Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Sony nex 5t som webbkamera?

Hellu! Jag funderade på att skaffa en webbkamera men insåg att jag hellre lägger pengar på ett "capture card" och använder min systemkamera som bara blivit liggandes. Jag har nu inget capture card men testade bara att koppla kameran med mini/micro-hdmi till TVn. Bilden som visas är den som annars syns i viewfindern på kameran, samtidigt som skärmen på kameran släcks. Vad jag däremot upptäckte var att bilden var brusig som fan oavsett om jag öppnade bländaren till max eller sänkte ISOn... Detta sker enda tills jag trycker på "rec" för video. Först då appliceras inställningarna som syns i viewfindern/(TVn i det här fallet). Jag gissar att det kanske inte finns någon workaround för detta mer än att skaffa en nyare kamera? Eller är det någon inställning jag kan ha missat? Utan någon kontroll över iso och bländare känns det lönlöst då bilden är brusigare än en modern webbkamera.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Verkar lite kört om man kollar på det.
https://www.dpreview.com/forums/thread/3018686

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hellu! Jag funderade på att skaffa en webbkamera men insåg att jag hellre lägger pengar på ett "capture card" och använder min systemkamera som bara blivit liggandes. Jag har nu inget capture card men testade bara att koppla kameran med mini/micro-hdmi till TVn. Bilden som visas är den som annars syns i viewfindern på kameran, samtidigt som skärmen på kameran släcks. Vad jag däremot upptäckte var att bilden var brusig som fan oavsett om jag öppnade bländaren till max eller sänkte ISOn... Detta sker enda tills jag trycker på "rec" för video. Först då appliceras inställningarna som syns i viewfindern/(TVn i det här fallet). Jag gissar att det kanske inte finns någon workaround för detta mer än att skaffa en nyare kamera? Eller är det någon inställning jag kan ha missat? Utan någon kontroll över iso och bländare känns det lönlöst då bilden är brusigare än en modern webbkamera.

Nex-5T är inte direkt avpassad för det, men har du HDMI-In via ett capturekort eller ska visa på en extern monitor verkar följande inställningar fungera (bara testat snabbt mot TV:n):

Installation:
Livevisning→Ställa in effekt på (Visar ändringarna direkt på skärmen utan att Rec används.)
Långexp.brusred. → på
Hög-ISO brusred. → normal
Auto långsam slutare → på
LCD-ljusstyrka → Manuell (verkar påverka HDMI ut också)
KONTR. FÖR HDMI → På

Kamera:
Försköningseffekt → Av
LCD-visning (DISP) → Visa ingen info.

Ljusstyrka/färg
ISO → Undvik att gå över ISO800, Vid högre ISO ökade bruset markant.
Vitbalans → Efter ljus
DRO/Auto HDR → Opt.dyn.omr → Lv1
Kreativa inst. → Standard → Kontrast -1 → 0 Färg +1 Skärpa 0

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver
Sådär, nu när jag har lite mer tid att skriva än i går kväll...
De inställningar som jag skrev in ovan, är de jag kommer ihåg sedan jag provade diverse olika inställningar när vi provade att använda oss av ett par 7" Lilliput-skärmar för några år sedan. Det kan hända att jag missat någon av alla inställningar jag provade fram då, och att jag haft något aktiverat/inaktiverat sedan dess.

Lite off-topic...
Dock hemska minnen av dessa Lilliput-skärmar som fick mig att sälja dem, ja inte av skärmarna i sig, men vi filmar ofta i krog/pub/konsertmiljö och det skulle alltid komma någon att hänga över axeln och stirra på skärmen, lite störande men tja man vänjer sig, problemet var det där halva glaset iskall öl som plötsligt började rinna ner för ryggen när den tusan vinglat till eller någon vinglat i vederbörande...
Det är inte lätt att hålla koncentrationen vid MF och panoreringar då, inte ens med en stor skärm...
Nå det kommer du sannolikt inte att drabbas av om du använder kameran som webbkamera.

On-topic igen.
En del av problemen kanske du redan känner till, men om inte.
Nex-5t har huvudsakligen tre Akilleshälar, som kommer att drabba dig om du ska använda kameran som webbkamera via HDMI-ut.

Autofokus. I svagt ljus eller lysrörsljus, autofokus jagar och misslyckas ofta med att sätta fokus under sådana omständigheter. Lösning: manuell fokus med ett bra och gärna ljusstarkt objektiv.

Överhettning efter några minuter. Ett något svårare problem att lösa men lyckligtvis inte omöjligt.
På baksidan av kameran (under skärmen) sitter en etikett tillverkad av aluminiumfolie med kamerainformation etc.
Ta försiktigt bort den etiketten (om du inte behöver vara rädd om kameran). Du kommer att upptäcka att under etiketten finns en perforerad yta som släpper ut värme från kamerahuset och bara genom att ta bort etiketten minskar du risken för överhettning markant. Räcker inte det här, fäst en 40x40x10mm fläkt med kardborrband eller liknande och kameran kommer klara det mesta förutom bastubad eller direkt solljus under längre tid varma sommardagar. Vi driver våra 40mm-fläktar med uppladdningsbara 9v-batterier, ett batteri räcker c:a 2-3 timmar när det är nyladdat.

Strömsparläge. Här finns ingen bra lösning, kameran kommer stänga av sig efter några minuter om du inte trycker på någon knapp eller startar video-inspelning. Det finns bara inställningarna Normal (runt 10min om jag inte minns fel) och Max (runt två min om jag inte minns helt fel) att välja mellan.

Den billigaste, enklaste och där med tråkigaste lösningen är nog faktiskt skaffa en vanlig USB-ansluten webbkamera eller en videokamera med USB-anslutning med webbkamerafunktionen inbyggd.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE