Testpilot: Steelseries Apex Pro låter dig anpassa tangentnedslagen

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Steelseries Apex Pro låter dig anpassa tangentnedslagen

Steelseries Apex Pro är ett tangentbord med innovativa brytare som låter dig ställa in aktiveringsdjupet. Testpiloten Björn Endre har synat brädan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Gillar "Kostar mycket pengar" som nackdel, i stället för "dyr"
En produkt kan vara prisvärd men kosta mycket pengar på samma gång. Men i begreppet dyr ligger ett underförstått "inte värt det"

Låter som ett riktigt bra tangentbord, hade det inte vart för att jag vill ha ett trådlöst mekaniskt bord så hade jag nog övervägt detta.

Permalänk
Medlem

Ser ju mycket fin ut! Rea på Elgiganten nu med. Oled panelen vet jag inte riktigt vad den ska vara bra för dock. Ser dessutom rätt ful ut. Kanske bra för att se volymen eller nåt.

Vet vi något om något mettaliskt ljud när man skriver som plågar så många moderna mekaniska tangentbord? Det ljudet gör mig galen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Det är mycket pengar.... med det är inte dyrt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Ser ju mycket fin ut! Rea på Elgiganten nu med. Oled panelen vet jag inte riktigt vad den ska vara bra för dock. Ser dessutom rätt ful ut. Kanske bra för att se volymen eller nåt.

Vet vi något om något mettaliskt ljud när man skriver som plågar så många moderna mekaniska tangentbord? Det ljudet gör mig galen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är jag också sjukt nyfiken på, kör med MX Silent brytare just nu då de är avsevärt mycket tystare än red eller brown, men blev jäkligt nyfiken på det här!

Grym pilot! Bra jobbat!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Undersäljer lite en av de största fördelarna med brytarna vilket är att de är helt kontaktlösa.
Det leder till dom lenaste brytarna jag någonsin använt.

Razer säljer sin Huntsman TE med optiska brytare (kontaktlösa men man kan inte konfigurera aktueringspunkten) och Wooting säljer en del kontaktlösa tangentbord också. Om du tycker om linjära tangentbord så skulle jag varmt rekommendera att försöka pröva ett som är kontaktlöst.
Skillnaden är som natt och dag.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

@Deriveh: Testade Strafe RGB v2 med Silent Switches men det metalliska ljudet helt förstörde upplevelsen för mig så jag ska lämna tillbaka det. Men detta tangentbordet blev jag grymt sugen på! Riktigt fin review här med, inte hunnit se hela(varning för övernaturligt härlig basröst): https://www.youtube.com/watch?v=jfz9TgeZ9m0

EDIT: Cool detalj i videon, tydligen stämmer inte siffran på 100 miljoner. Kan vara närmare 30 miljarder knapptryckningar! Hall-sensorer används tydligen mycket i det millitära just för att de är oförstörbara.

Permalänk
Medlem

Nice video, lärde mig en del.

Jag har samma nya Apex fast med deras Red switches. Är ett nice tangentbord men jag har inte just någon koll tangenbord, jag köpte en SteelSeries-mus och tyckte den var så pass bra att jag även borde köpa ett tangenbord av dom. Ett krav var också att det skulle se bra ut och ha handledsstöd. Full poäng från mig. OLED-skärmen har för mig ingen funktion men kanske säljer tangentbordet mer än annars för vissa köpare.

Permalänk
Hedersmedlem

Tips att den kostar 1390 på Elgiganten fram till och med 12 januari. Hade tänkt köpa mig TKL-versionen men slog till på ett vanligt - 1000 kr rabatt är inte helt fel. Då kan jag skicka tillbaka det jag testade utan att deppa för mycket :).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Aldrig riktigt gillat dessa mekaniska brytare eller vad de kallas. Kör fortfarande på mitt 99kr tangentbord med dome tangenter. Fyller snart 10år.
Både ljudet och känslan stör mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Helt ärligt, alla sade åt mig att efter att jag hade testat mekaniska tangentbord att jag aldrig skulle komma tillbaka till membran. Men, Dells gamla tangentbord som ingick med PCn från sent 90 tal i membran är nog ändå fortfarande det bästa jag har haft. Tyst, mjukt... underbart. Men extremt mycket långsammare dock. Och att äntligen kunna klicka på fler än 3 tangenter samtidigt. Blev en klar förbättring i spel när jag bytte. Men inte samma känsla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

@Aka_The_Barf: Helt ärligt, alla sade åt mig att efter att jag hade testat mekaniska tangentbord att jag aldrig skulle komma tillbaka till membran. Men, Dells gamla tangentbord som ingick med PCn från sent 90 tal i membran är nog ändå fortfarande det bästa jag har haft. Tyst, mjukt... underbart. Men extremt mycket långsammare dock. Och att äntligen kunna klicka på fler än 3 tangenter samtidigt. Blev en klar förbättring i spel när jag bytte. Men inte samma känsla...

Jag kommer nog enbart köra membran...nu och i framtiden. Kanske mekaniska är bättre om man skriver super snabbt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag kommer nog enbart köra membran...nu och i framtiden. Kanske mekaniska är bättre om man skriver super snabbt?

Skickades från m.sweclockers.com

Mekaniska är ju snabbare att aktivera, men vet ej om de är bättre att skriva på. De är klart bättre att spela på dock enligt mig när det gäller att snabbt göra saker i spel. Störst påverkan har det i typ Dota eller RTS där tiden vid knapptryckning spelar stor roll.

Har hursomhelst beställt ett sånt här nu. Ser fram emot att testa det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Mekaniska är ju snabbare att aktivera, men vet ej om de är bättre att skriva på. De är klart bättre att spela på dock enligt mig när det gäller att snabbt göra saker i spel. Störst påverkan har det i typ Dota eller RTS där tiden vid knapptryckning spelar stor roll.

Har hursomhelst beställt ett sånt här nu. Ser fram emot att testa det!

Hoppas det funkar bra och du blir nöjd!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Sugen på en av dessa i TKL, någon som provat?

Permalänk
Medlem

Inköpt den i full storlek. Tycker det är ett fantastiskt bra tangentbord. Utsökt rgb(om man gillar sånt, har insett nu att jag mest tycker det är distraherande och kör bara på en färg), oleden är faktiskt bra för att se vilken inställning du använder, att ändra på tryckkänsligheten är grymt. Frågan är dock om någon av dessa funktioner är något man vill ha och om det då är värt priset. Tangenterna av ABS känns billiga jämfört med pbt, däremot är det extremt mjuka brytare som är en fröjd att använda.

Det som dock gör att jag funderar på att byta ut den är det metalliska ljudet det gör. Det är iof mer bastonad än de mekaniska tangentbord som jag testat innan, men vissa tangenter är ganska så högljudda med denna klang som bryter igenom. Vet inte om jag haft otur med mitt exemplar men verkar vara en liknande klang i andras på Youtube.

Vet någon om det ens finns bra mekaniska tangentbord utan klang?

Värt att betona är att jag är väldigt ljudkänslig. Hade det inte varit för det så tror jag att jag nog säkert behållit den. Det är ett underbart tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köper hellre varmilio eller ducky, 2000 kr och man får fattiga abs knappar. Och massa rgb som ser ut som en fortnite festival.

Permalänk

Bra recension. Då mitt gamla Qpad MX-85 börjar lägga av så håller jag på och kollar efter nytt tangentbord. Känns som det är en rätt bra balans mellan nytta och nöje. Använder burken som både hemmakontor och spelmaskin så med lite olika profiler tror jag det skulle passa bra för mig. Kör en bevakning till Black Friday så kanske det blir ett köp.