AMD Radeon RX 5600 XT lanseras 21 januari

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 5600 XT lanseras 21 januari

Med Radeon RX 5600 XT tar AMD sikte på Nvidia Geforce GTX 1660 Ti i kampen om bästa grafikkortet för 1080p-spelande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt ointressant.

Dessa kort borde inte släppas längre om utvecklingen ska gå framåt.

Permalänk
Hjälpsam

Trodde ärligt att 1660 Ti var död efter 1660S insteg. Detta är den prisklass där det (för oss i alla fall) rullar flest grafikkort, så det kan vara trevligt med alternativ för de som önskar stötta röda laget.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

AMD verkar ha gett upp hoppet helt om att kunna tävla med Nvidia på snabbare GPUer.

Skulle inte förvåna mig om Intel lanserar ett highend kort som kan tävla med Nvidia före AMD lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Helt ointressant.

Dessa kort borde inte släppas längre om utvecklingen ska gå framåt.

Trodde majoriteten av gamers köper konsoler och potatis datorer och inte datorer med grafikkort för 7000-15000kr
Så ska utvecklingen gå framåt så fort som du önskar så får du tvinga folk sluta köpa billig skit och konsoler utan köpa de dyra delarna direkt

Permalänk
Medlem

Då RX5700 legat runt 3499 SEK ofta så kommer 5600XT för nära om den lägger sig på 3300 SEK om 12XUsd som varit standard senaste tiden.

Dessutom ska detta kort jämföras mot 1660 Super men känns som ett medvetet val.

Känns som 1650-1660 Super är mer prisvärda och är inget fel på AMD korten enbart priserna som borde justeras ner enligt mig.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

AMD verkar ha gett upp hoppet helt om att kunna tävla med Nvidia på snabbare GPUer.

Skulle inte förvåna mig om Intel lanserar ett highend kort som kan tävla med Nvidia före AMD lol.

Nej då, rDNA är inte här på allvar än. Vi kommer se förändring redan nästa generation.

Permalänk
Medlem

Det känns inte så intressant om de som bäst siktar på att matcha Nvidia i ett segment där den senare satt pris utan direkt konkurrens.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Varför spelar man i 1080p över huvud taget? Är det för att få 3 - 6 fps till?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Varför spelar man i 1080p över huvud taget? Är det för att få 3 - 6 fps till?

Så att folket kan spela CS och fortnite i 300fps + såklart men det det borde vara bättre att sitta på 720p så kan man räkna alla prickar"pixlar" och sina 1000 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

AMD verkar ha gett upp hoppet helt om att kunna tävla med Nvidia på snabbare GPUer.

Skulle inte förvåna mig om Intel lanserar ett highend kort som kan tävla med Nvidia före AMD lol.

Alltså, den stora marknaden finns inte i highend, RX 5600 XT är vad de flesta är ute efter, medelklass prestanda i 1080p därav lägger inte AMD stora pengar på 1% av marknaden.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Lycka till att sälja det kortet för 3400 kr...

Permalänk
Medlem

Håller med flera andra här. Prestandan är bra och tillräcklig för alla som tänker sig spela i 1080 (vilket är en klar global majoritet) med hög framerate, men... Man måste justera prislappen lite till för att övertyga om att prestandan är värt priset. Runt 3k med svenskt momspåslag tror jag börjar lukta rimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Alltså, den stora marknaden finns inte i highend, RX 5600 XT är vad de flesta är ute efter, medelklass prestanda i 1080p därav lägger inte AMD stora pengar på 1% av marknaden.

Ja det är ju en bra ursäkt för att inte kunna tävla mot bättre kort

Och deras 5700XT är ett "1440p" kort.
Men det räcker inte till för 1440p i högre framerate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja det är ju en bra ursäkt för att inte kunna tävla med bättre kort

Och deras 5700XT är ett "1440p" kort.
Men det räcker inte till för 1440p i högre framerate

Så ja, AMD nöjer sig med 60fps som high end gaming verkar det som

Vilka spel pratar vi om där 5700xt inte räcker till i 1440p?
Får mer eller mindre samma fps med 5700xt som mitt 1080ti i de spel jag spelar i 1440p och 1080p
i 4K får jag även lägre fps med mitt 1080ti

Permalänk
Medlem

Priset på hela 5000-serien behöver justeras ner åtminstone 500-1000:- beroende på kort för att det ska kännas intressant för uppgradering.

AMD kan tävla hyfsat med nVidias gamla mellankort på 12nm när det kommer till prestanda/watt, men imponerar inte med prissättningen. Men nVidia går snart över till moderniserad arkitektur och 7nm. Om inte RDNA2 medför ett ordentligt lyft så kan det vara så att det får bli Ampere. Utvecklingen prestanda/watt och prestanda/krona har inte befogat nyköp på AMD-sidan trots lång väntan.
Nu när nVidia öppnat upp Gsync för att köras på Freesync-skärmar så kan totalpriset för att köra nVidia sjunka.

Så fel man hade när man spådde stora prestanda/effektivitetskliv för AMD när de skulle gå ner från 28nm. Inte bara att de hoppade motsvarande en och en halv nod, de skulle ju införa teknik som nVidia redan infört med 900-serien. Trodde mitt 7970 skulle bli kortlivat. Tji fick man.

Permalänk
Medlem

GTX 1070 prestanda för samma pris som då de begav sig 2016 . Snacka om att de suger häst.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Vilka spel pratar vi om där 5700xt inte räcker till i 1440p?
Får mer eller mindre samma fps med 5700xt som mitt 1080ti i de spel jag spelar i 1440p och 1080p
i 4K får jag även lägre fps med mitt 1080ti

Att de ligger under Nvidia?
I 4k ligger de ännu längre efter.

Och du jämfört med ett 1080ti som är över 2 år gammalt ? Grattis AMD?
Tom 1080ti vinner i 4k i flera titlar enligt Swec test, det säger hur kasst AMDs toppkort är

Hoppas du har 2 system med de korten iaf och att du inte köpte 5700XT för byta ut ditt 1080ti för det var ju ett kasst köp i så fall för 0 prestanda gain

5600XT för 3600:-
Jag köpte mitt 1070 med liknande prestanda / bättre 2016 för samma pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Att de ligger under Nvidia?
I 4k ligger de ännu längre efter.

Och du jämfört med ett 1080ti som är över 2 år gammalt ? Grattis AMD?

Du sa ju dock inte vilket kort eller spel men sa hur dålig fps mot deras topp kort och jag svarade på att när jag kollar så presterar får jag ut lika hög fps med msi afterburner igång.
Edit: Nej jag har bara 8 datorer som står och dammar.....i7or och Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Du sa ju dock inte vilket kort eller spel men sa hur dålig fps mot deras topp kort och jag svarade på att när jag kollar så presterar får jag ut lika hög fps med msi afterburner igång.
Edit: Nej jag har bara 8 datorer som står och dammar.....i7or och Ryzen

Ja, deras toppkort.
1080ti är inte deras toppkort på något sätt utan ett 2 år gammalt kort, rätt logiskt.

Så nej AMDs toppkort är inte nära Nvidias toppkort

Och åter igen, grattis att du får ut lika mycket fps som ett 2 år gammalt kort med AMD's toppkort?
Bra byte ifrån ett 1080ti

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Varför spelar man i 1080p över huvud taget? Är det för att få 3 - 6 fps till?

Alla har kanske inte råd att köpa en 1440p skärm, jag kör själv i 1080p även om jag har ett bra 5700xt kort eftersom jag använder en 144hz 1080p skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Varför spelar man i 1080p över huvud taget? Är det för att få 3 - 6 fps till?

För de finns dom som inte bara spelar singleplayer spel med allt maxat?
Finns de som spelar competitive där upplösning inte spelar någon som helst roll.

Permalänk
Avstängd

Alla grafikkort på marknaden liger ca 1000kr för högt i pris. Med det sagt så är radeon 580 o 570 fortfarande bästa prisprestandan vid en kostnad runt 1200kr. Priser som vi dock inte ser i sverige men i usa bland anbat.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ja, deras toppkort.
1080ti är inte deras toppkort på något sätt utan ett 2 år gammalt kort, rätt logiskt.

Så nej AMDs toppkort är inte nära Nvidias toppkort

Och åter igen, grattis att du får ut lika mycket fps som ett 2 år gammalt kort med AMD's toppkort?
Bra byte ifrån ett 1080ti

Då måste ett 2080/2070 super vara ett 2 år gammalt kort som presterar som ett 1080Ti eller gjorde när de kom? Edit och 2070 som gtx 1080 eller är det helt fel?
Jo visst "bytte" menar du väl köpte ett kort till en annan burk, har redan AMD/Nvidia kort sedan tidigare och hade redan ett 1080 och mitt 1080ti innan så bytte ju ingenting egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Då måste ett 2080/2070 super vara ett 2 år gammalt kort som presterar som ett 1080Ti eller gjorde när de kom?
Jo visst "bytte" menar du väl köpte ett kort till en annan burk, har redan AMD/Nvidia kort sedan tidigare och hade redan ett 1080 och mitt 1080ti innan så bytte ju ingenting egentligen

Toppkort = högst presterande kort, vet inte hur annat man kan förklara detta för dig men ok
1080ti är inte Nvidias högst presterande kort.

Faktum är att AMD inte har något kort att tävla mot Nvidia i toppsegmentet, hur mycket du än försöker övertala dig själv om detta med ditt 1080ti kort ifrån 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Toppkort = högst presterande kort, vet inte hur annat man kan förklara detta för dig men ok
1080ti är inte Nvidias högst presterande kort.

Faktum är att AMD inte har något kort att tävla mot Nvidia i toppsegmentet, hur mycket du än försöker övertala dig själv om detta med ditt 1080ti kort ifrån 2017

Deras topp kort är ju 2080Ti och inte många köper detta kortet så
Edit: Nej men så är det att även om mitt 5700xt ger 1080ti prestanda så presterar det inte dåligt.
Sen att de inte har något kort som presterar som Nvidias Enthusiast Kort " 2080Ti" spelar ingen roll då majoriteten av gamers sitter på skräp eller köper budget grafikkort för ett par tusen bara.
Så varför skulle AMD släppa ett kort som presterar som 2080ti när majoriteten av gamers köper potatis delar?
Det är ju fler som köper Nvidias 1660 - 2060Super korten eller begagnat än som kan hosta upp 7000-15000kr på ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Toppkort = högst presterande kort, vet inte hur annat man kan förklara detta för dig men ok
1080ti är inte Nvidias högst presterande kort.

Faktum är att AMD inte har något kort att tävla mot Nvidia i toppsegmentet, hur mycket du än försöker övertala dig själv om detta med ditt 1080ti kort ifrån 2017

Den enda som nämnt toppkort (ett överdrivet antal gånger faktiskt) är DU. ExcZist har inte pratat om det.

Även fast ExcZist skrev att han inte bytte kort, repeterar du vilket dåligt byte det är.

Ingen har nämnt att AMD kan konkurrera med 2080 ti.
Det enda folk nämnt är att 5700 XT kan konkurrera i sitt nuvarande prissegment.

Du feltolkar inläggen så grovt att det måste vara medvetet.

// Redigerade bort trollkommentarerna, vänligen håll diskussionen på en trevlig nivå // - Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Deras topp kort är ju 2080Ti och inte många köper detta kortet så
Edit: Nej men så är det att även om mitt 5700xt ger 1080ti prestanda så presterar det inte dåligt.
Sen att de inte har något kort som presterar som Nvidias Enthusiast Kort " 2080Ti" spelar ingen roll då majoriteten av gamers sitter på skräp eller köper budget grafikkort för ett par tusen bara.
Så varför skulle AMD släppa ett kort som presterar som 2080ti när majoriteten av gamers köper potatis delar?
Det är ju fler som köper Nvidias 1660 - 2060Super korten eller begagnat än som kan hosta upp 7000-15000kr på ett grafikkort.

Om vi ändå ska prata topoftheline kort så har ju dessutom AMD själva lagt ned produktionen av radeon VII vilket generellt gav bättre prestanda i de flesta spelen för att inte tala om rendering i jämförelse mot tex 5700xt.

Jag antar att nedläggningen handlar om lönsamhet och inget annat. De flesta ville väl inte slänga ut +7000 kr på ett grafikkort och därav tycker jag att AMD gör helt rätt då dom satsar mer på mellansegmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Om vi ändå ska prata topoftheline kort så har ju dessutom AMD själva lagt ned produktionen av radeon VII vilket generellt gav bättre prestanda i de flesta spelen för att inte tala om rendering i jämförelse mot tex 5700xt.

Jag antar att nedläggningen handlar om lönsamhet och inget annat. De flesta ville väl inte slänga ut +7000 kr på ett grafikkort och därav tycker jag att AMD gör helt rätt då dom satsar mer på mellansegmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du underskattar efterfrågan på high end rätt så brutalt.
2080ti sålde väldigt bra overall.
Efterfrågan var ju så pass hög på AIB kort att tillverkarna inte kunde pressa ut tillräckligt många.
Väntade i ungefär 3-4 månader på mitt 2080ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Om vi ändå ska prata topoftheline kort så har ju dessutom AMD själva lagt ned produktionen av radeon VII vilket generellt gav bättre prestanda i de flesta spelen för att inte tala om rendering i jämförelse mot tex 5700xt.

Jag antar att nedläggningen handlar om lönsamhet och inget annat. De flesta ville väl inte slänga ut +7000 kr på ett grafikkort och därav tycker jag att AMD gör helt rätt då dom satsar mer på mellansegmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Radeon VII sålde dem med förlust så att jag tror inte tanken var från början att den ska massproduceras genom hela 2019, 20 för att sedan låta bolaget gå minus på varje såld enhet. Syftet var nog att visa att dem kan göra ett maxat kort.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB