Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?

Permalänk
Medlem

Har sen dag ett kört med Google Chrome! Men efter att Microsoft släppte nya Edge i öppen beta så har jag kört den till 100% och nu den skarpa versionen 👌🏼

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Dator: Firefox
Mobil: Opera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd

Tack för tipset, Brave verkar ju fungera väldigt bra. Kul att testa något nytt som funkar.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk

Brave fungerar utmärkt för att dölja annonser i youtube osv men är ju sjukt mycket sämre på att ta bort annonser på vanliga sidor. Chrome med uorigin inte bara blockar utan tar bort annonserna så att sidan komprimeras, medan i brave så ser jag "annonsytan" fortfarande. Leker med Vivaldi nu som jag tycker fungerar bättre än brave på just att scrolla igenom nyhetssiter osv snabbt och slippa se annonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowfire:

Brave fungerar utmärkt för att dölja annonser i youtube osv men är ju sjukt mycket sämre på att ta bort annonser på vanliga sidor. Chrome med uorigin inte bara blockar utan tar bort annonserna så att sidan komprimeras, medan i brave så ser jag "annonsytan" fortfarande. Leker med Vivaldi nu som jag tycker fungerar bättre än brave på just att scrolla igenom nyhetssiter osv snabbt och slippa se annonser.

Du kan använda uorigin till Brave också om det bara är det som är problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shelter:

Nyfiken, varför har du Edge till Playtjänster? Chrome/Firefox borde ju vara minst lika bra? När jag körde Firefox i Windows var det den webbläsare som drog minst resurser vid uppspelning.

Alla browsers utom den som medföljer OS:et ger max 720p på alla lagliga streamingtjänster med kopieringsskydd. Så om du vill ha mer än 720p på Netflix/HBO eller liknande så krävs Edge i Windows, Safari på MacOS, Chrome på ChromeOS och så vidare.

Permalänk
Medlem

Brave med ublock origin, privacy badger, https eveywhere.
Kör samma browser setup på mobilen + adguard med lokal vpn.
Använder startpage som sökmotor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Nåmen nu! varför ej flera val ?

Som It tekniker behöver man ett par olika webbläsare i Arsenalen

Men Hemma kör jag Endast med Chrome och FF, märkt att färger och bilder kan se bättre och kraftigare ut i Firefox kontra Chrome.

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Alla browsers utom den som medföljer OS:et ger max 720p på alla lagliga streamingtjänster med kopieringsskydd. Så om du vill ha mer än 720p på Netflix/HBO eller liknande så krävs Edge i Windows, Safari på MacOS, Chrome på ChromeOS och så vidare.

Hade ingen aning om detta, väldigt märklig "lösning". Personligen är jag ju inte direkt drabbad för jag kollar sällan på filmer via datorn så jag har väl aldrig tänkt på det.

Skrivet av jhonekri:

Nåmen nu! varför ej flera val ?

Som It tekniker behöver man ett par olika webbläsare i Arsenalen

Men Hemma kör jag Endast med Chrome och FF, märkt att färger och bilder kan se bättre och kraftigare ut i Firefox kontra Chrome.

Utgick från det man kör privat, annars kör man ju IE mot sin vilja också för en del Microsoft grejer fungerar bara med IE.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Tog mig själv i kragen och bytte till Firefox(mest för att inte få chromium-monopol på webben) och duckduckgo istället för google som sökmotor. ska se hur jag löser det på telefonen senare.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Alla browsers utom den som medföljer OS:et ger max 720p på alla lagliga streamingtjänster med kopieringsskydd. Så om du vill ha mer än 720p på Netflix/HBO eller liknande så krävs Edge i Windows, Safari på MacOS, Chrome på ChromeOS och så vidare.

Åtminstonde med Netflix så går det även via deras app, finns dock en del andra krav också.
Netflix

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Nyfiken, varför har du Edge till Playtjänster? Chrome/Firefox borde ju vara minst lika bra? När jag körde Firefox i Windows var det den webbläsare som drog minst resurser vid uppspelning.

T.e.x netflix så får du max 720p med Chrome/Firefox/Opera o.s.v. Internet explorer samt Safari stödjer 1080p samt Edge 4k.

Vet inte hur andra streaming tjänster kör men det är t.e.x en anledning.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av immutable:

Du kan använda uorigin till Brave också om det bara är det som är problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Lyckas inte få till det. Har uorigin installerad och påslagen, men det verkar som om Brave "hinner före" då uorigin visar 0 blockerade adds. Har du stängt av Braves inbyggda adblocker eller hur har du fått uorigin att rulla? Jag hittar fasiken inte var jag kan slå av Braves egen adblocker *blind*

Permalänk
Medlem

Brave såg smutt ut, men vad finns det för nackdelar?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd

Använder mig mestadels av Chrome & Safari.
Dock börjat tröttna lite smått på Chrome, så får se om man byter till kanske Firefox, var dock länge sen man använde det.

Några fördelar med Firefox gentemot Chrome?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle vilja pröva nya edge men som jag förstått så kan jag inte överföra mina lösenord som är sparade i mitt Googlekonto. Orka!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kört Firefox sedan urminnes tider och kör det även på telefonen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Inaktiv

Firefox på dator och mobil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Åtminstonde med Netflix så går det även via deras app, finns dock en del andra krav också.
Netflix

Jo appen funkar förstås också, men vill man använda en browser så är det ju den medföljande som gäller om man inte vill sitta med 720p. En del ser inte skillnaden, och då verkar ju allt flyta mycket smidigare förstås då 720p inte är så tungt som 4K eller så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shelter:

Hade ingen aning om detta, väldigt märklig "lösning". Personligen är jag ju inte direkt drabbad för jag kollar sällan på filmer via datorn så jag har väl aldrig tänkt på det.

Jo, men det är en DRM-fråga så det är väl inte så lätt att komma runt. Det är bara den inbyggda browsern som har tillgång till en del saker och därmed den enda som betraktas som tillräckligt säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowfire:

Lyckas inte få till det. Har uorigin installerad och påslagen, men det verkar som om Brave "hinner före" då uorigin visar 0 blockerade adds. Har du stängt av Braves inbyggda adblocker eller hur har du fått uorigin att rulla? Jag hittar fasiken inte var jag kan slå av Braves egen adblocker *blind*

Hittar faktiskt inte heller hur man slår av inbyggda adblockern helt, men längst till höger i adressfältet kan du trycka på "skölden" och avaktivera adblock för den sidan du befinner dig på. Denna inställning sparas per sida så du behöver bara göra det en gång på dom sidor som har problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Idag använder jag google chrome, imorgon vet jag inte

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Firefox har kört den på både datorn och mobilen sen länge, är väll den enda webläsaren som är opensourcee och värnar för användarens integritet.
Samt att det är den enda utmanare till blink/webkit webläsar motorn.
Den blockerar nu också fingerpriinting iom Firefox version 72

Permalänk
Medlem

Skrämmande att se att så pass många använder Google Chrome spyware. 😱

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av podyx:

Använder mig mestadels av Chrome & Safari.
Dock börjat tröttna lite smått på Chrome, så får se om man byter till kanske Firefox, var dock länge sen man använde det.

Några fördelar med Firefox gentemot Chrome?

Skickades från m.sweclockers.com

Bättre integritet. Blockar fingerprinting, trackers, crypto miners och skickar inget till Google. Jag verkligen förstår inte varför folk använder Chrome. Det finns många andra alternativ om man verkligen vill hålla sig till Chromium engine.

Permalänk
Avstängd

Det har blivit en del webbläsare genom åren.

Den första var Netscape och där körde jag envist med först Navigator och sedan Communicator under den tid IE-hypen var som starkast (har alltid totalvägrat att använda Internet Explorer). När Mozilla kom gick jag över från Communicator och började köra version 0.8 vilken gav ett rejält prestandalyft. Därefter körde jag med den och fortsatte med SeaMonkey när projektet splittrades i två separata forkar även om det senare blev en period med Firefox.

Chrome körde jag en period också men gick ganska snabbt över till Chromium. På Android har jag generellt undvikit Chrome och fortsatte med AOSP-läsaren (avinstallerade Chrome på enheterna när Google försökte trycka in den med tvång). Detta då prestandan hos AOSP Browser var totalt överlägsen.

Firefox har jag givit en del chanser men avskrev den i samband med allt rumsterande med tilläggen och har sedan kört av och till med Pale Moon och Waterfox, dock har jag noterat ett ökat trassel med olika extensions p.g.a versionsinkompatibilitet - d.v.s "du kan inte installera X eftersom det kräver Firefox Y och du har version Z". Resultatet av detta är att jag gått över till Chromiumvarianter istället.

När nya Edge Chromium kom installerade jag den direkt och kör den som huvudbrowser idag. Fungerar perfekt och är snabb och bra. Brave Browser sköter sig också utmärkt. Alla tillägg jag använder fungerar perfekt inklusive Nano Adblocker och Defender, Script Defender och TamperMonkey m.fl.

Den enda typ av webbläsare jag inte är förtjust i är sådana som är systemintegrerade i så mening att uppdateringar kräver att hela operativsystemet uppdateras. Gamla Edge samt Safari känns alldeles för skakiga p.g.a det jämfört med webbläsare som fungerar som alldeles vanliga program och som får uppdateringar oberoende av systemet.

Permalänk
Medlem

Google eller Microsofts produkter kommer inte på fråga! Kör Firefox på desktop fortfarande eftersom det går att stänga av telemetrin. Duckduckgo given som sökmotor och Ublock som reklamblockerare. Det var så många år sedan jag såg reklam på Youtube att jag hade glömt bort att det fanns reklam på plattformen överhuvudtaget. Alla klipp startar direkt och jag matar inte trollet (Google).

På mobilen kör jag Duckduckgo's egen browser faktiskt. Funkar kanon och sökresultaten är mer än tillräckligt bra och ibland korrektare till och med då Google börjat manipulerat sin sökmotor. Har bytt ut Googles "sökwidget" på Android till Duckduckgo's motsvarighet.

Har Brave, Chromium och Tor Browser som backuper, men gillar Waterfox också. Har inte orkat kompilera Waterfox på Linux (Kubuntu) ännu bara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trattgunnar:

Skulle vilja pröva nya edge men som jag förstått så kan jag inte överföra mina lösenord som är sparade i mitt Googlekonto. Orka!

Skickades från m.sweclockers.com

Mina lösenord fördes över utan problem.

Permalänk
Skrivet av drwlz:

Brave såg smutt ut, men vad finns det för nackdelar?

En nackdel med brave är att den är typ lika minnestung som chrome. Jag har ofta flera flikar öppna, just nu 9st - och den sörplar 1,4 GB för det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shadowfire:

En nackdel med brave är att den är typ lika minnestung som chrome. Jag har ofta flera flikar öppna, just nu 9st - och den sörplar 1,4 GB för det.

RAM är till för att användas