EU överväger förbud mot ansiktsigenkänning på offentliga platser

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

Det är även så att ungefär 99% av de som ställs inför rätta i Japan blir dömda. Så är nog rätt tråkigt att vara kriminell i det landet!

Mitt råd är att du läser på varför det är så i Japan.

Japan är ett fascinerande land men deras criminal justice system är helt uppfuckat.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Är absolut för ansiktsigenkänning och mer kameraövervakning, ser noll integritetsproblem med att bli filmad på gatan. Förutom för de kriminella då då.

Inga problem med att stalkers kan få fler verktyg för att veta var du är? Och att företag kan ge ut information till arbetsgivare som kan straffa den enskilde arbetaren för vart den går. (till exempel jobbar på ica men handlar på coop)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Och vad tänker EU/Sverige göra för att bekämpa den kraftigt ökande brottsligheten. Det verkar som de tar bort det ena verksamma verktyget efter det andra. Och snart återvänder svenska terrorister från Syrien/Irak.
I London övervakas det hundra gånger mer än här. Dådet på Östermalm hade säkert varit uppklarat elle kanske inte ägt rum om vi hade bevakning på blivande brottsplatser.
Eller hur?

Massövervakning är ett grövre brott mot mänskligheten än de eventuella brott som den skulle kunna förhindra. Det är inte värt att ge upp sin frihet mot en falsk säkerhet. Det finns också stora risker att systemen kan missbrukas eller hackas av illvilliga aktörer. Det finns heller inget som garanterar att de uppgifter som lagras om människor inte kan komma att användas för att förtrycka befolkningen i framtiden. Vad är det som säger att Sverige / EU alltid kommer att vara demokratiskt?

Den massövervakning som vi redan har verkar inte förhindra brotten. Varför skulle ytterligare massövervakning hjälpa? Det finns till och med risk att överdriven övervakning gör att människor känner sig förtryckta och i förlängningen orsakar "terror och brottslighet". Se på protesterna i HongKong. Myndigheterna kallar de som protesterar för terrorister. Hade de haft ett fritt samhälle så hade oroligheterna aldrig uppstått.

London / Storbritannien är ett skräckexempel på massövervakning. De kör ansiktsigenkänning på fotbollsmatcher och offentliga platser. Absolut inte den typ av samhälle jag skulle vilja leva i. Sverige är tyvärr på väg mot samma håll. Hoppas EU sätter stopp för dumheterna. Jag är glad att jag röstade ja till EU. Då kan inte enskilda länder ostraffat hitta på alltför stora dumheter.

Permalänk
Medlem

Skrämmande att läsa de som verkar ha köpt Kina-retoriken om att det är en bra grej med massövervakning.
Superbra att EU skyndar långsamt i frågan.

Det ska bli intressant om X antal år att läsa hur folk diskuterar dom här typerna av frågor. När det finns chip som man kan implantera i skallen på folk så att dom inte ens kan tänka eller göra "fel"... ska man massimplantera/kontrollera befolkningen då? Det drabbar ju ingen oskyldig juh. Blir ju jättesäkert och bra.
Nää just det ...logiken håller ju inte.

Permalänk
Skrivet av Woaini:

Skrämmande att läsa de som verkar ha köpt Kina-retoriken om att det är en bra grej med massövervakning.
Superbra att EU skyndar långsamt i frågan.

Har svårt att ta dig seriöst när du argumenterar att om man är för övervakning så är man för "social credit" och diktatur.

Skrivet av Swedman18:

Inga problem med att stalkers kan få fler verktyg för att veta var du är? Och att företag kan ge ut information till arbetsgivare som kan straffa den enskilde arbetaren för vart den går. (till exempel jobbar på ica men handlar på coop)

Nej, det låter mycket otroligt och något som skulle vara ett marginellt, mer troligt teoretiskt problem när man väger det mot de vinster man skulle få genom att ha kameror med ansiktsigenkänning. Det är ju knappast så att det inte finns historik om var exakt jag befinner mig redan i dag, och bra mycket mera lättillgängligt än någon framtida polisdatabas skulle vara.

Permalänk
Medlem

Mycket bra! EU har senaste tiden gått från klarhet till klarhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Och vad tänker EU/Sverige göra för att bekämpa den kraftigt ökande brottsligheten. Det verkar som de tar bort det ena verksamma verktyget efter det andra. Och snart återvänder svenska terrorister från Syrien/Irak.
I London övervakas det hundra gånger mer än här. Dådet på Östermalm hade säkert varit uppklarat elle kanske inte ägt rum om vi hade bevakning på blivande brottsplatser.
Eller hur?

Man kan börja med att ändra lagen, så man kan dra tillbaka uppehållstillstånd som utlåtits på felaktiga grunder, eller kunna ta ifrån uppehållstillstånd från återvändande IS terrorister.
Se bara vad som händer i Norge just nu, där är det regeringskris för att en del av den sittandes regering vill ta tillbaka IS-terroristers fruar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag är 100% för mer övervakning.
Men i Sverige behövs det så mycket mer för reda ut skitet här.

Snabbare bestraffning, längre straff på väldigt många områden, möjlighet att drömmas som minderårig, snabbare utvisningar efter domslut och mycket mer.

Det är skönt att se att länder som Danmark gör åtgärder tidigare, synd att Sverige blundar för allt tills det är för sent som alltid med detta landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Har svårt att ta dig seriöst när du argumenterar att om man är för övervakning så är man för "social credit" och diktatur.

Nej, det låter mycket otroligt och något som skulle vara ett marginellt, mer troligt teoretiskt problem när man väger det mot de vinster man skulle få genom att ha kameror med ansiktsigenkänning. Det är ju knappast så att det inte finns historik om var exakt jag befinner mig redan i dag, och bra mycket mera lättillgängligt än någon framtida polisdatabas skulle vara.

Så du vill alltså ge 100% av kontrollen av data som innehåller video, position, identitet (och vem vet vad mer) på vad varje individ i Sverige gör i allmänheten (inkl småbarn), till regeringen? Det tror du vår regering kan hantera?

Om organisationer som Apple, Facebook och Google har en histora med dataintrång, vad du tror du våra fantastiska kompetenta tekniker på diverse kommuner i Sverige kommer behöva handskas med?

Herregud alltså, ärligt talat.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag är 100% för mer övervakning.
Men i Sverige behövs det så mycket mer för reda ut skitet här.

Snabbare bestraffning, längre straff på väldigt många områden, möjlighet att drömmas som minderårig, snabbare utvisningar efter domslut och mycket mer.

Det är skönt att se att länder som Danmark gör åtgärder tidigare, synd att Sverige blundar för allt tills det är för sent som alltid med detta landet.

I dom flesta fallen yrkar inte ens åklagaren på utvisning, inte ens när personen saknar svenskt uppehållstillstånd.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Massövervakning är ett grövre brott mot mänskligheten än de eventuella brott som den skulle kunna förhindra. Det är inte värt att ge upp sin frihet mot en falsk säkerhet. Det finns också stora risker att systemen kan missbrukas eller hackas av illvilliga aktörer. Det finns heller inget som garanterar att de uppgifter som lagras om människor inte kan komma att användas för att förtrycka befolkningen i framtiden. Vad är det som säger att Sverige / EU alltid kommer att vara demokratiskt?

Om vi går över till diktatur kommer du inte ha mycket att säga till om angående övervakning.

Citat:

Den massövervakning som vi redan har verkar inte förhindra brotten. Varför skulle ytterligare massövervakning hjälpa? Det finns till och med risk att överdriven övervakning gör att människor känner sig förtryckta och i förlängningen orsakar "terror och brottslighet". Se på protesterna i HongKong. Myndigheterna kallar de som protesterar för terrorister. Hade de haft ett fritt samhälle så hade oroligheterna aldrig uppstått.

Jo det gör den, övervakningen vi redan har är till stor hjälp att lösa brott.

Och angående Hong Kong, vad pratar du om? på riktigt??

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot hög nivå av övervakning, oavsett om det är massövervakning elektroniskt eller ansiktsigenkänning. För mig är det priset för att hålla det värsta skummet borta ifrån Sverige och förhindra förlust av människoliv. Jag begär givetvis inte att andra håller med mig, men det är så jag ser på saken. Ju fler verktyg man tar ifrån polisen & säpo, desto mindre sannolikt att man får fatt på vissa individer innan något sker.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Skulle det kunna användas för att få fast en mördare som annars skulle mörda igen och därav rädda ett liv så är det väl värt det. Gillar normalt sett inte övervakning men det verkar ju behövas idag, iaf på vissa platser...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

Det är även så att ungefär 99% av de som ställs inför rätta i Japan blir dömda. Så är nog rätt tråkigt att vara kriminell i det landet!

Och hur många av dessa 99% är faktiskt skyldiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Har man inget att dölja så oroar man sig för vad? Att de hemska "Huawei-Kineserna" ska komma och rota i vad du ser på Netflix? Jag är definitivt för mer övervakning och hårdare tag.

Att säga att Sverige är tryggt är ju lite subjektivt. Det beror väl helt och hållet på var och hur man ter sig. Vardagsbrotten som vi vanliga dödliga är utsatta för har alldeles för liten uppklarningsprocent i mitt tycke. Den högst ökade brottsligheten förra året var Personrån mot barn (+31%) och när övervakning hjälper, så är det nog i detta läge, även fast GM oftast är maskerad. Misshandelsfallen ökade även dem. För att inte nämna rån med vapen som också ökade. Ibland undrar man vilken verklighet vissa lever i, bara för att ni inte ser brotten.

Skickades från m.sweclockers.com

Att inte ha något att dölja är inte inte samma sak som att inte ha något emot granskning. Särskilt när granskningen sker utan ens vetskap eller möjlighet att påverka. Andemeningen bakom den ruttna plattityden "den som har rent mjöl i påsen har inget att dölja" är att den ordentliga medborgaren inte motsätter sig nyckfull, invasiv granskning - underförstått har de som motsätter sig nyckfull granskning något fuffens för sig.

Varför är du för med övervakningen?
Vad jag sett finns ingen meningsfull korrelation mellan övervakning och lägre brottslighet eller förbättrat beteende. Däremot finns det svårfångade risker med [mass]övervakningen som kan få vanliga människor att röra sig annorlunda, misstro myndigheter och få skribenter att inte skriva lika fritt. Varken England eller Kina tycks lysa med låg brottslighet. Sedan finns det otäcka risker att välvilliga politiker inför olika system som av mindre välvilliga regeringar framöver så enkelt kan missbruka. Jakten på enkla, snabba lösningar kan vara sprängstoff för kommande auktoritära regenter.

Vad du beskriver gällande brottsligheten så råder olika uppfattningar just för att frågan är svår att kvantifiera. Det är många variabler inblandade. Den offentliga statistiken är alltid ofullständig, i och med att anmälningsbenägenheten inte är hundra procent. Den politiska styrningen av Brottsförebyggande Rådets arbete, som varit en het potatis nu några månader, hjälper förstås inte. Men förutom enstaka spektakulära brott som över tid förändrat intrycket av läget så är en allt mer sensationssökande press, och hysterisk socialmedia, gissningsvis den stora pådrivaren av intrycket av lägets försämring. Men för att koppla samman detta till ämnet, kameraövervakningen och ansiktsigenkänning, så lär inte kameror eller övervakning lösa eller antagligen ens förmildra problemen. Vad som krävs är stora sociala reformer och en utarbetat plan nedifrån upp kring hur problemområden hanteras, hur dessa områden får förutsättningar för att utvecklas och hur ungdomarna som av olika anledningar begår brott ska ges förutsättningar att hållas borta från kriminaliteten och [för]bli produktiva medborgare.

En viktig detalj i sammanhanget när vi pratar om problemförorter och brottslighet är något så enkelt som trångboddheten. Där unga hellre än att som många av oss på Sweclockers växer upp grejandes med datorer eller spelandes spel jagas ut på gatorna för att det inte finns en privat vrå innanför lägenhetens fyra väggar. Unga, frustrerade grabbar i grupp blir lätt ett problem som snabbt tas extrema uttryck.

Skrivet av gabriel15:

Man kan mygla i statistiken och visa på att man med ny teknik effektivt bekämpar vissa brott effektivt t.ex lätt hitta oskattade bilar etc.

Mindre viktiga brott som skottlossningar där ingen vågar prata kan man sopa under mattan speciellt när det inte händer i närheten av där viktiga personer bor för då är det ändå ingen som bryr sig

EDIT: övervakning finns t.ex i Kina så vill man jämföra så borde det inte vara speciellt svårt.

Jag får ofta intrycket att du beskriver politik och offentliga debatt som den var sisådär femton år tillbaka i tiden. Skottlossningar och sprängdåd har varit högaktuella ämnen, om inte de hetaste ämnena, i både media och i politiken i flera år nu. Saker "ingen vågar prata om", visst...

Du kan inte jämföra brottsstatistiken mellan Sverige eller England och Kina, eftersom Kina inte är ett öppet land. Allt de gör offentligt är till för att försköna diktaturens parti.

Skrivet av Irre:

Och vad tänker EU/Sverige göra för att bekämpa den kraftigt ökande brottsligheten. Det verkar som de tar bort det ena verksamma verktyget efter det andra. Och snart återvänder svenska terrorister från Syrien/Irak.
I London övervakas det hundra gånger mer än här. Dådet på Östermalm hade säkert varit uppklarat elle kanske inte ägt rum om vi hade bevakning på blivande brottsplatser.
Eller hur?

Vilket barnsligt spekulerande.
Vi har i västvärlden använt ineffektiva, orimligt breda och kostsamma metoder nu i snart två decennium. Kanske ska vi ta till andra metoder att bekämpa brott än att låta även Sverige falla ned i det deprimerande övervakningssamhälle paranoida, föredettingarna England blivit.

Du tycker alltså det är rimligt att övervaka alla offentliga platser i hela landet för att vi ska ha mer data kring terror- eller sprängattentat? Vad är syftet? Du bjuder in för fler fall av säkerhetspolisen att komma ut med pressmeddelanden meddelandes att de haft uppsikt på individer som undkommit deras vakande öga ändå utfört brott. Samma sak som händer i England, Frankrike och USA som mest varje gång något så spektakulärt som ett terrorattentat eller sprängningsmord sker. Nej. Vad som behövs är stora sociala reformer och stora, aggressiva investeringar som gör skillnad där det behövs. Rusta upp förorterna, ge myndigheterna på plats mer resurser, skapa större incitament gott uppförande (om inte annat, genom att straffa lagöverträdare och ordningsstörare) se över bostadssituationen och verka för att inte cementera dumheten som gjort Miljonprojektet till sådan social tragedi.

Skrivet av ajp_anton:

Och hur många av dessa 99% är faktiskt skyldiga?

Det vet vi inte eftersom Japan har alldeles för många kreativa sätt att pressa fram erkännanden. Det är det som gör den höga siffran så uppenbart suspekt.

Permalänk
Medlem

Tror inte kameror förhindrar brott till någon större utsträckning, men de hjälper så klart till med identifiering av brottslingar.
Finns för och nackdelar...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Viktorph:

Har man inget att dölja så oroar man sig för vad?

Jag föreslår att ALLA måste bära en personlig kamera som spelar in ljud och bild, alltid, som strömmar till SÄPO/FRA. Das ausländer blir tilldelad en kamera vid sveriges gräns. Avsaknad av kamera blir 3 års utvärdering på klinken eller utvisning. Det måste väl ändå få slut på all världens elände? No? <obs, sarkasm>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RoflCopter:

Det är även så att ungefär 99% av de som ställs inför rätta i Japan blir dömda. Så är nog rätt tråkigt att vara kriminell i det landet!

De har också väldigt många poliser och då givetvis få brott och väldigt få mord.
https://samnytt.se/poliskris-i-japan-brottsligheten-for-lag/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Och hur många av dessa 99% är faktiskt skyldiga?

Förmodligen fler än skyldiga som går fria i Sverige

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jag föreslår att ALLA måste bära en personlig kamera som spelar in ljud och bild, alltid, som strömmar till SÄPO/FRA. Das ausländer blir tilldelad en kamera vid sveriges gräns. Avsaknad av kamera blir 3 års utvärdering på klinken eller utvisning. Det måste väl ändå få slut på all världens elände? No? <obs, sarkasm>

Gud, det där var den mest intressanta och utförliga responsen jag någonsin sett.

</ÜBERIRONI>

Det kanske skulle vara bra. Då blir det ju någon som utvisas iallafall, mot hur det är nu i Sverige. Är du överraskad att andra faktiskt kan tycka olika? Jag tycker fortfarande det skulle vara bra. Bara för att Bank-ID har haft problem med säkerhetsbrister, slutar ni använda det?

Er retorik faller tillbaka på hemska Kina, hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

I dom flesta fallen yrkar inte ens åklagaren på utvisning, inte ens när personen saknar svenskt uppehållstillstånd.

I Sverige har du alltid möjlighet till billig sjukvård även om du inte ens får vistas i landet. I ett normalt land så hade detta varit ett ypperligt tillfälle att hitta personer som ska sitta inne eller helt enkelt inte vara i landet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Ibland tror jag att regeringen inte vill klara upp brotten då man som du säger inte använder teknik som redan finns eller gör det svårare eller i vissa fall omöjligt att samköra olika system.
Japan vet jag har enormt mycket övervakning och även låg brottslighet.

Japan hade extremt lite brott även innan övervakningen. Helt annan attityd i Sydostasien.

Folk kommer begå brott hur mycket övervakning vi än har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RoflCopter:

Det är även så att ungefär 99% av de som ställs inför rätta i Japan blir dömda. Så är nog rätt tråkigt att vara kriminell i det landet!

Om man inte gör som snubben som var CEO på nissan och flydde landet i ett instrumentfodral innan sin rättegång.

Snacka om att förstöra statistiken där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

I London övervakas det hundra gånger mer än här. Dådet på Östermalm hade säkert varit uppklarat elle kanske inte ägt rum om vi hade bevakning på blivande brottsplatser.
Eller hur?

https://www.theguardian.com/uk-news/live/2019/nov/29/london-b...
Inte till 100%... tydligen.

Förstår att du vill stoppa sånt, men det EU vill utvärdera är inte att stoppa övervakning permanent, utan vad för konsekvens och påverkan det har att folk kan spåras, överallt, genom mer eller mindre hela städer.

Av de miljoner London bor, hur många är terrorister? Ska alla behöva övervakas?

Skrivet av LaZi3b0y:

Förstår vad du försöker säga, men detta var en fruktansvärt dålig liknelse.

Egentligen är det lika dålig som kameror = färre brott. Det är attityden och bristen på respekt mot lagar och vad man anser "borde vara okej" som är boven. Dessa människor anser att de gör rätt, precis som du anser att du kan gena över gatan på cykeln, eller strunta i att där står 40/50. Bristen på respekt är problemet i grunden.

Du kan också säga, i Japan går inte folk för rött ljus... inte för de inte kan, eller inte skulle komma undan med det, utan för det är respektlöst.

Vi har idag enormt mycket mer teknik än någonsin för att identifiera brott, men % lösta fall är ändå sämre. Tron att en kamera gör dig säker är faran som jag oroar mig för. Falsk säkerhet.

För jag har haft grannar som haft inbrott mitt under ljusa dagen. Folk som gått fram till en bil mitt på dan och slagit en ruta, tagit innehållet på <20 sekunder. Dessa är inte anonyma brott. De slutar inte för du sätter en kamera nånstans. Och vi alla bär runt på kameror och filmar snart allt vi gör redan.

Så sushi kan faktiskt anses ha lika lite för brottsbekämpning som 50-11 kameror som ingen tittar på. För det är "när" händelsen sker som du måste agera... inte 6 mån senare när du hunnit titta på beviset och personen är långt borta.

Så att EU vill förhindra massövervakning, utvärdera behovet och sedan ta beslut är faktiskt imho klokt, icke förhastat beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Och vad tänker EU/Sverige göra för att bekämpa den kraftigt ökande brottsligheten. Det verkar som de tar bort det ena verksamma verktyget efter det andra. Och snart återvänder svenska terrorister från Syrien/Irak.
I London övervakas det hundra gånger mer än här. Dådet på Östermalm hade säkert varit uppklarat elle kanske inte ägt rum om vi hade bevakning på blivande brottsplatser.
Eller hur?

Argumentet faller på att värre dåd sker i Storbritannien med denna form av övervakning.

Det fungerar uppenbarligen inte, eller hur?

Permalänk
Medlem

Det regleras redan tillräckligt bra i Sverige inom ramen för datalagring och personuppgifter, men det är förstås bra om det regleras noga även i andra länder där svenskar rör sig. Om man sedan väljer att semestra i Kina eller Walmart så får man skylla sig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Herregud, av alla platser så förväntade jag mig iallafall att på sweclockers så har folk lite vett att inte acceptera massövervakning. Har vi helt tappat greppet? Vad har hänt med personlig integritet?

Ta en titt på staden Shenzhen i Kina, korsa gatan mot röd gubbe så visas och sparas ditt ansikte för alla att se på en display för att exemplifiera "ditt dåliga beteende". Förvisso är detta ett extremt exempel, men en verklighet som man måste tänka på. Istället för att blint förespråka massövervakning, tänk till konsekvenserna detta kan medföra.

Själv tycker jag massövervakning är en lösning på en konsekvens, inte orsak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irre:

Och vad tänker EU/Sverige göra för att bekämpa den kraftigt ökande brottsligheten. Det verkar som de tar bort det ena verksamma verktyget efter det andra. Och snart återvänder svenska terrorister från Syrien/Irak.
I London övervakas det hundra gånger mer än här. Dådet på Östermalm hade säkert varit uppklarat elle kanske inte ägt rum om vi hade bevakning på blivande brottsplatser.
Eller hur?

Det beror helt på om man har nog med personal att processera och agera på datan man samlat in, vidare är våra myndigheter inte dom bästa när det gäller datasäkerhet så vill hellre se att de reder ut det ingående innan alla våra aktiviteter på allmän plats bokförs.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Om vi går över till diktatur kommer du inte ha mycket att säga till om angående övervakning.

Jo det gör den, övervakningen vi redan har är till stor hjälp att lösa brott.

Och angående Hong Kong, vad pratar du om? på riktigt??

1) Då kan diktaturen ta fram alla historiska data som lagrats om oss och straffa dem som inte har tänkt likadant. Om inte denna data finns lagrad någonstans så kan de inte göra detta i efterhand. Exempelvis vid andra världskriget tittade nazisterna i de Norska vapenregistren och plockade allas vapen. Ju mindre man registrerar om folk, ju mindre kan det missbrukas av ondsinta.

2) Brotten har trots det inte försvunnit. Man utsätter oskyldiga människor för risker långt värre än de få brott som bekämpas med massövervakning. Det är helt enkelt inte värt det. Med tiden kommer ändamålsglidning. Om vi ändå har kameror uppe, skicka ut automatiska böter när brott detekteras (javisst ja det görs redan längs vägarna). Men folk kör ändå för fort mellan kamerorna... Ett övervakningssamhälle känns inte trevligt tycker jag. Det tar bort friheten steg för steg.

3) Ja Hong Kong. Ett exempel på en diktatorisk regering (Kina) som försöker straffa befolkningen om de "gör fel". De använder massövervakning och ansiktsigenkäning för att se vem som "gör fel". Ett annat exempel är Östtyskland där alla spionerade på alla. Massövervakning är det första steget mot diktatur. Sätt människor i skräck så att de inte gör något makten inte tycker om genom att rapportera minsta felsteg. Vi byter friheten mot en falsk säkerhet och i slutändan kanske inte vår egna säkerhet utan säkerheten hos ondsinta makthavare som vill tvinga på sina lagar mot folks vilja.

Vem bestämmer vad som är rätt och fel i framtiden? Det vet vi inte. Vill vi verkligen att okända ska veta allt om oss? Alla register kan hackas och användas emot oss själva. Låter man bli att spara allt om alla så minskar dessa risker. Genom massövervakning ökar risken att data sparas även om oskyldiga människor. Man övervakar inte bara brottslingar utan alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Förbudet mot ansiktsigenkänning på offentliga platser föreslås gälla i fem år vilket ska ge tid till att utvärdera riskerna.

Jag känner att jag ligger före här! Redan innan förbudet hade jag svårt att känna igen bekanta när jag träffade dem på offentliga platser. Det blir ju svårare för dem med bra ansiktsminne, men jag tycker inte att vi ska ta några risker.