Permalänk
Medlem

Storlek på bild > OLED alla dagar i veckan!

Men tyvärr är Filmstaden i Karlstad riktigt dåliga, ljudet är oftast högt istället för bra, är det 3d så är skärpan dåligt inställd. Så jag går inte på bio så ofta som jag egentligen hade velat. Ett eget bio-rum står på "att göra" listan till huset jag nyss flyttade in i, det skulle vara fett!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Pallar inte med bio.. För mycket irriterande människor.

Permalänk

Inget slår ju imax 3d, senaste star wars var riktigt snygg i 3d imax.

Jag går bara på imax nu för tiden. vanlig bio har så kasst ljud och bild.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Det närmsta oled bio kommer är när man måste ha solglasögon ovanpå sina vanliga. Nästan så att det blir svärta på duken då. Å andra sidan väger nackdelarna tyngre, speciellt om man bara ser med ett öga som jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem

Just svärtan på duken har jag aldrig upplevt som problem på bio, däremot dåligt fokuserad projektor, starkt lysande nödutgångsskyltar, dåligt ljud och allra mest LÅG FRAMERATE. 24 fps ser mycket värre ut på stor duk än på liten TV.

Dåligt fokuserad projektor, där har det blivit mycket bättre nu. Antar att det är enklare med digital film + säkerligen automatisk fokusering. Även ljud har blivit bättre. Dock har jag åsikten att undantaget den mest mullrande basen får man nog bättre och mer balanserat ljud hemma.

3D ser jag nog som ett plus delvis för att jag inte kan få det hemma på ett vettigt sätt. På sikt är dock 3D och högre framerate ganska givet. Kommer ihåg när jag såg Hobbiten på bio i 48 fps och för första gången lämnade en bio fascinerad över hur bra bild det kunde vara, och hur usel bild det bevisligen varit på många filmer jag tidigare sett.

Imax är bra, men finns väl bara i Stockholm och Göteborg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Går inte på bio längre. Det är som att betala 125 spänn för att Linda Snecker ska hålla högläsning ur DN Kultur via megafon. Speciellt svenska filmer. En enda lång orgie i infantilism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Då finns det glasögon som kan lösa det för så nära ska man aldrig sitta vid en TV, den nu inte är på 20-24 tum då men inte så många som har en så liten.

Dock vill ju vissa tillverkare att vi ska börja sitta så nära då de vill pusha 8k, vilket är rätt meningslöst om man inte sitter extremt nära. De flesta sitter ju så långt från även stora tv-apparater att de inte nyttjar ens 4k på ett bra sätt. I och för sig kanske tillverkarna inte bryr sig så mycket om upplevelsen förhöjts så länge de fått sälja något som lät bra på papperet.

Permalänk
Medlem

Den svenska befolkningen har förstört Bio för mig. Ungdomar som sitter och skriker på filmen, kastar popcorn, pratar i mobilen med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Då finns det glasögon som kan lösa det för så nära ska man aldrig sitta vid en TV, den nu inte är på 20-24 tum då men inte så många som har en så liten.

Är nyfiken, varför SKALL man inte sitta nära en TV? Du har inte tjockTVns bildrör i tanken nu? Det är absolut ingen fara att sitta nära en TV skärm idag.
En 55 tums TV kan med fördel betraktas på 2-2,5 meters avstånd. TVn täcker då mycket av synfältet och filmupplevelsen blir som det var tänkt.
En datorskärm fungerar på liknande sätt och det sitter man ju 50 cm ifrån ungefär 😀

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Tung rulle måste ändå kollas på Bio. Inte vilken sal och plats som helst utan Sal 1 på riggo/malen rad 7-9 mittenplats. Inte allt för sent då kidsen kommer och stör under de senare tiderna, utan runt 8-9 tiden!

Men svärtan på oleden är i en klass för sig. Dessutom ser jag både flimmer och artefakter som jag inte ser hemma.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Jag gillar fortfarande bio. Blir mer motiverad att verkligen se på filmen. Hemma finns för mycket annat om filmen visar sig vara sådär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Nu skäms jag men jag föredrar att se en film hemma mest för att det är för dyrt med bio. Många filmer kostar 130+ det ska vara något till och man kommer ganska lätt upp i 200kr. För mig blir det sällan värt det.

Permalänk
Avstängd

Nej.

Permalänk
Medlem

Beror väl mycket på "Bio". Finns ju Bio:n där ljudet och bilden är urkass och sedan Bio:n där OLED inte står en chans te x IMAX i Mall of Scandinavia.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har att göra att man är född i mitten av 70-talet och sett ändlösa timmar på dåliga tv-apparater med flimrande VHS som det mesta ser "good enough" ut idag. Har en Sony 55 LCD från 2013 som har en riktigt bra bild.

Något jag lärt mig är att en film blir inte bättre bara för att bilden är liiiite bättre och har djuuuup svärta. En bra filmupplevelse handlar mer om filmen i sig.

Bio uppskattar jag för att jag kan koppla av, ingen pipande tvättmaskin eller andra sysslor som distraherar.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Senaste bio besöket var för 9 år sedan.
Såg på Thor och tyckte den var ganska dålig. Intresset för bio dog med den filmen.

Det är mycket skönare att bara ladda ner och titta hemma.

Ogillar också folk som stör på bio både med ljud och lysande telefoner och sist men inte minst dom som försöker klättra över alla andra från mitten av salongen för att dom måste gå på toaletten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Är nyfiken, varför SKALL man inte sitta nära en TV? Du har inte tjockTVns bildrör i tanken nu? Det är absolut ingen fara att sitta nära en TV skärm idag.
En 55 tums TV kan med fördel betraktas på 2-2,5 meters avstånd. TVn täcker då mycket av synfältet och filmupplevelsen blir som det var tänkt.
En datorskärm fungerar på liknande sätt och det sitter man ju 50 cm ifrån ungefär 😀

Tänker mer på att det lär bränna ganska bra i ögonen efter en stund om man sitter så nära med allt ljuset som strålar ut. Upplevelsen ska man ju inte ens prata om om man sitter 50 cm från en 65 tummare. Själv så sitter jag ungefär 1-1,2 meter från min 24 tums skärm för bästa upplevelse.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Intresset för min del med bio handlar om 50% vilken film, 25% ljud och 25% bild.
Det ljudet oavsett vad nån har för ballt Bose-system eller Samsung-limpa går inte att uppleva på många andra ställen. Inte ens ett fint B&W-system i hemmet räcker om man inte sitter i ett löjligt stort vardagsrum för att få en grym ljudbild.

Det värsta med bio är allas behov av att pilla med mobiltelefoner och prasslande med påsar... ofrånkomligt tydligen.
Försöker gå på filmer i slutskedet av visningar för att drabba samman med så få människor som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nästan alla har en sådan funktion som "Night Mode" eller liknande. Kruxet är som vanligt att (1) lista ut vad varje tillverkare kallar funktionen och (2) lista ut hur den aktiveras.

Jo det finns en sådan funktion på min förstärkare, men den är begränsad till endast Dolby True HD tyvärr.

Permalänk
Medlem

Nej, om man inte har ett ljuskontrollerat rum så får man ändå inte ut något av en OLED.

Mörka matta färger och sammetstyg går inte hem här hemma, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Just svärtan på duken har jag aldrig upplevt som problem på bio, däremot dåligt fokuserad projektor, starkt lysande nödutgångsskyltar, dåligt ljud och allra mest LÅG FRAMERATE. 24 fps ser mycket värre ut på stor duk än på liten TV.

Dåligt fokuserad projektor, där har det blivit mycket bättre nu. Antar att det är enklare med digital film + säkerligen automatisk fokusering. Även ljud har blivit bättre. Dock har jag åsikten att undantaget den mest mullrande basen får man nog bättre och mer balanserat ljud hemma.

3D ser jag nog som ett plus delvis för att jag inte kan få det hemma på ett vettigt sätt. På sikt är dock 3D och högre framerate ganska givet. Kommer ihåg när jag såg Hobbiten på bio i 48 fps och för första gången lämnade en bio fascinerad över hur bra bild det kunde vara, och hur usel bild det bevisligen varit på många filmer jag tidigare sett.

Imax är bra, men finns väl bara i Stockholm och Göteborg.

Skickades från m.sweclockers.com

Märkligt.

När jag tittar på projektorn så kryper det i hela kroppen om jag inte ställer in 24hz. Det är nog första gången jag läser klagomål på 24hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Haha, jag tänkte fråga var du bor "för här kostar det minsann inte så mycket".

Så gick jag in och kollade, Rise of Skywalker kostar fan 165 kr i liten salong

----------

Går ett par gånger per år, även om det är dyrt så tycker jag det är kul att se vissa filmer på bio.

När förra (alltså med Jack Black) King Kong hade premiär var det en kille i ett gäng som satt och gjorde apljud varje gång King Kong var på bild, jag bad honom hålla käft sen ville han slåss efter bion ^^ Men det är faktiskt konstigt hur många det är som inte kan bete sig, prasslar svinhögt, skrattar när det inte är meningen att man ska skratta. Pratar och viskar.

Tycker dock att det funkar OK majoritet av besöken.

Det värsta IMO är priset på snacks: pulverläsk och liten popcorn för 70 kr. Please.

Staten ökade momsen eller något för ett år sedan så det blev mycket dyrare. I mina ögon kan jag tänka mig att betala max 70 spänn för ett biobesök när standarden är så dålig.

Med risk för att ta på mig foliehatten så läste jag något på sydsvenskan att kinesiska företag äger/är delägare i SF också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Nu skäms jag men jag föredrar att se en film hemma mest för att det är för dyrt med bio. Många filmer kostar 130+ det ska vara något till och man kommer ganska lätt upp i 200kr. För mig blir det sällan värt det.

130??? På Malen sal (IMAX) 1 kostar det 250:- och med lite smått på sidan kommer du undan med ca 500:-

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Men är oled så mycket bättre att det är värt att köpa det? Jag funderar på en samsung the frame och den är ej oled. Jag tittar mest på äldre filmer men kanske värt ändå?

Tycker inte det har förstört någonting

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

OLED har inte förstört bion för egen del, däremot är SF något jag aktivt undviker då mina upplevelser där inte varit riktigt optimala. De bästa bioupplevelserna har alltid varit hos Imperial i Köpenhamn som är perfekt för effekttunga filmer och alltid presterat bra inklusive den digitala versionen av Star Wars Episode III.

En annan utmärkt bra biokedja är Cineplex som brukar hålla en hög och jämn kvalitet på sina salonger och även erbjuder "UltraAVX" om man vill ha en ytterligare trimmad upplevelse. Hittills har mina besök där varit utmärkta avseende bild, ljud och övriga besökare. Inga problem med störande element hittills.

Jag ser inget direkt motsatsförhållande mellan hemmabio och bio utan de kompletterar varandra bra, dock finns det helt klart undermåliga biografer och i just den situationen är hemmabion att föredra. Dock har jag ännu inte sett någon hemmabio som matchar Imperial vilket är tämligen naturligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Med risk för att ta på mig foliehatten så läste jag något på sydsvenskan att kinesiska företag äger/är delägare i SF också.

Vad menar du när du säger SF?

Jag antar att du menar Filmstaden, och inte SF Studios eller SF Anytime?

Och Filmstaden ägs till 100% av AMC, som i sin tur ägs av kinesiska Dalian Wanda.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Filmstaden
https://sv.wikipedia.org/wiki/AMC_Theatres
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dalian_Wanda

Ingen foliehattvarning på så grundläggande information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nästan alla har en sådan funktion som "Night Mode" eller liknande. Kruxet är som vanligt att (1) lista ut vad varje tillverkare kallar funktionen och (2) lista ut hur den aktiveras.

(3) orka gå in och ändra när den ibland ligger djupt begravd bland avancerade inställningar...

Permalänk
Skrivet av hejsann:

Ja öronproppar enda valet.. ger en normal nivå, trist nog, då det tidvis gör att man missar detaljer/nyanser under svaga ljudbilder.
Idioter som inte kan ställa in vettigt på bion. :\

Btw.. Snart kommer Microled (RGB), "ByeBye burn-in oleds" och än högre bildkvalité.

Källa???

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Källa???

Samsungs PR-avdelning som försöker göra allt dom kan för att få folk att låta bli att köpa LGs OLED-paneler.

Micro-LED är fortfarande en bra bit bort när det kommer till konsumentmarknaden i rimliga prisnivåer.

Permalänk
Medlem

Får känslan av att många svar i denna tråden skulle sätt lite annorlunda ut om illegal nedladdning av film inte var något som fanns kvar när man läser vissa inlägg.
Om det stämmer blir det ju lite tråkigt då trådens huvudfråga sätts lite ur spel pga att man inte vill betala för att se på bio. Sedan kan man ju gömma sig bakom lite olika anledningar till att man inte går på bio.

Själv ser jag på bio 5-6 gånger per år trots att jag har en ny Oled och en i de flestas ögon rejält dyr musikanläggning och bor i en villa där jag kan spela så tavlor ramlar ned om jag så önskar.
Visst kanske ett mörkt rymdäventyr inte är så roligt på bio längre, men bio är för mig inte först och främst varken bild eller ljud kvalitet.
För mig är det mer en rolig grej som att möta upp sina vänner på neutral mark och bryta vardagen något genom att samla en visa typ av vänner till en viss typ av film.
Det är kul att sitta och prata om ditt o datt och hela tiden ha det enkla med att snart kunna sitta tyst och förhoppningsvis njuta av en bra rulle.

Det är 2 helt olika saker man jämför anser jag.
Kvaliteten på ens utrustningen är i mina ögon ganska oväsentlig.