LG OLED-TV för 2020 – samtliga får stöd för AMD Freesync och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Grym prestanda ju! Och förmodligen kommer de vara mycket prisvärda. Men som en tidigare sade, inbränning? Hur är det på denna generationen? B6an fick riktigt ful inbränning bara genom att köra text-tv någon minut på kvällen i ett halvår. Som tur var täcktes det av garantin men har ju varit livrädd för statiska bilder sen dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur får ni inbränningar?

Jag har haft en B6 nu i 3 år och aldrig fått inbränning
Den är på nästan konstant
Kollar tv, spelar konsol, kör pcn till den. Aldrig sett en enda inbränning på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Hur får ni inbränningar?

Jag har haft en B6 nu i 3 år och aldrig fått inbränning
Den är på nästan konstant
Kollar tv, spelar konsol, kör pcn till den. Aldrig sett en enda inbränning på den

Han skrev ju exakt hur han fick den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Bildexpert 📺

Skalning – som vid 1080p-signal är uppskalning till panelens 8K – är idag ett icke-problem.

Tillverkarna talar mer än gärna om AI och Deep Learning som någon slags fantastisk lösning och demonstrerar gärna hur väl det fungerar. Så står man där framför två TV – en med nya superdatorskalningen baserad åratal av Deep Learning. Samt en TV utan.

Sekundrarna går, kliar sig lite i huvudet. Kisar något. Efter några sekunder ser man att ja! Jovisst! Den där kanten på gatstenen är mindre taggig och gradienten på husfasaden är mjukare.

Men hur var det nu? Vilken TV var det som hade funktionen aktiverad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jovisst! Den där kanten på gatstenen är mindre taggig och gradienten på

... och när man väl har sett den kommer man att gå tillbaka, gång på gång, och reta sig mer och mer på den där förbaskat taggiga stenen.

Permalänk
Medlem

Längtar tills W serien går ner i pris ännu mer. Helst en utan soundbar och bara en låda man kopplar in sladdarna i. Men för gemene man vill man antingen inte köpa någon högtalare utöver tv:n så antar att det måste vara kvar tyvärr...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten92:

Längtar tills W serien går ner i pris ännu mer och man bara har tv och inte en soudbar utan en låda man kopplar in alla sladdar. Ingen annan verkar vara så taggad på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag längtar efter samma sak! Tycker det är konstigt att den inte erbjuds utan soundbar.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disagio:

Jag längtar efter samma sak! Tycker det är konstigt att den inte erbjuds utan soundbar.

Exakt. Man har ju ett fint ljudsystem. Men har ju ingen anledning till att ha den soundbaren...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Soundbaren på W-serien rymmer också all elektronik, anslutningar och allt annat som gör att man får bild på det tunna panelen till att börja med. Men rätt tänkt att få bort fetingutförandet i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Soundbaren på W-serien rymmer också all elektronik, anslutningar och allt annat som gör att man får bild på det tunna panelen till att börja med. Men rätt tänkt att få bort fetingutförandet i alla fall.

Hellre en box som man kan gömma undan. Själv tycker jag man kan köpa panelan för tex 20k och sedan kan man välja att köpa antingen en låda med ingångar och elektroniken för 1000 kr eller soundbar för 8000 säger vi. Känns som det skulle sälja som smör!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Osten92: En sådan idé som alltid låter bra i tanken men i praktiken inte fungerar. I fråga om tillverkningsekonomi är det rimligtvis en mindre kostnad att bygga en lösning. Två separata lösningar lär var och en få ett totalpris som är högre än nuvarande alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Osten92: En sådan idé som alltid låter bra i tanken men i praktiken inte fungerar. I fråga om tillverkningsekonomi är det rimligtvis en mindre kostnad att bygga en lösning. Två separata lösningar lär var och en få ett totalpris som är högre än nuvarande alternativ.

Antagligen. Men man kan ju gärna drömma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är sugen på att köpa en LG B9 men funderar samtidigt på en QLED med tanke på risk för inbränning. Någon annan som tänker likadant?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Buji:

Är sugen på att köpa en LG B9 men funderar samtidigt på en QLED med tanke på risk för inbränning. Någon annan som tänker likadant?

Jag tror att du är först i världen med att fundera över detta.

Skämt och sido finns det redan ändlöst med trådar om detta – sök på "inbränning OLED" här på forumet. Och är det någon form av konsensus och erfarenhet så är att det att du får precis så mycket inbränningar som du förtjänar.

Permalänk
Medlem

Hade gärna slagit till på en 65 tum OLED men vi har en 55 tum Sony KDL-W905A köpt 2014.... Tror inte min fru kommer att jubla över ett 20tkr köp av ny TV... Blir att harva på även om Sonyn fortfarande är en bra TV. Går ju alltid att simulera att den är defekt iofs

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Har en B7 som gått timvis med Nickelodeon i sträck och likaledes konsollspel. Däremellan streaming utan statiska loggor. Så länge man varierar vad man tittar på och inte "stressar" vissa pixlar för hårt, med för hög ljusstyrka med statiska bilder för länge i sträck så är det ett ickeproblem i min erfarenhet.

En sak att tänka på är att inte ha någon nätplugg med med fjärravstängning på TV'n. Efter man stängt av den normalt så körs en process som "tvättar" skärmen, helt osynligt i flera minuter. Efter det kört klart så hörs ett relä slå ifrån, sen är den klar. De problem som ryktats om relaterar butiker som har demoslingor som visar samma innehåll löpande och när de stänger butiken slår elen ifrån, och då kan inte "tvättcykeln" köras - därmed uppstod då inbränningar på de TV-apparaterna. Alltså, inga fjärravstängningar på TV-strömmen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mjae, beror på vad du menar:
ULMB hjälper till att ge skärpa till objekt i rörelse, så man inte får något motion blur...
Men är det vad du menar, eller är du mer inne på att vissa tex tycker LG upplevs lite extra "hackiga" på tex 24P?
Isåfall lär inte ULMB i sig hjälpa mot det alls.

Skrivet av ipac:

Finns heller ingen direkt relation mellan "flyt" och responstid. Snarare att det finns skäl att misstänka att bra responstid leder till något sämre upplevt "flyt".

Inte heller mellan ulmb och "flyt". Syftet med ulmb är snarare att förbättra upplevd rörelseskärpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Talar förstås om objekt i rörelse när man använder som skärm, sorry vet ej riktigt vad man ska kalla det för tekniska termer på svenska då jag mestadels använder engelska sådana i vardagen bland olika engelska forum men "motion smoothness" är vad jag syftar på så kanske rörelseskärpa är det mest korrekta svenska översättningen.

Låter lite som om de medvetet försökt bättre anpassa årets modeller till just spelskärmsanvändning också. Ett stort plus vore ju om LG dessutom har lyckats förbättra sina anti burn-in lösningar på något sätt, det tror jag inte men man kan ju hoppas.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av RPGWiZaRD:

Talar förstås om objekt i rörelse när man använder som skärm, sorry vet ej riktigt vad man ska kalla det för tekniska termer på svenska då jag mestadels använder engelska sådana i vardagen bland olika engelska forum men "motion smoothness" är vad jag syftar på så kanske rörelseskärpa är det mest korrekta svenska översättningen.

Det finns flera aspekter på rörelse och "smothness" och "skärpa" handlar ofta om olika saker.

Skärpan, förutsatt att bilden är skarp från början, likt datorgrafik och spel utan adderad oskärpa, handlar om hur snabbt panelen ställer som sig i form av kort resonstid. Det handlar också om att hjälpa ögonen uppleva denna skärpa vilket kan ske med black frame insertion av olika former, likt ULMB etc.

Mjukheten, Smoothness, handlar dels om uppdateringsfrevensen. Helt klart en annan känsla av att köra 120 och 240 Hz jämfört med 30 Hz så länge vi talar om att bilden är skarp från början, likt datorgrafik och just spel utan adderad oskärpa.

Men det handlar också om oskärpa, där en LCD med lång repsonstid får en utsmetning mellan bildrutorna. Detta ger ett mjukare och mer följsamt intryck i rörelsen till priset av sämre skärpa. Bildrutan som helhet är framme en kortare tid, en kortare frame time, och man ser mer av den smetiga övergångsperioden. Men det rycker också mindre eftersom övergången mellan bildrutor är mer gradient.

Därför har många spel även "Motion blur"-funktioner. Spelet adderar oskärpa i rörelser för att minska intrycket av ryckighet vid låga spelfrekvenser, inte minst 30 FPS på konsol. Vilket kanske knappt märks ifall man har en långsam LCD-panel.

För film etc. som består av 24 bilder/s är det än mer komplexitet eftersom man filmar ett motiv och det blir oskarp när det rör sig framför kameran samt när man rör själva kameran. Filmade rörelser är oskarpa från början. Bara att pausa en film mitt i en actionscen och se hur det ser ut.

Men det är också därför 24 FPS av suddiga bilder på film har fungerar i över 100 år. Men 24 FPS skarpa bilder i spel är en katastrof.

Film arbetar dessutom med slutartider/slutarvinklar där normen är 180 grader eller halva frametime, 1/48-dels sekund vid 24 FPS. Så typiskt i film är 50% av rörelsen inte fångad på film, vilket är den klassiska "film-looken" som är en följd av hur analog film fungerar.

Med filmat material kommer en LCD inte nödvändigtvis ha problem med ryck eller oskärpa. Oskärpan i filmen blandas i viss mån med oskärpan i kristallerna. Budget-TV adderar dock ofta mer oskärpa i rörelser än vad som är fångat på bild.

Fast ja, på budget-LCD (och felinställda TV överlag) har vi istället också problem med reproduktionen av 24 FPS som ofta repeteras till 60 Hz där varannan bildruta visas två gånger. Detta ger en annan nivå av ryckighet och även intryck av skärpa.

En OLED med mycket låg responstid samt lång frametime lär i sin tur upplevas som ryckigare än LCD utan att se nödvändigtvis skarpare ut i rörelser. Detta eftersom filmen redan är något oskarp av sin natur och transitionen mellan varje ruta är ögonblicklig men sker i låg frekvens. Mer tid för ögat att uppfatta bildens helhet.

Tills vi jämför med 60 Hz-reproduktion av film/24 FPS där ingen OLED (vad jag vet) gör samma fel såvida man inte gör fel inställningar. Då kommer en OLED att se mindre ryckig ut jämfört med än en LCD som kör 24 FPS->60 Hz

Viktiga att komma ihåg är att det ska se olika ut för film och spel. För att det är olika.

Permalänk
Medlem

Känner ej att jag missar något, hoppade på en LG E9.
Förmodligen ett eller två år längre support i och med ny processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Härligt, jag lyckdes ochså att inte trycka på köpknappen i mellandagarna.
Ska bli kul att köpa en med lite mer finesser.

Grattis, bara att hosta upp dubbla summan pengarna (vilket den nya årsmodellen brukar kosta första halvåret) eller vänta till black friday.
Min 65C7 står sig fint fortfarande känner jag (och har gett mig 3 år extra OLED njutning när ni hoppar in i racet)

Enligt mig händer det för lite på TV fronten för att vänta in ny teknik. OLED har haft ungefär samma bild sedan 2016 nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av e3henri:

Grattis, bara att hosta upp dubbla summan pengarna (vilket den nya årsmodellen brukar kosta första halvåret) eller vänta till black friday.
Min 65C7 står sig fint fortfarande känner jag (och har gett mig 3 år extra OLED njutning när ni hoppar in i racet)

Enligt mig händer det för lite på TV fronten för att vänta in ny teknik. OLED har haft ungefär samma bild sedan 2016 nu.

Vad det kostar är det minsta problemet 😏

Permalänk
Medlem

Vad kan man vänta sig att en 48-tummare skulle kosta? Kan man hoppas på en bra bit under 10000 eller kommer det bli dyrare än man redan kan ha fått tag på 55-tummare för bara för att dom är nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Vad kan man vänta sig att en 48-tummare skulle kosta? Kan man hoppas på en bra bit under 10000 eller kommer det bli dyrare än man redan kan ha fått tag på 55-tummare för bara för att dom är nya?

Bra fråga!
55 tummare har ju blivit nya normen, så brukar vara mest prisvärda storleken...
Jag gissar 48 tummaren blir billigare än 55 tummaren, men inte speciellt mycket. (inte lika stor skillnad som tex mellan 55 till 65)
Dessutom finns väl 48 tummaren bara i C-serien och inte billigaste B-serien om jag minns rätt nu.

Det är nog möjligt en BX 55 tummare blir i princip samma pris som CX 48 tum... och så kostar CX55 ca 1500-3000kr mer.

Jag tror det bästa vi kan räkna med än CX48 för 9000kr (8995kr) på nästa black friday. Ska bli kul att se hur fel man får

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

@MarcusHuddinge: Det måste inte automatiskt bli billigare bara för att storleken är mindre. Ifall du kan få ut fler 48:or på samma moderglas kan det bli lägre priser. Men det handlar också om mängden totalt. 48 tum kanske i först hand blir ett alternativ för att bredda räckvidden och fånga dem som tycker 55 tum är för stort och idag väljer bort OLED. Prisskillnaden kan bli rätt liten.

Permalänk
Medlem

Dock bara basic level support för G-sync och samma lär nog gälla FreeSync.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|