Priset för nästa generations konsoler

Permalänk
Hedersmedlem

Gissar på billigt.

Både Microsoft och Sony (och google, och netflix) ser streamade spel som framtiden, nästa generation kommer främst handla om att placera rätt hårdvara och rätt ekosystem på tv-bänkarna. Helst innan google släpper någon snorbillig stadia-dongel.

Nästa gång kunderna funderar på att köpa en ny konsoll för att spela de senaste spelen, kommer de även ges alternativet att betala 99kr/månaden (eller 149kr för 4K) och spela vidare på vad de har. Skulle inte förvåna mig om det kommer lagom tills spel slutar släppas för ps4.

Nästa generation konsoller kan mycket väl bli den sista där spelen körs lokalt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nästa generation konsoller kan mycket väl bli den sista där spelen körs lokalt.

Kan också bli så att man kopplar sin mobil till tvn och kör med med lämplig handkontroll. Skulle tro att folk uppdaterar mobiler oftare än spelkonsoler och moderna mobiler sopar väl banan med spelkonsoler med något år på nacken. Hur länge kan konsolexklusiva spel motivera köp av en extra burk för tusentals kronor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag tror (eftersom båda lovar bakåtkompatibilitet) att nuvarande konsoller kommer samexistera som budgetalternativ och de nya kommer lägga sig över nuvarande i pris, kanske 5000 eller bästa xboxen på 7000.

Ps5 ryktas ju ha 3 separata gpuer (ps4, ps4 pro, ps5), enda förklaringen jag kan tänka mig är för att även nya spel ska stödja ps4, så att ps5 i praktiken blir en ps4.5 eller ps4 pro pro eller vad man nu ska säga.

Liknande lär det bli med xbox också (4-5 prisklasser, nya spel till alla)

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle den ha separata GPUer för PS4 och PS4 Pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Varför skulle den ha separata GPUer för PS4 och PS4 Pro?

PS4 Pro har redan två separata kretsar, så jag tänkte de skulle fortsätta på samma system...

det var någon nyhet här på siten (angående ps5) för några veckor sedan, kan leta upp det om det behövs

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: hittade länken
Extremetech

Men denna artikel:
Swec
Säger ju vad som låter som tvärt om, dvs all gpu kommer köra RDNA, och de har ännu inte testat alla titlar om något spel använder någon low level funktion som inte längre fungerar lika sedan GCN...

Vi får väl se

Permalänk
Skrivet av medbor:

PS4 Pro har redan två separata kretsar, så jag tänkte de skulle fortsätta på samma system...

det var någon nyhet här på siten (angående ps5) för några veckor sedan, kan leta upp det om det behövs

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: hittade länken
Extremetech

Men denna artikel:
Swec
Säger ju vad som låter som tvärt om, dvs all gpu kommer köra RDNA, och de har ännu inte testat alla titlar om något spel använder någon low level funktion som inte längre fungerar lika sedan GCN...

Vi får väl se

Ah visste inte att PS4 PRO redan hade två kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Ah visste inte att PS4 PRO redan hade två kretsar.

Två kretsar betyder ju typ att halva går att stänga av, men tror gcn-version inte är exakt samma heller...

Ska bli spännande om någon lyckas få till ett kretsfoto

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thriss:

Om folk lägger 10k på en ny iPhone, varför inte lägga mer än 4k på en spelkonsol? Prisutveckling på hårdvara har skenat iväg rejält sedan Xbox one och ps4 släpptes.

Tänkte skriva exakt samma men du hann före. Jag gissar på att för pro varianten så kommer vi landa på 7 995kr för att vara exakt. Det är fortfarande hälften av vad en Iphone kostar när de släpps och dessa köper folk för att kameran har en megapixel till och någon annan onödig extrafunktion. Sen används telefonen 70% av tiden att lägga upp skojiga bilder på Insta eller skriva ett sms till kompisen. Allt detta hade en Iphone 4 också klarat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Jag har tänkt länge på det här innan jag postade den här tråden. Men nu har jag ändrat mig helt.

Efter att ha läst era poster och tänkt lite till så tror jag inte längre att de kommer att bli 4k60. De kommer inte att kunna leverera sådana maskiner helt enkelt. Det blir som Ps3/360 generationen, Sub Hd, sub 60fps. Nu sub 4k eller adaptive resolution och samma hackandes fps.

Och nu för några timmar sedan så utannonserades Horizion till pc. Och det verkar som fler och fler konsol exklusiva spel kommer till pc. Och jag började funderar på om det bara är för att de vill tjäna mer pengar eller om de måste. Kostnaden för spelutvecklingen har skjutit i höjden, den kommer bara att öka. Kanske är det inte längre möjligt med exklusiva spel.

Om ps5 spel även kommer till pc men inte Xbox series X och om Xbox series X spel även kommer till pc men inte ps5... Då finns det ju inte längre någon som helst anledning för just mig att inte köpa en pc till vardagsrummet.

Naturligtvis så avvaktar jag tills Ps5 och nya xbox presenteras... Men det skulle inte förvåna mig om det nu blir en pc istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det sa de inför nuvarande generation också, .

Vem sa det?

Ang topicen så borde Series X hamna på $599 och Series S på $399. Men MS kan nog tvinga ner priserna lite till om det behövs...på nått sätt.

PS5? Vet för lite om den men lägger den på $499 tillsvidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Tänkte skriva exakt samma men du hann före. Jag gissar på att för pro varianten så kommer vi landa på 7 995kr för att vara exakt. Det är fortfarande hälften av vad en Iphone kostar när de släpps och dessa köper folk för att kameran har en megapixel till och någon annan onödig extrafunktion. Sen används telefonen 70% av tiden att lägga upp skojiga bilder på Insta eller skriva ett sms till kompisen. Allt detta hade en Iphone 4 också klarat.

Jag tvivlar starkt på att vi kommer se en konsoll som kostar mer än 6k, och då ska det verkligen vara en promodell.

Även om jag köper argumentet med iPhones rent rationellt så tror jag inte det fungerar med konsoller. En telefon är en nödvändighet i vardagen och det finns oceaner av upplägg där kostnaden delas ut på 24m förmånligt med ett abonnemang. Motsvarande finns inte för konsoller alls.

Men vi får se. Men jag tror att med 10k så har du både en Series X och PS5

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MinusDrummel:

Om ps5 spel även kommer till pc men inte Xbox series X och om Xbox series X spel även kommer till pc men inte ps5... Då finns det ju inte längre någon som helst anledning för just mig att inte köpa en pc till vardagsrummet.

För mig representerar konsoller enkelheten och vetskapen att jag vet vad jag får. Min upplevelse och prestanda är identisk med din, borträknat förstås TV och ljud.

En dator kräver underhåll på annat sätt. Inget svårt underhåll om man bara är lite insatt, men ändå underhåll oavsett. En massa val behöver tas för varje spel beroende på hur snabb datorn är. Vilka grafiska inställningar kan jag ha? Många ser det som en fördel, men för mig kommer det bara i vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Med tanke på senaste tidens trender gällande mobiltelefoner och grafikkort som sticker upp i pris så tippar jag runt 6k vid lansering och senare runt 3 för mellanklass och 5 för toppskiktet.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror (eftersom båda lovar bakåtkompatibilitet) att nuvarande konsoller kommer samexistera som budgetalternativ och de nya kommer lägga sig över nuvarande i pris, kanske 5000 eller bästa xboxen på 7000.

Ps5 ryktas ju ha 3 separata gpuer (ps4, ps4 pro, ps5), enda förklaringen jag kan tänka mig är för att även nya spel ska stödja ps4, så att ps5 i praktiken blir en ps4.5 eller ps4 pro pro eller vad man nu ska säga.

Liknande lär det bli med xbox också (4-5 prisklasser, nya spel till alla)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstod det som att det är små chip som löser emuleringen på hårdvarunivå men att de skulle använda GPUns kraft? Emulatorer idag använder ju inte samma API som ursprungskonsolen ändå utan är kodade för att använda tex DirectX.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av john2376:

Misstänker att båda tillverkarna kommer att subventionera kostnaderna för att sälja hårdvaran till potentiella kunder likt Sony sagts ha gjort med.. PS3? om jag nu inte minns fel.
(De skulle sen tjäna igen pengarna genom licens-försäljning till utvecklarna och publishers, en stor del varför konsol-spel är dyrare än motsvarande PC spel)

De flesta konsoler har varit subventionerade vid lanseringen i alla fall. Men man går allt mer ifrån det nu vad jag förstår. Antagligen för att man inte kan ta lika bra betalt av spelutgivarna för att de ska få släppa sina spel till konsolen.

Skrivet av Lagerlöf:

Är det många 10 till 16-åringar som får en iPhone för 10K+ i födelsedagspresent eller julklapp?

En telefon känns dock betydligt "viktigare" att ens unge har, som förälder. Sen vad den ska kosta vet jag inte, men ser absolut inte att det är jämförbart på något sätt.

Många gör misstaget att tro att konsoler främst är till för barn när det inte riktigt motsvarar verkligheten. Barn och ungdomar överger konsoler allt mer, tillsammans med TV-apparater och liknande, för telefoner och tablets. Jag har haft en massa kollegor som köpt konsoler till sina barn (som en ursäkt i alla fall, sannolikt mest till sig själva egentligen), och barnen har knappt använt dem alls.

Skrivet av Pirum:

Kan också bli så att man kopplar sin mobil till tvn och kör med med lämplig handkontroll. Skulle tro att folk uppdaterar mobiler oftare än spelkonsoler och moderna mobiler sopar väl banan med spelkonsoler med något år på nacken. Hur länge kan konsolexklusiva spel motivera köp av en extra burk för tusentals kronor?

Skickades från m.sweclockers.com

Mobiler har blivit mer kraftfulla men fortfarande ganska långt från ens denna generation konsoler (som ändå är ganska gammal nu).

Skrivet av MinusDrummel:

Jag har tänkt länge på det här innan jag postade den här tråden. Men nu har jag ändrat mig helt.

Efter att ha läst era poster och tänkt lite till så tror jag inte längre att de kommer att bli 4k60. De kommer inte att kunna leverera sådana maskiner helt enkelt. Det blir som Ps3/360 generationen, Sub Hd, sub 60fps. Nu sub 4k eller adaptive resolution och samma hackandes fps.

Och nu för några timmar sedan så utannonserades Horizion till pc. Och det verkar som fler och fler konsol exklusiva spel kommer till pc. Och jag började funderar på om det bara är för att de vill tjäna mer pengar eller om de måste. Kostnaden för spelutvecklingen har skjutit i höjden, den kommer bara att öka. Kanske är det inte längre möjligt med exklusiva spel.

Om ps5 spel även kommer till pc men inte Xbox series X och om Xbox series X spel även kommer till pc men inte ps5... Då finns det ju inte längre någon som helst anledning för just mig att inte köpa en pc till vardagsrummet.

Naturligtvis så avvaktar jag tills Ps5 och nya xbox presenteras... Men det skulle inte förvåna mig om det nu blir en pc istället.

En möjlighet, som passar ganska bra in på min situation, är att ha en konsol i vardagsrummet och en PC på "kontoret". Tanken var att spelandet skulle fördelas hyfsat jämt mellan dessa men det har mestadels blivit konsolen som har fått ta hand om spelandet i familjen, förutom strategispel och liknande (Cities på XBox är inte kul på något sätt exempelvis).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matthiask82:

Jag tvivlar starkt på att vi kommer se en konsoll som kostar mer än 6k, och då ska det verkligen vara en promodell.

Även om jag köper argumentet med iPhones rent rationellt så tror jag inte det fungerar med konsoller. En telefon är en nödvändighet i vardagen och det finns oceaner av upplägg där kostnaden delas ut på 24m förmånligt med ett abonnemang. Motsvarande finns inte för konsoller alls.

Men vi får se. Men jag tror att med 10k så har du både en Series X och PS5

Skickades från m.sweclockers.com

Sant men en telefon byts oftast ut efter ca 1-2 år antingen för att den åkt i backen för många gånger eller helt enkelt användaren är sugen på en ny.
Är själv helt ointresserad av nya telefoner hela tiden så just nu är jag nöjd med min Iphone 8 som dessutom är en firmatelefon men kollade snabbt och för 14 995 kr så får man en Iphone 11 Pro 256 GB på Mediamarkt men som du säger så går priset att dela upp med ett abonnemang men då kommer telefonen ha kostat några tusenlappar till.
Kanske något för Sony och Microsoft att hänga på, helt enkelt ge folket möjlighet att abonnera på sin spelmaskin för ca 479kr i månaden och sen får du givetvis köpa till dina spel utöver det och få några indiespel gratis varje månad.

Mer och mer av försäljningarna går ut på att få en månadskostnad och tyvärr finns det många här i landet som går på detta varje gång. Avbetalning eller abonnemang är det som våra handlare tjänar mest på. Man betalar 159 kr för en tv-tjänst, 99 kr för ett musiktjänst, 99 kr för ett molnkonto, 139 kr för ett ljudbokstjänst och 449 kr för ett abonnemang på en telefon. Många har också något onlinespel som kanske kostar mellan 49-79 kr i månaden också.
Det blir rätt stora pengar varje månad som ska ut bara för det och är man sen fler i familjen så måste man ha fler konton av vissa av dessa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Är det många 10 till 16-åringar som får en iPhone för 10K+ i födelsedagspresent eller julklapp?

En telefon känns dock betydligt "viktigare" att ens unge har, som förälder. Sen vad den ska kosta vet jag inte, men ser absolut inte att det är jämförbart på något sätt.

Svaret är läskigt nog, JA på din fråga. Kanske inte när det gäller 10-åringar men kommer de upp mellan 14-18 år så är det inget konstigt. Innan dess så är det nog ofta så att de får överta de äldres gamla telefon som fortfarande har ett värde på 3-5000 kr men man orkar inte sälja den och man vill ha en ny.

Om det nu är så viktigt att man ska få tag på sitt barn och kunna följ varje steg det tar så skulle det räcka att köpa en enklare telefon för någon tusenlapp men tyvärr så duger inte det åt barnet för den går inte att flasha i skolan.
När jag var ung så var det häftigaste man kunde ha en klocka med miniräknare men även en vanlig digitalklocka med flera olika larmljudspip kunde vara coolt nog.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Svaret är läskigt nog, JA på din fråga. Kanske inte när det gäller 10-åringar men kommer de upp mellan 14-18 år så är det inget konstigt. Innan dess så är det nog ofta så att de får överta de äldres gamla telefon som fortfarande har ett värde på 3-5000 kr men man orkar inte sälja den och man vill ha en ny.

Om det nu är så viktigt att man ska få tag på sitt barn och kunna följ varje steg det tar så skulle det räcka att köpa en enklare telefon för någon tusenlapp men tyvärr så duger inte det åt barnet för den går inte att flasha i skolan.
När jag var ung så var det häftigaste man kunde ha en klocka med miniräknare men även en vanlig digitalklocka med flera olika larmljudspip kunde vara coolt nog.

Kan bekräfta. Vår äldsta går på mellanstadiet i en vanlig skola i ett vanligt område i Stockholm. Kanske lite blåare än snittet, men en blandning av villor, radhus, bostadsrätter och hyresrätter.

Barnen har absolut koll på vad som gäller, om man har ”rätt” telefon. Var och varannan har en iPhone av nyare modell (Android anses vara fel, oavsett modell). Att ha en månadskostnad på 500 kr per barn för telefon är helt enkelt vardag för väldigt många.

Det är status helt enkelt bland barnen. Helst ska telefonen också vara kompletterad av AirPods.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Känns generellt som att tekniken de marknadsför för nästa generation av konsoler är mycket mer banbrytande än tidigare generationer.
Visst var konsolerna tidiga med både Blu-Ray och 4K UHD Blu-Ray.
Men strålspårning och lagring så snabb att laddtider är ett minne blott är inget vi ens har fullt fungerande på PC ännu.
Antingen kommer de lansera konsoler under förväntan, till hutlösa priser eller så kommer nästa generation av konsoler att vara ett kap.

Skrivet av Aphex:

Helst innan google släpper någon snorbillig stadia-dongel.

Typ som Chromecast Ultra?
Eller typ som Chrome, som är gratis?

Skrivet av Pirum:

Kan också bli så att man kopplar sin mobil till tvn och kör med med lämplig handkontroll. Skulle tro att folk uppdaterar mobiler oftare än spelkonsoler och moderna mobiler sopar väl banan med spelkonsoler med något år på nacken.

Mobiler ligger långt efter...

Citat:

Adreno 630 is ~0.7TFLOPS vs 1.3 for the XBone and 1.8 for the PS4. Switch is around 0.4 docked 0.2 undocked.

Skrivet av Stefflo:

Allt detta hade en Iphone 4 också klarat.

iPhone 4 börjar komma ganska så långt efter nu, inte fått uppdatering på länge...
Har en kompis som kör 5S dock, den klarar av allt galant!

Skrivet av Stefflo:

Kanske något för Sony och Microsoft att hänga på, helt enkelt ge folket möjlighet att abonnera på sin spelmaskin för ca 479kr i månaden och sen får du givetvis köpa till dina spel utöver det och få några indiespel gratis varje månad.

Sony och Microsoft skulle kanske till och med kunna ha längre avbetalning än de 24 månader det ofta är på mobiler. Nästa generation efter den kommande lär ju dröja åtminstone 5 år, om man ser tillbaka på hur det varit tidigare, så då skulle de ju kunna ha fem år med mycket lägre månadskostnad.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Avstängd

Blir väll förmodligen svindyrt, 7k+ eller nått, beror väll lite på vad de bestämmer sig för att trycka i för grafikkort i slutändan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matthiask82:

Kan bekräfta. Vår äldsta går på mellanstadiet i en vanlig skola i ett vanligt område i Stockholm. Kanske lite blåare än snittet, men en blandning av villor, radhus, bostadsrätter och hyresrätter.

Barnen har absolut koll på vad som gäller, om man har ”rätt” telefon. Var och varannan har en iPhone av nyare modell (Android anses vara fel, oavsett modell). Att ha en månadskostnad på 500 kr per barn för telefon är helt enkelt vardag för väldigt många.

Det är status helt enkelt bland barnen. Helst ska telefonen också vara kompletterad av AirPods.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är åt det hållet det går. Blir allt dyrare att ha barn och de mer eller mindre kräver en ny telefon med jämna mellanrum och föräldrarna hostar upp.
Ville jag ha något som liten så fick man minsann betala själv eller om det var någon dyrare sak vara med och betala en del. Tyvärr tror jag många barn idag inte förstår sig på pengars värde.

Ska tilläggas att jag själv inte har barn men hör kollegor och kompisar och ser mina syskons barn titt som tätt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Det är åt det hållet det går. Blir allt dyrare att ha barn och de mer eller mindre kräver en ny telefon med jämna mellanrum och föräldrarna hostar upp.
Ville jag ha något som liten så fick man minsann betala själv eller om det var någon dyrare sak vara med och betala en del. Tyvärr tror jag många barn idag inte förstår sig på pengars värde.

Ska tilläggas att jag själv inte har barn men hör kollegor och kompisar och ser mina syskons barn titt som tätt.

”kräver”?

Hör ju direkt var felet ligger.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det är åt det hållet det går. Blir allt dyrare att ha barn och de mer eller mindre kräver en ny telefon med jämna mellanrum och föräldrarna hostar upp.
Ville jag ha något som liten så fick man minsann betala själv eller om det var någon dyrare sak vara med och betala en del. Tyvärr tror jag många barn idag inte förstår sig på pengars värde.

Ska tilläggas att jag själv inte har barn men hör kollegor och kompisar och ser mina syskons barn titt som tätt.

Det är helt upp till föräldrarna att köpa eller inte köpa. Nu kanske man blir "mobbad" för att man inte har senaste telefonen. När jag gick i lågstadiet var det viktigt att ha rätt sorts album att sätta sina pokemonkort i.
Barn hittar alltid ursäkter för att slippa umgås med barn de inte gillar.
Blir det telefonförbud i skolan så är det den med fräckast cykel som vinner osv. Och detta är inget nytt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Men vi får se. Men jag tror att med 10k så har du både en Series X och PS5

Skickades från m.sweclockers.com

Inte en chans.

Series X kommer kosta minst $499, om inte mer.
Sen beror det på kronkurs men närmare 6000 lär man få betala, som minst. PS5 behöver mao vara väldigt billig...

Series S och PS5 däremot, det hoppas vi går under 10K.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Inte en chans.

Series X kommer kosta minst $499, om inte mer.
Sen beror det på kronkurs men närmare 6000 lär man få betala, som minst. PS5 behöver mao vara väldigt billig...

Series S och PS5 däremot, det hoppas vi går under 10K.

Jag läste någon artikel om en (sådär tillförlitlig) läcka som påstod $499 för PS5 och att Series X skulle kosta $100 mer. Vi får väl se.

Permalänk

Tror ett kontantköp i Sverige kommer vara runt 6000kr (för nya Xbox), men vi kommer se några erbjudande säkert där du kan köpa konsolerna som ett abonnemang och få det lite billigare. Tror Microsoft kommer köra på den modellen men inte Sony.

PS5 kommer nog kosta 5k

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Skrivet av The man swe 90:

Tror ett kontantköp i Sverige kommer vara runt 6000kr (för nya Xbox), men vi kommer se några erbjudande säkert där du kan köpa konsolerna som ett abonnemang och få det lite billigare. Tror Microsoft kommer köra på den modellen men inte Sony.

PS5 kommer nog kosta 5k

I vilken värld blir det billigare att köpa något på ett abonnemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag läste någon artikel om en (sådär tillförlitlig) läcka som påstod $499 för PS5 och att Series X skulle kosta $100 mer. Vi får väl se.

Tjaa, det var nog bara nån som gissa precis som vi andra men tittar man på det faktiska innehållet så är $599 rimligt för Series X; om man tänker att One X startade på $499 och den var garanterat billigare att tillverka.

Men sen är det ju inte bara tillverkningspriset som styr, det kanske blir så att MS subventionerar Series X en massa medans de ev. inte subventionerade One X alls osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeluffe:

I vilken värld blir det billigare att köpa något på ett abonnemang?

Den helt vanliga världen.
Visst har det varierat lite genom åren men framför allt telefoner har ofta varit billigare t ex.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Jag hade kunnat tänka mig att betala 6000 för en konsol. Men tror snarare att de hamnar omkring 4500 på grund av att de vill sälja till en bredare skara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gissar att Xbox kommer att bli mycket billigare än vad folk tror. Microsoft pushar rejält på alla fronter nu för att övergå till SaaS (Software as a service) och jag tror att deras plan är att få ut xboxar överallt, snabbt för att få folk att prenumerera på Game Pass. Det är där pengarna ligger.

Så min gissning är ca 5 000 kr för den bästa xboxen i Sverige, inkl moms och tjohejsan. Kanske 3 000 för "series S". Mycket möjligt att de får ut sin hårdvaruprenumeration i Sverige också, så att du köper Game Pass för några år och får en Xbox på köpet (med något förhöjd avgift, precis som med mobiler).

Hur Sony tänker har jag ingen aning om.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."