procent av hushåll och företag ska ha tillgång till bredbandsuppkoppling om 1 Gbit/s.
Behövs verkligen 1 Gbit/s till 98% redan det året? Att det är bra betyder inte att skattepengar ska gå till det. Självklart kommer vanligt folk snart behöva 1 Gbit/s, men denna hastighet är inget akut just nu.

Tillgång är inte samma sak som att de ska ha det aktiverat.

Infrastrukturen ska klara 1 Gbits/s till 98%.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ännu ett mål som inte nås av vår eminenta regering... inte förvånad.

Permalänk
Skrivet av Leoms:

Hur planerar regeringen, Äckelman, för den kommande ekonomiska krisen? Slänger miljoner och åter miljoner på bredband och andra projekt som inte är vitala när 2008-krisen kommer snart i uppgraderad version. och det blir inte roligt. Det är en global ekonomisk kris utan dess like. USA kommer inte drabbas lika hårt för det är dit pengarna kommer fly från Europa.

Pratas om krisen kommer nästa år.

Att slänga pengar på att förbättra vårt internet är ungefär lika dumt som att slänga pengar på skolan. Bättre att lägga pengarna på att klara den kommande ekonomiska krisen istället.

Nej snabbt internet till alla är en förutsättning för att vi ska vara ett ledande industriland. Internet används till så mycket mer än ren nöje. Sedan kan man alltid diskutera hur mycket man ska satsa på olika projekt, men det blir en politisk åsikt.

Permalänk
Medlem

Snabbare internet är en sak. Stabiliteten är viktigare

Permalänk
Avstängd

Oj nu kommer stockholmarna börja koka av ilska när pengarna går till andra delar av Sverige än Stockholm.

Är väl bara att gratulera till de övriga människorna som också betalar skatt att de faktiskt får något för sina pengar ibland med.

Permalänk
Medlem

@Aje: 650 miljoner är ingenting för vården och investeringar liknande det här. Lite under 65 kronor mer vård per invånare.
Nu orkade jag inte kolla länge men enligt SCB verkar vården kosta runt 10% av BNP vilket skulle bli 480 miljarder för 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Hur planerar regeringen, Äckelman, för den kommande ekonomiska krisen? Slänger miljoner och åter miljoner på bredband och andra projekt som inte är vitala när 2008-krisen kommer snart i uppgraderad version. och det blir inte roligt. Det är en global ekonomisk kris utan dess like. USA kommer inte drabbas lika hårt för det är dit pengarna kommer fly från Europa.

Pratas om krisen kommer nästa år.

Det sa man förra året också. Inget vet när den kommer och man kan inte veta när. Men den lär komma förr eller senare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aje:

...eller så ger vi pengarna till vården istället. Tror folk klarar sig utan täckning 15 min men att behöva sitta 24h på akuten känns sådär.

Nu är ju medianen 3 hr 40 min, 24 hr är nog högst ovanligt!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aje: 650 miljoner är ingenting för vården och investeringar liknande det här. Lite under 65 kronor mer vård per invånare.
Nu orkade jag inte kolla länge men enligt SCB verkar vården kosta runt 10% av BNP vilket skulle bli 480 miljarder för 2018.

Precis, man ska inte uttrycka sig så lättvindigt utan att kolla basfakta 😅

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Utbyggnad av mobilnätet behövs verkligen. Jag vet hur många ställen som ändå inte är så glesbebyggt som har riktigt dålig täckning. Ett av denna ställen passerar tåg där tusentals personer sitter varje dag med riktig kass täckning 15 minuter av resan.

Ett av målen:
2025: 98 procent av hushåll och företag ska ha tillgång till bredbandsuppkoppling om 1 Gbit/s.
Behövs verkligen 1 Gbit/s till 98% redan det året? Att det är bra betyder inte att skattepengar ska gå till det. Självklart kommer vanligt folk snart behöva 1 Gbit/s, men denna hastighet är inget akut just nu.

Som några kanske redan har nämnt. 98% av hushållen ska till 2023 ha möjlighet till 1 Gbit/s om de så önskar.

Skrivet av eatme@live:

Ännu ett mål som inte nås av vår eminenta regering... inte förvånad.

Du tror att en annan regering hade kunnat nå målet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av requiro:

@HenrikM:

lättare att flytta än att bli frisk.

Lättare att bemanna vård hemma än om alla ska in på hem. Vad tror du det skulle kosta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Precis, man ska inte uttrycka sig så lättvindigt utan att kolla basfakta 😅

Men snäll...det handlar om principer. Stäng ner onödiga utgiftsposter och fokusera på samhällskritiska projekt istället, var poängen. Inte att i detalj bryta ner hur många minuters väntetid vi har vid varje akutsjukhus eller vad de totala kostnaderna för vården är. Jag är övertygad om att varje krona vi kan skjuta till, kommer skapa förändringar. Mer eller mindre så klart, men positiva förändringar.

Totalt meningslös kommentar.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leoms:

Bredband är trådbunden uppkoppling och inte trådlöst. Det blir stora investeringar för 1Gbps 2025 med tråd. Har själv 30Mbps och räcker mer än väl.

"Åhh nej, jag kan inte titta på Youtube när jag sitter på ensam busshållplats ute i skogen."
Njut av verkligen istället? Mycket trevligt dom gångerna mobil eller internet inte fungerar utan tvingas då ut i verkligheten. Inte stirra på skärmen, spela spel eller annat.

Dagens ungdomar växer upp med smarttelefoner och klistras framför datorn direkt. Spel är deras verklighet. Deras liv kommer bestå av jobb och sitta framför datorn/tv/bio. Inget annat... Stackars generation.

Nja, samma sades om lek, TV, sex, skönlitteratur alla andra typer av underhållning, vill man distansera sig från verkligheten har det alltid funnits alternativ. Skillnaden är att vi med dagens goda levnadsstandard har större möjlighet till att ägna sig åt fritidssysselsättning än förut.
Jag är inte rädd för den nya generationens utveckling, snarare den äldre som inte kan hantera dagens tekniska och samhällerliga utveckling och börjat backåtsträva....blickar vi frammåt är fri tillgång till snabba internetsförbindelser kritisk för att alla ska kunna ta del av tillgängligheten till information för att utvecklas. Förr fick man stå ut med att man inte kunde få fram info om hur saker fungerar utan att få till biblioteket där mycket också saknades.

Vad som borde satsas stenhårt på med tanke på utveckling är mentalhälsan och källkritik! Där kunde vi förbättra oss markant som samhälle.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

...eller så ger vi pengarna till vården istället. Tror folk klarar sig utan täckning 15 min men att behöva sitta 24h på akuten känns sådär.

Kom igen nu? Det står inte mellan vården och detta. Sedan hur är det med Britt 85 som bor ute i byn men hennes vårdlarm riskerar att inte fungera pga. dålig infrastruktur? Framförallt när kopparledningar idag blivit frånkopplade.

Skrivet av requiro:

@HenrikM:

lättare att flytta än att bli frisk.

Är det?

Skrivet av Leoms:

Hur planerar regeringen, Äckelman, för den kommande ekonomiska krisen? Slänger miljoner och åter miljoner på bredband och andra projekt som inte är vitala när 2008-krisen kommer snart i uppgraderad version. och det blir inte roligt. Det är en global ekonomisk kris utan dess like. USA kommer inte drabbas lika hårt för det är dit pengarna kommer fly från Europa.

Pratas om krisen kommer nästa år.

Var ju ett moget argument. Det har pratats om att krisen "Ska slå ut" i snart tio år. Varje år ska någon nationalekonom skrika "Nu är lågkonjunkturen" nära men ändå händer inget. Dessutom ska man skjuta upp alla investeringar på framtiden för att lågkonjunkturen kan vara här nästa år? Hela samhället skulle ju stå still.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aje:

Men snäll...det handlar om principer. Stäng ner onödiga utgiftsposter och fokusera på samhällskritiska projekt istället, var poängen. Inte att i detalj bryta ner hur många minuters väntetid vi har vid varje akutsjukhus eller vad de totala kostnaderna för vården är. Jag är övertygad om att varje krona vi kan skjuta till, kommer skapa förändringar. Mer eller mindre så klart, men positiva förändringar.

Totalt meningslös kommentar.

Onödigt att plöja ner pengar i ett vårdsystem som behöver omstruktureras, det är inte brist på pengar som är problemet imo.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Celleron:

Snabbare internet är en sak. Stabiliteten är viktigare

Innom trådlöstbredband går de ofta hand i hand, saknas stabilitet sjunker hastigheten markant.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Onödigt att plöja ner pengar i ett vårdsystem som behöver omstruktureras, det är inte brist på pengar som är problemet imo.

Det inte vissa verkar vilja förstå är att Sverige lägger mer pengar på vården än något annat OECD land. Så det handlar egentligen inte om pengarna i slutändan utan hur de fördelas och vad de används till.

https://www.oecd.org/health/health-systems/Country-Note-SWEDE...

Skrivet av Aje:

Men snäll...det handlar om principer. Stäng ner onödiga utgiftsposter och fokusera på samhällskritiska projekt istället, var poängen. Inte att i detalj bryta ner hur många minuters väntetid vi har vid varje akutsjukhus eller vad de totala kostnaderna för vården är. Jag är övertygad om att varje krona vi kan skjuta till, kommer skapa förändringar. Mer eller mindre så klart, men positiva förändringar.

Totalt meningslös kommentar.

Din kommentar var ju inte heller direkt meningsfull. Sverige spenderar mer än något annat OECD land på vård.

https://www.oecd.org/health/health-systems/Country-Note-SWEDE...

Med andra ord. "Varje liten krona" kommer inte alls skapa förändring när problemen ligger i vad pengarna används till.. inte hur mycket de får.

Skrivet av Fatmajk:

Det sa man förra året också. Inget vet när den kommer och man kan inte veta när. Men den lär komma förr eller senare...

Korrekt och därför borde man se till att fixa dessa (till syntes) små utgifter så fort som möjligt. När man fortfarande är i en högkonjunktur.

Skrivet av Gainsgoblin:

@Aje: 650 miljoner är ingenting för vården och investeringar liknande det här. Lite under 65 kronor mer vård per invånare.
Nu orkade jag inte kolla länge men enligt SCB verkar vården kosta runt 10% av BNP vilket skulle bli 480 miljarder för 2018.

11% faktiskt.

Skrivet av eatme@live:

Ännu ett mål som inte nås av vår eminenta regering... inte förvånad.

Ironi med tanke på att Alliansregeringen före inte nådde det mål de satte heller när det kom till bredband. Det är ganska roligt hur folk kommer ihåg regeringar för mål de inte genomförde än de man faktiskt fick igenom. Sedan har vi ju detta med att regeringen är i beroendeställning av L och C. Något som oftast folk glömmer..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |