Microsoft ger Windows-terminalen CRT-läge

Permalänk
Melding Plague

Microsoft ger Windows-terminalen CRT-läge

Utöver ett läge som flörtar med gamla bildrörsnostalgiker får Windows-terminalen även tillskott i form av en sökfunktion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hehe, finns även hårdvara som man kopplar mellan grafikkort och skärm för att återskapa "scan lines". Vet inte exakt hur bra det fungerar dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ujuj... vad är nästa påhitt? Modemläge som sänker nätverket till 10 kbps? Retrokonsoler så man tvingas upptäcka vilken sopig grafik ens gamla favoritspel faktiskt hade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ujuj... vad är nästa påhitt? Modemläge som sänker nätverket till 10 kbps? Retrokonsoler så man tvingas upptäcka vilken sopig grafik ens gamla favoritspel faktiskt hade?

Ah tänk dig Instagram med 56 kb/s modem. Läsa in varje bild en pixelrad åt gången. Ca 30s per bild *det var bättre förr*

Permalänk
Medlem

Minns forna dagar och Xtree Gold.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Kontot avslutas

Fräggt... Synd bara att ett CRT-filter som detta inte kan efterlikna bildrörets krökning. Det blir aldrig helt samma grej som förr på en platt LCD-panel.

Sedan behöver man ju mer än bara scanlinjer, det behövs ju lite oskärpa/sudd runt pixelkanterna, lite glöd vid mörk bakgrund runt ljusa partier, och lite lagom efterglöd också. Inte som LCD pixelsudd, det blir inte samma, så man får väl emulera detta på OLED isåfall...

Ska man vara riktigt hardcore får man ju emulera konvergensen mellan de tre elektronstrålarna också, samt geometridistortion (rotering, trapezoid, pincushion osv...)

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Ujuj... vad är nästa påhitt? Modemläge som sänker nätverket till 10 kbps? Retrokonsoler så man tvingas upptäcka vilken sopig grafik ens gamla favoritspel faktiskt hade?

Och floppy mode för din samsung 970 evo

Permalänk
Inaktiv

Mitt enda nostalgiska CRT minne var att kasta ut skiten och aldrig mer sitta vid en.

Permalänk
Medlem

DOS nostalgi

Det där ser ut som en "rip off" / kopia av Norton Commander, som var en riktig revolution under DOS tiden. Att flytta kopiera o deleta filer mm. gick nu med några få knapptryck. Istället för att skriva ut kommandot inklusive filnamn och adress mm.
Själv har jag aldrig slutat utan använder fortfarande en modernare variant som hette Windows Commander tills dess att Microsoft tvingade företaget att byta namn till Total Commander.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon291473:

Mitt enda nostalgiska CRT minne var att kasta ut skiten och aldrig mer sitta vid en.

@anon291473

Va säger du, kommer aldrig glömma min 21" crt på 30Kg, respons tiden i dessa är något man kan drömma om i dagsläget.

Permalänk
Skrivet av rylandes:

Det där ser ut som en "rip off" / kopia av Norton Commander, som var en riktig revolution under DOS tiden. Att flytta kopiera o deleta filer mm. gick nu med några få knapptryck. Istället för att skriva ut kommandot inklusive filnamn och adress mm.
Själv har jag aldrig slutat utan använder fortfarande en modernare variant som hette Windows Commander tills dess att Microsoft tvingade företaget att byta namn till Total Commander.

Detta är Midnight Commander som finns i valfri Linux dist sen länge.
Använder det själv ganska flitigt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Midnight_Commander

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

@anon298854: Absolut. Värt att nämna är också att spel på CRT nästan får naturlig AA pga att det inte är 100% skarpt, till skillnad från hur det är på LCD. 1600x1200 är fortfarande för jäkligt snyggt på en CRT.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av rylandes:

Det där ser ut som en "rip off" / kopia av Norton Commander, som var en riktig revolution under DOS tiden. Att flytta kopiera o deleta filer mm. gick nu med några få knapptryck. Istället för att skriva ut kommandot inklusive filnamn och adress mm.
Själv har jag aldrig slutat utan använder fortfarande en modernare variant som hette Windows Commander tills dess att Microsoft tvingade företaget att byta namn till Total Commander.

Jo, mc är ju mer eller mindre en nc-klon, dock är det ju primärt för unix-liknande OS, och det ser väl ut som att det förmodligen körs i wsl i skärmdumpen (med tanke på sökvägar osv).

Om du är intresserad av en nc-klon för Windows som har nc-utseendet så finns ju Far.

Och bara så ingen missförstår, artikeln handlar om kommande funktioner i Microsofts nya terminal (Windows Terminal), inte mc eller något annat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Finns detta till linux, som funkar rätt bra: https://itsfoss.com/cool-retro-term/

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av rylandes:

Själv har jag aldrig slutat utan använder fortfarande en modernare variant som hette Windows Commander tills dess att Microsoft tvingade företaget att byta namn till Total Commander.

TotalCmd, yeaah. Mitt favoritprogram till Windows! Jag skulle vara helt lost utan det, huga.
Använder det dagligen och har gjort sen det kom, för en herrans massa år sedan. 1993 säger Wiki.
Ett av få program jag gladeligen köpt och reggat.
Kul kuriosa: TotalCmd är skrivet i Pascal. Hur många apps är det idag kan man undra, hehe..

Under Linux är ju annars "mc" det givna valet, som redan nämnts. Fungerar ypperligt och har gjort så i 25+ år nu.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ah tänk dig Instagram med 56 kb/s modem. Läsa in varje bild en pixelrad åt gången. Ca 30s per bild *det var bättre förr*

Instagram lär ju inte vara något problem dock, dom sänker kvalitén extremt lågt på alla bilder som laddas upp.

OnTopic: Coolt, älskar CRT! <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Instagram lär ju inte vara något problem dock, dom sänker kvalitén extremt lågt på alla bilder som laddas upp.

OnTopic: Coolt, älskar CRT! <3

Nu vet jag inte vilka hastigheter man har på edge men jobbade i skogen en sommar med bara edge mottagning. Instagram var näst intill omöjligt att använda, tog rejält lång tid att ladda in bilder.

Permalänk
Medlem

CRT är ju överlägset till äldre tv-spel, men även på en 4K oledskärm måste ju färgerna i kommandotolken vara i huvudsak grönt på svart. Första jag konfigurerar vid nyinstallation, typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Mitt enda nostalgiska CRT minne var att kasta ut skiten och aldrig mer sitta vid en.

Mitt minne handlar om ryggont efter varje lan. Dom där asen vägde ju verkligen bly, speciellt på slutet när man gått från 14 tum till 19 tum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Fräggt... Synd bara att ett CRT-filter som detta inte kan efterlikna bildrörets krökning. Det blir aldrig helt samma grej som förr på en platt LCD-panel.

Sedan behöver man ju mer än bara scanlinjer, det behövs ju lite oskärpa/sudd runt pixelkanterna, lite glöd vid mörk bakgrund runt ljusa partier, och lite lagom efterglöd också. Inte som LCD pixelsudd, det blir inte samma, så man får väl emulera detta på OLED isåfall...

Ska man vara riktigt hardcore får man ju emulera konvergensen mellan de tre elektronstrålarna också, samt geometridistortion (rotering, trapezoid, pincushion osv...)

Låter som du är ute efter programmet "cool-retro-term", samma som är länkad några inlägg ovan detta. Du behöver en pixeltät skärm för att det ska se riktigt bra ut med några av effekterna, men de flesta ser bra ut ändå. Använder det lite då och då för att emulera en gammal orange plasmaskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nu vet jag inte vilka hastigheter man har på edge men jobbade i skogen en sommar med bara edge mottagning. Instagram var näst intill omöjligt att använda, tog rejält lång tid att ladda in bilder.

Antagligen på grund av all annan overhead deras sida har isåfall. De faktiska bilderna tar då inte upp mycket data, de är begränsade till en väldigt låg upplösning och har en ganska aggressiv JPEG på det dessutom, som gör att kvalitén går ner rejält. Men visst, på 90-talet kanske inte så många bilder ofta laddades in på samma gång, men filstorleken per bild var inte mycket större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

@Ister: Absolut. Värt att nämna är också att spel på CRT nästan får naturlig AA pga att det inte är 100% skarpt, till skillnad från hur det är på LCD. 1600x1200 är fortfarande för jäkligt snyggt på en CRT.

Lätt närsynthet är också en väldigt effektiv AA teknik. Ibland ångrar jag att jag skaffade glasögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rylandes:

Det där ser ut som en "rip off" / kopia av Norton Commander, som var en riktig revolution under DOS tiden. Att flytta kopiera o deleta filer mm. gick nu med några få knapptryck. Istället för att skriva ut kommandot inklusive filnamn och adress mm.
Själv har jag aldrig slutat utan använder fortfarande en modernare variant som hette Windows Commander tills dess att Microsoft tvingade företaget att byta namn till Total Commander.

Skrivet av Leatherface75:

Detta är Midnight Commander som finns i valfri Linux dist sen länge.
Använder det själv ganska flitigt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Midnight_Commander

Skrivet av evil penguin:

Jo, mc är ju mer eller mindre en nc-klon, dock är det ju primärt för unix-liknande OS, och det ser väl ut som att det förmodligen körs i wsl i skärmdumpen (med tanke på sökvägar osv).

Om du är intresserad av en nc-klon för Windows som har nc-utseendet så finns ju Far.

Och bara så ingen missförstår, artikeln handlar om kommande funktioner i Microsofts nya terminal (Windows Terminal), inte mc eller något annat.

Dold text

Men, jag hade föredragit om artikeln var om Midnight commander, som är ett måste för mig; jag använde Norton commander flitigt från 1990-talet och framåt till 2007 när jag raderade partitionen där den fanns. mc fungerar utmärkt!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Mitt minne handlar om ryggont efter varje lan. Dom där asen vägde ju verkligen bly, speciellt på slutet när man gått från 14 tum till 19 tum.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt handlar om en blå tånagel....

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 16GB 3600MHz, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Lätt närsynthet är också en väldigt effektiv AA teknik. Ibland ångrar jag att jag skaffade glasögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Borde det inte vara långsynthet som är bra AA när du tittar på mobilskärmen? Närsynta ser väl sämre på långt håll?

Permalänk
Medlem

Redan, Microsoft? Det där med äkta 286 IBM-typsnitt har funnits som ploj i Linux i åratal, du kan även aktivera det i WM och få hela skrivbordet var annan rad eller vågformer / överbelysning. Självklart kan du även få klassiskt terminal-grön / bege.

Själv använder jag det inte då det är fult som stryk samt väldigt svårläst och ett irritationsmoment.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon