Permalänk
Medlem

Jayztwocent bottleneck

hej alla glada! såg ett youtube klipp där den berömda Jayztwocent ska byta sin cpu(8700k) pga bottleneck till en 9900ks. "As GPUs got faster we started noticing that our 8700k was starting to bottleneck high end GPUs a few percent worth of performance. So to make sure our tests are accurate for performance testing, we decided that an upgrade was in order. " Jag fattar inte hur det kan bottlenecka på 8700k cpu? Är det så stor skillnad?

https://www.youtube.com/watch?v=OCfKrX15TOk&list=LLyPCbmdJRog...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

hej alla glada! såg ett youtube klipp där den berömda Jayztwocent ska byta sin cpu(8700k) pga bottleneck till en 9900ks. "As GPUs got faster we started noticing that our 8700k was starting to bottleneck high end GPUs a few percent worth of performance. So to make sure our tests are accurate for performance testing, we decided that an upgrade was in order. " Jag fattar inte hur det kan bottlenecka på 8700k cpu? Är det så stor skillnad?

https://www.youtube.com/watch?v=OCfKrX15TOk&list=LLyPCbmdJRog...

Tekniknörd som vill ha det bästa dessutom som han sa, han gör det nu istället för att märka att när ett nytt toppkort släpps och testas, så flaskhalsar 8700k´n och måste bygga en ny rigg vid det tillfället.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Tekniknörd som vill ha det bästa dessutom som han sa, han gör det nu istället för att märka att när ett nytt toppkort släpps och testas, så flaskhalsar 8700k´n och måste bygga en ny rigg vid det tillfället.

Jo men ska inte en så pass bra cpu hålla längre innan man börjar prata om flaskhalsar? Jag e nog lite trög som inte förstår

Permalänk
Medlem

I takt med att grafikkort blir snabbare så är de naturligt att något annat blir flaskhallsen för systemet. Det betyder inte processorn helt plötsligt är sämre bara att man kan se gränsen för vad den är kapabel till.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Avstängd

mina 2 cent är att jay är en pajas, slutade titta på hans videos för flera år sedan då hans personliga vy (dvs hans sponsorer) helt klart påverkar alla hans tester. Han säger och gör mycket knepigt.

Vill man se en mindre youtuber prata om hårdvara så är Pauls hardware eller bitwit mer seriösa imo.
Annars är ju Linus ofta ganska rak på sak, även om han har en viss personlighet som inte faller alla i smaken.

Om cpu blir en bottleneck vid GPU test så höjer man upplösningen, problem solved

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

mina 2 cent är att jay är en pajas, slutade titta på hans videos för flera år sedan då hans personliga vy (dvs hans sponsorer) helt klart påverkar alla hans tester. Han säger och gör mycket knepigt.

Vill man se en mindre youtuber prata om hårdvara så är Pauls hardware eller bitwit mer seriösa imo.
Annars är ju Linus ofta ganska rak på sak, även om han har en viss personlighet som inte faller alla i smaken.

Om cpu blir en bottleneck vid GPU test så höjer man upplösningen, problem solved

Tack för svar. Tack för tipsen ska kolla in dom namnen du skrev. Vill ha fakta o så lite trams som möjligt. Som sweclockers egna filmer. Men återigen. Blev förvånad att den helt plötsligt blev flaskhals. När blir min 9900k flaskhals? Jag får nog läsa på lite mer om flaskhals.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

mina 2 cent är att jay är en pajas, slutade titta på hans videos för flera år sedan då hans personliga vy (dvs hans sponsorer) helt klart påverkar alla hans tester. Han säger och gör mycket knepigt.

Vill man se en mindre youtuber prata om hårdvara så är Pauls hardware eller bitwit mer seriösa imo.
Annars är ju Linus ofta ganska rak på sak, även om han har en viss personlighet som inte faller alla i smaken.

Om cpu blir en bottleneck vid GPU test så höjer man upplösningen, problem solved

Påverkar hans tester? Han testar ju nästan aldrig de som kommer från hans sponsorer!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

Tack för svar. Tack för tipsen ska kolla in dom namnen du skrev. Vill ha fakta o så lite trams som möjligt. Som sweclockers egna filmer. Men återigen. Blev förvånad att den helt plötsligt blev flaskhals. När blir min 9900k flaskhals? Jag får nog läsa på lite mer om flaskhals.

Din 9900k skulle kunna bli en flaskhals redan imorgon om ett spel släpps som gillar att ha extremt många kärnor. Nu är lär ju inte detta hända men köper man alltid det bästa grafikkortet som finns på marknaden så kan det ju hända att ens 1-3 år gammls CPU blir en flaskhals ganska fort.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

mina 2 cent är att jay är en pajas, slutade titta på hans videos för flera år sedan då hans personliga vy (dvs hans sponsorer) helt klart påverkar alla hans tester. Han säger och gör mycket knepigt.

Vill man se en mindre youtuber prata om hårdvara så är Pauls hardware eller bitwit mer seriösa imo.
Annars är ju Linus ofta ganska rak på sak, även om han har en viss personlighet som inte faller alla i smaken.

Om cpu blir en bottleneck vid GPU test så höjer man upplösningen, problem solved

Linka gärna en av hans tester med sponsrad hårdvara med moderkort, cpu eller gpu?

Då kan man lika gärna sluta se gamersnexus också då de är väldigt affilierade med EVGA?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Testpilot

@ts1337: Det finns alltid en Bottleneck i ett system, är det inte GPU så är det CPU eller RAM (t.o.m HDD om man sitter på det istället för SSD kan vara en bottleneck, se t.ex. Star Citizen som nästan kräver SSD för att ens köras).

Begreppet Bottleneck innebär att något håller tillbaka dom andra komponenterna. T.ex. om ett RTX 2080 Ti ligger och dundrar på 99-100% usage medan CPU ligger på sköna 70%, ja då kan GPU vara en bottleneck. Ligger CPU på 99-100% usage medan GPU jobbar i 70%, ja då kan CPU vara en bottleneck.

Sedan har vi hela saken med IPC, core-count och klockhastigheter också, men börjar man gå in på sådana små delaljer blir det snabbt rörigt och onödigt för dom flesta konsumenter. Däremot för recensenter så är det nästan ett måste att hela tiden sitta på det senaste för att ge dom absolut mest trovärdiga resultaten, även om det inte nödvändigtvis reflekterar vad en konsument kommer uppleva rent allmänt (Ryzen 3600/Core i5 8400 parat med t.ex. GTX 1060 är ju ett klart vanligare alternativ för dom flesta än 9900KS med ett 2080 Ti).

Bara för att något bottleneckar ditt system betyder inte det per automatik att delen är passé så att säga. T.ex. så vet jag att jag kan få mer FPS om jag byter från min 2700X till 3900X eller Intel's 9900KS, men det är så marginellt små förbättringar i 3440x1440p som jag lirar i att kostnad/prestanda inte är värt det i mina ögon, skulle få ut mer om jag bytte GPU till 2080 Ti, dock igen för en markant dålig price/performance.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

hej alla glada! såg ett youtube klipp där den berömda Jayztwocent ska byta sin cpu(8700k) pga bottleneck till en 9900ks. "As GPUs got faster we started noticing that our 8700k was starting to bottleneck high end GPUs a few percent worth of performance. So to make sure our tests are accurate for performance testing, we decided that an upgrade was in order. " Jag fattar inte hur det kan bottlenecka på 8700k cpu? Är det så stor skillnad?

https://www.youtube.com/watch?v=OCfKrX15TOk&list=LLyPCbmdJRog...

Ska man ägna sig åt att recensera prylar så måste man ju vara 100% säker på att inte en enda procent kraft försvinner på produkten man testat för att något i systemet inte orkar fullt ut. Det är ju givetvis en helt idiotisk uppgradering ur konsumentsynpunkt, men för någon som arbetar med recensioner är det en absolut nödvändighet för att kunna publicera trovärdiga resultat.

Om man märker att det redan nu finns några procent att hämta så är det dags att byta eftersom det finns nya grafikkortslanseringar under året.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

mina 2 cent är att jay är en pajas, slutade titta på hans videos för flera år sedan då hans personliga vy (dvs hans sponsorer) helt klart påverkar alla hans tester. Han säger och gör mycket knepigt.

Vill man se en mindre youtuber prata om hårdvara så är Pauls hardware eller bitwit mer seriösa imo.
Annars är ju Linus ofta ganska rak på sak, även om han har en viss personlighet som inte faller alla i smaken.

Om cpu blir en bottleneck vid GPU test så höjer man upplösningen, problem solved

Jag följde honom tidigare men tröttnade på hans pissiga jävla attityd. Han brusar lätt upp och beter sig som en riktig jävla rövhatt på internet, främst Twitter så tappat i princip all respekt för honom. Lite svårt att jämföra mot Linus som har en hel stab under honom så givetvis är produktionsvärdet 50ggr högre, även om det är i ett mer lättsmält format.

Vill man ha lättsmälta är Linus utmärkt, vill man ha mer nördigt så är det Gamers Nexus jag skulle rekommendera.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Jag följde honom tidigare men tröttnade på hans pissiga jävla attityd. Han brusar lätt upp och beter sig som en riktig jävla rövhatt på internet, främst Twitter så tappat i princip all respekt för honom. Lite svårt att jämföra mot Linus som har en hel stab under honom så givetvis är produktionsvärdet 50ggr högre, även om det är i ett mer lättsmält format.

Vill man ha lättsmälta är Linus utmärkt, vill man ha mer nördigt så är det Gamers Nexus jag skulle rekommendera.

Jag kan förstå hans attityd på Twitter. Communityt är ju ganska giftigt och folk hoppar på han och alla andra. Som jag ser de så tycker jag de är helt rätt av han att stå upp mot dessa människor i princip pissar på han och alla andra.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ts1337:

Jo men ska inte en så pass bra cpu hålla längre innan man börjar prata om flaskhalsar? Jag e nog lite trög som inte förstår

Hans jobb är att göra youtubevideor.
Majoriteten av hårdvaran får han gratis och med sponsorer/donationer/social media så får han enorma summor pengar för varje video han gör.

Skulle han bara spelat spel hade han säkert klarat sig med en dator från elgiganten för 12 000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Jag kan förstå hans attityd på Twitter. Communityt är ju ganska giftigt och folk hoppar på han och alla andra. Som jag ser de så tycker jag de är helt rätt av han att stå upp mot dessa människor i princip pissar på han och alla andra.

Absolut, men han sänker sig till samma nivå eller värre. Han blir som ett internettroll på fyllan, det kan vara sjukt patetiskt och som vuxen man som representerar ett brand tycker jag man ska kunna hålla en bättre nivå.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2