Modellraketer, var köpa motorkit?

Permalänk
Avstängd

Modellraketer, var köpa motorkit?

Hi guys!

Jag har länge funderat över att bygga en litet större modellraket, tänkte visa syrrans barn, men det är jag som flyger den i så fall.

Tanken är att den skall, om det går, ta med en liten kamera en bit upp i luften.

Skulle vilja ha tag på en bra hybridmotor som går att återfylla.

Gärna något mer robust som tål att slå i backen och vara lönt att reparera om den kraschar.

Tänkte den böra vara litet större så att det blir kul och man kommer upp en bit så att man kunde göra experiment med tryckmätning och annat samt filma.
Så ser gärna att den är omkring 50-60 cm eller större och att den tål att landa i snö och vatten utan att bli totalförstörd.

Helst om det går att få ihop med någorlunda budget.

Edit, helst om det finns inom EU, men kan tänka mig att handla från Staterna om det är väldigt motiverat.

Det är som sagt jag som flyger med dem i så fall, ingen under 18 år.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

För att förtydliga ytterligare innan någon kommenterar det så har vi tillgång till ett inhägnat område där det finns byggnader där eventuella åskådare kan gå inomhus vid uppskjutningen så jag anser att säkerheten är acceptabel.

Edit, givetvis kommer all aktivitet att ske utanför bostadsbebyggda områden.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

https://www.elefun.se/rc/raketter.aspx

Väger de över 500g ska du ha tillstånd och finns en del andra regler också avstånd till flygplats o.s.v.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

https://www.elefun.se/rc/raketter.aspx

Väger de över 500g ska du ha tillstånd och finns en del andra regler också avstånd till flygplats o.s.v.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men tror de flesta håller sig under 400 gram när jag kollade förut, tror inte de går så högt heller med standardmotorer att raketen kommer upp till den höjd som normalt används av sport och yrkesflygare här, det är ca 4 mil till flygplatsen, men den används nästan aldrig. Om det råder tveksamheter eller man tex inte har full sikt över himlen så ställer vi givetvis in uppskjutningarna även om ett sportflygplan rent tekniskt tål det.

Edit, tack för länken.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag hittar dock inte hybridmotorer eller återladdningsbara motorer där, inte heller på de brittiska sidor jag besökt.

Det gör inget om den blir tyngre då jag tror att det bör gå att få tillstånd för en tyngre raket där.

(Men, 500 gram medger ju dock en i sammanhanget rejält stor pjäs...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Om fler vill veta så tror jag nu att vi fick ihop en hyfsad kombo, tänkte beställa raketkroppen, ignitors, mm från Egnland (främst då där fanns fler och roligare modeller att välja på i samma prisklass), men engångsmotorer från sidan ovan då dessa inte verkar gå att skicka över vanlig post från England.

(Raketen verkar hålla sig väl under 400 gram när jag jämförde)

(är dock inte aktuellt att skjuta fören till hösten)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Kan man inte bygga egna motorer? Hör för mig att jag sett det på tuben för ett tag sedan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SexMachine:

Kan man inte bygga egna motorer? Hör för mig att jag sett det på tuben för ett tag sedan.

Jo, principen är den att man packar många lager hoprullat (olaminerat) kraftpapper så att det viks in något i botten, sedan pressar man i en plugg av kaolinlera med formen för dysan så att man får ett munstycke för lågan, tror dock att man behöver någon form av domkraft eller hydraulisk press i slutskedet för att kunna göra det bra då det krävs väldigt stor kraft att få till det vettigt (så att inte motorn går sönder när man tänder den). Kom ihåg att använda svartkrut och inte modern nitrocellulosa bara (det senare kan vara farligt om man inte vet exakt hur det det fungerar, svartkrut har de egenskaper man vill ha till en raketmotor och är betydligt mer förlåtande även om det fortfarande skall behandlas med samma respekt.).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa något enklare att skjuta upp med dottern i prisklassen runt 500kr helst men några hundra till om det är ett krav.

Hittat på engelska och tyska sidor men undrar om någon känner till svensk återförsäljare som fortfarande säljer?
elefun som länkas ovan har inget i sortimentet längre.

Jag tänker typ liknande detta?:
https://www.raketenmodellbau-klima.de/PAN-SET.htm?shop=rakete...