EU-domstolen vill stoppa massövervakning

Permalänk
Melding Plague

EU-domstolen vill stoppa massövervakning

EU-domstolen föreslår att medborgares personliga integritet ska värderas högre än verktyg för massövervakning av säkerhetsskäl.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men va fa-an? Först ska EU lägga sig i ifall Apple vill ha kvar sin proprietära skitsladd eller inte å nu får inte EU länderna bestämma själva om de vill spionera på sina medborgare längre?? Skandal!! Men det får man väl inte säga i det här jävla landet! ^^

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam

Som stolt Pirat är jag glad att aktivt lobbande mot den Orwellism som har pushats av marknadskrafter nu verkar ge frukt

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv

Grejen med att bo i en demokrati är att man ska vara fri och inte ska behöva bevisa sin oskuld, aktivt eller passivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äntligen! Har alltid velat att bli rånad och slagen ute på stan. Skit i säkerheten, om någon hade sett mig gå runt på en inspelning från en kamera hade jag känt mig KRÄNKT!

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Äntligen! Har alltid velat att bli rånad och slagen ute på stan. Skit i säkerheten, om någon hade sett mig gå runt på en inspelning från en kamera hade jag känt mig KRÄNKT!

Ja, alla minns vi anarkin i Sverige innan massövervakningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Äntligen! Har alltid velat att bli rånad och slagen ute på stan. Skit i säkerheten, om någon hade sett mig gå runt på en inspelning från en kamera hade jag känt mig KRÄNKT!

Inte riktigt det som EU-domstolen vill motverka. Snare så att de vill få bort övervakning av all kommunikation på nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Grejen med att bo i en demokrati är att man ska vara fri och inte ska behöva bevisa sin oskuld, aktivt eller passivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Oskuldspresumtion har förvisso inget med demokrati att göra. Vi har hämtat principen från den romerska rätten (samma princip återfinns också i Talmud och en hadith), med ursprung hos den romerska juristen Paulus och tillämpades först i lag av kejsare Antonius.

Permalänk

Ingen enkel fråga. Problemet är vad som menas med massövervakning. Jag tror inte det handlar om kamerorna på stan (som behöver bli fler i städerna) eller att kunna ta reda på ip-adresser från folk på nätet, utan om insamlandet av ALL datatrafik för att kunna utnyttja den vid ett senare tillfälle. Och det är inget kontroversiellt att förbjuda kan vi väl ändå föreställa oss.. Däremot behövs för framtiden en mycket större övervakning på nätet (fråga inte mig vilka verktyg och hur det skall gå till, vet jag inte) och i städer och känsliga platser som i stil med kollektivtrafik och köpcenter exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rollese:

Äntligen! Har alltid velat att bli rånad och slagen ute på stan. Skit i säkerheten, om någon hade sett mig gå runt på en inspelning från en kamera hade jag känt mig KRÄNKT!

Den som byter in frihet mot säkerhet, förtjänar varken det ena eller andra.
Benjamin Franklin

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av greenbarret:

Ingen enkel fråga. Problemet är vad som menas med massövervakning. Jag tror inte det handlar om kamerorna på stan (som behöver bli fler i städerna) eller att kunna ta reda på ip-adresser från folk på nätet, utan om insamlandet av ALL datatrafik för att kunna utnyttja den vid ett senare tillfälle. Och det är inget kontroversiellt att förbjuda kan vi väl ändå föreställa oss.. Däremot behövs för framtiden en mycket större övervakning på nätet (fråga inte mig vilka verktyg och hur det skall gå till, vet jag inte) och i städer och känsliga platser som i stil med kollektivtrafik och köpcenter exempelvis.

Problemet, som jag ser det, är att insamling av all data för användning senare är som att ha kameror överallt, för användning senare.
Jag gör ingen skillnad mellan digital övervakning och kameror. De fyller samma syfte. Massövervakning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Den som byter in frihet mot säkerhet, förtjänar varken det ena eller andra.
Benjamin Franklin

Fun fact: han var en slavägare

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hörde ett inslag som knyter an till det här i Godmorgon Världen i P1
https://sverigesradio.se/avsnitt/1411153
Inslaget börjar vid 1.21.25 och handlar om hur kina ställer sig till den nya massiva kameraövervakningen.
Det intressanta här klämmer en kines ur sig som sitter med i landets lagråd.
Han föraktar EUs inställning till personlig integritet och tycker det där med personlig integritet typ är hittepå och inget man ska bry sig om.
Det är ändå ganska skrämmande att det finns ett sådant förakt från kinas håll för idén om personlig integritet.
Det här tas upp 1.27.31 i samma klipp.

Här känner jag själv att min ideologi är så otroligt långt ifrån den kinesiska statens och hur bra det känns att lilla Sverige inte står ensamt i frågan utan att man faktiskt också har EU i ryggen kring den här typen av frågor.

Helt klart lyssningsvärd del från godmorgon världen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Fun fact: han var en slavägare

Och?
Vill du mäta dåtidens agerande med nutidens PC-hyckleri?
Slavhandel och ägandet av slavar ansågs inte vara omoralisk under den tiden.
Det ändrar fö inget på citatets rätta utägelse.

Fun fact: I Afrika pågick en intensiv slavhandel i flera hundra år innan ens den vite mannen upptäckte Afrika som kontinent.
Det fanns en rätt stor slavhandel med arabvärlden som pågick i flera hundra år.

Även Sverige hade drängar på alla håll i landet.
Du kan omöjligt värdera dåtidens agerande med nutidens moraliska föreställningar.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Fun fact: han var en slavägare

Han var också ordförande i Pennsylvania Abolition Society och kort innan hans död skickade han en skrivelse till kongressen om slaveriets upphörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag hörde ett inslag som knyter an till det här i Godmorgon Världen i P1
https://sverigesradio.se/avsnitt/1411153
Inslaget börjar vid 1.21.25 och handlar om hur kina ställer sig till den nya massiva kameraövervakningen.
Det intressanta här klämmer en kines ur sig som sitter med i landets lagråd.
Han föraktar EUs inställning till personlig integritet och tycker det där med personlig integritet typ är hittepå och inget man ska bry sig om.
Det är ändå ganska skrämmande att det finns ett sådant förakt från kinas håll för idén om personlig integritet.
Det här tas upp 1.27.31 i samma klipp.

Här känner jag själv att min ideologi är så otroligt långt ifrån den kinesiska statens och hur bra det känns att lilla Sverige inte står ensamt i frågan utan att man faktiskt också har EU i ryggen kring den här typen av frågor.

Helt klart lyssningsvärd del från godmorgon världen.

Det som skrämmer mig minst lika mycket är att västvärlden trots medvetandet om dessa brister på frihelt och mänskliga rättigheter blundar för det så gott dom kann, bara för att få igenom nästa avtal om ännu mer importer från Kina.
Men när en liten arabstat slänger nån journalist i fängelset, görst ett jävla väsen.
Det är pengar som styr tyvär.
Båda borde bemötas lika skarp och kritisk. men ja, nu drömmer jag.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon246659:

Grejen med att bo i en demokrati är att man ska vara fri och inte ska behöva bevisa sin oskuld, aktivt eller passivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det i den fantasibubblan folk i västvärlden lever it Men kommer aldrig bli så i verkligheten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mkl:

Fun fact: han var en slavägare

Benjamin Franklin var en slavägare som med åren svängde om för att aktivt jobba mot slaveri, så det är lite mer komplext än så. En sammanfattning av detta finns på engelskspråkiga Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Franklin#Slavery

Enligt Wikiquote så är det belagt att Benjamin Franklin först sade "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety." i november 1755. Vid den tidpunkten ägde han fortfarande slavar. Huruvida han var på väg att svänga då, vet jag inte.

Nu är inte det här riktigt tråden för att diskutera slaveri och Benjamin Franklins gärning (det går ju att skapa en tråd i Akademiska Ämnen för den som är intresserad) men ska man droppa "fun facts" så är det bra med lite kontext i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hade vi haft övervakning så skulle 97% av alla bombdåd, bilbränder och skjutningar klarats upp. Jag röstade nej till EU, och det har jag inte ångrat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Hade vi haft övervakning så skulle 97% av alla bombdåd, bilbränder och skjutningar klarats upp. Jag röstade nej till EU, och det har jag inte ångrat.

Skickades från m.sweclockers.com

Öh, va? Svammel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Hade vi haft övervakning så skulle 97% av alla bombdåd, bilbränder och skjutningar klarats upp. Jag röstade nej till EU, och det har jag inte ångrat.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har 100% fel, det är jag helt övertygad om.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irre:

Hade vi haft övervakning så skulle 97% av alla bombdåd, bilbränder och skjutningar klarats upp. Jag röstade nej till EU, och det har jag inte ångrat.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle väl bara ännu mer pengar gå till Malmö för att ersätta vandaliserade kameror.

Men tydligen är det ganska lugnt i Kina så massövervakning kanske fungerar trots allt.

Permalänk
Skrivet av Irre:

Hade vi haft övervakning så skulle 97% av alla bombdåd, bilbränder och skjutningar klarats upp. Jag röstade nej till EU, och det har jag inte ångrat.

Skickades från m.sweclockers.com

Måste vara beredd att hålla med dig...

OBS
Vill påpeka att jag endast håller med om övervakning... EU däremot är mycket bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irre:

Hade vi haft övervakning så skulle 97% av alla bombdåd, bilbränder och skjutningar klarats upp. Jag röstade nej till EU, och det har jag inte ångrat.

Skickades från m.sweclockers.com

Mer övervakning leder till mer data, inte att datan kan analyseras och hanteras på korrekt sätt. Det finns gott om exempel från historian där underrättelsetjänster haft information om förestående attacker (tänker på 11 september-attackerna främst) men där varningen begravdes av en massa annat ovidkommande.

Det räcker alltså inte bara med den tekniska möjligheten att övervaka mer, det handlar om att bygga upp en statsapparat som faktiskt kan ta in och analysera denna data. För den som är intresserad att se hur effektivt ett samhälle med massövervakning är på att förebygga och klara upp brott och till vilket pris så hänvisar jag till Kina, som just nu håller på att använda sina tekniska muskler för att bygga upp en "social credit score" där man får pluspoäng för att göra saker som staten gillar och minuspoäng för att göra sånt staten inte gillar.

Det är inte ett samhälle jag skulle vilja bo i. Det är inte så att jag gillar bombdåd, bilbränder och skjutningar. Jag bor själv i ett område som haft sin andel bilbränder, samt flera dödsskjutningar inom några hundra meters avstånd från där jag bor, och jobbar bara ett par kilometer från den senaste stora smällen på Östermalm i Stockholm. Jag menar bara att jag inte tror att det här är brott som löses med mer övervakning, utan med hederligt och intensivt polisarbete.

Permalänk
Medlem

Samtidigt som Artikel-13 snackas om i Frankrike.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Skulle väl bara ännu mer pengar gå till Malmö för att ersätta vandaliserade kameror.

Men tydligen är det ganska lugnt i Kina så massövervakning kanske fungerar trots allt.

Det beror väl på vem du är. Är du Uigur t.ex. så är det inte alls särskilt lugnt i Kina.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Traumklang:

Och?
Vill du mäta dåtidens agerande med nutidens PC-hyckleri?
Slavhandel och ägandet av slavar ansågs inte vara omoralisk under den tiden.
Det ändrar fö inget på citatets rätta utägelse.

Fun fact: I Afrika pågick en intensiv slavhandel i flera hundra år innan ens den vite mannen upptäckte Afrika som kontinent.
Det fanns en rätt stor slavhandel med arabvärlden som pågick i flera hundra år.

Även Sverige hade drängar på alla håll i landet.
Du kan omöjligt värdera dåtidens agerande med nutidens moraliska föreställningar.

Det kan man faktiskt, det fanns folk redan på den tiden som fick det rätt på den punkten. Hela idén med USA skulle vara att alla är likvärdiga, ha friheter o rättigheter samt rätt att jaga sin pursuit of happiness.

“Think of how it all started: America was founded by slave owners who informed us, "All men are created equal." All "men," except Indians, blacks, and women. Remember, the founders were a small group of unelected, white, male, land-holding slave owners who also, by the way, suggested their class be the only one allowed to vote. To my mind, that is what's known as being stunningly--and embarrassingly--full of shit.” George Carlin

Men självklart så måste citatet så för sig själv, det är ju ingen som har rätt i allt..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Och?
Vill du mäta dåtidens agerande med nutidens PC-hyckleri?
Slavhandel och ägandet av slavar ansågs inte vara omoralisk under den tiden.
Det ändrar fö inget på citatets rätta utägelse.

Fun fact: I Afrika pågick en intensiv slavhandel i flera hundra år innan ens den vite mannen upptäckte Afrika som kontinent.
Det fanns en rätt stor slavhandel med arabvärlden som pågick i flera hundra år.

Även Sverige hade drängar på alla håll i landet.
Du kan omöjligt värdera dåtidens agerande med nutidens moraliska föreställningar.

Jag mäter inte dåtidens agerande med nutidens "pc-hyckleri". Jag tycker bara att det citatet är ironiskt då han fortfarande ägde slavar när han sa det.

Jag kan besvara resten av din text men det skulle bli för mycket offtopic

Skrivet av pv2b:

Benjamin Franklin var en slavägare som med åren svängde om för att aktivt jobba mot slaveri, så det är lite mer komplext än så. En sammanfattning av detta finns på engelskspråkiga Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Franklin#Slavery

Enligt Wikiquote så är det belagt att Benjamin Franklin först sade "Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety." i november 1755. Vid den tidpunkten ägde han fortfarande slavar. Huruvida han var på väg att svänga då, vet jag inte.

Nu är inte det här riktigt tråden för att diskutera slaveri och Benjamin Franklins gärning (det går ju att skapa en tråd i Akademiska Ämnen för den som är intresserad) men ska man droppa "fun facts" så är det bra med lite kontext i alla fall.

Mitt inlägg var kontext till citatet: att han ägde slavar då han sa det. Men visst, du bidrar med mer kontext.

Jag håller med dig om Kina och övervakning dock!

Permalänk
Medlem

Håller med om digital avlyssning/övervakning, men inte övervakningskameror.

Kriminaliteten i Sverige går upp i skyhög takt, och sista vi behöver är att vi slopar övervakningskameror som vi äntligen har börjat sätta upp mer av...

Bara se i Malmö där jag vet att Polisen har tagit många som burit vapen etc, med hjälp av övervakningskameror.

Om man är emot att bli filmad ute på stan, vad är det egentligen man gör för något? Det är precis inte något man vill hålla privat i-alla-fall, om man inte gör något som man inte borde göra...

Enbart paranoida eller kriminella som är emot övervakningskameror på offentliga platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Hade vi haft övervakning så skulle 97% av alla bombdåd, bilbränder och skjutningar klarats upp.

Det finns en rapport som BRÅ släppte 2015 om försöksövervakning på Stureplan och Medis i Stockholm, jag kan varmt rekommendera dig att läsa denna, finns att tillgå här.
Den kanske kan hjälpa dig få lite bättre koppling till verkligheten.

Saxat ur rapporten:
"Inte heller när det gäller kamerornas nytta för utredningsverk­samheten har förhoppningarna besannats. Under de två perioder som Brå undersökt, totalt 18 månader, utgjorde kameramaterial central bevisning i endast 8 domar. Detta under en period då nära 1 200 brott av det studerade slaget anmäldes i områdena. I flera av dessa åtta fall fanns även annan bevisning att tillgå som hade kunnat leda till uppklaring. Därutöver rörde ett par av domarna annan brottslighet än sådan som riktas mot person, exempelvis trafikbrott. Slutsatsen blir därför att kamerorna endast marginellt bidragit till en förbättrad personuppklaring av de personbrott som avsågs."

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720