Drivrutin till äldre DV-Kamera

Permalänk

Drivrutin till äldre DV-Kamera

Hittade min gamla videokamera som jag tänkte koppla upp till PC:n så man kan hämta videon från bandet. När jag anlsuter den med USB så hittas den men finns ingen drivrutin och programmet Samsung DVC Media 6.1 hittar inte kameran.
Hoppas någon kan hjälpa mig, söker efter en drivrutin som ska heta DVC Omega men finner inget på google.

Hjälp uppskattas.

Kameran är en Samsung VP-D903i

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

@Zirgo:

Tack för tipset, de verkar vara en drivrutin man laddar ner men sen säger den att man måste ladda ner Driver Install Manager och sånt skit vill jag inte ha på datorn :). Den vill inte acceptera heller om jag packar upp zip filen och väljer att uppdatera och styra mot mappen

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Det finns eventuellt en omständig lösning, jag är inte helt säker på att det fungerar då jag inte har någon hårdvara att prova det med lättillgängligt.

Jag vet att man i VirtualBox kan "forwarda" usb-enheter.
Hurvida den är kapabel att "forwarda" enheter utan drivrutiner låter jag vara osagt.
Men. OM det går, så kan du installera en äldre version av windows i en virtualbox, och då installera drivrutinen för enheten och kopiera ut dina video-klipp.

Sedan finns det lite olika allternativ för hur du hanterar att ta ut videoklippen från den virtuella maskinen.
Antingen kopplar du en extern hårddisk och "forwardar" den också, och enkelt kopierar över, eller så skapar du en "shared folder" och kopierar ut videon den vägen.

Tittade precis i en av menyerna, och det ser ut som man kan eventuellt kan kopiera ut det direkt via "drag and drop". Då jag personligen inte använder denna funktionalitet så kan jag inte uttala mig om detta.

Permalänk

@Viita:

Tusen tack det ska definitivt testat, bara dra ner senaste virtualbox då.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ante_ante:

Hittade min gamla videokamera som jag tänkte koppla upp till PC:n så man kan hämta videon från bandet. När jag anlsuter den med USB så hittas den men finns ingen drivrutin och programmet Samsung DVC Media 6.1 hittar inte kameran.
Hoppas någon kan hjälpa mig, söker efter en drivrutin som ska heta DVC Omega men finner inget på google.

Hjälp uppskattas.

Kameran är en Samsung VP-D903i

Men Samsung VP-D903i verkar ju vara en DV kamera som har firewireanslutning för video, den kan däremot anslutas via usb för att fungera som en webbkamera eller för att överföra stillbilder från minneskortet om du fotograferat med den
Jag tror du behöver Firewire i datorn om du ska läsa ut innehållet från bandet eller så får du läsa in den uppspelade videon via ett video-in kort.

Connecting to a PC
✤ If you want to transmit data to a PC, you must install an IEEE 1394 add-on card onto the PC. (not supplied)
✤ The frame rate recorded for video capturing is dependent on the capacity of the PC
System requirementsCPU : faster Intel®Pentium III™450Mhz compatible.
Operating system : Windows®98SE, ME, XP, Mac OS (9.1~10.2)
Main memory : more than 64 MB RAM
IEEE1394 add-on card or built in IEEE1394 c

Sidan 77 i manualen.
Systemkraven på hårdvaran är väl inte så höga idag men firewire är ju inte jättevanligt på pc och det lär finnas mjukvasra för moderna os som också fungerar att läsa in videodatan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men Samsung VP-D903i verkar ju vara en DV kamera som har firewireanslutning för video, den kan däremot anslutas via usb för att fungera som en webbkamera eller för att överföra stillbilder från minneskortet om du fotograferat med den
Jag tror du behöver Firewire i datorn om du ska läsa ut innehållet från bandet eller så får du läsa in den uppspelade videon via ett video-in kort.

Connecting to a PC
✤ If you want to transmit data to a PC, you must install an IEEE 1394 add-on card onto the PC. (not supplied)
✤ The frame rate recorded for video capturing is dependent on the capacity of the PC
System requirementsCPU : faster Intel®Pentium III™450Mhz compatible.
Operating system : Windows®98SE, ME, XP, Mac OS (9.1~10.2)
Main memory : more than 64 MB RAM
IEEE1394 add-on card or built in IEEE1394 c

Sidan 77 i manualen.
Systemkraven på hårdvaran är väl inte så höga idag men firewire är ju inte jättevanligt på pc och det lär finnas mjukvasra för moderna os som också fungerar att läsa in videodatan.

Det stämmer, det var så det fungerade. Och sedan är det mjukvaran som styr uppspelning/framspolning/tillbakaspolning på kameran via firewire.
Så många år sedan man överförde dv-film att man hade glömt det...

@ante_ante:

Kan tyvärr inte minnas om det krävs några drivrutiner för kameran. Minns dock att den ansluts som någon form av "Capture Device". Det kanske är något "universalt". Jag låter det vara osagt.
Om du behöver ett internt FW-kort eller om det finns någon model du kan ansluta till usb vet jag inte heller. FireWire hade dock på sin tid trevlig överföringshastighet. 400Mbit

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Viita:

Det stämmer, det var så det fungerade. Och sedan är det mjukvaran som styr uppspelning/framspolning/tillbakaspolning på kameran via firewire.
Så många år sedan man överförde dv-film att man hade glömt det...

@ante_ante:

Kan tyvärr inte minnas om det krävs några drivrutiner för kameran. Minns dock att den ansluts som någon form av "Capture Device". Det kanske är något "universalt". Jag låter det vara osagt.
Om du behöver ett internt FW-kort eller om det finns någon model du kan ansluta till usb vet jag inte heller. FireWire hade dock på sin tid trevlig överföringshastighet. 400Mbit

Firewire är inte alls som usb i kommunikationen utan det är snarare Thunderbolt som ersatt det idag så man ska nog helst ha ett internt kort och inte nån usbomvandlare såvida man nu inte hittar nån superny som stödjer thunderbolt över usb c kontakten men det tvivlar jag på att man gör.
nått sånt här borde funka
FW 400
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/kon...
FW 800 och FW 400
https://www.inet.se/produkt/5406035/kontrollerkort-pcie-2st-f...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.