Hårdvara till server

Permalänk
Medlem

Hårdvara till server

Hej,

Min server/NAS börjar bli till åren och jag tänkte bygga mig en ny men vet inte riktigt vilken väg jag ska gå gällande hårdvara.

Idag har jag en Xeon E3-1240l v3 (25watt), 32GB ddr3 ECC samt ett intel 1200rps moderkort.
CPU skulle jag kunna byta mot en 1285 v4 från ebay, men moderkortet stöder tyvärr inte mer än 32gb RAM. Så det enklaste är att köpa nytt.

Jag har sneglat mot en Xeon E3-1275 v6 och ett Asus P10S-E/4L moderkort, mobo har 4 nics, 2 m.2, 4 sata samt 1 mini-sas för ytterliggare 4 sata.

Men det finns ju inget som säger att jag måste ha en Xeon.
Förut körde jag Windows Server på maskinen och hyper-v, men idag har jag gått över till Unraid och det känns som att jag inte kommer gå tillbaka till Win Server.

Unraid fungerar ju med "allt" typ, så jag skulle ju lika gärna kunna välja ett Ryzen system, Ryzen 7 3800x ligger i samma prisklass men har 8/16 istället för 4/8 som 1275 har.
Nackdelen är att jag måste köpa grafikkort då den inte har inbyggt och am4 moderkort med inbyggd grafik lyser med sin frånar, har typ sett ett från Asrock Rack.
En annan nackdel är att det är ont om am4 moderkort som är WS, väldigt mycket bling bling tycker jag.

enda kraven jag har är nog vt-d, aes-ni.
Sen är nice to have flera nics, många sata, 2 m.2.
har ni någon annan input?

Maskinen används som NAS och så kör jag dockers och virtuella maskiner.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Du måste inte ha ett grafikkort. Kanske under installation men efter det är det inte mycket du behöver det till iom unraid har ett webgränssnitt.
Enda är väl att se till att du har något budgetkort som kan stoppas in vid hårdvarufelsökning.

Köpte själv ett B450-baserat moderkort till min Ryzen 2600 som jag nu kör i min unraid. Kompletterat med ett LSI 9211-8i för diskar. Rullar på svinbra enligt mig.

Ska du köra flera NIC's och kör med AMD får du nog titta på ett instickskort. Behöver du inte snabbare än 1Gbit så kan det köpas "billiga" lite här och var beggade.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

tack för svar, har sneglat mot en Asrock X570M Pro4, den verkar kunna köra samtliga pcie, m.2 samt sata portar utan att Y avaktiveras ifall man använder X.
tittade på ett billigare B450 mobo först, men om man använde den andra m.2 sloten så avaktiverades pcie_4 porten.
om man använde pcie_3 porten så avaktiverades pcie_2 porten. så även fast det mobot hade 4 pcie och 2 m.2 kunde man inte nyttja allt.

Men jag är nog inne på att faktiskt bygga ett ryzen system istället för att gå på Xeon, bara lite trist att man inte får så bra stöd för ECC med ryzen. finns väldigt få moduler på tillverkarens QVL.

LSI 9211-8i gick ju att hitta billigt på ebay, så antalet sata är ju inte någon show stopper.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

@issue: Tycker det låter skitbra!!

Cheers!

P.S. Köpte mitt LSI, färdigt i IT-mode (vilket det ska vara för ändamålet) och ink frakt för ca 650:- Man kan dock hitta det billigare. D.S.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

jag kör liknande setup jag har dock splittat det till 2 maskiner. Ser ingen anledning att köra vmar på en nas maskin.

Annars låter ryzen vettigt det är vad jag kör på min kvm maskin med 64gb minne.

Båda står på 24/7 och klarar sig utan ecc minne och server cpu. Billigaste moderkorts alternativen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

jag kör liknande setup jag har dock splittat det till 2 maskiner. Ser ingen anledning att köra vmar på en nas maskin.

Annars låter ryzen vettigt det är vad jag kör på min kvm maskin med 64gb minne.

Båda står på 24/7 och klarar sig utan ecc minne och server cpu. Billigaste moderkorts alternativen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är ute efter att minska antalet enheter hemma, därför blir det VMs på en NAS

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Har personligen vart i banorna om att skaffa en skön server som står här hemma, men generellt sett så drar ju Xeon-processorer satan med ström. Ryzen processorerna förflyttar inte heller ström med sugrör heller direkt.

Ryzen 7 3800x TDP-värden ligger likt de flesta Xeon i Norrköping. Räkna lite på strömåtgång så kan det vara värt att titta på processorer som likt din nuvarande Xeon ligger väldigt lågt. Hur hårt tänker du pressa processorn m.m?

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Slänger in denna som ett billigt men skrymmande alternativ.
Säkerligen överdrivet för ditt projekt men i det fallet skulle du kunna köra NAS:en i en VM...

https://www.ebay.com/itm/HP-Proliant-DL380e-G8-25xSFF-2x-8-Core-E5-2450L-1-8GHz-32GB-RAM-B120i-1x750W/253686960296

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.