Permalänk
Medlem

Jag hoppade vista då det var ett brinnande tågvrak på de datorer jag stötte på, så gick från Vista till Windows 7 och det tjänade mig väl fram till att Windows 10 lanserades som jag var snabb att byta till och ångrade det inte. Hoppade över Windows 8 då det saknade inbyggd startmeny och det är en dealbreaker för mig. Har ibland fått jobba med Windows 7 hos kunder men senaste åren har det bara känts väldigt omodernt och nätan retro.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Var är 3.11 då?

den är ju där till vänster

På mitt företag har vi ett par tusen datorer kvar som tyvär kör Windows 7. Resterande kör Windows 10 , men det är inte alltid så lätt att byta när man har program ifrån stenåldern...Men vi har iaf extented support och de byts ut hela tiden.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande XP på min HP Pavilion zd8000 och kan inte klaga men samt vista och Windows 7 på lite äldre stationära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Utvecklingen går trögt och det finns ett ordspråk som heter rör ej något som fungerar. Även om man skulle få den senaste versionen gratis så är det ej så ovanligt extrema arbetskostnader att uppgradera.

Så Windows 7 kommer leva 10år till på många ställen.

Det är ett gammalt och idag lite förlegat ordspråk som jag tycker mig endast höra från den äldre populationen. Många idag, framför allt de som är på väg ut i arbetslivet är vana vid uppdateringar och uppgraderingar med skapligt hög frekvens vilket också återspeglas i deras sätt att hantera detta i framtiden.
Men sitter det en gammal grå kloss som beslutsfattare så är det klart svårt att driva på förändring.

Yes, jag generaliserar och använder stereotyper - för enkelhetens skull.

Skulle nog snarare säga att Windows 7 kommer överleva snarare än att leva.
November 2018 var sista månaden som Windows 7 hade övertag över Windows 10. Sedan dess har Windows 7 stadigt minskat till idag ca 35% och Windows 10 ligger på drygt 47% (statistik från december 2019).
Självklart finns det ett mörkertal och även skeletten som jag talade om tidigare som idag är Windows XP men imorgon kommer att vara Windows 7 eller 2008/2008R2.

TL;DR
Jag håller typ med dig.
Dock är jag lite oklar över om du pratar om företag eller privatpersoner. Tycker det blandas lite. Eller så missuppfattar jag vad du skriver.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk

Jag kör fortfarande windows 7 för ett fåtal saker men har under 2019 bytt helt till linux.

Jag kommer aldrig frivilligt köra windows 10 på någon av mina datorer, fy fan för cortana, microsoft store och reklam i startmenyn. "rekommenderad app: candy crush" dra åt helvete.

Har kört med pop os i ett par månader nu och allting har fungerar flawless. 65% av alla spel på steam fungerar prima via proton och i dom 65% så ingår alla spel jag spelar aktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Vila i frid typ. Det är fortfarande bästa windows för win 10 är "account required bloatware edition". Vad mög man måste fixa på det. Ta bort Windows store, alla skitappar, trixa sig genom installationen för att slippa skapa online-konto m.m. m.m. Windows 10 har åratal kvar innan det blir lika användarvänligt som Win 7. Men det är tveksamt om det blir det.

Realist som jag är så är alla datorer på Win 10 nu. Men det är en fight varje gång de skickar ut en ny stor uppdatering.

Har alltid kört med vanligt "inbyggt" Windows-konto i mina W10-maskiner, det tar ungefär 2 nanosekunder att sätta upp....

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Windows 7 gillar jag än idag och hade stöd för det inte slopats med nyare processorer och säkerhetsuppdateringarna fortsatt hade jag nog kört vidare på det med nya datorn ett tag till faktiskt.

Allt har bara fungerat genom åren jag haft W7, vart supernöjd! Hade det på min förra spelburk och behövde aldrig installera om den eller liknande, inga problem alls. Datorn var prima från 2013 då jag installerade W7 till hösten 2019 då signaturen ersatte det systemet.

Under de åren har jag bytt från HD7970 - R9290X - 1080ti, jag bytte min 3570k till en 3770k samt lagt till en extra SSD att ha spel på. Aldrig några problem. Underförstått jag jag rensat drivrutiner osv då förstås annars hade det nog inte vart lika trevligt, hehe

Genom åren har det vart ett antal spel jag lirat där många rapporterat problem. Själv har jag aldrig mörkt något. Varför? För problemen enbart existerade med W8, 8.1 eller senare W10 visade det sig...inte undra på att man drogs sig för att uppgradera så att säga.

Aja, nu sitter man med W10 och allt fungerar fint än så länge i alla fall. Förhoppningsvis lyckas Microsoft hålla det så framöver annars blir jag sne

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag har kvar W7 på min bärbara från 2012. Den har bara rollen som "träningsdator" framför ett motionsredskap hemma, och som nöddator om den vanliga skulle gå sönder. Det som gör att jag har kvar W7 är för möjligheten att läsa HFS+-diskar utan krångel. Jag har några gamla hårddiskar från Mac-tiden som jag vill kunna läsa ibland. Så som datorn används vinner jag inget på W10.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dibban:

Har alltid kört med vanligt "inbyggt" Windows-konto i mina W10-maskiner, det tar ungefär 2 nanosekunder att sätta upp....

https://www.howtogeek.com/442609/confirmed-windows-10-setup-n...
De jobbar då inte för att göra detta lättare i framtiden.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Det största problemet med Windows 10 är att det bryter kompatibiliteten med många äldre spel från 90 och 00-tal. Windows 7 fungerar fortfarande med gamla spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Windows 7 var ett stooort steg i rätt riktning från microsofts sida.

Jag skulle nog vilja vara så fräck och påstå att det var Vista som tog de stora förändringsstegen. W7 är vista med små ändringar. Lätt för W7 att leverera en färdig upplevelse vid lansering när det typ är samma OS med minor tweaks bara ;).

Vista kom med de stora förändringarna som också fortsatte användas framöver och det fungerade finfint även i vista. Till sist ;).
Men det första året var det ingen kul upplevelse. Jag minns det också hehe. Och ja, jag bytte också bort Vista i början för det gick ju inte att köra utan fungerande mjukvara/drivrutiner.

Största ändringen rörde behörigheter och exekvering. Det här var verkligen välbehövligt för det här var så jädra eftersatt. Men ja, det innebar att typ alla drivrutiner och väldans massa program behövde skrivas om för att passa med de nya mer strikta reglerna. Det här sköttes inte av tredjepart så inget... Nä fakking inget funkade ju i Vista första tiden haha. Allt från nätverkskort och skrivare till vardagliga program/spel var helt broken. Men W7 vilar på precis samma grund där och hade vista inte introducerats så hade W7 fått denna katastrofala start istället.

Andra nyheter var väl det generella gränssnittet. Ribbons i explorer exempelvis. Folk var tokiga. Men i ärlighetens namn är upplägget väldigt likt det W7 använder. Startmenyn har W7 också följt efter vista.

Nätverksinställningar, kontrollpanelen och liknande gjordes om. Helt nytt för Vista. Folk var tokiga! Svårt att hitta. Men gissa om det var samma i W7 och folk hade vant sig ;). Japp. Det här är precis samma. Fast nu hade folk vant sig så det var ganska lugnt ;).

Exekveringsskyddet UAC höll på att reta gallfeber på folk också. Och det var ju faktiskt rent av kass uppbyggt i början. Ja, det behövdes men det var också en kaskad av konstanta obegripliga popups. Det här blev emellertid också bättre med tiden. Och inför w7-släppet var det så omgjort att det faktiskt fungerade likadant på Vista och W7. Den här funktionen var högst rimlig, och blev under Vistatiden intrimmad (och fungerade alltså bra även på vista i slutet).

Dessa delar var till stor del problemen med Vista. Och W7 kunde skörda fördelarna av detta sedan.

Hold it! Det här var ju inte allt!
Nä, det är sant. Det var problem med RAMminnet. Både Vista och W7 fungerar på 1 gig ram. Båda två är en ganska trist upplevelse. Kanske aningen värre på vista faktiskt. Vista lanserades dessutom några år tidigare och borde dessutom då haft ännu lägre krav på RAM. Yes, jag håller med. Men framförallt var väl problemet att Microsoft certifierade för klen hårdvara med 1GB ram (och mindre?) som lämpliga - både för vista och för W7.
Här ser jag huvudproblemet faktiskt. För det gav en skitupplevelse. På 4GB ram funkade däremot både vista och W7 galant ;). Men det handlar kanske inte så mycket om grundfrågan "de stora förändringarna" w7 kom med.

För nog kom W7 med ändringar också. Anpassning till SSDdiskar. Yes please ;). Välbehövt. Och säkert ett gäng mindre grejer också.
Men jag vill nog ändå ge Vista titeln som förändrare snarare än W7. Även om både marknadsföringen och första året var en stor soppa.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Windows 10 är ju helt okey det med. Gillar fortfarande inte windows 10 inställningar som ligger "ovanpå" kontrollpanelen som nu är svårare att nå. Det får systemet att kännas lite som en polerad bajskorv även fast systemet i grunden är bra.
Går man via windows 10 inställningar för att komma åt de inställningar man egentligen vill åt så blir det en jävla massa extra knapptryckningar och förvirring på vägen.

Åhh, jag kan inte hålla med mer haha! Jisses vad det är märkligt att MS fortfarande inte gjort övergången till det nya gränssnittet heller. Det är så ofärdigt. Och det har varit ofärdigt sedan windows 8. Jättekonstigt alltså.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag sörjer den dag jag slutligen måste lämna Windows 8.1.
Det lär inte bli Win10, så jag antar att jag får börja leta alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

https://www.howtogeek.com/442609/confirmed-windows-10-setup-n...
De jobbar då inte för att göra detta lättare i framtiden.

Borde vara möjligt att göra även i framtiden genom att packa om installationsfilerna med exempelvis WinReducer. Sen är det fortfarande en löjligt avig väg man ska behöva ta för att inte tvingas skaffa ett MS-konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Som släktens, vännernas och kvarterets personliga IT-tekniker så har man installerat en och en annan W10a.
Ser ingen som helst vinning i att sitta kvar på W7.

Jo, jag håller med dig och är i samma sits. Men i min mormors fall så handlar det om att behöva lära sig saker på nytt, vilket jag är osäker om det ens går vid det här laget. Även om skillnaden är minimal så räcker det att ikoner ser annorlunda och det skulle vara som att släppa ner hon i en labyrint...

Permalänk
Medlem

Ush tvi en bild av Vista.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loevet:

@Söderbäck: Windows 7 skickades ut till produktion den 22 juli 2009, och fanns tillgänglig i handeln i oktober samma år, så det är lite över tio års trogen tjänst som avslutas nu.

Aha. Ja jag hade ingen invändning kring någon annans datumsättning. No worries Tänkte bara att W7 borde vara dubbelt så gammalt som W10 nu. Men jag är nog inte exakt rätt på datumen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Windows 7 var ett stooort steg i rätt riktning från microsofts sida. Windows 10 är ju helt okey det med. Gillar fortfarande inte windows 10 inställningar som ligger "ovanpå" kontrollpanelen som nu är svårare att nå. Det får systemet att kännas lite som en polerad bajskorv även fast systemet i grunden är bra.
Går man via windows 10 inställningar för att komma åt de inställningar man egentligen vill åt så blir det en jävla massa extra knapptryckningar och förvirring på vägen. En sjukt jobbig grej i windows 10 jag upptäckt är att uppdateringsfrekvensen ofta "defaultar" till 59Hz istället för 60Hz när man byter mellan olika bildvisare som skärm, tv, projektor mm. Måste alltid ändra till 60Hz eller 144Hz. Kan inte 59Hz bara upphöra existera som val?! XD

Det finns många gånger jag svurit över Windows just pga saker som dessa.

Exempelvis när man ska ändra ljudinställningar så hamnar man först in i deras absolut vidriga W10 settings, där kan du som mest ändra volym om du har tur. Sen måste man otrivialt klicka sig vidare till den riktiga kontrollpanelen där man kan få skit gjort.

Att en av världens största (om inte största) mjukvaruföretag inte klarar av såna basala saker är fullständigt bortom mig. Ungefär som deras windows store, funkar helt värdelöst. Spel gjorda av Microsofts egna studios, i deras egna butik Windows Store, som körs i deras egna operativsystem... Det borde varit ett recept för total succé i funktion, men icke, helt tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Borde vara möjligt att göra även i framtiden genom att packa om installationsfilerna med exempelvis WinReducer. Sen är det fortfarande en löjligt avig väg man ska behöva ta för att inte tvingas skaffa ett MS-konto.

Jag kör MS konto för min MFA via appen så för mig var det ingen skillnad. Jag anser dock att det är fel att INTE kunna välja...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Ush tvi en bild av Vista.

Windows 10 ush tvi en bild av 8

Permalänk
Inaktiv

Får hoppas datorvärlden äntligen kan gå vidare nu. Bra för sin tid men åldrades fort. Har rensat bort/uppgraderat alla Windows 7 system i min närhet vilket är skönt då jag sedan Win10 lanseringen inte trivts med Win7.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Windows 10 ush tvi en bild av 8

Hur så? det var ju bara bilder på Vista / 7 / 10.

8an var ju tablet OS nästan.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Du påminner mig om alla hemskheter som gjorde att jag aldrig ville använda ett nyare windowssystem än XP. Inte alltför sällan detta problem uppstod: Du vill ta bort en fil: Är du säker att du vill ta bort filen (vettig fråga)? ... Är du verkligen säker på att du vill ta bort filen, den kan inte återställas (Ja, jag är inte dum)? ... Är du verkligen VERKLIGEN riktigt säker på att du vill ta bort detta (Egentligen en fråga om behörighetshöjning, men här blir det verkligen "Nähä!?! Jag har verkligen bara klickat ja två gånger tidigare för att jag vill ångra mig sen. Eller det kanske är det du vill?")? ... (I typ 20% av fallen) Du har inte behörighet att ta bort filen, fast du är administratör på din egen dator...

Ett interface som försämrats i flera steg, från vackra XP till mindre vackra Vista till blaskiga 7 till fallerade 8 till sjuka 10. Här gick jag länge och hoppades att misstagen som gjorts i Vista skulle fixas och utseendet förbättras, men tyvärr när 7 kom så var det stendött på den fronten. Det mesta som behövde fixas var ignorerat, förutom det där med stabilitet och snabbhet. Vista var oanvändbart på grund av sin seghet och trots ärligt försök med både Vista och 7 från min sida så kände jag aldrig att jag kunde leva med nergången och alla irriterande element som inte fanns i XP. Jag kan ännu inte förstå mig på folk som tyckte allt var så bra...

När supporten för XP lades ner så gick jag strikt över till Linux. Tog ett par månader att försöka lära sig men sen så har det bara flutit på. Bättre än XP på både utseende och användbarhet. Ångrar idag inte en sekund att jag bytte.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle nog vilja vara så fräck och påstå att det var Vista som tog de stora förändringsstegen. W7 är vista med små ändringar. Lätt för W7 att leverera en färdig upplevelse vid lansering när det typ är samma OS med minor tweaks bara ;).

Vista kom med de stora förändringarna som också fortsatte användas framöver och det fungerade finfint även i vista. Till sist ;).
Men det första året var det ingen kul upplevelse. Jag minns det också hehe. Och ja, jag bytte också bort Vista i början för det gick ju inte att köra utan fungerande mjukvara/drivrutiner.

Största ändringen rörde behörigheter och exekvering. Det här var verkligen välbehövligt för det här var så jädra eftersatt. Men ja, det innebar att typ alla drivrutiner och väldans massa program behövde skrivas om för att passa med de nya mer strikta reglerna. Det här sköttes inte av tredjepart så inget... Nä fakking inget funkade ju i Vista första tiden haha. Allt från nätverkskort och skrivare till vardagliga program/spel var helt broken. Men W7 vilar på precis samma grund där och hade vista inte introducerats så hade W7 fått denna katastrofala start istället.

Andra nyheter var väl det generella gränssnittet. Ribbons i explorer exempelvis. Folk var tokiga. Men i ärlighetens namn är upplägget väldigt likt det W7 använder. Startmenyn har W7 också följt efter vista.

Nätverksinställningar, kontrollpanelen och liknande gjordes om. Helt nytt för Vista. Folk var tokiga! Svårt att hitta. Men gissa om det var samma i W7 och folk hade vant sig ;). Japp. Det här är precis samma. Fast nu hade folk vant sig så det var ganska lugnt ;).

Exekveringsskyddet UAC höll på att reta gallfeber på folk också. Och det var ju faktiskt rent av kass uppbyggt i början. Ja, det behövdes men det var också en kaskad av konstanta obegripliga popups. Det här blev emellertid också bättre med tiden. Och inför w7-släppet var det så omgjort att det faktiskt fungerade likadant på Vista och W7. Den här funktionen var högst rimlig, och blev under Vistatiden intrimmad (och fungerade alltså bra även på vista i slutet).

Dessa delar var till stor del problemen med Vista. Och W7 kunde skörda fördelarna av detta sedan.

Hold it! Det här var ju inte allt!
Nä, det är sant. Det var problem med RAMminnet. Både Vista och W7 fungerar på 1 gig ram. Båda två är en ganska trist upplevelse. Kanske aningen värre på vista faktiskt. Vista lanserades dessutom några år tidigare och borde dessutom då haft ännu lägre krav på RAM. Yes, jag håller med. Men framförallt var väl problemet att Microsoft certifierade för klen hårdvara med 1GB ram (och mindre?) som lämpliga - både för vista och för W7.
Här ser jag huvudproblemet faktiskt. För det gav en skitupplevelse. På 4GB ram funkade däremot både vista och W7 galant ;). Men det handlar kanske inte så mycket om grundfrågan "de stora förändringarna" w7 kom med.

För nog kom W7 med ändringar också. Anpassning till SSDdiskar. Yes please ;). Välbehövt. Och säkert ett gäng mindre grejer också.
Men jag vill nog ändå ge Vista titeln som förändrare snarare än W7. Även om både marknadsföringen och första året var en stor soppa.

Åhh, jag kan inte hålla med mer haha! Jisses vad det är märkligt att MS fortfarande inte gjort övergången till det nya gränssnittet heller. Det är så ofärdigt. Och det har varit ofärdigt sedan windows 8. Jättekonstigt alltså.

Man kanske kan säga att Vista röjde mark för Windows 7.
T.ex krävde massor av program att få gå i adminstratörläge, det ändrade Vista på.
Listan kan göras lång.
Detta gjorde också att mycket krånglade till en början, Vista tillät inte lika mycket som XP.
Efter ett par år hade de flesta tillverkarna uppdaterat sina program, då fungerade det som det skulle.

Vad som gjorde Vista omöjligt för mig var avsaknaden av Servicepack, även med den senaste var man tvungen att slänga fruktansvärt många uppdateringar, vid en nyinstallation, men fullpatchat var det ganska liten skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag sörjer den dag jag slutligen måste lämna Windows 8.1.
Det lär inte bli Win10, så jag antar att jag får börja leta alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har 3 år kvar att leva med 8.1 sen kommer Microsoft med sin Lie

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tigerhamster:

Jag sörjer den dag jag slutligen måste lämna Windows 8.1.
Det lär inte bli Win10, så jag antar att jag får börja leta alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tillhör de som gillade W8.1, gillade det bättre än W10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Du missar ett av skälen till att folk hatade Vista - det kändes slött. Det gör det p.g.a det sätt de hanterade program som renderade innehållet i sina fönster med GDI. GDI gick i kerneln från NT4 till XP (och jävlar vad det var liv om det från folk som älskade NT 3.5.1, men det är en annan saga) och skickades direkt till grafikdrivrutinen för att grafikkortet skulle rendera det, men i Vista med sin nya fönsterhantering renderades det till RAM, helt i mjukvara av processorn. Detta skickades sedan som en hel "bild" att hanteras av fönsterhanteraren. Att innehållet i varenda fönster skulle buffras i RAM ledde till att systemet krävde massor av det för att ens fungera, och att man skulle rendera det på CPUn istället för på grafikkortet gjorde det långsammare. MS räknade med att moderna processorer var snabba nog, men där hade de fel. Det kändes långsamt, och den här typen av små fördröjningar är extremt irriterande för användarna. Så nej, det var inte bara UAC och marknadsföringen med nittifjorton varianter - Vista var märkbart sämre på en mycket viktig punkt.

Till MS försvar skall sägas att de insåg sitt misstag och fixade problemet i Windows 7. Lite detaljer om hur de gjorde finns här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Tänker inte överge Windows 7, får bara massa självmordstankar med Windows 10.

Den dagen Microsoft sluta leka med Android UI och istället bara anpassar till PC och inte lägger in massa skit som man inte ens kommer använda sig av, då kanske jag går över men annans så överväger jag att gå över till Linux men då får man problem med alla program och spel som man använder sig av.

Ska försöka moda om Windows 10 så att den får bättre UI men kräver mycket jobb.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

För över 10 år sedan, den 22 juli 2009 släpptes Windows 7 - den efterlängtade uppföljaren till Windows Vista. Jag hoppade själv över Vista och hoppade från XP till sjuan. Kommer minnas version 7 som ett stabilt och stilrent OS som gjorde sitt jobb utan onödiga krusiduller.

Senast i söndags uppgraderade jag min fars dator från Windows 7 till Windows 10. Han hoppade över åttan samt de första versionerna av tian. Vi startade direkt med en image med version 1909 och allt bara fungerade trots att hårdvaran är en äldre AMD från år 2011. Musikprogram, skrivare, scanner - allt bara rullar på.

Har ni också hjälpt släkt/vänner att ta sig från Windows 7 i tid? Idag den 14 januari 2020 slutar Microsoft med support samt säkerhetspatchar.

Kommer Windows 7 fortfarande att kosta pengar nu eller blir det gratis?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tänker inte överge Windows 7, får bara massa självmordstankar med Windows 10.

https://i.imgur.com/mpnRmrW.png

Den dagen Microsoft sluta leka med Android UI och istället bara anpassar till PC och inte lägger in massa skit som man inte ens kommer använda sig av, då kanske jag går över men annans så överväger jag att gå över till Linux men då får man problem med alla program och spel som man använder sig av.

Ska försöka moda om Windows 10 så att den får bättre UI men kräver mycket jobb.

Inte bara jag som stannar då.
Har en dator med Windows 10 resten är 7 ,Vista och XP samt en med 8.1 och de används än med internet och inte stött på något problem som jag kan skälla över.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Inte bara jag som stannar då.
Har en dator med Windows 10 resten är 7 ,Vista och XP samt en med 8.1 och de används än med internet och inte stött på något problem som jag kan skälla över.

Man skulle kunna jämföra med demonstrera om man går över till Win10 så ger man upp.

Om man kollar under 2019 så kom det inte så många uppdatera, om man ska tro på Microsoft så är det inte så många % som använder Windows 7 och har lite svårt att tro att personer skulle skapa virus till ett os som inte många använder sig av och då skulle dom tjänar mer på att skapa virus på Win10, så jag anser att det ändå är säkert att använda Windows 7.

Sen att Microsoft kör med fulspel och tvingar sina partner att lägga in en kod.

if(os == "win7") { return; }

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666