Teknikmagasinet i konkurs

Permalänk
Medlem

Är väl ingen större förlust egentligen, personligen har jag nog inte handlat där på ett par år

Permalänk
Medlem

Dags att hålla kol på teknikmagasinet butikerna för utförsäljning rea?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Bryr mig inte. Svinen tryckte på 60 dagar öppet köp för att sen kalla produktförpackningen en plombering och därför får man inte lämna tillbaka en öppnad produkt, efter 2 dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Öppet köp är frivilligt att erbjuda, det är också frivilligt att tillåta öppet köp för bruten förpacking, DU måste fråga vad som gäller. De är ju inga svin bara för att de följer lagen.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kommer inte sakna Teknikmagasinet. De har tyvärr inte gjort skäl för namnet, sortimentet har vart mest plojprylar av dålig kvalitet, snarare än teknik värd att köpa. Sånt handlar man ju lika gärna online om man tycker sånt är kul. Och det som inte är skräp är omotiverat dyrt jämfört med andra butiker. Eller så fanns det inte i lager.

Handlade en tub kylpasta (MX-4 om jag minns rätt) i butiken på station Stockholm City (citybanan) för några månader sedan p.g.a. de var på vägen. Var positivt överraskad att det ens fanns i sortimentet (kollade på nätet först), normalt brukar man bli besviken när man kollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är ju exakt det öppet köp innebär. Har du öppnat förpackningen så har du förbrukat din rätt till öppet köp. De är ju inga svin bara för att de följer lagen.

Öppet köp är inget som är lagstadgat. Köper du från teknikmagasinet på distans gäller dock lagstadgad ångerrätt i 14 dagar där du även får öppna förpackningen för att känna på den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

TM's pocket bok/katalog under barndomen var bättre än en Porrtidning.
det fanns så mycket coola grejjer där som inte fanns någon annanstans.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Öppet köp är inget som är lagstadgat. Köper du från teknikmagasinet på distans gäller dock lagstadgad ångerrätt i 14 dagar där du även får öppna förpackningen för att känna på den.

Precis, de erbjuder öppet köp trots att ingen lag kräver det.

Permalänk

@dlq84: Alla andra elektronikbutiker använder distansavtalslagens standard som policy även vid butiksköp, d.v.s att man får öppna och prova produkten och sedan lämna tillbaka. Att inte tillåta detta vid fysiska butiksköp nu för tiden är bara ren idioti även om det inte är olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

TM's pocket bok/katalog under barndomen var bättre än en Porrtidning.
det fanns så mycket coola grejjer där som inte fanns någon annanstans.

Millenials version av hobbex

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Trist, hade ett oanvänt presentkort. Klurade på mobilskal. Klurade tydligen för länge :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Precis, de erbjuder öppet köp trots att ingen lag kräver det.

Öppet köp = Frivilligt
Ångerrätt = Tvingande

De är skyldiga att erbjuda ångerrätt på 14 dagar om TS köpte varan på internet. Om han sedan inte fick lämna tillbaka den efter 2 dagar har ett fel begått.

Skrivet av Vexo:

Trist, hade ett oanvänt presentkort. Klurade på mobilskal. Klurade tydligen för länge :/

Går fortfarande att handla

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Teknikmagasinet har alltid varit butiken jag springer till dagen innan julafton när jag glömt att köpa en julklapp till julklappsleken för 100 kronor. Synd att den går i konkurs, men jag har aldrig riktigt fattat vad dem säljer.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vexo:

Trist, hade ett oanvänt presentkort. Klurade på mobilskal. Klurade tydligen för länge :/

Kan inte se på hemsidan att den är stängd, inget särskilt meddelande på telefonsvararen, så det kanske är värt att bege sig till en butik ASAP för att lösa in presentkortet.

Permalänk

När jag var liten hade dom en tävling varje om som gick ut att man skulle hitta en fejkpryl i deras katalog.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Köpte två lavalampor i somras som jag älskar. Vart iofs tvungen att modda dem då de lös för svagt samt gick på batteri men det var typ halva nöjet att då fixa så det blev som jag ville ha dem. Men för övrigt är det inte många köp jag kommer ihåg från dem. Men får väl hoppas deras nätbutik får leva vidare för det finna ändå en hel del kul grejer där.

Visa signatur
Permalänk
Testpilot
Skrivet av CooingPendulum:

Där rök butiken för julklappsleken inför julen 2020.

Du har alltid DollarStore eller Rusta för det

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Har inte handlat på teknikmagasinet sedan 2005 eller 2006... Mestadels junk.

Permalänk
Medlem

RIP, kommer inte sakna deras prissättning, hoppas någon vettig kedja tar över butikerna.

Permalänk
Medlem

Kanske något för Petter Stordalen att ta över?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Fick leverans från dom i måndags. Allt verkade lugnt då. Känns lite konstigt.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Crap, har presentkort för 500kr där, som jag haft liggande i 1½ år. Kollade upp kring jul hur lång tid jag har att använda dem (½ år till), men blir väl till att stressanvända upp dem nu, om det fortfarande går...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Tråkigt men inte helt oväntat

Permalänk
Medlem

Teknikmagasinet. Butiken där du river ner allt från hyllorna bara av att gå förbi. Det är tråkigt för personalen, men det är inget jag kommer sakna. Hade det varit för 15-20 år sedan, då Teknikmagasinet var bra, så hade jag nog fällt en tår. Men det Teknikmagasinet som jag en gång kände har inte funnits på många år.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

slängde ett snabbt öga på hemsidan och där kan man handla med presentkort kolla länken

https://www.teknikmagasinet.se/checkout

Permalänk
Medlem

Udda, frugan frågade mig om varför jag inte gick in där när hon kollade på annat för någon liten vecka sedan.
Svaret blev att det inte finns något att kolla på, du måste veta vad du skall ha innan du går in eftersom sortimentet är på lagret, ett mirakel att dom finns fortfarande.
Så inget impulsköp där som det kan bli annars när jag släpps lös i något gubbdagis.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Känns mer som en butik för yngre (8-16år). När man var "liten" brukade man ju gå dit och titta i alla glasfönster efter coola prylar och man bläddrade ganska mycket i kattalogen.

Min bror trollar som hobby, dom hade ju pokerkort/spelkort som man nog inte hittar på andra butiker antagligen. Men butiken fyller inte butiken någon funktion för mig i vuxen ålder.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Köpte två lavalampor i somras som jag älskar. Vart iofs tvungen att modda dem då de lös för svagt samt gick på batteri men det var typ halva nöjet att då fixa så det blev som jag ville ha dem. Men för övrigt är det inte många köp jag kommer ihåg från dem. Men får väl hoppas deras nätbutik får leva vidare för det finna ändå en hel del kul grejer där.

http://minabilder.online/albums/userpics/10001/2/IMG_20191113_013024.jpg

Är väl inte lavalampor man ser på bilden, snarar lamapa med fiberoptik.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 3ss3t:

slängde ett snabbt öga på hemsidan och där kan man handla med presentkort kolla länken

https://www.teknikmagasinet.se/checkout

Hade dock inte betalat i förskott om det handlar om ev. mellanskillnad.

Permalänk
Medlem

Köpte ett tangentbord där en gång som var riktigt billigt...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Att dem går i konkurs är inte så konstigt. Detta med tanke på att branschen som de verkar inom på sedan början av 2000 talet helt svämmat över av svarta företag på nätet som inte betalar varken tullar och skatter samt skiter helt i gällande lagar... Många gånger säljer dessa svartförsäljare även piratkopierade varor. Resultatet blir i praktiken att laglydiga verksamheter går under samtidigt som kriminella skattesmitare som ofta även lever på olika former av bidrag drar in tiotusentalskronor svart i månaden

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/