Metallicgear tar Mac Pro-rivjärnet till PC

Permalänk
Melding Plague

Metallicgear tar Mac Pro-rivjärnet till PC

Den som suktar efter rivjärnsdesignen från Apples senaste Mac Pro kan vända sig till Metallicgear för motsvarighet på PC-sidan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns inget bättre än att riva ost medan man väntar på att spawna.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Utan handtagen och de där förskräckliga fötterna skulle jag kanske överväga att ha det där under skrivbordet. Apple måste designat under sin firmafest....

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Hade varit häftigare med stenbotten uppvärmd av datorkomponenterna för att laga pizza i. En inbyggt degmangel vore inte dumt det heller.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ändå snyggt måste jag säga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk

Så de har tagit det som var ifrågasatt i ett annat rätt genialiskt designat chassie, och smällt in det i en vanlig ATX-lösning. Tycker att ATX-organen borde gå ihop och jobba vidare på design, likt Apple, minska kabelbehoven, mer modulärt, stramt och snyggt på insidan. bara att jämföra insidan på en mac pro G5 och valfri stationär Dell eller HP. Man gråter ju.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Lawsuit incoming in 3.. 2.. 1..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Smaken är som baken... Nu är chassit väldigt billigt och det kan bli populärt bara för det.
Jag hade hellre föredragit ett påkostat chassi i stil mac pro G5 som nämns. Samtidigt tycker jag det chassit har för stora lyftintag utan filter.

Permalänk
Medlem

Trevligt för de som gillar designen men inte vill ha en Mac. Personligen tycker jag inte det ser något vidare ut dock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Så de har tagit det som var ifrågasatt i ett annat rätt genialiskt designat chassie, och smällt in det i en vanlig ATX-lösning. Tycker att ATX-organen borde gå ihop och jobba vidare på design, likt Apple, minska kabelbehoven, mer modulärt, stramt och snyggt på insidan. bara att jämföra insidan på en mac pro G5 och valfri stationär Dell eller HP. Man gråter ju.

Håller med om att ATX kan behöva förnyas, men t.o.m Intel har just försökt och misslyckats (BTX) så det är nog svårt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Håller med om att ATX kan behöva förnyas, men t.o.m Intel har just försökt och misslyckats (BTX) så det är nog svårt.

Jo, jag tror att alla större aktörer skulle behöva fila på en ny standard, och vid en viss tidpunkt släppa förändringen, likt när en ny CPU släpps som kräver nytt moderkort. Men då inte bara en aktör, utan alla CPU, GPU, -tillverkare, de tio största inom chassie-tillverkning etc.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Jag läste rubriken som att det var MetallicAcid som gjort något bygge först så blev lite chockad när jag såg hur det såg ut.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Metallic gear gör nog det mest intressanta chassit under 1000:- Neo G Mini
har funnits på amazon.de för ca €83inkl GPU riser.

Den stora haken är att man måste köra en AIO på CPU'n för att ens få plats, fördelen är att chassit är som gjort för det.

Personligen hade jag gärna sett en variant med SFX eller alternativ placering av PSU'n
med moderkortet högre upp så hade kanske större grafikkort kunnat stå fria utan att gå över CPU'n.
Med ett utsug i toppen så hade säkert luftflödet blivit bättre och dragit full nytta av en stående GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Metallic gear gör nog det mest intressanta chassit under 1000:- Neo G Mini
har funnits på amazon.de för ca €83inkl GPU riser.

http://metallicgear.com/sites/default/files/2018-05/010_Neo_G_Mini_System.jpg

Den stora haken är att man måste köra en AIO på CPU'n för att ens få plats, fördelen är att chassit är som gjort för det.

Personligen hade jag gärna sett en variant med SFX eller alternativ placering av PSU'n
med moderkortet högre upp så hade kanske större grafikkort kunnat stå fria utan att gå över CPU'n.
Med ett utsug i toppen så hade säkert luftflödet blivit bättre och dragit full nytta av en stående GPU.

Coolt chassi men kan man inte bara köra en low profile air cooler då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Jo, jag tror att alla större aktörer skulle behöva fila på en ny standard, och vid en viss tidpunkt släppa förändringen, likt när en ny CPU släpps som kräver nytt moderkort. Men då inte bara en aktör, utan alla CPU, GPU, -tillverkare, de tio största inom chassie-tillverkning etc.

Poängen är, tror jag, att så få saker som möjligt skall förändras. Chassi och moderkort skall förändras, det är liksom poängen, men gärna ganska lite annat.

Jag tror att alla hade tjänat på några standard-dimensioner på grafikkort. En gång i tiden var alla expansionskort lika tjocka (en kortplats), en av två höjder (halvhöjd eller fullhöjd) och en av två längder (halvlängd, 7" eller 125mm, är det som ibland kallas ITX-format numer. Fullängd var drygt 12" eller 312mm, vilket de allra längsta korten är). Idag är många grafikkort någonstans mellan dessa. Om man kunde hitta en standard däremellan, säg 244 mm (=längden på ett ATX-moderkort) kunde man designa lådor efter det och få lite ordentligt luftflöde.

Säg att vi gör en ny moderkorts-standard som heter SweC-TX. Nytt är framförallt att det längst "upp", alltså ovanför processorn i ett torn med vanlig orientering på moderkortet, placeras en ny kortplats på moderkortets kant. Där sitter grafikkortet, parallellt med moderkortet. Om man vill ha ett smalt torn kan både CPU och grafikkort kylas genom att de tar in luft utifrån och pressa det bakåt, eller bara ut åt sidorna. Vill man istället ha en vindtunnel finns det plats för tornkylare på bägge två. Nedanför processorn sitter minnesplatserna, med kontaktdon för allt man kopplar in i framkant (USB och ljudutgångar) längst fram. Nedanför har man plats för andra expansionskort, men i det smala tornet blir dessa då halvhöjdsplatser. PSUn sitter längst ner, med en kort kabel till moderkortets strömkontakt eftersom denna sitter i samma ände. I den del sitter också allt som har med lagring att göra - ett par M.2, SATA-portar osv i moderkortets nedre del, och 3.5"/2.5"-platser framför PSUn.

Gör man så här behöver man bara ändra moderkort och chassi. En gammal nätenhet funkar, fast sladden till moderkortet är lite onödigt lång. Grafikkort passar, men de utnyttjar kanske inte utrymmet för kylning optimalt. Andra expansionskort fungerar, beroende på lådans storlek. Kylningen blir bättre eftersom de två största värmeproducenterna nu har fläktar som jobbar åt samma håll. Lådan blir 250mm lång (obetydligt längre än moderkort/GPU), 400mm hög (räknade med att moderkortet blir ungefär som ett DTX nu) och lika brett som din CPU-kylare. Med fullhöjdsplatser och PSUn som sitter som den gör idag blir det 140mm. Jag får det till 14 liter - inte helt illa för en låda med fullstort grafikkort, ATX-PSU, tre kortplatser och massor med möjlighet att kyla både GPU och CPU.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Poängen är, tror jag, att så få saker som möjligt skall förändras. Chassi och moderkort skall förändras, det är liksom poängen, men gärna ganska lite annat.

Jag tror att alla hade tjänat på några standard-dimensioner på grafikkort. En gång i tiden var alla expansionskort lika tjocka (en kortplats), en av två höjder (halvhöjd eller fullhöjd) och en av två längder (halvlängd, 7" eller 125mm, är det som ibland kallas ITX-format numer. Fullängd var drygt 12" eller 312mm, vilket de allra längsta korten är). Idag är många grafikkort någonstans mellan dessa. Om man kunde hitta en standard däremellan, säg 244 mm (=längden på ett ATX-moderkort) kunde man designa lådor efter det och få lite ordentligt luftflöde.

Säg att vi gör en ny moderkorts-standard som heter SweC-TX. Nytt är framförallt att det längst "upp", alltså ovanför processorn i ett torn med vanlig orientering på moderkortet, placeras en ny kortplats på moderkortets kant. Där sitter grafikkortet, parallellt med moderkortet. Om man vill ha ett smalt torn kan både CPU och grafikkort kylas genom att de tar in luft utifrån och pressa det bakåt, eller bara ut åt sidorna. Vill man istället ha en vindtunnel finns det plats för tornkylare på bägge två. Nedanför processorn sitter minnesplatserna, med kontaktdon för allt man kopplar in i framkant (USB och ljudutgångar) längst fram. Nedanför har man plats för andra expansionskort, men i det smala tornet blir dessa då halvhöjdsplatser. PSUn sitter längst ner, med en kort kabel till moderkortets strömkontakt eftersom denna sitter i samma ände. I den del sitter också allt som har med lagring att göra - ett par M.2, SATA-portar osv i moderkortets nedre del, och 3.5"/2.5"-platser framför PSUn.

Gör man så här behöver man bara ändra moderkort och chassi. En gammal nätenhet funkar, fast sladden till moderkortet är lite onödigt lång. Grafikkort passar, men de utnyttjar kanske inte utrymmet för kylning optimalt. Andra expansionskort fungerar, beroende på lådans storlek. Kylningen blir bättre eftersom de två största värmeproducenterna nu har fläktar som jobbar åt samma håll. Lådan blir 250mm lång (obetydligt längre än moderkort/GPU), 400mm hög (räknade med att moderkortet blir ungefär som ett DTX nu) och lika brett som din CPU-kylare. Med fullhöjdsplatser och PSUn som sitter som den gör idag blir det 140mm. Jag får det till 14 liter - inte helt illa för en låda med fullstort grafikkort, ATX-PSU, tre kortplatser och massor med möjlighet att kyla både GPU och CPU.

En väldigt bra början borde vara att sätta all power på samma kant som I/O - panelen så även moderkortet blir ett instickskort mot chassit. Då slipper man den feta 20+4 och 4 / 8 kontakten. Om man ansluter fläktarna genom att klicka i dom där dom sitter så kan chassit dra en dold kabel i stommen till moderkortet. Samma med Power/reset och fronten, I princip alla chassin ser lika dana ut med led/power/reset och 2 - 4 USB vilket borde kunna standardiseras i en kontakt som tar led, power, reset och upp till 4 eller 8 USB / USB-C.

Ett alternativ är även att bygga in detta i den bakre delen tillsammans med insticket för power.
Något liknande borde gå att göra med grafikkort.

Rent tekniskt så skulle man kunna rationalisera bort USB 1.1 / 2.0 eftersom USB 3 ändå tar dom delarna. Samt bli av med den bökiga kabeln för USB 3.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd

Ironiskt namn de har när de gör sina produkter i plast

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

En väldigt bra början borde vara att sätta all power på samma kant som I/O - panelen så även moderkortet blir ett instickskort mot chassit. Då slipper man den feta 20+4 och 4 / 8 kontakten. Om man ansluter fläktarna genom att klicka i dom där dom sitter så kan chassit dra en dold kabel i stommen till moderkortet. Samma med Power/reset och fronten, I princip alla chassin ser lika dana ut med led/power/reset och 2 - 4 USB vilket borde kunna standardiseras i en kontakt som tar led, power, reset och upp till 4 eller 8 USB / USB-C.

Ett alternativ är även att bygga in detta i den bakre delen tillsammans med insticket för power.
Något liknande borde gå att göra med grafikkort.

Rent tekniskt så skulle man kunna rationalisera bort USB 1.1 / 2.0 eftersom USB 3 ändå tar dom delarna. Samt bli av med den bökiga kabeln för USB 3.

Det där är en god start för att få ner kabel-trasslet. Säg att man specar var kontakterna till strömförsörjning, framsidans kontakter, fläktar osv skall sitta på moderkortet så låter man chassi-tillverkarna lösa resten. För ett billigt chassi så kan de ju bara skita i det så får man dra kablarna som idag.

Min poäng är dock hela upplägget med hur vi kyler grafikkort. Grafikkortet drar idag oftast mer än processorn, men skall klara sig med utrymmet från en dubbel-kortplats. Eftersom det är svårt att lösa, fuskas det lite lagom med detta. Jag hade velat ha grafikkortet i samma plan som moderkortet, så att det bara är chassits storlek som styr hur höga både grafikkortets och processorns kylare kan vara.

Det där med längden är mest för att det hade varit bra att kunna göra chassit mindre djupt och ändå kunna acceptera de flesta grafikkort (allt mindre än x80 Ti-klassen).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Metallic gear gör nog det mest intressanta chassit under 1000:- Neo G Mini
har funnits på amazon.de för ca €83inkl GPU riser.

http://metallicgear.com/sites/default/files/2018-05/010_Neo_G_Mini_System.jpg

Den stora haken är att man måste köra en AIO på CPU'n för att ens få plats, fördelen är att chassit är som gjort för det.

Personligen hade jag gärna sett en variant med SFX eller alternativ placering av PSU'n
med moderkortet högre upp så hade kanske större grafikkort kunnat stå fria utan att gå över CPU'n.
Med ett utsug i toppen så hade säkert luftflödet blivit bättre och dragit full nytta av en stående GPU.

Har sneglat på detta chassi ett tag nu. Är lite trött på att inte hitta grafikkort som passar i mitt Ghost S1 chassi. Detta chassi hade löst problemet. Men precis som du säger så hade jag också velat se lite annan layout. Sätt PSU:n (SFX) på högkant bakom grafikkortet och flytta upp moderkortet högst upp. Så får man plats med en maffig luftkylare om man hellre vill ha det. Jag hade nog kört AIO ändå, men möjligheten att köra luft hade varit trevligt. Hade dom gjort just den här ändringen så hade det blivit köp direkt.