Ladda en elbil/plug in hybrid via motorvärmarstolpe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Hej

Jag bor i en BRF och har en p-plats med en stolpe för motorvärmare.
Funderar på att köpa en plug in hybrid (en som rullar 50km på el, och resterande på bränsle).
Undrar dock hur man skulle kunna ladda en sån bil. Har ingen aning.

Vet ni om det går att ladda en elbil/hybrid via en stolpe för motorvärmare? Vanlig stickproppskontakt?
Hur lång tid kan det ta att ladda bilens batterier (Tänker mig en Mitsubisi Outlander PHEV år ca 2014?
Finns det ngn väsentlig skillnad mellan PHEV 2014/2015/2016/2017?
När anses ett bilbatteri vara gammal och hur ofta skall de bytas? Beror det på antal år/mil?

Tacksam för alla svar och tips! Helt lost när det gäller elbilar =(

Skrivet av reverend benny:

Kanske ska följa de råd som folk som jobbar med sakerna rekommenderar.

https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/b...

Bara för att saker passar i ett hål och att det verkar fungera så behöver inte allt vara guld och gröna skogar för det.

Och kolla med din BRF vad dom säger, detta är kanske en chans att få upp ett samtal om framtida laddinfrastruktur i föreningen, det finns säkerligen fler som går i samma tankar.

2020 Januari började ett nytt avtal gälla på Elbilsplats mot bostadsrätt och här är vattenfall erbjudanden men kan tänka mig att många elbolag har olika priser så bara jämföra.

https://incharge.vattenfall.se/ladda-elbilen-hemma/laddstolpa...

375 kr/mån inklusive moms på 10 uttag = 37.50 SEK/uttag
Finns dokument med pdf med detaljerade uppgifter.

25 öre / Kwh inklusive moms debiteras bilföraren.

Citerat från Naturvårdsverket
"Bidraget gäller åtgärder som gjorts tidigast 2019-07-15. Bidraget ges som ett engångsbelopp med högst 50 procent av de bidragsberättigade kostnaderna, dock högst 15 000 kr per laddningspunkt."

https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/La...

Lika på Jobbet som Bostadsrätter och samfälligheter

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Men något som många missar i jämförelsen är som sagt personskyddet. Vanliga jordfelsbrytare man har i hemmet skyddar inte mot likström vilket är vad du får ut i laddkabeln. Det monteras eller ingår extra jordfelsbrytare när du köper en riktig laddbox. Jag tror inte många här skulle ge sig ut i trädgården med en ojordad sladd i andra sammanhang!

Sen står det också i manualen till alla bilar att man inte, för tillverkaren av bilen, får använda nödladdaren för regelbunden laddning. Dagen bilen fattar eld och BRFen brinner ned, kommer ditt försäkringsbolag täcka detta i och med att du inte följt anvisningarna?

Så vitt jag vet är det ingen "nödladdare" som följer med Golf GTE (2018), den har ett flertal inbyggda skyddsmekanismer, kommunicerar med bilen och är heller ingen billig historia (ca 8000 kr när jag kollade för två år sedan, även om originaldelar förstås alltid brukar vara löjligt dyra).

Har läst manualen och jag kan inte minnas att det står något om att man inte bör använda schukoladdaren till vardags. Så vitt jag vet har jag följt anvisningarna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@backfeed: Det har inget med din laddare att göra egentligen, alla har en styrklump och lite säkerhetsfunktioner, utan det är elinstallationen i sig och att vanliga väggutag inte är designade för kontinuerlig belastning som är problemet. Men hur som helst finns inget förbud från varken elsäkerhetsverket eller tillverkarna mer än att båda starkt avråder från det (med golf vet jag inte, men typ alla andra tillverkare har en rätt tydlig "denna ska bara användas vid nödfall"-varning). I fallet med elsäkerhetsverket är alltså risken rätt stor att det kan komma ett förbud i framtiden.

Sen handlar det inte alltid om att göra något bara för det är lagligt, ibland handlar det om att göra saker tryggt och smidigt. När elsäkerhetsverket, elektriker och biltillverkare sjunger i kör så tänker då inte jag gå emot dem.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så stödjer inte Golf GTE laddning med 16A, tror det är max 10A.
Men det tar ju ändå inte fort det faktum att Schuko inte är designat för kontinuerligt höga laster såsom 16A.

Så OM det nu inte står några varningar alls i handboken för hur man ska tänka runt Schuko så kanske det beror på att Golf GTE inte stödjer 16A. Men jag tycker ändå det låter konstigt då VW och samtliga tillverkare lobbar så hårt för laddboxar.

Läste precis något intressant att i Finland och Danmark så är det bara tillåtet att ladda med 8A från "vanliga" uttag såsom Schucko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det handlar inte bara om hur kraftig säkring den är kopplad till, det handlar även om dimensionerna på elkablarna som är dragna till uttaget. Det är mycket effekt som skall gå genom kablarna när man laddar elbil, upp till 16A som sagt. Vid 230V (+/- 10%) så handlar det om omkring 3700W. Har startats en del bränder vid laddning av elbilar genom undermåligt kablage. Motorvärmare brukar vanligtvis ligga kring 400-600W.

då är det felbyggt. säkringarnas jobb är att förhindra kabelbränder i väggar mm. om kablarna börjar brinna kan man lika gärna skippa säkringen då saknar den funktion. är det en riktig elektriker som byggt och dragit elen så gör dom förhoppningsvis rätt.
låter som att dessa bränder startats av hemma pulare som petat in en 16A eller 20A där det innan satt 10A och då är kablarna på 1.5mm vid 16A bör du ha 2.5mm kablar. finns listor om man vill veta vilka kablar man ska ha till olika säkringar.

ONT: kolla vad stolpen är avsäkrad för. är den byggd korrekt ska säkringen gå om du belastar den för mkt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

@Aka_The_Barf: Listor över area räcker inte. Man måste veta förimpedansen och räkna så man uppfyller utlösningsvillkoret för säkringen. Är förimpedansen hög och man har långa kablar kanske inte 2,5mm2 räcker för 16A. Men som sagt, allt måste kollas upp och anlitar man en auktoriserad elinstallatör så gör förhoppningsvis denne rätt.
Sedan påverkar även förläggningen. I isolerad vägg kan man inte ta ut lika mycket som friliggande av värmeskäl. Inte sällan går det att ta ut 13A ur 1,5mm2 om kabel är kort och ligger fritt.

Det handlar alltså om att det inte går tillräckligt höga strömmar under vissa förhållande, så säkringen som borde lösa ut och skydda kabeln, inte gör det.

Edit: Vill man mecka själv så kan man få värdet (förimpedansen) av elnätsägaren och sedan kan man räkna på om längd och area som man vill ha duger eller inte. Om inte får man säkra ner eller ha grövre kabel.¨

Diskussion om problemet med tillhörande program som en stjärna skrivit ihop: https://www.byggahus.se/forum/threads/program-foer-utloesning...
https://sourceforge.net/projects/eldim/

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Aka_The_Barf: Listor över area räcker inte. Man måste veta förimpedansen och räkna så man uppfyller utlösningsvillkoret för säkringen. Är förimpedansen hög och man har långa kablar kanske inte 2,5mm2 räcker för 16A. Men som sagt, allt måste kollas upp och anlitar man en auktoriserad elinstallatör så gör förhoppningsvis denne rätt.

Det handlar alltså om att det inte går tillräckligt höga strömmar under vissa förhållande, så säkringen som borde lösa ut och skydda kabeln, inte gör det.

Edit: Vill man mecka själv så kan man få värdet (förimpedansen) av elnätsägaren och sedan kan man räkna på om längd och area som man vill ha duger eller inte. Om inte får man säkra ner eller ha grövre kabel.

bästa är att överdriva lite, allt för att minimera att kabeln brinner före säkringen eller helt enkelt anlita en elinstallatör som kan alla regler och vet hur man gör.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

bästa är att överdriva lite, allt för att minimera att kabeln brinner före säkringen eller helt enkelt anlita en elinstallatör som kan alla regler och vet hur man gör.

Det du är inne på står också i samtliga hybrid och elbilars manual att det uttag som bilen kopplas till ska vara korrekt installerat av en behörig elektriker. Sen så brukar det följa en hel harrang med andra varningar som att man ska kolla så att uttaget inte är skadat, inte använda grendosor osv.
Problemet är väl att många helt struntar i ovan, passar kontakten i hålet så är det ju bara att köra.

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: klart det går, har gjort det med min volvo v60, dock har jag då fått nöja mig med mindre effekt på laddaren för att inte säkringen ska gå i stolpen. Sen är det ofta timer på dessa, så om du kan ladda på säg 6A men bara i 3 timmar så kommer du inte få mycket till laddning utan att behöva gå ut å ändra timern hela tiden.

Sen det som är värt att tänka över är att du förmodligen inte får det för BRF. Och kommer dom på dig så kan dom helt lagligt med stor sannolikhet debitera dig hela kostnaden plus säkert lite extra beroende på hur avtalet ser ut.

Sen beroende på vart du bor så kan dom säkert "uppgradera" din stolpe om så önskas, har själv precis flyttat till hallstahem (mindre hyresvärd utanför västerås) och dom erbjöd sig att uppgradera stolpen till parkeringen jag kommer få med stolpe via dom. Tackade dock nej då jag själv kommer gå över till ren diesel istället inom några månader.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av reverend benny:

Det du är inne på står också i samtliga hybrid och elbilars manual att det uttag som bilen kopplas till ska vara korrekt installerat av en behörig elektriker. Sen så brukar det följa en hel harrang med andra varningar som att man ska kolla så att uttaget inte är skadat, inte använda grendosor osv.
Problemet är väl att många helt struntar i ovan, passar kontakten i hålet så är det ju bara att köra.

Behörig elektriker finns inte längre enligt nya regelverket, så ska man leta efter en idag så heter det "auktoriserad elinstallatör". Med tanke på vilda västern inom hantverkaryrken finns det säkert annars risk att någon oseriös använder ett uttryck som inte finns längre för att sälja sina tjänster, trots att denne inte uppfyller de nya kraven.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Behörig elektriker finns inte längre enligt nya regelverket, så ska man leta efter en idag så heter det "auktoriserad elinstallatör". Med tanke på vilda västern inom hantverkaryrken finns det säkert annars risk att någon oseriös använder ett uttryck som inte finns längre för att sälja sina tjänster, trots att denne inte uppfyller de nya kraven.

Tack, bra förtydligande där @MultiMan , det är ju sånt där som jag och andra som inte är "i branschen" har dålig koll på.

Att en BRF blir sur för att man fulladdat utan att betala är nog inget jämfört med grannars vrede om bilen man fulladdat satt eld på ett flerbostadshus eller liknande.

Förhoppningsvis tar folk det som står i manualer och de råd som ges av kunniga på allvar och inte chansar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det handlar inte bara om hur kraftig säkring den är kopplad till, det handlar även om dimensionerna på elkablarna som är dragna till uttaget. Det är mycket effekt som skall gå genom kablarna när man laddar elbil, upp till 16A som sagt. Vid 230V (+/- 10%) så handlar det om omkring 3700W. Har startats en del bränder vid laddning av elbilar genom undermåligt kablage. Motorvärmare brukar vanligtvis ligga kring 400-600W.

Själva motorvärmaren ja, men sen tillkommer kupéelementet som brukar vara runt 1400w.
Länge sedan jag hade motor/kupévärmare nu men våran förening hade en 10A säkring till varje uttag.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det du är inne på står också i samtliga hybrid och elbilars manual att det uttag som bilen kopplas till ska vara korrekt installerat av en behörig elektriker. Sen så brukar det följa en hel harrang med andra varningar som att man ska kolla så att uttaget inte är skadat, inte använda grendosor osv.
Problemet är väl att många helt struntar i ovan, passar kontakten i hålet så är det ju bara att köra.

Tror många förutsätter att alla kontakter är insatta av elektriker fast skarvsladdar slarvar nog många med.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.