Samsung SSD 980 Pro – upp till 6 500 MB/s genom PCI Express 4.0

Permalänk
Melding Plague

Samsung SSD 980 Pro – upp till 6 500 MB/s genom PCI Express 4.0

Under år 2020 kommer allt fler SSD-produkter ansluta över PCI Express 4.0, och under årets CES-mässa visar Samsung upp företagets kommande tillskott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ganska imponerande hastigheter. Vi som är uppväxta med äldre hårddiskar, i synnerhet IDE på 5400 rpm kan inget annat le med förtjusning.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aje:

Ganska imponerande hastigheter. Vi som är uppväxta med äldre hårddiskar, i synnerhet IDE på 5400 rpm kan inget annat le med förtjusning.

För att inte tala om gamla 2,5" diskar på 4500rpm...

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Ganska imponerande hastigheter. Vi som är uppväxta med äldre hårddiskar, i synnerhet IDE på 5400 rpm kan inget annat le med förtjusning.

japp, jättekul att bränna skivor / kopiera filer när hela datorn blev obrukbar i typ 50 min

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

För att inte tala om gamla 2,5" diskar på 4500rpm...

För att inte tala om vi som satt med spel på 3.5" diskett

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Aje:

Ganska imponerande hastigheter. Vi som är uppväxta med äldre hårddiskar, i synnerhet IDE på 5400 rpm kan inget annat le med förtjusning.

Ja verkligen! Första hårddisken jag hade i "min" dator när jag var liten var en 16GB IDE om jag inte missminner mig. Kommer också ihåg när jag körde någon "raptor-disk" senare när man fortfarande var iväg och LAN-ade som gjorde över 10000rpm och lät sjukt mycket

Någon får rätta mig om jag har fel men har för mig att det var ungefär då man priset gick under 100kr/GB (kan missminna mig?)

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Inaktiv

Jag har varit sugen att stoppa in en 1TB NVMe enhet istället för min 960 EVO 500GB ända sedan uppgraderingen i somras. Nu lär denna säkert bli dyr men blir att hålla koll på iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

För att inte tala om gamla 2,5" diskar på 4500rpm...

Skrivet av HenrikM:

För att inte tala om vi som satt med spel på 3.5" diskett

Kul fakta: 6500 MB/s är ganska precis 4500 disketter¹/s.

¹ 1.44 MB-disketter

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se lite prisdroppning på dom större diskarna

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Men hur är det med QD1?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kul fakta: 6500 MB/s är ganska precis 4500 disketter¹/s.

¹ 1.44 MB-disketter

Vi kanske skulle börja mäta i floppies/second istället.

Permalänk
Medlem

När får man nytta av dessa snabbare SSDs?

Tittar jag på jämförelser när det gäller boot tid samt laddtider i spel så verkar det vara extremt små skillnader på 500mbs och 1000+ men eftersom det kommer snabbare och snabbare så måste det ju finnas cases där det faktiskt är intressant? Att kapa några enskilda sekunder är alltid bra men inte super motiverande jämfört med vinsten hdd -> sata ssd.

Så är det databaser, datahantering, bild eller video typ där det finns större vinster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

För att inte tala om gamla 2,5" diskar på 4500rpm...

För att inte tala om 5,25" HDD på 20mb som vi hade i våran 286a. 3600rpm o runt 65ms! söktid.

Testdrive 2 laddade dock ganska snabbt ändå på den tiden ;=)

OT grym prestanda som är klart imponerande även om vi dekstop användare inte har någon större nytta av den i dagsläget.

Märker knappat någon skillnad mellan min 970Evo och min 850evo när man laddar. Mest om man kopierar filer det händer saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

När får man nytta av dessa snabbare SSDs?

Tittar jag på jämförelser när det gäller boot tid samt laddtider i spel så verkar det vara extremt små skillnader på 500mbs och 1000+ men eftersom det kommer snabbare och snabbare så måste det ju finnas cases där det faktiskt är intressant? Att kapa några enskilda sekunder är alltid bra men inte super motiverande jämfört med vinsten hdd -> sata ssd.

Så är det databaser, datahantering, bild eller video typ där det finns större vinster?

Skulle lägga till virtualisering för när dessa är bra att ha.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Kör en vanlig SSD 850 EVO 250GB som C-Disk och en 1TB NVMe 970 Evo som övrig disk (spel, film, bilder, redigering etc etc) Grymt nöjd!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med tanke på kommande prishöjningar så lär denna bli DYR. Gissar på mellan 3000-4000kr för 1tb.
Dessutom blir den i princip AMD only i flera år.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se lite iops-data och inte bara rw-hastigheter.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

När får man nytta av dessa snabbare SSDs?

Tittar jag på jämförelser när det gäller boot tid samt laddtider i spel så verkar det vara extremt små skillnader på 500mbs och 1000+ men eftersom det kommer snabbare och snabbare så måste det ju finnas cases där det faktiskt är intressant? Att kapa några enskilda sekunder är alltid bra men inte super motiverande jämfört med vinsten hdd -> sata ssd.

Så är det databaser, datahantering, bild eller video typ där det finns större vinster?

Redigera några hundra raw i batch så behövs mycket minne och snabba diskar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

när jag körde någon "raptor-disk" senare när man fortfarande var iväg och LAN-ade som gjorde över 10000rpm och lät sjukt mycket

OT: Ååh, lyckades köpa ett par raptor-diskar när pccity kånkade, ingen som tog dessa eftersom ingen fattade varför de kostade mer än de stora hårddiskarna. De var grymma att köra ifrån i raid0 (stripe).

grymt med 980pro, behövs fler grejjer som verkligen lyfter fram behovet av PCIE4.0.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Tar två och kör i raid 0! Lär kunna tanka många floppys i sekunden då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vi som är uppväxta med äldre hårddiskar, i synnerhet IDE på 5400 rpm kan inget annat le med förtjusning.

Skrivet av HC-8315:

För att inte tala om gamla 2,5" diskar på 4500rpm...

Skrivet av HenrikM:

För att inte tala om vi som satt med spel på 3.5" diskett

Bah, ni ungdomar vet inte hur bortskämda ni var. Diskett! Jag brukade drömma om att ha tillgång till en sån där blixtsnabb diskdrive. På min tid "laddade" vi in programmet i datorn genom att manuellt skriva av en programlistning i hexkod. Lyckligtvis tog det inte så lång tid eftersom minnet inte rymde mer än en A4-sida, men hastigheten var nog inte mer än någon byte/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Bah, ni ungdomar vet inte hur bortskämda ni var. Diskett! Jag brukade drömma om att ha tillgång till en sån där blixtsnabb diskdrive. På min tid "laddade" vi in programmet i datorn genom att manuellt skriva av en programlistning i hexkod. Lyckligtvis tog det inte så lång tid eftersom minnet inte rymde mer än en A4-sida, men hastigheten var nog inte mer än någon byte/s.

Kunde ni skriva koden i hex? Du har ingen aning om hur bortskämda ni var! Vi fick trycka in varje bit för sig i hålkort och mata datorn med korten. Sen gick man omkring med sina pärmar med kod och hoppades att man inte tappade ut korten och fick dem i fel ordning.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar: Hålkort var ju rena lyxen! Innan fick man ju programmera spelet från skratch genom att flytta kopplingar på en switchboard. Där kan man prata låg bandbredd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

@kelthar: Hålkort var ju rena lyxen! Innan fick man ju programmera spelet från skratch genom att flytta kopplingar på en switchboard. Där kan man prata låg bandbredd!

Ni låg på stranden hela dagarna, va? På min tid fick man uppfinna sin egen räknemaskin och bygga den själv.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hehe underbar diskussion. Kom direkt att tänka på denna:
Monty python

Permalänk
Avstängd

Oooh, nu blev jag faktiskt imponerad.
Har suttit i tankarna på en TB PCIe 4.0 så syrran kan ta gamla EVOn, och de där 1,5 GB/s över existerande diskar gör det klart åtråvärt. Särskilt om de faktiskt når miljonen på IOPS.

Hoppashoppas att vi får X100 tillgängliga snart så man kan ha den som scratchdisk med denna.
Blir kombipriset under 5000 för 1TB + 100GB går jag nog i taket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av psilobe:

När får man nytta av dessa snabbare SSDs?

Tittar jag på jämförelser när det gäller boot tid samt laddtider i spel så verkar det vara extremt små skillnader på 500mbs och 1000+ men eftersom det kommer snabbare och snabbare så måste det ju finnas cases där det faktiskt är intressant? Att kapa några enskilda sekunder är alltid bra men inte super motiverande jämfört med vinsten hdd -> sata ssd.

Så är det databaser, datahantering, bild eller video typ där det finns större vinster?

Tja, du kan ju i alla fall utesluta disken som flaskhals vid större filer 8K i råformat med 10-bit färg ger ju 7500 MB/s lite synd bara att disken fylls på 136 sekunder.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

För att inte tala om vi som satt med spel på 3.5" diskett

Skickades från m.sweclockers.com

De som inte packat upp Doom från fyra .arj-packade diskar har inte levt på riktigt

Minnesbilder från dos gav mig just små otäcka rysningar.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kul fakta: 6500 MB/s är ganska precis 4500 disketter¹/s.

¹ 1.44 MB-disketter

Tusan va snabb man måste vara på handen för att klå en SSD numera. Guinness World Records here I come!

Permalänk
Medlem

@kelthar: Räknemaskiner? Vilket paradis att få möjlighet att bygga en sån! Nej, för att få något uträknat snabbt var det bästa sättet att instruera en grupp kvinnor som fick verkställa algoritmen genom att kommunicera sina in och utdata på papper.