Jag har tänkt en del på AI uppskalning och tror att det kan spela en stor roll för streaming, både för spel och serier/filmer, men serier/filmer bör vara många gånger lättare att fixa. I spel så kan du kolla runt överallt, och vara på miljarder olika ställen. Det är omöjligt att se hela världen i dessa scenarier, du måste gissa vad resultatet ska bli. För serier/film så har du sett ALL indata (lite som https://www.sweclockers.com/nyhet/27022-3dmarks-prestandatest... , vilket förmodligen är den snyggaste DLSS implementationen). Utöver det så finns det ett mycket större intervall att uppskala bilden. Spel körs ofta i 60+FPS , medan film/serier ofta är 24FPS. Allt som behövs är att man skickar en modell för videomaterialet innan man kan se på det.
På TV eller konsol är det inget problem med den extra energin som krävs att uppskala, men lite osäkert hur det blir på handhållna apparater som ofta har en begränsad area och effektförbrukning. Men när man ser hur Google och Apple lägger in en massa hårdvara för AI acceleration som känns det som att det kan faktiskt vara något de kollar på. Sedan att Samsung kommer att följa samma väg med RDNA känns självklart, antingen om de vill göra det med själva arkitekturen (se whitepaper under machine learning inference) eller om de vill koppla någon egen del till det, men sannolikaste valet känns nog som om de vill implementera det i själva arkitekturen.
Spelstreaming (t.ex xcloud) är förstås svårare med en mycket mer begränsad tid att uppskala, men de kan nog få bort en del artefakter som uppstår när det väl streamas och underlätta bandbreddsproblemet för portabla enheter. Mer energi kommer att gå åt för användaren, men förhoppningsvis kommer det att bli bättre med tiden (att skala en 720p videoström till 1440p kommer att ta mindre och mindre energi med senare arkitekturer). För själva molnet kommer också mindre energi gå åt med att rendera i lägre upplösningar, så de känner nog att lösningen är värd det (blir billigare för dem). En annan lösning är att uppskala innan, men det hjälper inte användaren om de är på en mobil uppkoppling.
Intressanta tider framöver i vilket fall som helst.