Gigabyte,vanligt med Coil whine?

Permalänk
Medlem

Gigabyte,vanligt med Coil whine?

Är på väg att lämna tillbaka ett 2070 super gaming oc,av just den anledningen.
Nu pratar vi ett tinutis liknade tjut som uppstod redan just över 60fps och ökade i styrka vid högre fps,sitter med en 144hz skärm.

Testade olika nätaggregat,Fractal 600w/Corsair 750w men lika illa Coil whine.Även att installera det i grabbens dator...

Så har jag bara haft otur eller är Coil whine vanligt bland grafikkort i den "övre" ligan?

Hoppas såklart att jag bara har haft otur och får ett nytt utan coil whine då majoriteten av det man läser är att korten är svala och tysta även vid hög last.

Permalänk
Viking
Skrivet av Fahla:

Är på väg att lämna tillbaka ett 2070 super gaming oc,av just den anledningen.
Nu pratar vi ett tinutis liknade tjut som uppstod redan just över 60fps och ökade i styrka vid högre fps,sitter med en 144hz skärm.

Testade olika nätaggregat,Fractal 600w/Corsair 750w men lika illa Coil whine.Även att installera det i grabbens dator...

Så har jag bara haft otur eller är Coil whine vanligt bland grafikkort i den "övre" ligan?

Hoppas såklart att jag bara har haft otur och får ett nytt utan coil whine då majoriteten av det man läser är att korten är svala och tysta även vid hög last.

Tror bara att du har haft otur, eller jag har iaf inte hört något om det tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr vanligt. Hade olidligt mycket på mitt Strix 2080ti OC som fick gå i retur, bytte till Gigabyte 2080ti Xtreme WB och allt var bra. Har tidigare haft problem med tex Strix 1080ti där det blev bättre att byta nätaggregat (Ax1600i)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking
Skrivet av Eyeless1983:

Det är tyvärr vanligt. Hade olidligt mycket på mitt Strix 2080ti OC som fick gå i retur, bytte till Gigabyte 2080ti Xtreme WB och allt var bra. Har tidigare haft problem med tex Strix 1080ti där det blev bättre att byta nätaggregat (Ax1600i)

Skickades från m.sweclockers.com

Tur att jag har sluppit det med mitt 2070S Strix då

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Bara hålla tummarna då att man får ett som är tyst då i retur.
tills dess så får mitt gamla tysta 580 Nitro rycka in igen

Permalänk

Köpte ett 2070 super gaming oc i oktober och har coil whine på det. När spel passerade 100 fps så skrek det rakt ut. I samband med att jag köpte kortet köpte jag även en ny skärm (med g-sync) och sedan jag började använda den har oljudet i princip försvunnit. Plockar jag av chassit och ligger med örat mot burken kan jag fortfarande höra lite pip. Stänger jag av g-sync så skriker det om FPS:en får "härja" fritt.

Funderade på att skicka tillbaka till Inet, och borde väl egentligen göra det. Men har blivit lite lat nu när det flyter på

Permalänk
Medlem

Kan hända med vilket kort som helst om man har otur, ibland är det inte bara pga grafikkort utan kombination av andra komponenter.

Permalänk
Medlem

coil whine

Det här är utan överdriven last.
Körde jag till exempel Heaven så skrek det riktigt illa 😕

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Fahla: Dessvärre allt vanligare med high end kort från 1070 ti och framåt. Säkerställ att du lokaliserar ljudet, kan vara PSUn som spökar.

Permalänk
Medlem

Kanske dax för mig att uppdatera tråden då jag fick kortet utbyt.
Det nya kortet har även det Coil whine,Meeen bara över 200fps och när det får jobba riktigt mycket,men det är så svagt så det ser jag inte som en deal braker.

Och då jag kör med fps låst till 144 pga skärmen så är det inga problem.Kan till och med påstå att kortet är näst intill ljudlöst i vissa äldre spel då fläkten sällan behöver starta.
Eller oftast inte behöver snurra fortare än 1000 låsta rpm för att hålla en bra temperatur.

Mycket nöjd över kortet nu..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har haft samma grafikkort (gigabyte rtx 2070 super gaming oc white) i snart en vecka, och upplever liknande symtom som tidigare nämnts - ett evigt surrande och tjut som tilltar i samband med stigande fps. Har testat ett flertal spel och problemet kvarstår oavsett, det ända som verkar göra effekt är om man låser fps:en till ca 60 eller lägre. Coil Whinen brukar försvinna när man tabbar ned spelet och även när man pausar i vissa spel - detta gör det väldigt lätt att identifiera oväsendet (se video - rekommenderar att man höjer volymen lite extra för att lättare kunna höra). Överväger starkt att få kortet utbytt mot ett annat exemplar, har verkligen inte lust att begränsa mig till 60 fps.

Permalänk
Medlem

@bluuZ: Har samma kort som dig, har hört coil whine endast vid extremt höga fps (200+), så inte ett problem för mig då jag inte spelar FPS-spel och kör med g-sync och låser vid max 144Hz för det mesta.
Har dessutom inte hört det alls sedan byte av nätagg för 4 månader sedan när jag tänker efter, så i mitt fall kanske agget var boven (Bytte från ett Asus Rog Strix 750W till ett Corsair RM750x).

Permalänk
Medlem

Gjort en felanmälan hos inet och skickat in det, får se vad som blir av det. 🙄

Permalänk
Medlem

@bluuZ: vad kör du för nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Sent svar,sorry..
Jag har ett agg från Fractal design 860w platinum..

Vad som genererar coil whine på mitt kort är inte antal fps,utan hur högt hertzen går,allt under 1600 så är kortet knäpptyst..

Permalänk
Medlem

@Fahla: nu hänger jag inte med, när får du coilwhine?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larven28:

@Fahla: nu hänger jag inte med, när får du coilwhine?

Ursäkta om jag var otydlig..
När gpu,ns processorhastighet överstiger 1600mhz..när den börjar "Boosta"så att säga.

Går att låsa MHz i MSI afterburner..