Teknikmagasinet i konkurs

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Har du hört om någon som köper en produkt för att låta den ligga oöppnad i 60 dagar? Vad är meningen och marknadsföra något som går utanför lagen.
De vet ju att man tar det som självklarhet att man får testa produkten då konkurrenten numera erbjuder 60 dagar och testa.

Skickades från m.sweclockers.com

brorsan köpte en ny router för den han fått hos telia tappade minnet imellanåt (fabriksåterställning av lösenord, wifi namn, öppnade portar osv)och telia kunde inte se något fel på den iom att den såg frisk ut med fabriksinställningarna när de kollade i den så de ville inte byta ut den.

tog han väl typ 2-3 år innan han faktiskt fick fingrarna ur röven att faktiskt byta till den när han en dag skulle hålla spelserver som krävde öppnade portar för att kunna köras över nätet.

så ingenting är omöjligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Näthandeln tar över...nej men TM kändes relevant som koncept någon gång på 90-talet när katalogen och gissa "fejkvaran" var en snackis i skolan.

Jag tippar på att Webhallen står näst på tur när det gäller butiker som "försvinner".

Webhallen står väl på stadiga ben i och med att det är Komplett som äger Webhallen? Går väl inte direkt dåligt för Webhallen? Mer möjligt att de 're-brandar' till Komplett helt och hållet istället.. Så som NetOnNet och SIBA för något år sen.

Att Teknikmagasinet inte fungerar i detta uppkopplade land är inte så förvånande. Deras internetbutik är katastrof och deras vanliga butik säljer allt möjligt från skräp till värdelöst skräp. Jag undrar hur mycket av allt fun stuff de har på lagret som aldrig ens köpts.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Har du hört om någon som köper en produkt för att låta den ligga oöppnad i 60 dagar?

Jag har dessvärre en del saker som legar i år oöppnade, utomhus spottlights som jag inte orkat sätta upp tex :). satte upp en av dom får nått åt sedan men den fungerade inte bra då hade ångerätten gått med ett par år

Teknikmagasinet var roligt när man var liten. minns deras första butik i skärholmen centrum år 1989, katalogerna var alltid roliga att bläddra i. "kina skit" var inte lika vanligt då eller lättheten med internet och då blev även billiga utländska leksaker och prylar roliga för att inte tala om jakten på fejkprylen varje år.
Minns en liten panarvagn med sladd till kontrollen som jag lekte med extremt mycket.

jag antar att dom blev för stora för sitt eget bästa som någon sa så har dom flera butiker ibland rätt nära varandra i städer och dessutom är priserna hutlösa om man jämför med många andra butiker. dom har dessutom inga unika produkter.
Dom hade sin storhetstid på 90 talet och sedan tror jag dom levt på ryktet. senast jag handlade där var nog någon laddgrej till mobilen för ett par år sedan om jag inte minns fel. hör och häpna så hade dom rätt bra pris på den.

tråkigt men inte jätteoväntat.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dyr hyra + dyr personalkostnad. Ofta var det småsaker som såldes som krävde mycket personal och det skapades långa köer som gjorde att folk gick förbi.

Ni som säger att ingen handlade där så hade de ändå en omsättning på runt 700 miljoner. Problemet var snarare att de hade begränsade vinstmarginal, mycket av det de sålde såldes på andra butiker i närheten som Clas Ohlsson, Kjell och Elgiganten.
Det unika de hade var målgruppen till stor del ungdomar, men utformningen av butiken där man ej fick se mycket, minskade impulshandeln.

För mig personen så är detta negativt att Teknikmagasinet försvinner. Det minskar ställen där jag kan köpa vissa prylar. Samtidigt så innebär detta mindre konkurrens för andra butiker. Och naturen har sin gång, är en viss verksamhet ej lönsam så får den läggas ner.

Tycker det är trist. Köpt så många saker på Teknikmagasinet under åren. Bland annat min första mp3-spelare. Den var verkligen kvalité och håller än fast den åkt i golvet många gånger. Bland det sista jag köpte så var det en batteridriven golvhögtalare, fantastiskt finurlig och användbar, även en micro-HDMI till HDMI-kabel till Raspberry Pi 4. Jag känner inte igen mig i vad folk menar med dålig kvalité.

Nu kanske det är ploj med golvhögtalare som går på batteri, men har haft stor nytta av den.

Kommer sakna fejkprodukterna som fanns i katalogen. Ibland riktigt kul eller konstiga saker, inte sällan avslöjade de sig genom att ha en tillhörande bild som var sämre än de andra.

De hade mycket kul saker som passade vid besök, tyvärr upplever jag det som att folk inte är lika intresserade av att umgås nuförtiden så när det väl kommer någon så är det kul att kunna plocka fram något lite utöver det vanliga. Flertalet av grejerna kommer just från Teknikmagasinet.

Trodde länge att det var jag som blivit torrare, men flera säger saker som jag känner igen. Det var inte samma känsla att gå in i butiken som för år sedan. Torrare atmosfär, dyrare överlag, tristare prylar framme och vissa butiker fick jag känslan av att ha gått in i en mobiltelefonaffär då nästan det enda de hade framme var mobilskal. Å andra sidan om jag visste ungefär vad jag var ute efter, eller systematiskt grävde i katalogen efter intressanta saker så hittade jag ofta saker som intresserade mig.

Sen så upplever jag att folk har väldigt dåligt tålamod idag jämfört med förr. Det och att inte uppskatta det som finns runt i kring, vare sig det är fysiska butiker, mänsklig kontakt eller att gå utanför hemmet och uppleva verkligheten, kommer nog få fler butiker att klappa igen.

Sett många som bara varit inne en halv minut och sen gått vidare. Även folk som så fort de hittat något som är intressant så ska smartphonen upp och sen ska priset jämföras, för att därefter beställa hem samma pryl online från någon annan som är billigare. På sätt och vis är det respektlöst mot butiken eftersom personen inte hade fått inspirationen utan dem. Sedan så kostar en lokal på gallerior multum och den kostnaden finns med i priset för varan. Det får helt enkelt kosta lite mer att handla i butik, det tycker jag är acceptabelt.

Nåväl, fri marknad råder. Men bara för att något går är det inte alltid moraliskt.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, har ju funnits med sen barndomen, men jag kanske mest är nostalgisk. Är nog säkert 10-15 år sedan jag senast handlade något därifrån.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Läste att det fanns intresse från andra butiker att ta över lokalerna.. Kan det vara så att de där netonnet popup store kommer utvecklas mer?

Småbutiker som säljer krimskrams till bra butiker, känns som ett bättre koncept än vad TM har där man måste veta/kolla i katalog för att hitta vad man vill ha

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Trist, gillade att kolla runt där, och deras katalog var ju den ultimata toalett-lektyren...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Synd. Handlade inte så mycket där men jag var nöjd med detmästa jag faktiskt köpte där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vist hade dom en heldel skräp men en del bra saker har dom med hitta där ersättarn till mig gamla Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 som jag storm trivdes med stadig mus för större händer Teknikmagasinet hade Arachnid Neoscona som är samma laser mus i andra färger..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tycker att TM:s hemsida har varit lite tråkig att leta prylar på, svårt att hitta det man letar efter. De få gånger jag dessutom hittat nåt så är det slut...

Annars var det som för många andra en poppis butik att besöka när man var yngre och och inte letade prylar online på samma sätt som idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

Tycker det är trist. Köpt så många saker på Teknikmagasinet under åren. Bland annat min första mp3-spelare. Den var verkligen kvalité och håller än fast den åkt i golvet många gånger. Bland det sista jag köpte så var det en batteridriven golvhögtalare, fantastiskt finurlig och användbar, även en micro-HDMI till HDMI-kabel till Raspberry Pi 4. Jag känner inte igen mig i vad folk menar med dålig kvalité.

Nu kanske det är ploj med golvhögtalare som går på batteri, men har haft stor nytta av den.

Kommer sakna fejkprodukterna som fanns i katalogen. Ibland riktigt kul eller konstiga saker, inte sällan avslöjade de sig genom att ha en tillhörande bild som var sämre än de andra.

De hade mycket kul saker som passade vid besök, tyvärr upplever jag det som att folk inte är lika intresserade av att umgås nuförtiden så när det väl kommer någon så är det kul att kunna plocka fram något lite utöver det vanliga. Flertalet av grejerna kommer just från Teknikmagasinet.

Trodde länge att det var jag som blivit torrare, men flera säger saker som jag känner igen. Det var inte samma känsla att gå in i butiken som för år sedan. Torrare atmosfär, dyrare överlag, tristare prylar framme och vissa butiker fick jag känslan av att ha gått in i en mobiltelefonaffär då nästan det enda de hade framme var mobilskal. Å andra sidan om jag visste ungefär vad jag var ute efter, eller systematiskt grävde i katalogen efter intressanta saker så hittade jag ofta saker som intresserade mig.

Sen så upplever jag att folk har väldigt dåligt tålamod idag jämfört med förr. Det och att inte uppskatta det som finns runt i kring, vare sig det är fysiska butiker, mänsklig kontakt eller att gå utanför hemmet och uppleva verkligheten, kommer nog få fler butiker att klappa igen.

Sett många som bara varit inne en halv minut och sen gått vidare. Även folk som så fort de hittat något som är intressant så ska smartphonen upp och sen ska priset jämföras, för att därefter beställa hem samma pryl online från någon annan som är billigare. På sätt och vis är det respektlöst mot butiken eftersom personen inte hade fått inspirationen utan dem. Sedan så kostar en lokal på gallerior multum och den kostnaden finns med i priset för varan. Det får helt enkelt kosta lite mer att handla i butik, det tycker jag är acceptabelt.

Nåväl, fri marknad råder. Men bara för att något går är det inte alltid moraliskt.

Förstår precis vad du menar, dagens ungdom är fast i den egocentriska "mobilzonen". Jag är precis tillräckligt gammal för att veta hur kul det är att utforska omgivningen istället. Det är onekligen bekvämt att sitta med musik i lurarna på tunnelbanan och skriva på SC, men saknar ändå tiden då tunnelbanan var tråkig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd

Såg att Aftonbladet la ut någon snyfthistoria om någon pojke som nu inte kan handla med sitt presentkort som han fick i Julas för Teknikmagasinet....

Som om det då skulle ha något som helst nyhetsvärde för riket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Såg att Aftonbladet la ut någon snyfthistoria om någon pojke som nu inte kan handla med sitt presentkort som han fick i Julas för Teknikmagasinet....

Som om det då skulle ha något som helst nyhetsvärde för riket...

Det har däremot stort värde för killen, han får visa sin ledsna min för hela riket.

Permalänk
Musikälskare

Väldigt trisst och inte bra för marknaden och oss som kunder...

Skrivet av Dredd:

Såg att Aftonbladet la ut någon snyfthistoria om någon pojke som nu inte kan handla med sitt presentkort som han fick i Julas för Teknikmagasinet....

Som om det då skulle ha något som helst nyhetsvärde för riket...

Läs inte nöjestidningen Aftonbladet så löser det sig kan inte ta den på allvar många gånger imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Köpte ett antal prylar där under 90:talet och tyckte det var roligt att bläddra i katalogen.
Men konseptet var nog utför allt som passar in i dagens samhälle eller marknad.

Den som inte går med tiden, går med tiden.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

känns lite som Thernlunds Modehus AB troligen så viste dom om att det skulle gå åt helvete och försökte få in pengar.. lite så känns det med teknikmagasinet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

förstår varför.

visst de hade väldigt mycket stuff men oftast ganska dyrt och de butiker jag varit inne i väldigt okunnig personal där man som kund vet mer om varan än personalen och de vill bara sälja den och visar sig inte förrän man tagit fram plånboken.

okunning personal är inget unikt. Typ varenda teknik butik består av unga killar och tjejer som inte har kompetens alls vad gäller produkterna utan de tycker det bara är roligt att sälja och träffa kunder. Skall jag köpa något måste jag som konsument veta vad jag vill ha. Gäller förövrigt andra brancher också

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte om butiken men synd om personalen såklart som förlorar sina jobb.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd

Gäller detta Sverige eller Norge?

Permalänk
Medlem

Satan! Jag som har presentkort där på 600 spänn!!
Fattar inte hur det är okej för TM att inte checka in presentkort, jag menar man har ju redan betalt för varan men inte fått den ännu

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiley:

Satan! Jag som har presentkort där på 600 spänn!!
Fattar inte hur det är okej för TM att inte checka in presentkort, jag menar man har ju redan betalt för varan men inte fått den ännu

Så blir det alltid vid konkurs.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Så blir det alltid vid konkurs.

Hmm, surt

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem

Bara en tidsfråga innan Amazon etablerar sig här och snabbar på butiksdöden...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Bara en tidsfråga innan Amazon etablerar sig här och snabbar på butiksdöden...

Brukar vara överetablering som dödar kedjorna. För 15 år sedan hade Teknikmagasinet under 50 butiker, idag har konkursförvaltaren runt 85 butiker i Sverige att avveckla. De där 40 extra butikerna kostar pengar, marknaden har inte växt med motsvarande summa och konkurrenter har inte försvunnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kedom900:

okunning personal är inget unikt. Typ varenda teknik butik består av unga killar och tjejer som inte har kompetens alls vad gäller produkterna utan de tycker det bara är roligt att sälja och träffa kunder. Skall jag köpa något måste jag som konsument veta vad jag vill ha. Gäller förövrigt andra brancher också

nja det tycker jag inte, finns gott om kunnig personal både här och var. inet och Kjell&co är 2 mycket bra exempel på ställen med oftast mycket kunnig personal, tråkigt att dra alla över en kam sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Tråkigt, har ju funnits med sen barndomen, men jag kanske mest är nostalgisk. Är nog säkert 10-15 år sedan jag senast handlade något därifrån.

är nog många som är nostalgiska även jag. var en kul butik när man var barn och hade saker man inte sett förut.

EDIT: kom att tänka på vad det innebär för framtiden när vi bara har ett par giganter kvar, det är inte så bra. små butiker kan vara bra på mycket.
Jag hittade tex en liten butik när jag köpte min s10e. den låg ca 1200kr UNDER prisjakts lägsta bud på den telefonen under "SUPER REAN" som var. istället för 5999kr så betalade jag 4799kr. det kan vara värt att inte bara kika sig blind på prisjakt då dom sällan listar alla butiker och definitivt inte de bästa priserna. att det ingick någon form av garanti gjorde inte saken sämre(fick något papper med butikens egen garanti).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Brukar vara överetablering som dödar kedjorna. För 15 år sedan hade Teknikmagasinet under 50 butiker, idag har konkursförvaltaren runt 85 butiker i Sverige att avveckla. De där 40 extra butikerna kostar pengar, marknaden har inte växt med motsvarande summa och konkurrenter har inte försvunnit.

Vi har ju Amazon i Tyskland ett ganska bra tag nu, och jag kan konstatera att en massa butiker runtom i landet fick stäga sina portar pga det.
Finns tom dokumentärer om det ämnet, där butiksägare ochså berättar om kunder som vill pryta priser för att Amazon har bättre priser på dittan eller dattan.
Bokhandeln bland annat träffades hårdast och först av Amazon.

Skrivet av EBurkis:

nja det tycker jag inte, finns gott om kunnig personal både här och var. inet och Kjell&co är 2 mycket bra exempel på ställen med oftast mycket kunnig personal, tråkigt att dra alla över en kam sådär.

Jag har haft både bra och dåliga upplevelser i olika butiker. Men det som jag inte fattar är att Mediamarkt i Kalmar hade/har en försäljare som inte ens kan Svenska ett enda ord. Vi skulle in och köpa ett microSD kort för morsans mobil. Så jag fick ta över pga hon inte är särskilt bra på engelska och killen inte kan Svenska.
Men ja, jag visste ju egentligen vad exakt vi skulle köpa, så vi klarade oss helt utan honom. Men trots allt väldigt märkligt.
Jag som trodde att man som butiksanställd ska kunna landets språk.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när man var liten och fnissade åt dom "snuskiga" sidorna i TM

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dredd:

Såg att Aftonbladet la ut någon snyfthistoria om någon pojke som nu inte kan handla med sitt presentkort som han fick i Julas för Teknikmagasinet....

Som om det då skulle ha något som helst nyhetsvärde för riket...

Jag tycker att det absolut har ett värde att lägga ut den typen av nyheter. Det är inte alla som vet att presentkort blir alltid värdelösa vid konkurs. Förhoppningsvis har åtminstone några av läsarna lärt sig av den här pojkens historia.

Butiksspecifika presentkort är en sucker deal. Det är i praktiken att låna ut pengar till ett företag till 0% ränta utan statlig insättningsgaranti, samtidigt som man förbinder sig till att handla på just den butiken för de pengarna. (Ofta är också presentkort bara giltiga en viss tid.)

Det många inte vet är att det finns ett universalpresentkort i många valörer som funkar i nästan alla butiker, tillverkad av ett lite speciellt "specialpapper" och som går att köpa i automat i tusentals automater i Sverige, som är immuna mot att en butik går i konkurs.

Permalänk
Medlem

@pv2b: det är en bra poäng om presentkort. Säkert en märkbar andel som aldrig utnyttjas.

Det finns dock ett användningsområde, företag slipper skatta om de ger bort presentkort som inte kan växlas till pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?