Silverstone drar mjuka kablar på CES 2020

Permalänk
Melding Plague

Silverstone drar mjuka kablar på CES 2020

På CES 2020 vill Silverstone råda bot på styva nätaggregatskablar med sina nya "supermjuka" kablar, som lanseras inom kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Svarta stela och knepiga kablar är enbart av ondo!

Upplever tillochmed gamla lågprisnätagg från millenieskiftet som smidigare att jobba med jämfört med det som levereras med premiumnätagg idag. Styva kablar som är svåra att dra snyggt och man får chansa på om allt är rätt kopplat eftersom allt är svart.

Följ standarden tack. Jord ska vara svart men inte resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Bra initiativ! Styva kablar är något man stört sig på!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra! Om det inte påverkar livslängden, kvaliteten, rippel osv på ett negativt sätt så är det här superbra tycker jag Det är verkligen ett gissel när man måste anstränga sig för att böja till en kabel från nätagget så om de är supermjuka och väldigt lätta att böja så är det ju kanon

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gråter i svart plastkabel

Permalänk

Hatar stela kablar, mjuka är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Utöver allt högre energieffektivitet har designen på nätaggregat ändrats radikalt på senare år.

Inte "HDD-till-SSD"-radikalt direkt, men kanske Noctua "brunt-till-andra färger"-radikalt?

Permalänk

Ahhh, kablar med extra ftalater snart i en butik nära dig!

Permalänk
Medlem

Vore intressant att veta dimensionen på kopparet dom har i sina kablar.

Att inte hela ATX standarden ändras är en liten gåta. Goda gamla 20/24 pinnarskontakten tycker jag är klar för en modernisering. Det är säkert en fysisk anledning att den sitter där den sitter, men tex kontakterna på moderkortet borde kunna sättas på baksidan av moderkortet och med en flexibel adapter kunna dra allt under kortet hade underlättat. En cm högre standoffs (och 1cm bredare chassien självklart) hade kanske varit nog. Men igen, säkert en anledning att den sitter där den sitter, men det vore intressant att veta om det går att göra något. Man kan i alla fall hoppas på lite mer tänk framöver. Samma med grafikkorten. En sorts kontakt precis bakom pci-e med "bana" till baksidan av moderkortet, som samtidigt agerar "stabilisator" för hela grafikkortet skulle vart skoj att se nån ide av.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Ganska bra! Så länge de kan bära samma last så är detta bra.

Man klarar ju sig med de som finns idag, det har man gjort ett bra tag, men det hade varit skönt om de var lite lättare att ha och göra med. Och andra sidan brukar jag inte behöva pilla med dem särskillt ofta, så det är ju inte direkt en livsförändrande feature för mig. Men för de som bygger datorer ofta så är det nog supernice.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hoppas fler tillverkare följer efter.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Svarta stela och knepiga kablar är enbart av ondo!

Upplever tillochmed gamla lågprisnätagg från millenieskiftet som smidigare att jobba med jämfört med det som levereras med premiumnätagg idag. Styva kablar som är svåra att dra snyggt och man får chansa på om allt är rätt kopplat eftersom allt är svart.

Följ standarden tack. Jord ska vara svart men inte resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Blev förvånad när jag packade upp mitt nya Corsairagg och alla kablar var svarta, första tanken var hur jobbigt det blir att tjuvkopplar det ifall datorn strular. Mitt 7 år gamla fractao design-agg hade förvisso stela kabelstrumpor men färgglada kablar inuti.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Snusfri
Skrivet av marcusOCZ:

Vore intressant att veta dimensionen på kopparet dom har i sina kablar.

Att inte hela ATX standarden ändras är en liten gåta. Goda gamla 20/24 pinnarskontakten tycker jag är klar för en modernisering. Det är säkert en fysisk anledning att den sitter där den sitter, men tex kontakterna på moderkortet borde kunna sättas på baksidan av moderkortet och med en flexibel adapter kunna dra allt under kortet hade underlättat. En cm högre standoffs (och 1cm bredare chassien självklart) hade kanske varit nog. Men igen, säkert en anledning att den sitter där den sitter, men det vore intressant att veta om det går att göra något. Man kan i alla fall hoppas på lite mer tänk framöver. Samma med grafikkorten. En sorts kontakt precis bakom pci-e med "bana" till baksidan av moderkortet, som samtidigt agerar "stabilisator" för hela grafikkortet skulle vart skoj att se nån ide av.

Skrev en tråd om detta redan 2017 och håller helt med om att en modernisering behövs på moderkortsfronten.
Tråden kan du läsa här.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

@Henrik-W: Fractal Designs nya nätagg Ion+ som kom i höstas har mjuka kablar.

Permalänk
Medlem

Mjukare kopparlegering? Vad skulle det kunna vara?
En vanlig kopparkabel är ~99,99% ren koppar och den enda metallen så vitt jag vet som leder ström bättre är silver. Är det en legering med en annan metall så blir konduktiviteten sämre.
Jag hade snarare tippat på att dom helt enkelt börjat använda tampar med fler kardeler i...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Mjukare kopparlegering? Vad skulle det kunna vara?
En vanlig kopparkabel är ~99,99% ren koppar och den enda metallen så vitt jag vet som leder ström bättre är silver. Är det en legering med en annan metall så blir konduktiviteten sämre.
Jag hade snarare tippat på att dom helt enkelt börjat använda tampar med fler kardeler i...

Precis, finns inget som heter mjukare koppar om det är 99,99% som det skall vara. Vore intressant att se testresultat av en 1500w psu med dessa kablar i efter en lång stund i load.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marcusOCZ:

Precis, finns inget som heter mjukare koppar om det är 99,99% som det skall vara. Vore intressant att se testresultat av en 1500w psu med dessa kablar i efter en lång stund i load.

Är de bara rätt dimensionerade så är det kontakterna som ger sig innan det ens är i närheten av problem för kablarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Vet ej hur vanligt det är men med Corsairs SFX Platinum får man med individuellt sleevade kablar med aggregatet.

Permalänk

Men inget slår gamla blykablar från 80 talet, det var mjuka

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk

Skön...t!

Skickades från m.sweclockers.com