Lenovo presenterar Thinkpad X1 Fold – vikbar hybriddator med Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Lenovo presenterar Thinkpad X1 Fold – vikbar hybriddator med Windows 10

I gränslandet mellan bärbar dator och surfplatta avtäcker Lenovo världen första vikbara 13-tummare, som blir det senaste tillskottet i Thinkpad-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Känns mer rimligt än en telefon som fepplas med hela tiden. Större chans att få denna skärmen att leva tillsammans med normal laptops livstid än Galaxy Fold.

Helt klart intressant produkt, ser fram emot kommande recensioner.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv

Ser ingen marknad för denna typ av skärm, varken för laptops eller telefoner

Permalänk
Medlem

Tror inte tekniken är mogen riktigt. Är nog mer en gimmick för early adopters. Ser ingen direkt fördelaktig nytta med den heller. För liten och troligen för vek konstruktion.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir visserligen en stor skärm man kan ha med sig i ett ganska litet format.

Men både bilden med touch-tangentbord och även det separata tangentbordet som ligger över halva skärmen... det känns som man tryckt dit ett femte hjul.

Tänk er att använda den lösningen i knät. Ugh!

Aja. Det är väl mer ett test.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

förutser redan nu att detta är årets flopp 2020, iallafall om man försöker skriva på den som de tänkt sig

Permalänk
Medlem

Rätt coolt koncept. Men känns lite svårt att se när det skulle vara praktiskt, mer än en stor skärm man kan vika ihop så den tar mindre plats.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Visst är det intressant att de testar nya produkter, men för den som kräver en stor skärm i ett litet format känns ju en usb-ansluten skärm vettigare. Med det sagt så har ju modellen en stor fördel och det är ju i potentiell skärmyta, en laptop som idag är i samma storlek som en 14-tummare kan med denna teknik få en skärm på uppemot 20 tum. Ingenting för den som jobbar mycket på resande fot, men för den som normalt sett har tillgång till ett stadigt skrivbord att jobba vid måste det kunna bli ett stort steg upp.

Permalänk
Medlem

Riktigt fjantig. Dessutom syns det ju väldigt tydligt att skärmen är vikt på mitten, vilket skulle driva iaf mig till vansinne på nån sekund eller två.

Dessutom - inget tangentbord. Nej tack.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Skulle passa mig helt perfekt i jobbet!
Men för dyr.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Minns ni i tråden hur folk skrattade åt klumpiga 3G mobiler, där de hade en massa totalt onödiga saker som kamera, mailprogram och webbläsare? Eller minns ni hur folk skrattade åt dessa ultratunna 13" laptop som var svindyra, där de flesta sa att en laptop ska vara 15,6" stor? Eller platt-tvapparater som var svindyra, varför forskar de inte på något som folk vill ha istället för sådan dritt säger de flesta laggards.

Nå detta är en dator som är bland de första av sitt slag om inte den första, självklart kommer den då ha en drös brister, men köparna får istället vara först med ny teknik.
Det kommer bli intressant och se vad denna teknik leder till, men det dröjer nog länge innan det blir något för den stora skaran. Precis samma som att platta tvapparater fanns hur länge som helst innan folk köpte en sådan framför crt.
Tar vi gamers så har kanske inte alla gått ifrån crt än idag? Det finns fortfarande nya artiklar om hur bra crt är: https://www.vice.com/en_us/article/kz4gqm/why-this-20-year-ol...

Permalänk
Medlem

Ser ut som årets julklapp 2020. Med magneter på baksidan så kan man slänga fast den på kylskåpet med. Framtiden är nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tror inte alls på vikbara skärmar med dagens material med skärmarna som viks motsvarande, visst för en liten del människor som är notoriska med att göra rent innan man slår ihop den, men för alla andra som sitter med all möjlig skit runt om sig så känns det som skärmarna kommer vara repiga som satan snabbt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Minns ni i tråden hur folk skrattade åt klumpiga 3G mobiler, där de hade en massa totalt onödiga saker som kamera, mailprogram och webbläsare? Eller minns ni hur folk skrattade åt dessa ultratunna 13" laptop som var svindyra, där de flesta sa att en laptop ska vara 15,6" stor?

Heh, det gör jag fortfarande. Sånt där är bara leksaker i mina ögon.

Antar att det kvalificerar mig som sur gammal gubbe / bakåtsträvare.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Svårt o skriva när man inte riktigt kan känna sig fram som man ofta gör.

Omedvetet brukar man ju lägga fingret på Shift knappen och sedan vet man per automatik hur man ska skriva utan att ens behöva kolla på fingrarna.

Permalänk
Medlem

Svårt att se varför jag skulle köpa denna istället för t.ex. en Surface Pro.
Designen faller mig inte i smaken och enda fördelen jag kan se är att den tar en aning mindre plats i hopfällt läge.

Hade kanske varit mer intressant om den varit större?
Så den har storleken av en normalstor laptop i hopfällt läge, för att kunna vecklas ut till en lite större skärm?
Känns fortfarande som ett väldigt nischat use-case även då, då det redan finns kompakta extra skärmar att köpa som tillbehör till tablets / laptops till rimligt pris, och allt de behöver är en usb-anslutning.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)