Permalänk
Medlem

Laptop bootloopar från ingenstans

OK,
Så är man tillbaka här igen. Fick hjälp här sist så prövar detta som en sista utväg annars skickar ja fan datorn genom närmsta ruta.
Jag är alltså en relativt dålig datorproblem lösare. Så jag behöver ett proffs nu:)

Mitt problem:
Jag har en Hp-laptop som helt plötsligt börjat loopa vid uppstart, och då menar ja HELT plötsligt. Stängde av den på kvällen och sedan nästa dag var problemet där.
När jag trycker igång datorn kommer Hp-loggan upp stannar kanske 5 sekunder sen repeteras det om och om igen.
Efter att ha läst på Hp:s supportsidor ska man göra en "hård avstängning" vilket inte funkar.
Vidare skulle man hålla in winknappen samt B vid uppstart för att BIOS skulle uppdateras. Funkar inte.
Det gjorde jag oxå vilket resulterade i 2 långa samt 2 korta beep från datorn. Kikade runt lite och det betyder typ att
något är fel med BIOS uppdateringen. Så ja glider in i BIOS och upptäcker att mitt BIOS aldrig blivit uppdaterat. Men när jag
trycker på Update BIOS så saknas det ngn .bin fil.

Så ja läser vidare och följer en guide där man laddar hem det senaste BIOS:et på en USB sticka(från min andra dator givetvis)
Glider in i BIOS igen lyckas på något märkligt sätt uppdatera BIOS till den senaste versionen, blir skitglad...datorn startas om och det är samma problem fortfarande! Läser vidare att det kan vara fel på hårddisken så gör både memorytest samt det större harddrive test
både va problemfria.

Så nu sitter jag här helt tom med en bira i handen och har absolut inga ideer kvar.

Med vänlig hälsning

Rubrik ska tydligt beskriva trådens innehåll /Mod
Permalänk
Medlem

@bezzan: Modell på datorn?

Har du testat plocka ur batteriet, hålla inne on/off knappen och sedan sätta tillbaka batteriet? (Detta förutsätter så klart att man kan plocka ur batteriet)

Har du något USB-minne som du skulle kunna köra en liveinstans ifrån?

Permalänk
Medlem

Kan du komma in i boot menyn eller i bios ändra boot drive till tex en usb sticka. jag skulle testa att installera om windows och se hur det fungerar. vill du inte betala för win10 licens så är win10 gratis att använda sålänge man vill med begränsningar förstås men du kan surfa och byta bakgrundsbild fast på ett lite annorlunda sätt än vanligt.
annars brukar bärbara har olika typer av recovery lägen man även kan testa.

vad är det för dator modell?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Superolle: Tjena! Alltså så som jag uppfattar det så går det inte att ta bort ngt batteri. Inte vad jag kan se om ja vänder på datorn. Inga hemliga luckor eller spakar:) Måste man skruva bort hela undersidan då?

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Ska prova detta imorgon! Det går samt att jag inte för så längesen faktiskt gjorde just detta, alltså installerade win 10 från en usb-stick(det va mitt förra problem ja tog upp här:). men kan det vara så enkelt att det bara e win som jävlas med mig?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bezzan:

@Aka_The_Barf: Ska prova detta imorgon! Det går samt att jag inte för så längesen faktiskt gjorde just detta, alltså installerade win 10 från en usb-stick(det va mitt förra problem ja tog upp här:). men kan det vara så enkelt att det bara e win som jävlas med mig?

Det låter som så eller som att hela lagringsdisken har gett sig men det verkar mer osannolikt. Prova en ominstallation.

Jag har för övrigt förtydligat trådrubriken.

Permalänk
Medlem

Min Acer bootloopade för ett par dagar sedan när windows hade blivit corrupt och vaken bios eller en dvd skiva med windows funkade. Provade att sätta i en annan hårddisk och det hjälpte, du kan ju prova det om du inte hittar något fel.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Hallå igen,
Nu har jag provat med sticka,utan resultat. Testade först stickan i min stationära och den hittade windows installationen. Stoppade samma sticka i bärbara,efter att jag ändrat boot order.
Det känns som att datorn hinner loopa innan den börjar leta efter usb stickan.

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Hej!
Men borde då inte det upptäckas i harddrive testet ja gjorde i BIOS? Alltså att hårddisken är trasig? Jag gjorde det stora testet av både harddrive och memory.
Har tyvärr ingen annan hårddisk att prova med. Är det dyrt att köpa sådan till bärbar dator?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av bezzan:

@ExcZist: Hej!
Men borde då inte det upptäckas i harddrive testet ja gjorde i BIOS? Alltså att hårddisken är trasig? Jag gjorde det stora testet av både harddrive och memory.
Har tyvärr ingen annan hårddisk att prova med. Är det dyrt att köpa sådan till bärbar dator?

Mvh

Mjo det borde ju visas men prova att installera om den.
Jag kunde inte ens komma in i bios när Windows fick fel efter blåskärm och googlade runt och det är tydligen inte helt ovanligt att Laptops kan boot loopa om windows blir corrupt eller hårddisken dör. Jag trodde först att laptopen gått sönder tills jag provade den gamla hårddisk och såg att Windows bootadr från den gamla. Formaterade om ssdn i min PC och satte tillbaka den för att sen installera windows på nytt.

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Ok,
Alltså har ju ingen aning om hur man gör:) Menar du att man plockar ut hårddisken ur laptop sedan sätter i den i min PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bezzan:

@ExcZist: Ok,
Alltså har ju ingen aning om hur man gör:) Menar du att man plockar ut hårddisken ur laptop sedan sätter i den i min PC?

Ja alltså är det hårddisken som är felet så kan man ju formatera om den i en annan dator antingen att du kopplar in den till datorn via sata om det är en vanlig ssd alternativt finns det dockningsstationer. Jag installerade ju path of exile, fick en blå skärm och datorn boot loopade acer loggan. Provade med hårddisken och windows som datorn kom med och det funka. Kopplade bara in den nya SSDn i en stationär via dockningsstation då jag inte orkar slita loss sidan på den och såg att allt funkade, formaterade om och satte tillbaka SSDn och allt funkade igen.