Permalänk
Medlem

Att gå ultrawide, det är frågan.

Hej,

jag har länge, både på jobbet och hemma, kört flera skärmar. på jobbet har jag 3st 24" 1080p, hemma har jag en 27" 1440p samt en 24" 1080p.

min uppsättning hemma funkar inte riktigt, jag har 27" rakt framför mig, vilket gör att 24" hamnar ordentligt på sniskan för att få plats på bordet, vilket gör att det inte riktigt blir bekvämt för huvudet.
Så jag vill endast ha en skärm.

mina tankar kring detta:

ska vara tillräckligt stor arbetsyta för att ha flera fönster uppe sida vid sida. det vanliga arbetstänket, ha info på en skärm/sida, jobba på nätsa skärm/sida.

ska gå att centrera/picture in picture så att jag centrerat framför mig kan spela spel utan att köra helskärm på 43-49".
jag har haft lite dåliga upplevelser ibland att köra windowed mode i spel.

ovanstående tankar får mig att tro att 34" curved är perfekt för spel, men kanske lämnar lite att önska när det kommer till arbetsyta.

43-49" perfekt för arbetsyta, men hur blir det att spela på dem ifall man inte vill köra windowed mode? de flesta modeller jag har snubblat över har ju PiP, men jag känner att ingen riktigt har det jag vill ha, möjligheten att centrera en lite större skärm i mitten, säg att man centrerar något liknande 27" så får man 2 mindre delar på vardera sida.

Såg att asus hade en 49" 1080p med 5 olika PiP, men antingen var den uppdelad i 3 lika stora delar, eller så kunde man välja att typ vänster eller höger sida av skärmen fick den större delen ifall man delade upp den i 2, men då får man titta snett när man ska spela.

hur har ni det och hur tycker ni att det fungerar? det är ju en hel del pengar, för jag vill att skärmen ska ha freesync.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Jag har en 34 tum ultrawide hemma, otrolig för spelande och duger bra när jag jobbar hemma (inte jätteofta). Skulle jag jobba mer hemma skulle jag vilja ha nån större, antingen 38 tum 21:9 eller nån bredare, 43-49. I vilket fall väldigt nöjd med ultrawide som koncept, kommer nog aldrig gå tillbaks till 16:9 hemma.

Har inte testat, men misstänker att något tredjepartsprogram t.ex. Displayfusion är mer kraftfullt när det kommer till att dela upp en skärm.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har 34" ultrawide både hemma och på jobbet, började hemma och efter ~2år så köpte vi in 34" Ultrawide till jobbet med.

För mig fungerar det utmärkt, och jag vill inte ha mer än en skärm - använder istället flera skrivbord i Windows. Har dock en kollega, som likt dig, satt på 3st 1080p skärmar och också ville ha en 34" som jag hade - sagt och gjort, vi bytte hans 3x 1080p mot 1x 34" ultrawide 3440x1440

Det gick bra i någon vecka innan han vart uppe och norpade tillbaka en utav 1080p skärmarna och kör således 34"1440p +24" 1080p vilket han tycker fungerar utmärkt.

Det har mycket att göra med vad man är van skulle jag säga.
Innan jag hoppade upp till 34" 1440p på jobbet hade jag en 27" 1440p - så jag fick lite mer yta i sidorna.

Det som den andra killen tyckte var lite "jobbigt" var att innan så kunde han ha 3st applikationer i fullskärm sida vid sida (ett på varje skärm) vilket är lite för smalt att ha på 34".
Jag sa till honom att jag arbetar nästan uteslutande i fönster-läge på alla mina applikationer och det fungerar bra för mig, vet inte hur han gör nu dock, men uppsättningen 34" 1440p + 24" 1080p fortsätter han att köra med

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av issue:

Hej,

jag har länge, både på jobbet och hemma, kört flera skärmar. på jobbet har jag 3st 24" 1080p, hemma har jag en 27" 1440p samt en 24" 1080p.

min uppsättning hemma funkar inte riktigt, jag har 27" rakt framför mig, vilket gör att 24" hamnar ordentligt på sniskan för att få plats på bordet, vilket gör att det inte riktigt blir bekvämt för huvudet.
Så jag vill endast ha en skärm.

mina tankar kring detta:

ska vara tillräckligt stor arbetsyta för att ha flera fönster uppe sida vid sida. det vanliga arbetstänket, ha info på en skärm/sida, jobba på nätsa skärm/sida.

ska gå att centrera/picture in picture så att jag centrerat framför mig kan spela spel utan att köra helskärm på 43-49".
jag har haft lite dåliga upplevelser ibland att köra windowed mode i spel.

ovanstående tankar får mig att tro att 34" curved är perfekt för spel, men kanske lämnar lite att önska när det kommer till arbetsyta.

43-49" perfekt för arbetsyta, men hur blir det att spela på dem ifall man inte vill köra windowed mode? de flesta modeller jag har snubblat över har ju PiP, men jag känner att ingen riktigt har det jag vill ha, möjligheten att centrera en lite större skärm i mitten, säg att man centrerar något liknande 27" så får man 2 mindre delar på vardera sida.

Såg att asus hade en 49" 1080p med 5 olika PiP, men antingen var den uppdelad i 3 lika stora delar, eller så kunde man välja att typ vänster eller höger sida av skärmen fick den större delen ifall man delade upp den i 2, men då får man titta snett när man ska spela.

hur har ni det och hur tycker ni att det fungerar? det är ju en hel del pengar, för jag vill att skärmen ska ha freesync.

Jag har haft länge 27 tummare innan jag bytte till en 34 och jag kommer nog aldrig kunna gå tillbaka, kanske till 32, men ingen chans jag går tillbaka till 27.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa en stor skärm med 1080p, nu vet jag inte vad du jobbar med iofs. Jag jobbar som utvecklare och kör 2x 4k på typ 27" +laptopskärm där jag konsultar nu. En på bygget håller på att utvärdera en 34" curved men han kör ändå laptop och en icke curved wide på sniskan. Vet inte om han kan centrera så som du önskar, jag har bara sett 1|2-delning på den.

Anledningen till curved skulle vara att ytterkanterna blev mer läsbar för mina gubbögon som jag nu börjat få.

Tips är väl att beställa från Elgiganten eller någon annan site som erbjuder att man får testa grejorna hemma. Då kan du testa i lugn och ro och bara lämna igen efter att du sett hur det fungerar? Visst. Du måste ligga ut med en slant, men kan ju vara värt istället för att köpa fel.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB