Asus ROG Swift PG32UQX är spelskärm med 4K UHD-upplösning och HDR 1400

Permalänk
Melding Plague

Asus ROG Swift PG32UQX är spelskärm med 4K UHD-upplösning och HDR 1400

Asus spänner musklerna på CES 2020 och visar PG32UQX med HDR 1400, 4K UHD-upplösning och uppdateringsfrekvens på 144 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den dära 360hz skärmen e mer mumma skulle jag säga
Gå upp till högre upplösning gör inget för mig, iaf inte i spel, inte så det blir en annan upplevelse liksom.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

Äntligen. Stämmer det att det är en IPS-panel? Läste det på en annan sida. Priset lär ju vara en mindre förmögenhet. Lär ju inte vara värt pengarna om det inte är DP2.0/HDMI2.1-kombo på den.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk

Känns som att DisplayPort 2.0 borde vara aktuellt för en sådan här skärm om den ska släppas till slutet av året, då DisplayPort 2.0 borde börja dyka upp. För att undvika att behöva göra kompromisser med färger, upplösning, uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem

Äntligen!!

Jag har verkligen längtat efter 32" 4K/144, hur många år som helst.. Tänk om det är dags nu, mmm..

Helt egoistisk utnämner jag denna skärm till prio #1 i testlabbet 2020!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Mycket intressant skärm. Riktigt fina specifikationer - framförallt blir det finkorniga pixlar för mer realistisk bild! Pixel pitch på grövre än 0.19 borde förbjudas!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Priset? Om du behöver fråga så har du troligtvis inte råd.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Om man tycker 1400 nits är för mycket kan jag rekommendera svetsglasögon 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan de inte Asus och Acer sluta med de larviga och fula långbensfötterna på sina toppskärmar? Jag har fått ställa min Acer på musmattan vilket jag inte behövt med en normal fotplatta. Dessutom skär sig silverfärgen mot resten som är svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderGson:

Känns som att DisplayPort 2.0 borde vara aktuellt för en sådan här skärm om den ska släppas till slutet av året, då DisplayPort 2.0 borde börja dyka upp. För att undvika att behöva göra kompromisser med färger, upplösning, uppdateringsfrekvens.

vad kommer skilja sig emellan dp 1.4 och 2.0? Är det dåligt läge o köpa ny primärskärm nu?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

vad kommer skilja sig emellan dp 1.4 och 2.0? Är det dåligt läge o köpa ny primärskärm nu?

Skärmen i nyheten har 4K@144Hz med HDR. Det klarar inte DP 1.4 av att leverera till skärmen. Man kan använda färgreducering eller DSC lossy komprimering (skärmen måste stöjda det) men i båda fallen handlar det om att få en sämre bild presenterad. Färgreducering ser för djäkligt ut på desktop, vet inte hur DSC komprimering ser ut.

Läs denna artikel på swec om det.
https://www.sweclockers.com/artikel/26482-teknikstund-4k-uhd-...

Sen såg jag nyheten på Wccftech som någon länkade i en annan tråd att Acer ska ha HDMI 2.1 och Asus HDMI 2.0 men det kanske är felaktig information? HDMI 2.1 är att föredra alla gånger på en 4K@144Hz skärm.
https://wccftech.com/nvidia-intros-new-g-sync-ultimate-hdr-mi...

Grafikkorten måste ha HDMI 2.1 eller DP2.0 också, det har inga just nu (vad jag känner till). Men sannolikt kommer de nya korten i år att få minst HDMI 2.1. Grafikkort som kommer sent i år kanske får DP2.0 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Skärmen i nyheten har 4K@144Hz med HDR. Det klarar inte DP 1.4 av att leverera till skärmen. Man kan använda färgreducering eller DSC lossy komprimering (skärmen måste stöjda det) men i båda fallen handlar det om att få en sämre bild presenterad. Färgreducering ser för djäkligt ut på desktop, vet inte hur DSC komprimering ser ut.

Läs denna artikel på swec om det.
https://www.sweclockers.com/artikel/26482-teknikstund-4k-uhd-...

Sen såg jag nyheten på Wccftech som någon länkade i en annan tråd att Acer ska ha HDMI 2.1 och Asus HDMI 2.0 men det kanske är felaktig information? HDMI 2.1 är att föredra alla gånger på en 4K@144Hz skärm.
https://wccftech.com/nvidia-intros-new-g-sync-ultimate-hdr-mi...

Grafikkorten måste ha HDMI 2.1 eller DP2.0 också, det har inga just nu (vad jag känner till). Men sannolikt kommer de nya korten i år att få minst HDMI 2.1. Grafikkort som kommer sent i år kanske får DP2.0 också.

Äre lugnt om skärmen stödjer dp 1.4 och hdmi 2.0 då?
Vet inte om jag skrev det men var den där LG 850 jag köpte då den var på rea på amazon.de.

https://www.amazon.de/gp/offer-listing/B07T7K2V7L 461 euros för den (blir 480 med svensk moms). Så betalar man i Euro så blir det typ 5000+ kr.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Äre lugnt om skärmen stödjer dp 1.4 och hdmi 2.0 då?
Vet inte om jag skrev det men var den där LG 850 jag köpte då den var på rea på amazon.de.

https://www.amazon.de/gp/offer-listing/B07T7K2V7L 461 euros för den (blir 480 med svensk moms). Så betalar man i Euro så blir det typ 5000+ kr.

Du kan t.ex. köra 4K@120Hz utan HDR med DP1.4. Det gör jag själv t.ex. För HDR måste man gå ytterligare lite lägre i max Hz, se länken till Sweclockersartikeln jag postade.

Edit: Såg att det är en QHD skärm och då har du inga problem alls med 2560x1440@144Hz. Det är först när man kommer upp i 4K upplösning som bandbredden börjar ta slut för DP 1.4/HDMI2.0.

Permalänk
Medlem

För er som har testat spel med HDR, är det behagligt eller blir ljuset ibland för starkt? Jag har precis köpt en modern tv, Oled (som ändå generellt påstås vara ljussvag). När jag kör HDR-material så blir jag halvt bländad av den vita texten (dvs textning till filmer). I Plex kan man lyckligtvis ändra den till gul så den blir mindre bländande. Det känns som detta borde kunna vara ett potentiellt problem i spel beroende på hur starka ljuskällor vissa scener eventuellt innehåller? Tex en starkt lysande sol.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Du kan t.ex. köra 4K@120Hz utan HDR med DP1.4. Det gör jag själv t.ex. För HDR måste man gå ytterligare lite lägre i max Hz, se länken till Sweclockersartikeln jag postade.

Edit: Såg att det är en QHD skärm och då har du inga problem alls med 2560x1440@144Hz. Det är först när man kommer upp i 4K upplösning som bandbredden börjar ta slut för DP 1.4/HDMI2.0.

Ah ok. Nä, inte galet taggad på att gå till 4k än. Atm försöker jag bara hitta en ny primärskärm då mina tv st är gamal 1080p skärmar på 60hz från typ 2012. Funkar super som extra skärmar för att ha twitch uppe dock.

Men lite klurigt det där med att hitta en bra skärm för ett bra pris. Många olika egenskaper att hålla koll på samt läsa upp om.

Men känns också lite som om det är mycket positivt och negativt om massvis med skärmar så verkar vara lite av ett lotteri samt smaksak.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Priset? Om du behöver fråga så har du troligtvis inte råd.

Enligt displayninja.com så får den de första 4K superskärmarna att blekna.

Dold text
Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Sappy:

Enligt displayninja.com så får den de första 4K superskärmarna att blekna.

Dold text

Fick mig att blekna också. : )

Permalänk
Medlem

Att de kan ta så hutlöst betalt för 4K alltså. Undrar hur länge till de tänker fortsätta efter DP2.0 och ökad konkurrens. Känns som att dessa borde börja rada i pris. Men kanske ett par år till innan vi börjar se rimliga priser på 4K i hög frekvens? Eller med så många dimmzoner. Verkar ju amazing... Men 3.600USD... Nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är videon upp-speedad eller pratar Jonas extra snabbt? Imponerande uttalsvighet att rabbla produktnamnet så snabbt utan att staka sig.

Permalänk
Medlem

@Sienar: Det handlar om att den är ytterst högt speckad skärm med funktioner och prestanda som inte tidigare har tillverkats, vilket är svårt att uppnå och som krävs stor investering för att få till marknaden. Bara det får prislappen att rusha upp. Sedan så måste man även kompensera för hur mycket man säljer. Det märks redan vid skärmar som säljs runt 5000kr, och allt över 10000kr är enthusiast marknad vilket innebär att köparen till större del måste betala för R&D och infrastruktur.

Och hade det varit billigare så hade någon annan tillverkare tagit chansen att käka upp marknadsandelar.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem

Synd att det är Gsync annars hade det varit en potentiell 40-års present till mig själv Det kommer säkert vara hutlöst dyrt, men den här skärmen verkar verkligen kryssa alla bockar (om den får DP 2.0 eller HDMI 2.1 som diskuterats ovan förstås)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra spec, men för liten för att köra 4k på behagligt utan skalning. Har en 32" 4k på jobbet och den är ansträngande att titta på (oavsett avstånd), blir helt enkelt för litet med den upplösningen i den storleken.
För enbart spel kan det kanske vara, men för annat bör skärmen vara större. Föredrar helt klart att köra utan skalning, dvs 100%.

Har tidigare hittat en tabell (skrolla ner till ungefär mitten av sidan) som verkar stämma rätt bra.
Bör rimligtvis ligga inom det gröna området.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Säger som er andra här, äntligen! Har varit en lucka på marknaden som denna skärmen nu fyller upp. En skärm som ej är ultrawide, har 32" IPS och över 100hz i 4K upplösning, bildkvalité är nog att räkna med då det är en 10-bit color panel med över 90% DCI-P3. En värdig uppgradering från min nuvarande 1440p 27" 144hz IPS skärm ser ja detta som. Ser fram emot en recension.

HDR 1400 och mini LEDs ser ja som en bonus, men priset som sagt kommer vara högt då skärmen utmärker sig unikt med egenskaperna. Asus ultrawide med HDR 1000 (Asus ROG Swift PG35VQ) kostar ju ca 30k idag, så man kan ju bara spekulera i vad priset för denna kommer bli...

Permalänk
Medlem

Riktpriset i Sverige bör landa på ca 43,000-45,000kr om ryktet om $3600 stämmer. Det lär ju inte bli rusning till affärerna i sådana fall.

Men visst, det är väl ungefär som när de första 27"-panelerna kom med liknande specs. En stund senare dök ju enklare modeller upp med betydligt behagligare prislapp och mindre fluff.

Det som är oerhört positivt med denna är att nu finns det äntligen en 32"-panel som har allt, på pappret iaf. Jag hoppas att tillverkarna utnyttjar detta och ger oss en mängd nya skärmar att välja mellan.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

@JonasT Hoppas du tar en titt på MSI också om ni ser dem någonstans i ett hörn? Såg en skärm som va intressant denna OPTIX MEG381CQR.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D.:

Bra spec, men för liten för att köra 4k på behagligt utan skalning. Har en 32" 4k på jobbet och den är ansträngande att titta på (oavsett avstånd), blir helt enkelt för litet med den upplösningen i den storleken.
För enbart spel kan det kanske vara, men för annat bör skärmen vara större. Föredrar helt klart att köra utan skalning, dvs 100%.

Har tidigare hittat en tabell (skrolla ner till ungefär mitten av sidan) som verkar stämma rätt bra.
Bör rimligtvis ligga inom det gröna området.

Skickades från m.sweclockers.com

Då får du ställa skärmen närmre, ger samma effekt som större skärm.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Då får du ställa skärmen närmre, ger samma effekt som större skärm.

Okej om man har glasögon för långsynta, annars lär man bli närsynt skapligt snart.

Nej minsann, 4K gör sig bäst i 40-50" och 125-150% skalning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ricerunner:

Okej om man har glasögon för långsynta, annars lär man bli närsynt skapligt snart.

Nej minsann, 4K gör sig bäst i 40-50" och 125-150% skalning.

Man blir inte närsynt av det, man blir närsynt av för lite solljus.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Man blir inte närsynt av det, man blir närsynt av för lite solljus.

Med tanke på hur armarnas naturliga hållning tenderar att bli (kylskåpsbärare) om man endast tränar biceps och inte triceps, varför skulle ciliarmuskeln vara anorlunda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gussten:

Säger som er andra här, äntligen! Har varit en lucka på marknaden som denna skärmen nu fyller upp. En skärm som ej är ultrawide, har 32" IPS och över 100hz i 4K upplösning, bildkvalité är nog att räkna med då det är en 10-bit color panel med över 90% DCI-P3. En värdig uppgradering från min nuvarande 1440p 27" 144hz IPS skärm ser ja detta som. Ser fram emot en recension.

HDR 1400 och mini LEDs ser ja som en bonus, men priset som sagt kommer vara högt då skärmen utmärker sig unikt med egenskaperna. Asus ultrawide med HDR 1000 (Asus ROG Swift PG35VQ) kostar ju ca 30k idag, så man kan ju bara spekulera i vad priset för denna kommer bli...

Gissar på att det svenska priset lär landa norr om 40 000 sträcket. Skulle aldrig betala den summan för en skärm, och hoppas ingen annan gör det heller.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233