Skärm för bildredigering (färgåtergivning)

Permalänk

Skärm för bildredigering (färgåtergivning)

Hej!

Jag skulle vilja ha en skärm för bildredigering och har kollat en del på denna:

Philips 276E8VJSB / 27" / 4K / HDMI,DP / 5ms

Min fråga är nu angående färgåtergivningen, är denna bra?
Om inte har någon lust att berötta hur jag ska resonera?

Tack på förhand

Permalänk
Föredetting

Beros på vad du har för krav. Den fixar sRGB, men är inget under av någonting egentligen. Bra för pengarna, men man får inte jättemycket för 2500:-.

Avsaknad av VESA-fäste är ett stort minus när den säljs utan höjdjustering.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Beros på vad du har för krav. Den fixar sRGB, men är inget under av någonting egentligen. Bra för pengarna, men man får inte jättemycket för 2500:-.

Avsaknad av VESA-fäste är ett stort minus när den säljs utan höjdjustering.

Det är väl tyvärr där jag är för okunnig. Jag vet inte vad mer för färgåtergivning man är ute efter...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Berra-bikers: Adobe RGB och DCI-P3 är väl det man ska titta på idag.

Jag hade tidigare en Dell Ultrasharp 32" som jag var riktigt nöjd med.

Vad är din budget och måste skärmen vara 4k?

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Skrivet av Kujo:

@Berra-bikers: Adobe RGB och DCI-P3 är väl det man ska titta på idag.

Jag hade tidigare en Dell Ultrasharp 32" som jag var riktigt nöjd med.

Vad är din budget och måste skärmen vara 4k?

Jag skulle vilja hålla mig runt 3000 - 4000, men skulle kunna tänka mig att leta begagnat för att få ner priset. Vill gärna ha runt 27 tum.

Alltså anledningen till att jag har hakat upp mig på 4K är för att det verkar vara det som rekommenderas - men varför man skulle behöva det vet jag ju egentligen inte.

Min plan är nämligen att komma igång ordentligt med min redigering och vill då inte ha en skärm som begränsar mig. Samtidigt så får jag väl köpa en ny skärm om några år om den jag köper vid detta tillfälle inte längre känns bra.

Som ni märker så är inte detta med skärmar min största styrka. Så uppskattar all hjälp jag kan få.

Men kan ni anse att jag istället borde fokusera på färgåtergivelsen än formatet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Berra-bikers: Precis som Kujo skriver ovan så är det Adobe RGB och DCI-P3 som gäller idag. Dock drar det gärna iväg i kostnad för riktigt bra skärmar med dessa funktioner. Jag har själv fotograferat i många år och jag har aldrig känt att jag behöver 4K vid bildredigering. 1440 räcker alldeles utmärkt i mitt tycke.

Jag skulle definitivt rekommendera Dells UltraSharp-modeller. Vill man ha ännu värre så är det nog Eizo som gäller, men då pratar vi helt andra pengar.

Jag har föregångaren till denna https://www.dustin.se/product/5010891160/ultrasharp-up2716d och är väldigt nöjd, dock lite dyrare än du budgeterat.

Permalänk
Medlem

@Berra-bikers: Färgåtergivning är viktigare än formatet.

Skärmen Hatemonger länkade rekommenderar jag också.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Skrivet av Kujo:

@Berra-bikers: Färgåtergivning är viktigare än formatet.

Skärmen Hatemonger länkade rekommenderar jag också.

Tack för era svar!

Vad är det för skiöönad på den ni rekommenderar och Dell UltraSharp U2717D? Den hade lite amnat pris!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du ska hobbysnickra är inte färåtergivningen superviktig, vilken Ultrasharp som helst från Dell kommer funka bra. Köp UHD eller 4K, spelar inte så stor roll heller. Det är mycket fjomp och pryleri. För din budget får du ändå bara "amatör" grejer, så oroa dig inte så mycket för det. Som dagt, alla Dell Ultrasharp är bra.

Om du om några år vill börja jobba professionellt byter du bara skärm till en professionell skärm, vilket givetvis kostar 10ggr mer än vad du tänkte för budget nu, men ändå en ynklig summa jämfört med all annan hårdvara du då vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den skärmen du väljer ska ha IPS. Den har bäst färgåtergivning mellan alla typer av skärmar. Finns Tn, Va och ips.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...