Lisa Su: "Högpresterande Navi på väg"

Permalänk
Melding Plague

Lisa Su: "Högpresterande Navi på väg"

I intervjuer under CES 2020 lovar AMD:s VD Lisa Su återigen att högpresterande grafikkort i Navi-generationen är på gång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dom kan fokusera på att släppa kort som fungerar istället. Bedrövligt rent ut sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Dom kan fokusera på att släppa kort som fungerar istället. Bedrövligt rent ut sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså? Och hur många kort från AMD har du provat?

Finns många här på Sweclockers som äger ett AMD kort och de verkar inte klaga direkt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

5900XT med 4096 Shading Units kanske?
Kommer dra som ett kärnkraftverk men kan ju bli rejält med prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Jaså? Och hur många kort från AMD har du provat?

Finns många här på Sweclockers som äger ett AMD kort och de verkar inte klaga direkt.

Du behöver inte göra dig till

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Jaså? Och hur många kort från AMD har du provat?

Finns många här på Sweclockers som äger ett AMD kort och de verkar inte klaga direkt.

Du måste vara döv, blind och stum om du inte upptäckt alla problem folk har med 5700-korten. Både här, Reddit Youtube osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vore trevligt med högpresterande kort, ännu trevligare om AMD fixar sina drivrutiner så korten kan ha bra prestanda idag och inte efter några års optimerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Jaså? Och hur många kort från AMD har du provat?

Finns många här på Sweclockers som äger ett AMD kort och de verkar inte klaga direkt.

Har ägt flera AMD-kort men kan ändå förstå vitriolen i föregående inlägg. Låt oss vara ärliga med att vissa generationer har haft ganska stora problem och att vissa tekniker har varit lite bångstyriga (FreeSync, Crossfire etc).

Skulle dock bli glad om Lisa levererade mer än bara rykten. Fler kort i budgetsegmentet är ungefär lika upphetsande som en kall kopp te. Luktar lite gott men smakar ganska bittert.

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Du måste vara döv, blind och stum om du inte upptäckt alla problem folk har med 5700-korten. Både här, Reddit Youtube osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Samtidigt fungerar de nog bra för de allra flesta. Exempelvis så har alla 5700xt sweclockers testat fått "bra produkt" eller "utmärkt". Det tror jag inte de hade fått om de upplevde problemen som tas upp i de trådar du talar om.
Själv har jag inget Navi kort, så säger inte mer än så om det.
Mitt Vega 56 har i alla fall fungerat utan problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryzer:

Du måste vara döv, blind och stum om du inte upptäckt alla problem folk har med 5700-korten. Både här, Reddit Youtube osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill inte smutskasta AMD men jag äger ett Vega56 och jag har då aldrig haft så här mycket problem med drivrutiner tidigare heller, med Nvidia slapp jag åtminstone att installera nya med DDU varenda gång och sen felsöka flera timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

5900XT med 4096 Shading Units kanske?
Kommer dra som ett kärnkraftverk men kan ju bli rejält med prestanda

Kommer tillverkas på 7nm+ så lär ej dra som ett kärnkraftverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Samtidigt fungerar de nog bra för de allra flesta. Exempelvis så har alla 5700xt sweclockers testat fått "bra produkt" eller "utmärkt". Det tror jag inte de hade fått om de upplevde problemen som tas upp i de trådar du talar om.
Själv har jag inget Navi kort, så säger inte mer än så.

Ja, och 2080Ti fick "utmärkt". Innebär det att det inte var problem med att korten dog hit och dit?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Har ägt flera AMD-kort men kan ändå förstå vitriolen i föregående inlägg. Låt oss vara ärliga med att vissa generationer har haft ganska stora problem och att vissa tekniker har varit lite bångstyriga (FreeSync, Crossfire etc).

Skulle dock bli glad om Lisa levererade mer än bara rykten. Fler kort i budgetsegmentet är ungefär lika upphetsande som en kall kopp te. Luktar lite gott men smakar ganska bittert.

Samma sak kan sägas om Nvidia. De har haft enorma problem inom vissa segment under vissa generationer. Betyder inte att AMDs nuvarande generation fungerar dåligt. Min fråga ställdes för att personen ifråga vill göra sken av att AMDs kort inte fungerar. Vilket borde innebära att han har erfarenhet av AMDs kort?

Skrivet av Ryzer:

Du måste vara döv, blind och stum om du inte upptäckt alla problem folk har med 5700-korten. Både här, Reddit Youtube osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Och där går man direkt till ad hominem. Beklagligt. Har du besökt Nvidias reddit någongång? Deras supportforum? Fullt av folk som klagar på problem med Nvidias kort. Betyder det att de inte fungerar? Nej.. inte händelsevis. Bara att det finns folk som har problem med kortet. Så höj nivån på ditt argument är du snäll.

Skrivet av anon201296:

Vill inte smutskasta AMD men jag äger ett Vega56 och jag har då aldrig haft så här mycket problem med drivrutiner tidigare heller, med Nvidia slapp jag åtminstone att installera nya med DDU varenda gång och sen felsöka flera timmar.

Betyder inte mer än att du haft otur. Hade t.ex. ett 980Ti som dog. Fick ett nytt... dog efter ett par månader. Visade sig att hela den revisionen hade problem från Nvidia. Bytte "Märke" från Gigabyte till Asus och mitt 980Ti puttrade på perfekt fram tills jag köpte mitt RTX 2070 billigt. Betyder det att Gigabytes kort var kassa? Nej inte alls utan det betyder bara att jag hade problem med en viss version av korten från en viss tillverkare. Man ska vara försiktig med att dra slutsatser som ens data inte händelsevis pekar emot. Sedan drivrutinsproblem har båda tillverkarna lidit av. Nvidias 600-serie var verkligen botten när det kom till drivrutiner.

Skrivet av ClintBeastwood:

Göra mig till? Jag ställde en rak fråga till någon som påstod att AMDs kort inte fungerade. Drivrutiner är en sak men att påstå att korten inte fungerar är något helt annat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, och 2080Ti fick "utmärkt". Innebär det att det inte var problem med att korten dog hit och dit?

Om det är vad man kan räkna med när man köper ett 2080ti så skulle det inte fått "utmärkt". Visst kanske det är mer problem än vanligt med både 2080ti och RX 5700 serien men uppenbarligen inte för alla är ju som vanligt de med problem som syns mest.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@SectionX2:
Beror på hur högt de pressar klockfrekvensen.
Finns en kurva på hur effektivt det är på en viss frekvens. Pressar man den över det så springer strömförbrukningen iväg. Vega VII tror jag blev så

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ja, 2080ti hade problem med kort som dog vid släppet tex. Blev ett väldans liv, SweClockers rapporterade om det på förstasidan och gjorde votes osv.
Men denna drivrutinsröran vi upplever nu med massor av olika problem verkar vara mer utbrett. Läser dagligen trådar här, på Facebook, reddit och alla verkar vara överens om att det är fel. Ändå ska folk här försvara felen.
Jodå har ägt både Ati och Amd kort. Inte senaste åren dock, och klarat mig relativt smärtfritt. Fick ett defekt 5870 en gång i tiden, men det är det enda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Du måste vara döv, blind och stum om du inte upptäckt alla problem folk har med 5700-korten. Både här, Reddit Youtube osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Borde nog ge dig en medalj varje gång jag ser sådana inlägg ifrån dig varje gång något nytt om AMD dyker upp som du inte gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Kommer tillverkas på 7nm+ så lär ej dra som ett kärnkraftverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Drar ett kärnkraftverk ens ström till att börja med?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Men denna drivrutinsröran vi upplever nu med massor av olika problem verkar vara mer utbrett. Läser dagligen trådar här, på Facebook, reddit och alla verkar vara överens om att det är fel. Ändå ska folk här försvara felen.
Skickades från m.sweclockers.com

Ingen som försvarar felen. Är det fel så är det fel. Det jag menade med mina inlägg var att bara för att det syns mer än vanligt betyder det inte att det drabbar alla. Exempelvis så verkar ju inte de anställda på sweclockers vara drabbade eftersom 5700 serien får bra betyg och de valde ett sådant till vinterdatorn.
Men för de som har problem är det ju självklart kasst.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Dear ett kärnkraftverk ens ström till att börja med?

Ja. Eller menar du att turbinerna, all kylning och all elektronik i sagda byggnad magiskt får ström?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

@SectionX2:
Beror på hur högt de pressar klockfrekvensen.
Finns en kurva på hur effektivt det är på en viss frekvens. Pressar man den över det så springer strömförbrukningen iväg. Vega VII tror jag blev så

5700/XT har bra strömförbrukning

https://www.guru3d.com/articles-pages/amd-radeon-rx-5700-and-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Kommer tillverkas på 7nm+ så lär ej dra som ett kärnkraftverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja fast 7nm+ kommer troligt inte ta ner effektåtgången så pass mycket att det ens är i närheten av vad nästan dubbla antalet shaders m.m kommer tillföra. Klart klockar de ner kortet så blir det bättre men då tappar man ju också prestanda.
Det kommer dra mycket men det kan fortfarande bli tufft

Det har ifall inte tidigare förfiningar lyckats med.

Permalänk
Medlem

Låt oss vrida ansiktet mot det,,, och konstatera att båda lagens drivare har funkat dåligt på senaste tiden.

Ny Navi.. känns ju lite ,, jaha. Ok kanske kommer ikapp 2070ish nånting, och sen släpper nvidia nya kort nästa vecka, och så är det mellanklass igen.

Det måste till något mer än så för att komma ikapp. Jag menar, visst folk kommer stirra sig blinda på Raytracing jämförelser, så ingen kommer märka av det i föregående mening, men vad händer med det beryktade multichip kortet?

Permalänk
Moderator
Forumledare

*allmän uppmaning*

Hej hopp
Det känns som att tonen ligger lite på gränsen till att bli lite otrevlig på sina håll.
Vad sägs om att vi tar en kopp kall dricka (kvittar om den är grön eller röd), taggar ner några hekton och andas en gång extra innan vi skriver?

Tack på förhand 👍🏻

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Låt oss vrida ansiktet mot det,,, och konstatera att båda lagens drivare har funkat dåligt på senaste tiden.

Ny Navi.. känns ju lite ,, jaha. Ok kanske kommer ikapp 2070ish nånting, och sen släpper nvidia nya kort nästa vecka, och så är det mellanklass igen.

Det måste till något mer än så för att komma ikapp. Jag menar, visst folk kommer stirra sig blinda på Raytracing jämförelser, så ingen kommer märka av det i föregående mening, men vad händer med det beryktade multichip kortet?

5700xt presterar som ett 2060.

Big navi kommer säkerligen vara och nosa på 2080ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Låt oss vrida ansiktet mot det,,, och konstatera att båda lagens drivare har funkat dåligt på senaste tiden.

Ny Navi.. känns ju lite ,, jaha. Ok kanske kommer ikapp 2070ish nånting, och sen släpper nvidia nya kort nästa vecka, och så är det mellanklass igen.

Det måste till något mer än så för att komma ikapp. Jag menar, visst folk kommer stirra sig blinda på Raytracing jämförelser, så ingen kommer märka av det i föregående mening, men vad händer med det beryktade multichip kortet?

Permalänk

@SectionX2: 5700 presterar som ett 2060 Super. 5700XT presterar över ett 2070 men något under ett 2070 Super.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Dom kan fokusera på att släppa kort som fungerar istället. Bedrövligt rent ut sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

De är ju inte hårdvaran de är fel på. De är ju mjukvaran som strular!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@SectionX2: 5700 presterar som ett 2060 Super. 5700XT presterar över ett 2070 men något under ett 2070 Super.

Så nu behöver de bara ett kort som motsvarar/överträffar 2080Ti och ett med kanske 16GB minne så är de med i matchen igen. Speciellt om de är prissatta så att de tvingar ned Nvidias prissättning på samma sätt som Intel har fått justera flertalet av sina priser.

Permalänk
Medlem

Ja dumma AMD.

Sist tar vi klassikern
"IMPORTANT: The supplied Geforce Drivers 267.52 for Geforce GTX 590 will not stop the card from overheating when overclocking. Please use newer versions from the Nvidia website and stay away from 267.52. Otherwise this may happen ..."

Nej, jag försvarar inte AMD och deras nuvarande buggiga programvara. Det är den som bråkar nu, inte drivrutinerna.
Det är väldigt dåligt av AMD. Men det kommer en fix.

Det är bara så sjukt sunkigt av många här och på resten av hela jävla internet att vara helt ensidiga om vem som har dåliga drivrutiner och kort.

Både AMD och nvidia har dåliga/bra grafikkort och drivrutiner. Varför ska det vara så svårt att förstå?
Seriöst, varför ska det vara så svårt att hålla sig neutral och se helheten? Jisses.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.