Permalänk
Medlem

Mitt internet är i obalans

Hej, mitt internet är lite jobbigt just nu, nätverket till datorn PS jag har ethernet kabel. Men nätverket går offline och online randomly hela tiden, igår funkade det perfekt. Det har varit skit väder här där jag bor och det regnar och blåser mycket. Pappa sa att det är just vädret som är problemet. Är det sant tror ni? har inte haft detta problem förut. Som sagt igår så funkade allt som vanligt och igår var det inte lika dåligt väder och jag använde datorn idag vid 1-2 tiden och nu är klockan 17:40. Men tror ni att efter vädret har lugnat ner sig att det då börjar bli bättre. För det som ä'r konstigt är att det har varit sånt här väder innan också för nått år sedan och då funkade nätverket som vanligt

Permalänk
Medlem

Ring till din internetleverantör och fråga om de har någon störning i deras nät, eller om de kan se om du har problem från deras sida. Gå sedan efter vad de säger Om problemet kvarstår och det inte är några problem från deras sida när ni har sagt adjö, skriv här igen, så kan vi försöka hjälpa dig.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@Jakjan: Antar att du inte är trådbunden eller har fiber när du ställer den frågan så, ja vädret kan spela in. Är signalen via parabol kan snö, regn påverka. Är den luftburen via radio kan den också påverkas beroende på väder.
Läs mer på: http://src.irf.se/sv/space-weather-effects/radio-propagation/

Permalänk
Rekordmedlem

Du är otydlig med om du tappar kontakten med nätverket eller bara med internet, tappar du kontakten med nätverket har det inget att göra med internetanslutningen utan felet beror på nån av era prylar i huset.
Det är också intressant att veta vilken typ av uppkoppling till internet ni har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag tappar kontakt med internet. Det kan tappa kontakt i 10 sec och komma tillbaka igen. Jag har en ethernet kabel till datorn. Alla andra saker som ex ipads och TV etc etc som har wifi blir också utan internet. På min dator är det ju en dator och sen en ethernet kabel och sen en glob som symboliserar din uppkopplings status, om du inte får kontakt med nätverket eller internet. Men för mig tappar nätverket/routen kontakt med internet så då bör det la bara min internetleverantör för vi har fiber också.

Permalänk
Medlem

Det som är svårt att säga är när jag tappar kontakt. För som jag trodde trodde jag att det var vädret men det har hänt idag en gång precis och kom tillbaka efter 10 sec. Det var alltså 2-3 dagar sedan jag hade samma problem och det är la troligen inte min dator som problemet händer för alla wifi uppkopplade enheter tappar kontakt med internet. Det är troligen inte överbelastat för vi har 100mb in och 100mb ut och vi har en PC/min dator, tre ipads, två TV. Det bör inte belastas via något men har inte haft detta innan så lite konstigt att detta börjar hända nu. Kan det vara något virus som ligger och stör på något sätt? Internet leverantören vi har är Bahnhof AB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jakjan:

Det som är svårt att säga är när jag tappar kontakt. För som jag trodde trodde jag att det var vädret men det har hänt idag en gång precis och kom tillbaka efter 10 sec. Det var alltså 2-3 dagar sedan jag hade samma problem och det är la troligen inte min dator som problemet händer för alla wifi uppkopplade enheter tappar kontakt med internet. Det är troligen inte överbelastat för vi har 100mb in och 100mb ut och vi har en PC/min dator, tre ipads, två TV. Det bör inte belastas via något men har inte haft detta innan så lite konstigt att detta börjar hända nu. Kan det vara något virus som ligger och stör på något sätt? Internet leverantören vi har är Bahnhof AB

Fiber brukar inte påverkas av vädret så det är nog osannolikt att det är väderberoende, dsl och radio påverkas däremot ibland av vädret.
Jag tycker du ska koppla in en dator direkt till inkommande anslutning och kolla hur det funkar, du kan tex starta pingande mot standardgatewayen och lyssna på en stabil internetradiostation typ SR så borde du kunna se och höra om det händer nått, funkar det inte vat du att det är fel hos operatören, funkar det så är det troligen fel på routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.