Permalänk
Medlem

Få luftflöde i gaderob

Bakgrund
Jag har en garderob IKEA pax som är 100 cm bred längst upp har jag satt en hylla från 26cm toppen precis så både Synology och servern (node 304) går in med 2-4 cm mellanrum till toppen. Jag har även router, switch och en rpi samt stryning till HUE. Detta gör att det blir ganska varmt då det idag inte finns någon som helst ventilation men det har ändå inte legat över gränsen på temperaturen. Jag kommer nog snart uppgradera server och kanske nätverk till 10gbe och gissar på att det kommer blir ännu varmare. Garderoben står i ett hörn och på vänster sida är ut mot rummet och jag vill helst låta den vara hel och snygg. Höger kant står mot väggen med ca 3 cm från kanten. Till taket är det ungefär 25 cm.

Vad jag vill göra

Jag vill förbättra luftflödet i garderoben och funderar dels på vad som är smartast att göra, räcker det med hål eller ska man sätta i någon fläkt. Vill gärna att det ska vara så tyst som möjligt då det också är ett sovrum.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Borra hål i toppen och sätt 1-2st 140mm fläktar med bra flöde som du styr från servern moderkort så att de håller en låg ljudnivå, något i den stilen tänker jag iaf.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Lite som @Vzano är inne på. Jag hade tagit upp hål i toppen som matchar någon lagom stor fläkt, men jag hade också sett till att det finns ett inflöde av luft (kanske några hål i sidan också?). Börjat där, för att se om det räcker innan du kopplar på mekanisk ventilation.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Jag har i många år kört i garderob och ofta har en 120mm fläkt som utblås räckt bra!

Permalänk
Medlem

Ljud från fläktar beror framför allt på flödeshastigheten. Om man ska flytta en viss mängd luft så är det en balans mellan flödeshastighet och massflöde. Tre fläktar som går långsamt kommer att vara mycket tystare än en fläkt som flyttar samma mängd luft genom att snurra snabbare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Lite off-topic fråga men varför har du NAS-en i sovrummet? Jag tycker de låter rätt mycket med diskarna som går. Bra mycket mer än en 140 mm fläkt iaf. Eller du kanske stänger av NAS-en när du inte avänder den?

Jag har en Synology själv men den står i källaren där den inte stör eller hörs.

Om du sätter in en 140mm 900rpm fläkt låter den iaf inte mer än NAS-en..

Permalänk
Medlem

Personligen använder jag aldrig min NAS när jag sover så då står diskarna Still

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Lite off-topic fråga men varför har du NAS-en i sovrummet? Jag tycker de låter rätt mycket med diskarna som går. Bra mycket mer än en 140 mm fläkt iaf. Eller du kanske stänger av NAS-en när du inte avänder den?

Jag har en Synology själv men den står i källaren där den inte stör eller hörs.

Om du sätter in en 140mm 900rpm fläkt låter den iaf inte mer än NAS-en..

Det är gästrummet visst låter det lite om diskarna men jag tycker den ändå är rätt okej. Skulle säkert störa mig på det om jag skulle sova där permanet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade nog ställt servern ovanpå garderoben, eller vice versa.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ta upp hål i sidan för inluft, och ett par hål med tysta fläktar i toppen som drar ut luft.
Försök få in- och ut-lufts hål på varsin sida, så att luften behöver strömma över enheterna.
Min erfarenhet är att även ett svagt luftflöde gör stor skillnad jämfört med inget luftflöde alls.

Använder du bra fläktar som snurrar långsamt så kommer de inte att ge mycket ljud ifrån sig.
Största problemet med ljud är nog att om du tar upp hål så kommer eventuellt ljud från enheterna i garderoben att läcka ut i betydligt större omfattning än innan.

Permalänk
Medlem

Fläktar högst uppe. Glöm inte att tillåta luftflödet från den kallaste punkten nå ända upp till fläktarna, d.v.s. från golvet, annars riskerar Du att varmluften sugs in igen, dock beroende på var Du har till-luftsventilen någonstans i rummet. Om ventilen är precis ovanför garderoben så lär den varma luften förflyttas längre in i rummet och således minskar risken att varm luft sugs in igen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Skulle inte ett dammfilter vara ganska så vettigt att ha på platsen för inluft också?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Finns det några bra fläktar som rekommenderas förngaderob gärna med dammfilter?

Finns det också separat ström? Skulle undvika att ta från nätagget i fall jag behöver stänga av datorn av någon anledning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade i så fall byggt en ghetto-mod.
Jag hade nyttjat dessa komponenter:

Fläktkontroller, som jag hade ordnat 12V via en någon Kjell & Co. nätadapter. Fläktkontrollern hade också haft USB uttag så att en dator kan styra(vid behov) och läsa av värden. I övrigt så skall fläktkontrollern kunna styras från dess front eller minst kunna jobba autonomt när datorn är frånslagen.

Jag hade tagit datorfläktar eftersom dessa är borstlösa(stör ej elektronik), några som är större än 120mm. Då slipper man något eventuellt högfrekvent ljud eftersom normalt så kör dessa på lägre varvtal. Leta efter fläktar med hög CFM men låg dB.

Vad man skall med filter till fläktarna får jag inte ihop. Fläktarna skall ju dra luften genom garderoben och sedan ut högst uppe, därav hade jag monterat dom högst uppe.

Men jag säger inte att man inte skall ha filter. Men det måste monteras där insuget utav kall-luften skall vara, och där skall inte vara någon fläkt. Och då kanske man får klippa till sig ett filter för att täcka.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.