Rensa M.2 NVMe innan man säljer

Permalänk
Medlem

Rensa M.2 NVMe innan man säljer

Första gången jag ska sälja en gammal SSD, har förstått att det inte är riktigt lika enkelt som HDD där jag brukar använda typ DBAN eller liknande innan jag säljer.

Det är en Western Digital PC SN520 NVMe på 256GB som följde med min nya bärbara. Hade Windows på den i ett par veckor innan jag uppgraderade till en större SSD. WD har ett eget verktyg (SSD Dashboard) med Secure Erase, är den bra nog? Om inte, vad bör jag använda istället?

Behöver inte vara NSA-säker radering men kommer att sälja på öppna marknaden och vill inte att köparen ska kunna återställa mina filer.

Tackar

Permalänk
Medlem

Då är antagligen secure erase bra nog. Allt annat verkar onödigt konspiratoriskt (såvida du inte har affärshemligheter på din privata dator).

edit; Och som jag förstår det är filåterställning betydligt svårare på SSD, iaf om du har tagit bort filerna och inte bara formaterat över.

På en vanlig mekanisk hårddisk så finns ju det som är skrivet på skivorna fysiskt kvar tills det är överskrivet, bara själv indexeringen som tas bort. Men på en SSD så rensas minnet när en fil tas bort, dvs det finns inget att återställa datan från

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@JackA: Secure erase är bra nog.

Det den gör är att den scramblar den kryptografiska nyckeln och genererar en ny nyckel.
Allt innehåll i enheten blir alltså oläsbart. Att knäcka de kryptografiska nycklarna i enheterna är inte omöjligt men orimligt om man ser till tiden det tar. (Vi pratar längre än vad universum har existerat med nuvarande beräkningskraft).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Då är antagligen secure erase bra nog. Allt annat verkar onödigt konspiratoriskt (såvida du inte har affärshemligheter på din privata dator).

Skrivet av DavidtheDoom:

@JackA: Secure erase är bra nog.

Det den gör är att den scramblar den kryptografiska nyckeln och genererar en ny nyckel.
Allt innehåll i enheten blir alltså oläsbart. Att knäcka de kryptografiska nycklarna i enheterna är inte omöjligt men orimligt om man ser till tiden det tar. (Vi pratar längre än vad universum har existerat med nuvarande beräkningskraft).

Toppen, tack! Då kör jag med WD:s verktyg.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är mycket svårare att återskapa data från en ssd så secutre erase är bra nog, troligen så är datan förlorad bara av att radera den och vänta en stund med datorn igång för trim lär effektivt ta hand om att förinta den så bra att den åtminstone är omöjlig att återskapa för en privatperson.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det den gör är att den scramblar den kryptografiska nyckeln och genererar en ny nyckel.
Allt innehåll i enheten blir alltså oläsbart. Att knäcka de kryptografiska nycklarna i enheterna är inte omöjligt men orimligt om man ser till tiden det tar. (Vi pratar längre än vad universum har existerat med nuvarande beräkningskraft).

Betänk nu att kvantdatorerna är runt hörnet!

https://www.sweclockers.com/nyhet/28810-forskare-lyckas-telep...

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FubbHead:

Jag citerar mig själv:

Skrivet av DavidtheDoom:

[...] med nuvarande beräkningskraft).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin