Priset för nästa generations konsoler

Permalänk

Priset för nästa generations konsoler

Även om vi inte riktigt vet vad ps5 och nästa xbox kommer att innehålla så kan vi spekulera lite om vad de kommer att kosta och hur prisvärda de kommer att vara. Sedan så skulle jag gärna vilja veta vad eran smärtgräns går när det gäller prislappen.

Jag tror att de kommer att ligga på runt 4000 kr igen. Och man får vad man betalar för. Varken mer eller mindre. Vilket är synd då jag faktiskt skulle kunna tänka mig att betala mera för mer prestanda. 6000 kr hade varit helt ok. Är nog i minoritet där.

Ps jag kanske ha missat om Ms eller sony sagt något om priset än, ber om ursäkt då.

Permalänk
Viking

@MinusDrummel: Det verkar som att de kommer ha grymt bra specs för 4000kr. Så frågan är om de kommer bli dyrare?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Avstängd

Tror inte de kan gå mycket högre än 4-5 tusen p.g.a. den yngre publiken de gärna vill sälja konsoler till.

Men håller med, jag hade hellre betalat 6K och kanske fått en konsol som klarar av att hålla 60 FPS ^^

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Viking

@Lagerlöf: 8c Ryzen 3000 och ett Navi kort med Ray tracing. Ganska säker på att dem enkelt kommer hålla 60 fps.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

@Lagerlöf: 8c Ryzen 3000 och ett Navi kort med Ray tracing. Ganska säker på att dem enkelt kommer hålla 60 fps.

Det sa de inför nuvarande generation också, men nu kanske det stämmer på riktigt ja.

Jag får motion sickness av att spela PS4, typ Days Gone.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag tror (eftersom båda lovar bakåtkompatibilitet) att nuvarande konsoller kommer samexistera som budgetalternativ och de nya kommer lägga sig över nuvarande i pris, kanske 5000 eller bästa xboxen på 7000.

Ps5 ryktas ju ha 3 separata gpuer (ps4, ps4 pro, ps5), enda förklaringen jag kan tänka mig är för att även nya spel ska stödja ps4, så att ps5 i praktiken blir en ps4.5 eller ps4 pro pro eller vad man nu ska säga.

Liknande lär det bli med xbox också (4-5 prisklasser, nya spel till alla)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Tror inte de kan gå mycket högre än 4-5 tusen p.g.a. den yngre publiken de gärna vill sälja konsoler till.

Men håller med, jag hade hellre betalat 6K och kanske fått en konsol som klarar av att hålla 60 FPS ^^

Om folk lägger 10k på en ny iPhone, varför inte lägga mer än 4k på en spelkonsol? Prisutveckling på hårdvara har skenat iväg rejält sedan Xbox one och ps4 släpptes.

Permalänk
Medlem

Med dem specsen så 4500-7000 skulle jag gissa på. Dock kommer det alltid vara billigare första 1-2 åren än att köpa en likvärdig stationär PC. Sen faller de ju av med generationer såklart. Jag gav 4500kr för min PS4 pro + horizon zero dawn och 1 extra handkontroll. Det var ett rimligt pris tyckte jag för det man fick prestandamässigt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Misstänker att båda tillverkarna kommer att subventionera kostnaderna för att sälja hårdvaran till potentiella kunder likt Sony sagts ha gjort med.. PS3? om jag nu inte minns fel.
(De skulle sen tjäna igen pengarna genom licens-försäljning till utvecklarna och publishers, en stor del varför konsol-spel är dyrare än motsvarande PC spel)

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna att dom pumpar ut en normal/pro direkt, så kan man välja var man vill lägga sig i nivå.

Tror det finns en hel del folk i min sits som inte har problem att betala, men gillar konsolkonceptet och samtidigt vill ha mer PC-lik prestanda.

Pröjsade 3900:- på releasedag för PS4:an vilket var drygt 6 år sedan.
Lämnade den sedan i inbyte för PRO och betalade 2k emellan.
Så ungefär 6k för dom senaste 6 årens gaming = 1k/år.
Fikapengar i den stora konkursen.

Jag förstår inte varför det är en förväntan att konsol ska vara ett budgetalternativ till gaming?
Varför inte göra ännu fler modeller samtidigt? Så jobbigt kan det inte vara för spelutvecklarna att stödja typ 3-4 olika configs?
Jag skulle gärna lägga uppemot 15kkr för en PS5:a mer mer "pc-lik" prestanda (men förstår att det inte är för alla, och därav att dom behöver fler configs inom samma generation).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag ser gärna att dom pumpar ut en normal/pro direkt, så kan man välja var man vill lägga sig i nivå.

Tror det finns en hel del folk i min sits som inte har problem att betala, men gillar konsolkonceptet och samtidigt vill ha mer PC-lik prestanda.

Pröjsade 3900:- på releasedag för PS4:an vilket var drygt 6 år sedan.
Lämnade den sedan i inbyte för PRO och betalade 2k emellan.
Så ungefär 6k för dom senaste 6 årens gaming = 1k/år.
Fikapengar i den stora konkursen.

Jag förstår inte varför det är en förväntan att konsol ska vara ett budgetalternativ till gaming?
Varför inte göra ännu fler modeller samtidigt? Så jobbigt kan det inte vara för spelutvecklarna att stödja typ 3-4 olika configs?
Jag skulle gärna lägga uppemot 15kkr för en PS5:a mer mer "pc-lik" prestanda (men förstår att det inte är för alla, och därav att dom behöver fler configs inom samma generation).

Varför inte bara köpa en PC då?
Är det exclusiviteterna du vill åt?
MS har ju släppt på det där, Sony kanske också gör det.
Desth stranding tex släpps till PC iår
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Enda vi kan vara säkra på är att priset kommer vara högre än xbox one/ps4 releasen. Skulle gissa på 4.995kr för PS5 och 6.795kr för PS5Pro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

ps5 $499
Xbox $599

Så typ 5500kr/6500kr, det är vad jag tror iaf. Kommer definitivt vara dyrare än vad denna generation va. Sony fick ganska mycket skit för att ps3'an va dyr som fan, så tror den kommer va billigare än den iaf.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför inte bara köpa en PC då?
Är det exclusiviteterna du vill åt?
MS har ju släppt på det där, Sony kanske också gör det.
Desth stranding tex släpps till PC iår
Skickades från m.sweclockers.com

OT: det där är ju skittrist, blir konsollerna bara en standard pc så bygger jag hellre en standard pc. Konsoller ska ha sina egna spel!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thriss:

Om folk lägger 10k på en ny iPhone, varför inte lägga mer än 4k på en spelkonsol? Prisutveckling på hårdvara har skenat iväg rejält sedan Xbox one och ps4 släpptes.

Är det många 10 till 16-åringar som får en iPhone för 10K+ i födelsedagspresent eller julklapp?

En telefon känns dock betydligt "viktigare" att ens unge har, som förälder. Sen vad den ska kosta vet jag inte, men ser absolut inte att det är jämförbart på något sätt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Tänk på att kronan tappat mycket värde och en kemikalieskatt införts.

Ett pris på 400 usd blir ca 5300 kr med moms och kemikalieskatt inräknat.
Ett pris på 500 usd motsvarar ca 6500 kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

OT: det där är ju skittrist, blir konsollerna bara en standard pc så bygger jag hellre en standard pc. Konsoller ska ha sina egna spel!

Nej konsolerna behöver inte ha sina egna spel. Ser gärna att konsolerna får sina versioner, dom kan ha sin tidsexclusivitet sen släpps "the ultimate edition" till PC och fräser vidare.
Konsololerna kan ha exclusiviteter sinsemellan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

499 USD / EUR låter väl som en psykologisk gräns som de inte gärna vill gå över kan jag tänka mig.

Mycket beror ju på om de släpper en eller flera varianter. Har de en "Pro Extra Deluxe" med RBG så kan de säkert tänkas ta 50% extra för en sådan version, men basversionen kommer knappast gå över de tidigare nämnda nivåerna. Oavsett pris så hittas knappast en billigare HTPC på annat håll.

Tror vinnaren blir Nintendo i slutändan då de är de enda kvar med en klassisk konsol och exklusiva titlar. Bland övriga så blir det PC eller HTPC beroende på sin budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför inte bara köpa en PC då?
Är det exclusiviteterna du vill åt?
MS har ju släppt på det där, Sony kanske också gör det.
Desth stranding tex släpps till PC iår
Skickades från m.sweclockers.com

Plug n play. Gillar att man inte behöver tänka. PS4:an uppdaterar i viloläget och alla spelen är redan tweakade till hårdvaran så det enda man gör är att koppla in och spela.

Senast jag drog igång PC:n så forcerade Windows 10 nån sån kvartal/halvårs-patch, bleutoothhörlurarna slutade funka och Nvidia driversarna behövde uppdateras. Som stressad småbarnsfarsa som även jobbar för mycket så kan jag säga att hela min ”time slot” jag hade tog slut utan att jag ens fick igång spelet...

Fördelen är även att hårdvaran håller (relativt) bra genom hela generationen, visst kom PS4 PRO, men att kunna ha spelat i drygt 7 år när PS5 kommer är rätt nice.

Hur kul känns ett low-/midrange GPU från 2013 nu 2020? Oklar på vad det var för serie som gällde då, men känns som att konsolerna åldras bättre än GPU:erna står sig i PC-rejset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

ps5 $499
Xbox $599

Så typ 5500kr/6500kr, det är vad jag tror iaf. Kommer definitivt vara dyrare än vad denna generation va. Sony fick ganska mycket skit för att ps3'an va dyr som fan, så tror den kommer va billigare än den iaf.

Problemet var ju att ps3 var så dyr att utveckla mm att Sony gick back på varje i början, därav blev ju ps4 och x1 typ samma. De var billiga, lika en pc så lätta att utveckla till mm, tyvärr blir det ju att med den inställningen dör försök till riktig innovation och konsolerna kommer alltid vara en budget pc bara.
Inget fel i sig på konsolerna men lite trist att hela denna generation varit så matt i relation till PC, ser ju hellre att de öppnar på 10k med en version inte några Pro etc och att de kan leverera en upplevelse iaf on par med PC från start. Dock lär de inte det, konsoler som är billiga tjänar mer, bara kolla hur det gick för wii som mer eller mindre var en hottad GC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Plug n play. Gillar att man inte behöver tänka. PS4:an uppdaterar i viloläget och alla spelen är redan tweakade till hårdvaran så det enda man gör är att koppla in och spela.

Senast jag drog igång PC:n så forcerade Windows 10 nån sån kvartal/halvårs-patch, bleutoothhörlurarna slutade funka och Nvidia driversarna behövde uppdateras. Som stressad småbarnsfarsa som även jobbar för mycket så kan jag säga att hela min ”time slot” jag hade tog slut utan att jag ens fick igång spelet...

Fördelen är även att hårdvaran håller (relativt) bra genom hela generationen, visst kom PS4 PRO, men att kunna ha spelat i drygt 7 år när PS5 kommer är rätt nice.

Hur kul känns ett low-/midrange GPU från 2013 nu 2020? Oklar på vad det var för serie som gällde då, men känns som att konsolerna åldras bättre än GPU:erna står sig i PC-rejset?

Förlorad "time slot" känner jag igen, fast på ps4.
Det handlar ju om att man använder plattformen sällan så blir det så
Ja det är klart lite dyrare men dagens dator delar "håller längre" och det är bevisat många ggr att man kan få bättre prestanda än konsol med billigare delar.
Men du skrev tidigare att priset inte spelar nån roll så då kan man ju kanske tänkas uppgradera grafikkortet efter ca 5år kanske
PC gaming är idag till 99% plug and play, du behöver inte ens bygga datorn själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Förlorad "time slot" känner jag igen, fast på ps4.
Det handlar ju om att man använder plattformen sällan så blir det så
Ja det är klart lite dyrare men dagens dator delar "håller längre" och det är bevisat många ggr att man kan få bättre prestanda än konsol med billigare delar.
Men du skrev tidigare att priset inte spelar nån roll så då kan man ju kanske tänkas uppgradera grafikkortet efter ca 5år kanske
PC gaming är idag till 99% plug and play, du behöver inte ens bygga datorn själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Njeao...
PS4:an sätter man auto update på, så gör den allt i sleep-mode..
https://manuals.playstation.net/document/en/ps4/settings/auto...

Tror windowspatchen med flertalet reboots och "vänta, snart klart, stäng inte av datorn" tog över 1 timme.
Efter det så hade nVidia hittat på någon ny namngivning med multipla versioner av drivrutinen, och jag läste för dåligt och drog ned fel version (som inte ens gick att installera).
- Edit: Ser att dom har förtydligat det hela nu och har en "?" med info vid downloaden.

Bluetoothen slutade funka pga Windowspatchen. Jag fick avinstallera, påinstallera drivers och sen nollställa pairingen med headsetet. (Kan garantera att ungefär 32%, homer statistics, av alla PC-användare öht inte hade klarat den manövern). (Och det tog ju en stunds felsökande innan jag ens orkade med den manövern, säkert ytterligare 30 min torskade).

Så som sagt, med "plug n play" så menar jag mer ägandet än inköpet.
Min PS4:a har varit totalt 0-problem dom senaste 6 åren.

Sen menar jag att även om mitt 7 år gamla grafikkort är bättre än en PS4:a, så blir det då likförbannat att det inte bara går att installera och köra "recommended" settings, utan man måste sitta och tweaka själv för att få det spelbart.
Ett konsol-spel är vad det är, inte så mycket att snacka om. Om något lyckas skaparna kräma ur orimligt mot slutet av generationen, föväntningarna på Last of us 2 är skyhöga.
PC känns alltid som nån besvikelse. Varken Borderlands 3 eller Control tycker jag flöt tillmötesgående på mitt RTX2060 som redan känns gammalt när SUPER kom mindre än 1 år efter lansering...
(Dock tror jag det beror på att man/jag har en orealistisk förväntan på settings kontra ens GPU. En lösning skulle vara om tillverkarna satt och testade fram "profiler" på settings för varje GPU, men det lär dom aldrig orka).

Permalänk
Medlem

Jag gissar på mellan 4499:- till 5499:- inkl kemikalieskatt. X)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Problemet var ju att ps3 var så dyr att utveckla mm att Sony gick back på varje i början, därav blev ju ps4 och x1 typ samma. De var billiga, lika en pc så lätta att utveckla till mm, tyvärr blir det ju att med den inställningen dör försök till riktig innovation och konsolerna kommer alltid vara en budget pc bara.
Inget fel i sig på konsolerna men lite trist att hela denna generation varit så matt i relation till PC, ser ju hellre att de öppnar på 10k med en version inte några Pro etc och att de kan leverera en upplevelse iaf on par med PC från start. Dock lär de inte det, konsoler som är billiga tjänar mer, bara kolla hur det gick för wii som mer eller mindre var en hottad GC.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle också vilja att dom fläskade på ordentligt och leverera en riktigt bra konsol. "problemet" kommer väl till att konsoler ska vara till massorna, därav måste dom ligga i en rimlig prisklass. När det börjar röra sig om 5000kr+, då tror jag det är svårt för dom yngre att få mamma/pappa att köpa en konsol.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Över 9000

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Njeao...
PS4:an sätter man auto update på, så gör den allt i sleep-mode..
https://manuals.playstation.net/document/en/ps4/settings/auto...

Tror windowspatchen med flertalet reboots och "vänta, snart klart, stäng inte av datorn" tog över 1 timme.
Efter det så hade nVidia hittat på någon ny namngivning med multipla versioner av drivrutinen, och jag läste för dåligt och drog ned fel version (som inte ens gick att installera).
- Edit: Ser att dom har förtydligat det hela nu och har en "?" med info vid downloaden.

Bluetoothen slutade funka pga Windowspatchen. Jag fick avinstallera, påinstallera drivers och sen nollställa pairingen med headsetet. (Kan garantera att ungefär 32%, homer statistics, av alla PC-användare öht inte hade klarat den manövern). (Och det tog ju en stunds felsökande innan jag ens orkade med den manövern, säkert ytterligare 30 min torskade).

Så som sagt, med "plug n play" så menar jag mer ägandet än inköpet.
Min PS4:a har varit totalt 0-problem dom senaste 6 åren.

Sen menar jag att även om mitt 7 år gamla grafikkort är bättre än en PS4:a, så blir det då likförbannat att det inte bara går att installera och köra "recommended" settings, utan man måste sitta och tweaka själv för att få det spelbart.
Ett konsol-spel är vad det är, inte så mycket att snacka om. Om något lyckas skaparna kräma ur orimligt mot slutet av generationen, föväntningarna på Last of us 2 är skyhöga.
PC känns alltid som nån besvikelse. Varken Borderlands 3 eller Control tycker jag flöt tillmötesgående på mitt RTX2060 som redan känns gammalt när SUPER kom mindre än 1 år efter lansering...

Ok tråkigt att du har sån upplevelse men det är inte det normala.
Du verkar ju enda ha vettiga saker då du har RTX2060 så då tycker jag nästan lite extra synd om dig.
Nåja smaken är som baken, jag värderar ps4 lägst av mina spelplatformar som består av: PC, Oculus Quest, Nintendo switch, PS4

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok tråkigt att du har sån upplevelse men det är inte det normala.
Du verkar ju enda ha vettiga saker då du har RTX2060 så då tycker jag nästan lite extra synd om dig.
Nåja smaken är som baken, jag värderar ps4 lägst av mina spelplatformar som består av: PC, Oculus Quest, Nintendo switch, PS4

Skickades från m.sweclockers.com

Yeap, kör en 9700k, 64 gig minne, en 970 pro och en SN750. Dock lowballade jag GPU då jag anser att allt i prisklass över 2060 är hutlöst. (Redan 2060 kostade ju mer än hela min PS4 )
Men min setup skulle ju behöva iaf ett 2080, men med ungefär 2 speltimmar i månaden går det inte att motivera

Men som sagt, är mer strul med Windows snarare än PC:n i sig.
Och jo, förstår att "inte boota pc:n på 3 månader" kanske inte är världens mest vanliga scenario, men just därför så är ju PS4:an ultimat för mig just med att den patchar sig själv.

Men om vi säger såhär:
På jobbet hade jag problem med min sprillans nya enterprise-grade Lenovo i 4 månader. Efter ungefär 42 felanmälan via vår "IT-partner" så lyckades Lenovo tillslut komma på att det var nått problem med firmware på SSD:n och släppte en patch som löste problemen. Då snackar vi en maskin för 35k sek + moms. Som bluescreenade 2-3 ggr om dagen. Och det var runt 30 användare som satt med samma problem så det var inte ett enskilt måndagsex.

Permalänk
Medlem

5.299kr för PS5 och 6.599kr för PS5Pro.

Visa signatur

ASUS TUF B360M-PLUS ~ Intel i5-9600K@4.6Ghz ~ HyperX 2x8GB@2666MHz
1Tb Kingston M.2 NVMe ~ RTX 2070 VENTUS 8G ~ 3xCorsair PRO LED-fläktar

Permalänk
Avstängd

En sak som måste påpekas när mobiler dras in är att dessa brukar köpas med abonnemang vilket gör att "10 000 kronor" inte är något kunderna brukar bränna direkt i butiken även om undantag finns.

Om en liknande affärsmodell fanns för konsollerna skulle Microsoft och Sony kunna bundla en basenhet med någon 24-månadersplan i utbyte mot ett "lägre pris". Dock skulle det knappast vara bra egentligen om det plötsligt blev standard med "gratis" spelkonsoller mot att man tecknar ett 24-månaders-PSNow Ultra/Xbox Live Platinum. Möjligen skulle det kanske gå att köra någon form av sampaketering där man t.ex får X "rabatt" på basenheten mot att man köper 12-månaderspass.

Eftersom MS kallar nästa modell för "Series X" och dagens lösning med PS4/PS4 Pro samt Xbox One S och X lär det gå att dels sälja en flaggskeppsmodell samt en mellanklassare ihop med en "All Digital Edition" som instegslösning. $299 för en All-Digital, $399 för mellanmodellen och $599 för toppmodellen samt $699 för den sistnämnda i någon form av bundle (extra handkontroll etc) kan vara en väg på sikt.

Lösningen med olika modeller av basenheterna är bra eftersom det dels bygger marknad (man kan nå fler grupper för att attrahera spelutvecklandet) och dels gör att det går att nå högre segment jämfört med en "one size fits all" för $399.

Jag skulle alltså misstänka att Series X kommer att lanseras som en highendmodell för $599-699 eller kanske $799 beroende på bundling och kompletteras med billigare varianter och att det kommer två varianter med samma inbördes relation som One S och X har idag.

Det är möjligt att det skulle gå att på sikt utveckla en konsoll för $999 men då lär det ske någon form av sampaketering där man t.ex betalar $599 i butik och samtidigt tecknar ett 24-månaders-Platinumpass.

Att mobila produkter kan säljas med högt MSRP beror mycket på abonnemangen då affärsmodellen bygger på bundling. Snarare gör den höga prislappen att försäljningen av abonnemangen underlättas då kunden "bara" behöver betala 799 kronor/månad och "noll kronor" i butiken.

Permalänk

När första xboxen kom 2001 så kostade den ca 5000kr, vilket är ca 6300kr i dagens penningvärde.
Nu floppade xboxen innan prissänkningen, men det berodde på att ps2 och Gamecube sålde som smör för mycket billigare.

Jag gissar då på 6995kr för de kommande konsolerna. Jag ser det som ett rimligt pris till målgruppen, där hård konkurrens inte gör det högre. Samtidigt, hur många har inte dyrare mobiltelefon idag?

Jag såg en dokumentär om tvapparater på youtube, där de påstod att dagens tv-apparater är så billiga tack vare att de säljer filmtjänster. (de är en mellanhand som tar betalt)
Och när man ser på konsolerna så kan de både sälja spel, filmer och annat genom dem. Lägg till dyra abonnemang. Vilket leder till att de inte behöver ta så mycket betalt direkt.

För att många ungdomar har 10 000kr mobiler idag beror ju på abonnemang med avbetalning.

*edit*
Har det inte varit tal om någon cloudvariant av konsolen med månadsavgift?